واقعی باش! چگونه یک برنامه در حال تغییر شیوه استفاده ما از رسانههای اجتماعی است
وقت آن رسیده که رسانههای اجتماعی واقعی باشند. پس از سالها استفاده از فیلترهای تغییردهنده چهره اینستاگرام، کاربران به اپلیکیشن بیریل روی میآورند تا حس واقعیت را به زندگی خود بازگردانند.
هیچ فیلتری، کپشنی از قبل آماده شدهای، و ساعتی صرف مرتب کردن عکس برای نمایش زیبا نشده است. وقتی زمان «واقعی بودن» میرسد، فقط عکس میگیرید و منتشر میکنید.
طراحی سایت وردپرس به شما این امکان را میدهد که سایت خود را با ویژگیهای جدید و کاربردی برای همگام شدن با تغییرات شبکههای اجتماعی، بهروزرسانی کنید. استفاده از ابزارهای مدرن و طراحیهای جذاب برای ادغام مستقیم سایت با شبکههای اجتماعی، میتواند به کسبوکارها کمک کند تا بتوانند تغییرات سریع در نحوه استفاده کاربران از این پلتفرمها را بهخوبی دنبال کنند. اضافه کردن قابلیتهای اشتراکگذاری آسان، نمایش نظرات کاربران، و استفاده از APIهای شبکههای اجتماعی میتواند تعاملات کاربران با سایت شما را بهبود بخشد و همزمان شما را در جریان آخرین روندهای اجتماعی قرار دهد.
چطور «واقعی» باشی؟
مفهوم برنامه ساده است: شما با دوستان و خانواده خود در برنامه ارتباط برقرار میکنید و هر روز در یک زمان تصادفی، اعلانی به صدا در میآید: «وقت BeReal: ۲ دقیقه فرصت دارید تا یک BeReal بگیرید و ببینید دوستان شما چه میکنند!» سپس، هجوم دیوانهواری برای باز کردن قفل گوشی، اجرای برنامه و گرفتن عکس یا فیلم از هر کاری که در حال انجامش هستید، آغاز میشود.
برای بسیاری از ما، این لحظات واقعا واقعی خواهند بود. عکسی از پیامهای اسلک یا میزهای کار بهم ریخته در محل کارمان، قهوهای از کافهٔ سر کوچه، یا سکو ایستگاه قطار در مسیر رفت و برگشت به محل کارمان.
گاهی اوقات اما، خوش شانس هستیم که در حال انجام کاری هیجانانگیز هستیم و در همان لحظه اعلانی روی صفحه نمایش ظاهر میشود؛ و شما میتوانید لحظاتی از کنسرتها، سفرهای تفریحی به پارکهای موضوعی و قرارهای عاشقانه را ببینید. در نهایت، ترکیب روزمرگی و شادی در طول هفته است که ما را انسانی میکند.
طرفدارانش بسیار زیادند
برنامه بیریل در ژانویه ۲۰۲۰ توسط دو برنامهنویس فرانسوی به نامهای الکسیس باره یات و کوین پِرو درست پیش از شروع همهگیری کرونا تاسیس شد. با این حال، این برنامه تا پایان سال ۲۰۲۱ محبوبیت چندانی پیدا نکرد و در جولای ۲۰۲۲ به رتبه اول اپ استور رسید. در یازدهم اکتبر، برنامهی بیرئال از مرز ۵۳ میلیون بار دانلود گذشت. در سیستم عاملهای iOS و اندروید، افزایش چشمگیری نسبت به بیست میلیون نصب گزارششده در ماه ژوئیه داشته است.
راز رشد انفجاری آنها، شیوهی تبلیغ اپلیکیشنشان است. از آنجایی که هدفشان ایجاد اپلیکیشنی بهدور از فرهنگ رایج اینفلوئنسرهاست، نمیتوانند از تبلیغات اینستاگرام استفاده کنند.
آنها بهجای آن، برنامه سفیران بسیار جذابی را طراحی کردهاند. این برنامه که برای دانشجویان دانشگاه در سراسر جهان در نظر گرفته شده است، به سفیران هر آنچه برای تبلیغ برنامه BeReal و دریافت دستمزد نیاز دارند، ارائه میدهد.
طبق درخواست سفیران کالج بیریل، مهمانی برگزار میکنند، بودجه بازاریابی را مدیریت میکنند، لحظات کلیدی دانشگاه را برای مشارکت ما شناسایی میکنند، مأموریت بیریل را نمایندگی میکنند و فعالیتهای خلاقانه را اجرا میکنند.
در اصل، این نسخه بیریل از اینفلوئنسرهاست؛ بدون فیلتر و محتوای دستکاریشده.
خدمات سئو وردپرس در این زمینه میتوانند بهطور ویژه مفید باشند، چراکه با بهینهسازی محتوای سایت برای شبکههای اجتماعی و استفاده از تکنیکهای سئو برای افزایش دیدهشدن محتوای بهروز در این پلتفرمها، میتوانید نحوه تعامل کاربران با محتوای سایت خود را بهطور موثری ارتقا دهید. سئو میتواند به شما کمک کند تا محتوای خود را با نیازهای جدید مخاطبان در شبکههای اجتماعی هماهنگ کرده و از این طریق میزان بازدید و تعاملات را افزایش دهید. بهعنوان مثال، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با پلتفرمهای نوظهور و تغییرات شبکههای اجتماعی میتواند به شما کمک کند تا در جستجوهای این پلتفرمها جایگاه بهتری کسب کنید.
شرکتها متوجه شدهاند.
برندها همیشه در جستجوی گنج پنهان بعدی در استراتژیهای بازاریابی خود هستند و نمیتوان از نور درخشان و جذاب BeReal چشم پوشی کرد.
با این حال، همکاری با این اپلیکیشن برای برندها چالشبرانگیزتر از آن چیزی خواهد بود که پیشبینی میکنند. کاربران به سمت بیرئال میروند زیرا به دنبال فرار از فیدهای بیش از حد ویرایششده و پر از تبلیغات اینستاگرام، تیک تاک و سایر برنامهها هستند.
همکاری مستقیم با برنامه بیریل، اگر این برنامه بخواهد به مخاطبان هدف خود وفادار بماند، بسیار بعید است. اما این بدان معنا نیست که برندها خلاقیت خود را در این پلتفرم جدید به کار نبستهاند. دو برند ای.ال.اف کازمتیکس و چیپوتله راهی برای ارتباط با مشتریان خود پیدا کردهاند؛ هر کدام با ایجاد حساب کاربری بیریل خودشان، محتواهای پشت صحنه را از تیمهای مختلف داخلی منتشر میکنند.
با این حال، هر دو برند خیلی زود با مانعی بزرگ در برنامههای خود روبرو شدند. BeReal واقعا میخواهد کاربران با دوستان خود ارتباط برقرار کنند، نه اینکه فقط دنبالکنندگان زیادی جمع کنند، بنابراین محدودیتی برای تعداد ارتباطاتی که میتوانید در برنامه برقرار کنید وجود دارد.
چیپوتله و ای.ال.اف خیلی زود به محدودیت «دوست» خود رسیدند و دیگر نمیتوانند درخواستهای بیشتری از طرفداران بپذیرند. با توجه به این موضوع، بسیاری از برندها تصمیم گرفتهاند در استراتژیهای بازاریابی سال ۲۰۲۳ خود بهطور کامل از این اپلیکیشن صرفنظر کنند.
تقلید نوعی چاپلوسی است
هر جا نوآوری باشد، تقلید هم خواهد بود. از زمانی که برنامه بیریل در جهان فراگیر شد، اینستاگرام، تیکتاک و اسنپچت همگی از سبک محبوب انتشار عکسهای همزمان جلو و پشت این برنامه، نسخههای خود را ارائه کردند.
به ما اعتماد کنید که این (موضوع)نهاز چشم کاربران، بهخصوص در مورد راهاندازی قابلیت «دوگانه» اینستاگرام، پنهان مانده است. کاربران از زمان افشای خبر ویژگیهای جدید این پلتفرم به توییتر رفتهاند و بسیاری از آنها به دلیل فقدان نوآوری در این غول رسانههای اجتماعی انتقاد کردهاند.
چرا اینستاگرام باید فقط از قابلیتهای سایر پلتفرمها تقلید کند، در حالی که بقیهی ما تلاش میکنیم با هر بهروزرسانی آن کنار بیاییم؟ کاربر توییتر، جس سرونتس، پست کرد طنز ماجرا اینجاست که اینستاگرام و دیگر شرکتهای رسانههای اجتماعی در تلاشند پلتفرمی را کپی کنند که ذاتاً…ضد اینستاگرام.
سخنگوی متا در پاسخ به پرسشی درباره ویژگی جدید گفت که این ویژگی تنها بهصورت داخلی در حال آزمایش است و هنوز مشخص نیست که آیا روزی بهطور رسمی منتشر خواهد شد یا خیر.
این حرکت جسورانهای از سوی متا خواهد بود اگر تصمیم به راهاندازی این قابلیت در بهروزرسانیهای آینده بگیرند، اما ممکن است در درازمدت به از دست رفتن کاربرانشان منجر شود.
برنامه BeReal شاید نجاتبخش ما از شبکههای اجتماعی سنتی نباشد، اما گامی در جهت درست است. با این حال، با توجه به مخالفت این شرکت با تبلیغات و استفاده تنها ۹ درصد از کاربران اندروید از این برنامه در هر روز، BeReal ممکن است در آینده در زمینه کسب درآمد و پایداری با مشکلاتی مواجه شود.
صرف نظر از هر چیز دیگری، بیرئال جرقهای زده است تغییر در سراسر جهان دربارهٔ نگاه ما به رسانههای اجتماعی و تعامل ما با آنها، و در عین حال نشان داده شده است که شرکتهای کوچک هنوز هم در برابر غولها – متا، توییتر و تیکتاک – شانس موفقیت دارند.
این برای اپلیکیشنهای نوظهوری مثل دیلی، یک شبکهی اجتماعی ضد اینستاگرام که از زمان راهاندازی رسمیاش رشد چشمگیری در تعداد کاربران داشته، نویدبخش است.