کسبوکارهای کوچک میتوانند با استفاده از کلمات کلیدی سئو مناسب، در فضای آنلاین بیشتر دیده شوند. دنیل هیلی از شرکت سئوی فریلنس Essex توضیح میدهد که چگونه وبسایت تجارت الکترونیک خود را بهینه کنید تا ترافیک بیشتری ایجاد کرده و سرنخهای فروش آنلاین خود را افزایش دهید.
صاحبان مشاغل کوچک ممکن است رقابت با شرکتهای بزرگتر در جذب ترافیک آنلاین را دشوار بیابند. اما کسبوکارهای کوچک میتوانند با بهینهسازی درست موتورهای جستجو، تعداد قابل توجهی سرنخ و فروش آنلاین جذب کنند.
بهینهسازی موتور جستجو بهینهسازی موتور جستجو (یا سئو) یعنی انجام هر کاری که برای بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی انتخابیتان لازم است.
موتورهای جستجو مانند گوگل، الگوریتمهای پیچیدهای دارند که برای سنجش میزان مرتبط بودن هر صفحه وب با هر جستجوی خاص، به کار میبرند. هیچکس محتوای دقیق این الگوریتمها را که مرتباً تغییر میکنند، نمیداند. اما میدانیم که شیوه استفاده از کلمات کلیدی هدف در محتوای صفحه، عاملی مهم در رتبهبندی خوب یک سایت است.
چگونه کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید
تمام صاحبان وبسایتهای تجارت الکترونیک به دنبال رتبه برتر در جستجوهای رایج مرتبط با صنعت خود هستند، اما رقابت بسیار شدیدی وجود دارد. کسبوکارهای کوچکتر ممکن است تمرکز بر کلمات کلیدی کمتر محبوب و شاید کمی مبهمتر را واقعبینانهتر بدانند، زیرا این کلمات میتوانند بازدیدکنندگان هدفمندتری را به سایت آنها جذب کنند.
ابزارهای تولید کلمات کلیدی و سرویسهای آنلاین مانند برنامه کلیدواژه گوگل هیچ چیزی در پرانتز وجود ندارد. ابزار برنامهریز کلمات کلیدی مایکروسافت هیچ چیزی درون پرانتز وجود ندارد. سمراش ( ) رتبهبندی SE و کتاب سئو میتواند در یافتن ایدههای کلمات کلیدی و بررسی میزان محبوبیت و رقابت آنها به شما کمک کند.
انتخاب نام دامنه
اگر در مراحل اولیه راهاندازی هستید وبسایت تجارت الکترونیک و هنوز نام دامنهای را انتخاب کنید خرید نام دامنهای که یکی از کلمات کلیدی شما یا گونهای از آن را شامل میشود، میتواند ایده خوبی باشد. البته، حتی با نام دامنهای بیربط، مثلاً نام شرکتتان، هم میتوان در رتبهبندی کلمات کلیدی موفق بود.
محتوای صفحه
پس از انتخاب چند کلمه یا عبارت کلیدی برای رتبهبندی، میتوانید روی قرار دادن آنها در محتوای سایت خود تمرکز کنید. ضروری است این کلمات کلیدی به طور طبیعی در کل متن، از بالا تا پایین، پراکنده شوند؛ اما نباید زیادهروی کنید. اگر موتورهای جستجو به «پرکردن بیش از حد با کلمات کلیدی» مشکوک شوند، ممکن است سایت شما جریمه شود و در نتایج جستجو پایینتر بیاید.
عنوانها و برچسبهای متا
برخلاف بازدیدکنندگان سایت، موتورهای جستجو فقط متن صفحات وب شما را نمیخوانند؛ بلکه کدهای پشت هر صفحه را نیز ارزیابی میکنند. این خبر خوبی برای مدیران وب سایتهای زیرک است، زیرا فرصتهای بیشتری برای ارتقای کلمات کلیدی در سایت از طریق عناصر کدنویسی مانند عنوان صفحه، متا تگها و سرتیترها فراهم میکند. کلمات کلیدی خود را به طور طبیعی در هر یک از این موارد قرار دهید و میتوانید شاهد بهبود چشمگیری در رتبهبندی خود باشید.
پیوندهای برگشتی
راه دیگر برای جلب نظر موتورهای جستجو این است که وبسایتهای مرتبط دیگر به سایت شما لینک بدهند. به جای اینکه فقط از آنها بخواهید آدرس سایتتان را ذکر کنند، بهتر است درخواست کنید کلمه کلیدی مورد نظرتان بهعنوان متن قابل کلیک (لینک) به سایت شما اشاره کند. این کار به موتورهای جستجو نشان میدهد که شما در مورد این کلمه کلیدی چقدر مرتبط هستید.
بهینهسازی موتور جستجو (SEO) فرایندی مستمر از آزمون و خطا است. چند کلمه و عبارت کلیدی را در سایت خود امتحان کنید و سپس رصد کنید کدام واژهها به فروش و جذب مشتری واقعی منجر میشوند.