راهنمای نهایی نگاشت کلمات کلیدی: ابزارها و استراتژیها
نقشهبرداری کلمات کلیدی فرایندی است که در آن کلمات کلیدی به صفحات وبسایت شما اختصاص داده میشوند. این روش به شما کمک میکند تا کلمات کلیدی را با دقت در سرتاسر سایت خود توزیع کنید تا بیشترین ترافیک و کلیک را جذب کنید.
بیایید ببینیم چرا نگاشت کلمات کلیدی باید نقطه آغاز استراتژی سئو شما باشد، چگونه میتوان آن را بهدرستی پیادهسازی کرد و چه ابزارهایی در این زمینه به شما کمک میکنند.
طراحی سایت وردپرس به کسبوکارها این امکان را میدهد که به راحتی نقشه کلیدواژهها را برای بهینهسازی سایت خود در موتورهای جستجو پیادهسازی کنند. این سیستم مدیریت محتوا با پشتیبانی از افزونههای قدرتمند سئو مانند Yoast SEO و Rank Math به کاربران کمک میکند تا نقشهای دقیق و استراتژیک برای کلیدواژهها تهیه کنند. با استفاده از این ابزارها، وبسایتهای وردپرس قادر خواهند بود صفحات خود را به شکلی بهینه طراحی کنند که به راحتی در نتایج جستجو نمایان شوند و کاربران بیشتری را جذب کنند.
چرا به نگاشت کلمات کلیدی نیاز دارید؟
نقشهبرداری کلمات کلیدی، از جهات بسیاری به اصلاح استراتژی کلمات کلیدی شما کمک میکند.
- فراغهای کلیدی را پیدا کنید.رقبای شما ممکن است فقط به این دلیل رتبه بالاتری داشته باشند که از کلمات کلیدی استفاده میکنند که شما استفاده نمیکنید. نقشه برداری کلمات کلیدی به شما کمک میکند تا این کلمات کلیدی را شناسایی و به صفحات مرتبط اختصاص دهید.
- کلمات کلیدی مشترک را بیابید.همپوشانی کلمات کلیدی زمانی اتفاق میافتد که از کلمات کلیدی مختلف برای صفحات یکسان استفاده میکنید. این امر منجر به رتبهبندی پایینتر و حتی مشکلات محتوای تکراری میشود. نگاشت کلمات کلیدی به شما کمک میکند تا کلمات کلیدی را به صفحات هدف منحصر به فرد اختصاص دهید تا ترافیک یکدیگر را جذب نکنند.
- کاربران را به اطلاعات مربوطه هدایت کنید.کاربران بسته به هدف جستجویشان و مرحلهای که در مسیر خرید هستند، به محتوای متفاوتی نیاز دارند. واژهگذاری صفحات بر اساس نشانههای هدفمند، به پوشش نیازهای کاربران و تبدیل آنها کمک میکند.
مراحل نگاشت کلمات کلیدی
حالا ببینیم نگاشت کلمات کلیدی دقیقا چیست و فرایندهای لازم برای پیادهسازی آن را بررسی کنیم.
کلمات کلیدی را تحقیق کنید
ابتدا باید به دنبال کلمات کلیدیای که در حال حاضر رتبه خوبی برای آنها دارید و کلمات کلیدی جدیدی که قصد دارید هدف قرار دهید، بگردید.
میتوانید با استفاده از کنسول جستجوی گوگل کلمات کلیدی که هم اکنون ترافیک وبسایت شما را تامین میکنند بررسی کنید و با ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، برنامه ریز کلمات کلیدی، گوگل ترندز و هر ابزار تحقیق کلمات کلیدی دیگری که در روتین سئو خود استفاده میکنید، ایدههای جدیدی برای کلمات کلیدی پیدا کنید.
به خاطر داشته باشید که همه کلمات کلیدی ارزش توجه ندارند، پس آنها را فیلتر کنید و آنهایی که پتانسیل ترافیک پایینی دارند را حذف کنید.
کلمات کلیدی را بر اساس موضوع و هدف جستجو گروه بندی کنید
بعد از جمعآوری کلمات کلیدی قدیمی و جدید، وقت آن است که آنها را بر اساس موضوع و هدف جستجو دستهبندی کنید.
در موردموضوعکلمات کلیدی خود را به گروههای کوچک هممعنی تقسیم کنید که بعداً به صفحات یک موضوع خاص اختصاص داده خواهند شد. این کار را میتوانید در ابزار تحقیق کلمات کلیدی خود یا در فایل اکسل یا گوگل شیت انجام دهید؛ الگوریتم در همه جا تقریباً یکسان است. برای مثال، برنامهریز کلمات کلیدی، امکان فیلتر کردن کلمات کلیدی را در مرحله تحقیق فراهم میکند تا بتوانید در همان جا فیلترها را اعمال کنید.
فرآیند دستهبندی کلمات کلیدی بر اساسهدف جستجواز نظر الگوریتمی مشابه است، اما در اینجا باید از اصلاحکنندههای هدف خاص بهعنوان فیلتر استفاده کنید.
در واقع، چهار نوع نیت جستجو با کلمات کلیدی وجود دارد.
- راهبریکلمات کلیدی عمومی (اغلب نام برندها) که به کاربران اجازه میدهند به وبسایت/مکان خاصی هدایت شوندتوییترهیچ چیز داخل پرانتز نبود.نایک( )شرکت نفت بریتانیاشهر نیویورکهیچ چیز در پرانتز وجود ندارد.سیبهیچ چیزی در پرانتز وجود ندارد.فرودگاه رم.
- اطلاعاتیاین کلمات کلیدی برای یافتن اطلاعات استفاده میشوند.روش کاشت فلفل دلمه ایهیچ چیزی در پرانتز وجود ندارد.چطور کلید ماشین را پیدا کنم؟هیچ چیزی داخل پرانتز نبود.آکسولوتل چیست؟.
- تحقیقاتیاین کلمات کلیدی برای یافتن موارد مقایسهشده، بررسیشده یا فهرستشده استفاده میشوند.نقد و بررسی iOS 16( )بهترین هتلهای برلینهیچ چیزی در پرانتز وجود ندارد.آیفون در برابر پیکسل.
- معاملاتیخط تیره این کلمات کلیدی نشاندهنده آمادگی کاربر برای تبدیل (خرید، دانلود و غیره) است.خرید چکمه زمستانیهیچ چیز درون پرانتز وجود ندارد.سفارش آیفون ۱۴.
همچنین، خدمات سئو وردپرس به کسبوکارها کمک میکند تا استراتژیهای کلیدواژههای بهینه را برای ارتقای رتبه در موتورهای جستجو به کار بگیرند. این خدمات شامل تحقیق کلیدواژهها، تحلیل رقبا، انتخاب دقیق کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و رقابت کمتر، و بهینهسازی صفحات سایت بر اساس این کلیدواژهها میشود. استراتژی مناسب در استفاده از کلیدواژهها به کسبوکارها کمک میکند تا در جستجوهای مرتبط بیشتر دیده شوند و ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کنند. این فرآیند به افزایش تبدیل و فروش آنلاین کسبوکارها کمک میکند.
در اینجا فهرستی از نشانگرهای نیت جستجو آمده است:
منابع: تصویر توسط نویسنده ساخته شده است.
کلمات کلیدی با هدفهای مختلف، محتوای متفاوتی را فعال میکنند؛ بنابراین باید گروههای موضوعی خود را بیشتر بخشبندی کنید تا کلمات کلیدی را به صفحات مرتبط اختصاص دهید و محتوایی که کاربران انتظار دارند دریافت کنند را ایجاد کنید.
(اختیاری) مجددا نیت جستجو را در صفحات نتایج موتور جستجو بررسی کنید.
گاهی اوقات گوگل ممکن است قصد جستجو را آنگونه که شما تصور میکنید، درک نکند؛ این امر میتواند منجر به هدفگیری صفحات اشتباه و تولید محتوایی شود که با هدف واقعی جستجو مطابقت ندارد. بنابراین، بررسی مجدد نتایج جستجو (SERPs) عاقلانه است، هرچند این مرحله زمانبر است.
این نوع پژوهش به افزونهای نیاز دارد که بتواند نتایج جستجوی ارگانیک گوگل را استخراج و دانلود کند. کارمند سئو برنامه کروم کار را راه میاندازد.
افزونه را نصب کنید و اولین کلمه کلیدی از گروهی که هماکنون در حال بررسی مجدد آن هستید را در گوگل جستجو کنید. در پنل انقراض SEO Minion، انتخاب کنیددانلودبیشتر از اینهمه آدرسهای اینترنتی ارگانیکو کلیک کنیدبرواین ابزار فایلی اکسل شامل آدرسهای اینترنتی نتایج جستجوی گوگل (SERP) تولید میکند.
سپس، یک سند جدید در اکسل یا گوگل شیت ایجاد کرده و آن را به صورت زیر مرتب کنید:
منابع: تصویر توسط نویسنده ساخته شده است.
(این)شمارشاین ستون شامل فرمولی است که تعداد تکرار هر آدرس اینترنتی را میشمارد.آدرس اینترنتیستون B. پس از استخراج نتایج جستجوی ارگانیک برای تمام کلمات کلیدی گروه، آدرسهای اینترنتی را در آن ستون بچسبانید.آدرس اینترنتیستون B را طوری تغییر دهید که اینگونه شود:
منابع: تصویر توسط نویسنده ساخته شده است.
حالا تمرکز کن رویشمارشستونها. کلمات کلیدی فقط در صورتی میتوانند به یک گروه تعلق داشته باشند که بیش از ۴ نتیجه مشترک در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) را فعال کنند. با این حال، اگر اینطور نشد، آنها را به هیچ وجه رد نکنید، فقط آنها را به گروههای دیگر منتقل کنید تا صفحات هدف مناسب را انتخاب کنید.
کلمات کلیدی را به صفحات مرتبط کنید
برای نگاشت صحیح کلمات کلیدی به صفحاتتان، به فهرست آدرسهای اینترنتی سایت خود نیاز دارید. میتوانید این آدرسها را در یک فایل اکسل جمعآوری کنید یا از ابزارهای تحلیل سایت که به آنها عادت دارید استفاده نمایید.
وقتی مجموعه کاملی از صفحات سایت خود و گروههای کلمات کلیدی بهدرستی ساختاربندی شده را داشتید، میتوانید این گروهها را به صفحات اختصاص دهید. (و مشورت کنید) کنسول جستجوی گوگل برای بررسی اینکه آیا صفحاتی برای کلمات کلیدی خاصی در حال حاضر رتبه دارند یا خیر و در نتیجه به تلاش بهینهسازی کمتری نیاز دارند.
5 ابزار برتر نگاشت کلمات کلیدی
نقشهبرداری دستی کلمات کلیدی بسیار وقتگیر است، بنابراین استفاده از ابزارهای مخصوص که میتوانند کل فرآیند را سرعت بخشند، ایده خوبی است.
ابزار دستهبندی کلمات کلیدی رنک تراکر
ردیاب رتبه (Rank Tracker) بخشی از مجموعه ابزارهای سئو پاور سوئیت (SEO PowerSuite) است که به شما در تحقیق کلمات کلیدی، نگاشت کلمات کلیدی و ردیابی موقعیت کمک میکند. عملکرد گروه بندی کلمات کلیدی این ابزار بهتازگی بهروزرسانی شده و اکنون از قابلیت خوشهبندی قدرتمندتری برخوردار است. با این ابزار میتوانید از کلمات کلیدی یافتشده در ردیاب رتبه استفاده کنید یا کلمات کلیدی جمعآوریشده از منابع دیگر را بهصورت دستی اضافه کنید.
ویژگیهای مفید:
- ساختار درختی نقشه کلمات کلیدی: ایجاد زیر پوشهها برای خوشهبندی موضوعی
- گروه بندی مجدد کلمات کلیدی بر اساس شباهت معنایی با استفاده از هوش مصنوعی
- رابط کاربری ساده و قابلیت کشیدن و رها کردن
- قابلیت بررسی رتبهبندی هر صفحهای از سایت شما برای یک کلمه کلیدی خاص و تعیین آن بهطور مستقیم در ابزار
- تشخیص سختی کلمات کلیدی که به شما امکان انتخاب مناسبترین صفحات را میدهد
- گروههای کلیدواژه در همه ماژولهای ابزار همگامسازی شدهاند، بنابراین نیازی به بازسازی نگاشت در هنگام تغییر به عملکردهای دیگر نیست.
معایب:
- اگر تعداد کلیدواژهها زیاد باشد، ممکن است تجمیع کمی بیشتر طول بکشد.
ابزار خوشهبندی و دستهبندی کلمات کلیدی سئو
ابزار رایگان SEO Scout برای دستهبندی کلمات کلیدی است که به شما امکان میدهد فهرستی از کلمات کلیدی که قبلاً یافتهاید را بارگذاری کرده و آنها را به گروهها تقسیم کنید. عملکرد آن بسیار ساده است، اما میتواند به شما کمک کند تا مجموعه نامنظم کلمات کلیدی خود را به چیزی قابل فهم تبدیل کنید تا بتوانید به نگاشت کلمات کلیدی ادامه دهید.
ویژگیهای مفید:
- ابزار، کلمات کلیدی اصلی را از عناوین گروه حذف میکند.
- خوشههای موضوعی کلمات کلیدی را تشکیل میدهد
- خیلی راحت و سریع کار میکند.
- میتوانید نتایج را به صورت یک فایل CSV ساده برای کارهای بعدی دانلود کنید.
معایب:
- صفحات مرتبطی نمایش داده نمیشود.
- گروههای کلیدواژه ممکن است خیلی بزرگ باشند (شباهت کم).
بینش کلمات کلیدی
ابزار اینسایت کلمات کلیدی، ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای مرورگر است که برای تحقیق کلمات کلیدی، تولید خلاصه محتوا و خوشهبندی کلمات کلیدی استفاده میشود. این ابزار به شما امکان تجزیه و تحلیل و دستهبندی کلمات کلیدی که قبلا پیدا کردهاید یا کار با پرسوجوهایی که توسط ابزار تشخیص داده شدهاند را میدهد. پس از آماده شدن گزارش، ابزار یک فایل گوگل شیت به آدرس ایمیل شما ارسال میکند.
ویژگیهای مفید:
- تعیین نیت جستجو
- عنوانهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی برای هر کلمه کلیدی
- یافتن و مشخص کردن صفحاتی که برای هر یک از کلمات کلیدی لیست، رتبه دارند.
- پرسوجوهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی که کلمات کلیدی دادهشده را شامل میشوند.
معایب:
- کلمات کلیدی با شباهت کم را به درستی گروه بندی نمیکند.
- فقط به شما اجازه میدهد ۱۰۰ کلمه کلیدی را بهصورت رایگان بررسی کنید.
گروهبندی کلمات کلیدی SE Ranking
ابزار دستهبندی کلمات کلیدی در SE Ranking به شما امکان میدهد تا کلمات کلیدی را بر اساس شباهت نتایج جستجوی آنها در صفحه اول گوگل بهطور خودکار دستهبندی کنید. یعنی اگر کلمات کلیدی بیشتر نتایج ده رتبه برتر گوگل را بهاشتراک بگذارند، در یک گروه قرار میگیرند.
ویژگیهای مفید:
- نیازی به بررسی دستی شباهت معنایی نیست.
- کلمات کلیدی، معیارهای کلیدی سئو
- رتبهبندی آدرسهای اینترنتی برای هر کلمه کلیدی
- رابط کاربری آسان
معایب:
- تعداد کلمات کلیدی برای هر وظیفه محدود است.
- چکهای رایگان مجاز نیست (با این حال، قیمتها کاملاً مناسب هستند).
برنامهریز محتوای سرفینگ
سرفر اس ای او ادعا میکند که میتواند بدون مراحل مقدماتی مانند تحقیق سنتی کلمات کلیدی، یک برنامه محتوایی خودکفا ایجاد کند. اگر از منظر گروه بندی کلمات کلیدی به این ابزار نگاه کنیم، مطمئناً میبینیم که عملکرد آن میتواند بسیار مفید باشد، زیرا فقط کافی است کلمات کلیدی اصلی خود را اضافه کنید و مناطق را مشخص کنید.
ویژگیهای مفید:
- گروه بندی کلمات کلیدی زمان زیادی نمیبرد.
- خوشههای موضوعی آماده بر اساس شباهت نتایج جستجو
- میتواند منبعی برای ایدههای تولید محتوا باشد
- مشخص کردن هدف جستجو
معایب:
- نیاز به اشتراک پولی دارد
- برای کار کردن به حساب گوگل سرچ کنسول نیاز دارد.
نتیجهگیری
نقشهبرداری کلمات کلیدی فعالیتی سودمند است، صرف نظر از ابزاری که برای دستهبندی کلمات کلیدی انتخاب میکنید. همچنین به یاد داشته باشید که این یک فرایند مستمر است.