یک کپیرایتر حرفهای میتواند متنی بسیار قانعکننده و مؤثر ارائه دهد که به فروش محصولات و خدمات شما کمک میکند. اما چگونه بهترین کپیرایتر را برای نیازهای خود انتخاب میکنید؟ راشل میلر راهنماییهایی ارائه میدهد.
چرا از یک کپیرایتر حرفهای استفاده کنیم؟
کپی خوب، کالا و خدمات را میفروشد. استفاده از یک کپیرایتر حرفهای میتواند سرمایهگذاری باشد که به سرعت سوددهی دارد. بهترین کپیرایترها میتوانند بر اساس درخواست بنویسند، مخاطب را درگیر و متقاعد کنند و از کلمات کلیدی و عباراتی استفاده میکنند که احتمال قرار گرفتن صفحات وب شما در صدر نتایج جستجوی گوگل را افزایش میدهد.
تهیه فهرست کوتاه
کپیرایترهای فریلنسر زیادی وجود دارند؛ توصیهی شفاهی از منبعی قابل اعتماد همیشه شروع خوبی است. اگر کسی را که کپیرایتر میشناسد نمیدانید، در سایتهای کاریابی فریلنسری جستجو کنید. آپورک هیچ چیزی در پرانتز وجود ندارد. افراد در ساعت هیچ چیزی داخل پرانتز نبود. فیورر یا یونوجونو .
مصاحبه با کپی رایترها
برای انتخاب بهترین نویسنده، مصاحبه حضوری یا تلفنی ضروری است. سوالهای زیادی بپرسید، اما نیازهای خودتان را هم به طور کامل به داوطلبان بگویید تا آنها هم بتوانند گوش کنند و سوالهای خود را بپرسند. نشان دادن وبسایتتان به آنها و پرسیدن نظرات آنیشان در مورد بهبود آن، مفید خواهد بود.
یافتن همسر مناسب
یافتن کپیرایتر مناسب، فقط به انتخاب کسی که با حوزه کاری شما آشناست، محدود نمیشود. در واقع، تخصص همیشه مهمترین معیار نیست. یک کپیرایتر خوب از تحقیق و نوشتن دربارهی حوزهای جدید لذت میبرد. مهمتر از آن، یافتن کپیرایتری با سبک مناسب است. کپیرایتینگ سبکهای مختلفی دارد؛ از رویکرد مستقیم نامهی فروش گرفته تا وضوح یک وبسایت یا شخصیت یک وبلاگ. هرچند بیشتر کپیرایترهای خوب میتوانند از سبکهای مختلفی استفاده کنند، معمولا نقاط قوت خود را دارند و یافتن تطابق مناسب، حیاتی است. آیا نویسنده میتواند لحن مناسب برای مشتریان شما را ارائه دهد؟
یک متن خوب چه شکلی است؟
قبل از انتخاب نهایی نویسنده، دانستن ویژگیهای یک متن خوب ضروری است. هنگام ارزیابی نمونههای کار، به موارد زیر توجه کنید:
- متن بهراحتی قابل پیمایش است و به بخشهای کوچک و قابل فهم تقسیم شده است.
- عنوانها جذاب هستند و شما را ترغیب به خواندن میکنند.
- سریع متوجه پیام میشوید، بدون اینکه مجبور باشید هر کلمهای را بخوانید.
- هیچ حرف اضافه یا مطلب خستهکنندهای وجود ندارد.
- اصطلاحات تخصصی به حداقل رسیده است.
- ویژگیهای منحصربهفرد محصول یا خدمت بهوضوح بیان شدهاند.
- این کپی، علاوه بر ویژگیها، مزایا را نیز برجسته میکند.
- دعوت به عمل روشنی وجود دارد.
- دلایل قانعکنندهای برای خرید وجود دارد، مثل نظرات مشتریان.
- سبک نوشتاری یکدست است و املا و علائم نگارشی بینقص هستند. بررسی مدارک نویسنده
نمونه کارها را ببینید. وبسایت کپیرایتر چقدر خوب است؟ درخواست مراجع کنید و اعتبار نویسنده را بررسی کنید.
یافتن کپیرایتری که با او بتوانید همکاری کنید
ارتباط خوب با کپیرایتر ضروری است. باید بتوانید نیازهایتان را بهوضوح بیان کنید و نقدهای سازنده ارائه دهید. در عین حال، یک کپیرایتر خوب باید شنونده خوبی باشد و برای درک نیازهای شما وقت بگذارد. اگر نویسندهای سوالات زیادی میپرسد، نشانهی خوبی است. اما مراقب کسانی باشید که با هرچه میگویید موافقند. یک کپیرایتر حرفهای با تجربه و تخصص کافی باید بتواند شما را راهنمایی و مشاوره دهد.
مواجهه با مسائل عملی
شیطان در جزئیات نهفته است. با تنظیم یک قرارداد ساده با نویسنده خود، میتوانید از موعدهای از دست رفته، اشتباهات سهلانگارانه یا افزایش هزینهها جلوگیری کنید. این قرارداد باید موارد زیر را پوشش دهد: ماهیت و حجم کار نوشتاری، کلیه مهلتها، هرگونه جلسات مورد نیاز، هزینه و زمان پرداخت آن، واگذاری حقوق و توافقنامه عدم افشاء. هنگام ایجاد برنامه زمانی، زمانی را برای تحقیق، نوشتن، ویرایش، تصحیح و بررسیهای نهایی در نظر بگیرید.
صحبت پول
همیشه خوب است که مقایسه کنید، اما در مورد کپیرایتینگ، معمولا پولی که میدهید، همان را دریافت میکنید. از تمام کاندیداها قیمت بگیرید تا میانگین هزینه را ببینید. تا زمانی که شرایط تغییر نکند، کپیرایترها باید به قیمتی که اعلام کردهاند پایبند باشند. یک راه برای کاهش هزینهها این است که خودتان بنویسید و از کپیرایتر بخواهید متن را ویرایش و برای وبسایت شما بهینهسازی کند.
کار با یک نویسنده تبلیغاتی
کار با نویسنده، تلاشی کاملا گروهی است. باید مطمئن شوید که او شرح کار روشنی دارد و تمام منابع مورد نیاز برای شروع کار را در اختیار دارد؛ مانند اطلاعات زمینه ای، مشخصات محصول و برنامه بازاریابی شما.
باید هویت برندتان، نقاط قوت منحصر به فرد محصولات و خدماتتان، جایگاهتان در بازار، جهتگیری شرکت و بازار هدف را به نویسنده کپیرایتینگ توضیح دهید. اطلاعات لازم از جمله دسترسی به افراد مرتبط در شرکت و خارج از آن را در اختیار نویسنده قرار دهید. همچنین، محل استفاده از متن، لحن مورد نظر، فراخوان و پاسخ مورد انتظار را به او بگویید.