6 نکته برای طراحی ارائههای جذاب در آموزش کارکنان
دورههای آموزشی مبتنی بر اسلاید میتوانند برای انتقال دانش در سطح شرکت بسیار مفید باشند. اما نکته مهم این است که بتوانید کارکنان خود را با این مطالب آموزشی درگیر نگه دارید. در غیر این صورت، فراگیران قادر به حفظ دانش جدید نخواهند بود و آموزش کارایی نخواهد داشت. برای جلوگیری از «مرگ تدریجی با پاورپوینت» و ارائه تجربهای آموزشی مفید به کارکنان، میتوانید این شش نکته ساده را دنبال کنید.
برای اینکه ارائههای آموزشی بهطور مؤثر به مخاطبان خود برسند، باید در موتورهای جستجو قابل دسترس باشند. خدمات سئو وردپرس کمک میکند تا سایتهای آموزشی برای کارکنان، بهینه شوند و به راحتی در نتایج جستجو ظاهر شوند. با استفاده از سئو، محتوای آموزشی میتواند به گروههای هدفمندتری برسد و کارکنان میتوانند به راحتی منابع آموزشی را پیدا کنند. این خدمات شامل بهینهسازی کلمات کلیدی، سرعت بارگذاری صفحات، و تنظیمات دیگر سایت است که تجربه کاربران را بهبود میبخشد و آنها را به یادگیری مؤثرتر و سریعتر ترغیب میکند.
چگونگی ایجاد ارائه آموزشی جذاب
به نظر میرسد هر چه تعاملات بیشتری در دوره خود بگنجانید، جذابتر میشود. اما این فقط تا حدی درست است، زیرا محتوای آموزشی باید در همه سطوح با دقت برنامهریزی شود. در ادامه، نحوهی ایجاد تعامل یادگیرنده را از برنامهریزی تا اجرای دوره خود یاد خواهید گرفت.
نکته اول: دوره تعاملی خود را با یک استوریبرد برنامهریزی کنید.
برای شروع، بهتر است کمی آماده سازی کنید و برنامهریزی کنید. ارائه تعاملی با کمک استوریبرد میتوانید تصور کنید ارائه شما چه شکلی خواهد شد. استوریبرد نقشهای از دوره شماست که به شما امکان برنامهریزی برای استفاده از تعاملات و ارائه مطالب آموزشی به شیوهای جذاب برای یادگیرنده را میدهد.
داستانک مجازی شما میتواند یک سند ورد یا پیشنمایش ارائه باشد که در آن میتوانید محتوای متنی، تصاویر، نمودارها، جداول، لیستها، آزمونها یا انیمیشنها را به ترتیبهای مختلف بچینید. این به شما کمک میکند تا بهترین راه برای انتقال دانش و ارتباط بهتر با یادگیرنده را انتخاب کنید.
این نمونهای از استوریبورد شماست اگر با نرمافزار iSpring Suite Max آن را بسازید. اگر دوره را با یک تیم و ذینفعان توسعه میدهید، استوریبورد در زمان بازبینی صرفهجویی کرده و ساخت دوره را سرعت میبخشد.
نکته دوم: با یک فیلمنامهی خوب، یادگیرندگان را جذب کنید.
همه ما از اسلایدهای پر از کلمات خسته میشویم، اما این واقعیت زندگی است: برخی از موضوعات نیاز به توضیح مفصل دارند. یک متن خوب، ستون فقرات دوره شماست که یادگیرندگان را راهنمایی میکند، برایشان داستان تعریف میکند و آنها را در موضوع غرق میکند.
به طور معمول، سناریوی ارائه شامل دو نوع متن است: متن روی صفحه و متن روایت، بنابراین باید هر دو را مدیریت کنید. هرچند میتوانید سناریو را با همکاری متخصصان موضوع تهیه کنید، مهم است که متن برای یادگیرنده با سطح آموزشی فرضی قابل فهم باشد.
نوشتههای روی صفحه باید جذاب باشند و متن راوی نیز باید خوب شنیده شود. در کل، برای جذاب بودن، متن شما باید برای خواننده و شنونده خوشایند باشد. ما به شما پیشنهاد میکنیم:
- جملههای مختصر و با لحنی طبیعی به کار ببرید.
- متن خود را به پاراگرافهای کوتاهتر تقسیم کنید تا خوانایی آن بیشتر شود و پیمایش راحتتر انجام گیرد.
- پیش از خواندن، متن را با صدای بلند تمرین کنید تا جملهها طبیعی و قابل فهم باشند.
اگر اسلایدهای خود را به زبان انسانی و نه مانند ربات بنویسید و روایت کنید، ارائه شما بهطور قطع مؤثرتر و جذابتر خواهد شد. برای مثال، برخی از ابزارهای ساخت ارائه مانند iSpring Suite Max، قابلیت تبدیل متن به گفتار دارند که با استفاده از آن میتوانید بهراحتی و بدون زحمت، روایت کاملاً طبیعی را به هر زبانی ضبط کنید. iSpring Suite Max به شما امکان میدهد با یک کلیک، متنها را به صدای کامپیوتری طبیعی تبدیل کنید. همچنین میتوانید از ویرایشگر صوتی داخلی iSpring برای پرداخت نهایی ضبط با کیفیت بالا و افزودن افکت استفاده کنید.
برای آموزش کارکنان و ایجاد ارائههای جذاب، داشتن یک پلتفرم آنلاین مؤثر بسیار مهم است. طراحی سایت وردپرس به کسبوکارها این امکان را میدهد تا محتوا و منابع آموزشی خود را به شکلی منظم و جذاب در سایت خود قرار دهند. با استفاده از افزونهها و ابزارهای طراحی وردپرس، میتوان ارائههایی ایجاد کرد که از نظر بصری جذاب بوده و تجربه کاربری خوبی برای کارکنان فراهم کنند. این وبسایتها میتوانند شامل ویدئوها، آزمونها و منابع مختلف آموزشی باشند که به راحتی در دسترس کارکنان قرار میگیرد و روند یادگیری آنها را تسهیل میکند.
نکته سوم: ارزیابیهای تعاملی اضافه کنید
ارائه شما با استفاده از آزمونها و بازیهای کوچک تعاملی، بسیار جذابتر خواهد شد. این کار به شما کمک میکند تا میزان یادگیری کارکنان از مطالب ارائه شده را بسنجید، مشارکت آنها را افزایش دهید و آموزش را از حالت یکطرفه خارج کنید.
با استفاده از فعالیتهایی مانند درست/نادرست، تطبیق، نقاط داغ یا جاگذاری، تفکر یادگیرندگان را برانگیخته و به آنها اجازه دهید با بخشهای جدید دانش تعامل داشته باشند.
با استفاده از مجموعه نرمافزاری آی اسپرینگ، در دورههای اسلایدی خود میتوانید از ۱۴ نوع آزمون تعاملی استفاده کرده و بهراحتی آزمونها را از قالبهای از پیش آمادهشده بسازید. میتوانید آنها را نمرهدار یا بدون نمره تعریف کنید، تعداد دفعات مجاز تلاش را مشخص کنید و بازخورد پاسخهای درست و غلط را شخصیسازی نمایید.
نکته چهارم: با ویدئوها، جذابیت کار را افزایش دهید.
راه دیگر برای جذب یادگیرندگان، ایجاد حس حضور با استفاده از ویدئو است. ویدئوهای تصویر در تصویر با حضور ارائه دهنده در گوشه صفحه میتوانند با فیلمهای ضبط صفحه همراه شوند، نکات کلیدی اطلاعات متنی را پشتیبانی کنند و راهنماییهای بیشتری به یادگیرندگان ارائه دهند.
در واقع، شما میتوانید هر نوع ویدیوی آموزشی را، از جمله ویدیوهای ارائه دهنده محور، آموزشهای گام به گام، و ویدیوهای مصاحبهای با وب کم لپتاپ خود ضبط کنید. اگر به راهنمای گام به گام برای انجام این کار نیاز دارید، راهنمای آموزشی ما را در مورد ساخت… مطالعه کنید. ارائه ویدیویی در پاورپوینت
نکته پنجم: در ارائه خود از تجربیات شبیهسازیشده استفاده کنید.
اگر میخواهید کارمندانتان مهارتهای خدمات مشتری یا فروش را ارتقا دهند، میتوانید شبیهسازیهای تعاملی گفتگو را در محیط آشنا پاورپوینت ایجاد کنید. اینها، تعاملات شبیهسازیشده با مشتری یا هر موقعیت کاری دیگری هستند که شامل گفتگو میشود.
برای ساخت شبیهسازی گفتگو در پاورپوینت، حتی بدون دانش برنامهنویسی، باید نسخهی آزمایشی افزونهی iSpring Suite Max را نصب کنید. ضمن اینکه این ابزار، مجموعهای از شخصیتها و پسزمینههای حرفهای را در اختیار شما قرار میدهد، بنابراین نیازی به جستجوی منابع تصویری اضافی برای شبیهسازی گفتگوی تعاملی خود ندارید. در اینجا چند نمونه از شخصیتهایی که میتوانید در شبیهسازی گفتگوی خود بگنجانید، آمده است:
احساس مناسب صحنه را انتخاب کنید و جملات شخصیت را در گزینههای پاسخ وارد کنید. این شبیهسازیهای مکالمه برای توسعه مهارتهای نرم، خدمات مشتری و آموزش فروشندگان بسیار ارزشمند خواهد بود. این کار به کارمندان شما میآموزد که احساسات دیگران را دقیقتر تفسیر کنند و بر اساس آن رفتار کنند.
نکته ششم: بازخورد کارمندان را درباره ارائه خودتان جمعآوری کنید.
میخواهید کارکنانتان نسبت به آموزش احساس تعهد داشته باشند، درست است؟ نظر آنها را در نظر بگیرید. نظرات فراگیرندگان از دوره به شما کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنید. از کارکنان بازخورد بخواهید و آنها را به اشتراکگذاری ایدههایشان از طریق یک نظرسنجی آنلاین ترغیب کنید. میتوانید این نظرسنجی را در گوگل فرم یا با استفاده از iSpring Suite Max در همان رابط پاورپوینت ایجاد کنید.
و البته، ارائه بازخورد بهموقع در مورد پرسشها، نظرات و تکالیف بهعنوان مدرس بسیار مهم است. یادگیرندگان باید ببینند که شما واقعاً به محتوای آموزش علاقهمند هستید. این کار، روحیه گروه را بالا نگه میدارد و حس مشارکت در آموزش آنلاین را ایجاد میکند.