چالشها و فرصتهای بازاریابی در کسبوکارهای دانشبنیان، با شرکتهایی که کالا میفروشند بسیار متفاوت است. کریس کدی ده راه برای معرفی بهتر مشاوره دانشبنیان شما پیشنهاد میکند.
هر روز افراد بیشتری تلاش میکنند دانش، مهارت و تجربهشان را به کسبوکاری پایدار تبدیل کنند؛ اما بسیاری از آنها در راهاندازی مشاوره خود با مشکل مواجهاند.
ده نکته برتر برای راهاندازی کسبوکاری دانشمحور یا افزایش بازدهی کسبوکار فعلی با صرف زمان و انرژی کمتر.
خدمات سئو وردپرس میتواند به شما کمک کند تا کسبوکار دانشمحور خود را در نتایج جستجو بهتر نمایش دهید. با بهینهسازی محتوای سایت و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه تخصصیتان، میتوانید ترافیک بیشتری جذب کرده و به مخاطبان هدف دست یابید. این خدمات به شما کمک میکنند تا محتوای خود را بهطور مؤثرتر در معرض دید مخاطبان قرار دهید و کسبوکارتان را به یک مرجع معتبر در زمینه خود تبدیل کنید.
برنامهریزی کن
شاید بهتنهایی کار کنید، اما دلیلی ندارد که … نداشته باشید. طرح اقدام تجاری به راه افتادن
- دقیقا چقدر میخواهی در سال آینده درآمد داشته باشی؟
- به طور متوسط، برای رسیدن به هدفتان، به چند پروژه با چه ارزش متوسطی نیاز دارید؟
- برای گرفتن اینها، به چند فرصت و پیشنهاد نیاز داری؟
- از چه روشهای بازاریابی برای ایجاد این فرصتها استفاده خواهید کرد؟
- هزینههای جاری کسبوکار
- چگونگی ارائه خدمات کسبوکاری که بهدست میآورید
- چه چالشهای خاصی پیش روی شماست و چگونه با آنها مقابله خواهید کرد؟
- چه سودی انتظار دارید ببرید؟
نگران نباشید، نیازی نیست بیش از چند صفحه با ذکر افراد کلیدی و کارهایی که ماه به ماه باید انجام دهید بنویسید. هر کسبوکاری، صرف نظر از اندازه، باید یک برنامه بازاریابی کتبی داشته باشد.
تخصصی شدن
اگر به بسیاری از کسبوکارهای دانشبنیان و وبسایتهای آنها نگاه کنید، فهرست خدماتی که ادعا میکنند ارائه میدهند، طولانی است. بسیاری فکر میکنند هرچه بیشتر ارائه دهند، فرصتهای بیشتری به دست میآورند؛ اما برعکس آن درست است. مشتریان متخصص میخواهند نه افراد عام، و تمرکز بر ارائه محدودی که سود مشخصی ایجاد کند یا مشکلی را حل نماید، به خودتان و آنها لطف بزرگی خواهید کرد.
با انتخاب یک حوزه یا مهارت تجاری خاص برای تبلیغ و ارائه، میتوانید به سرعت شهرتی برای خود دست و پا کردن و کسبوکاری موفق. همچنین به معنای تمرکز بیشتر وبسایت شما و سهولت بیشتر در استفاده از آن است. بهینهسازی موتور جستجو وبلاگها، مقالات و رسانههای اجتماعی آن فضا را در اختیار گرفتن. متخصص بودن نیز در شبکهسازی کمک میکند؛ مردم بلافاصله میفهمند چه کاری انجام میدهید و اینکه آیا خدمات شما میتواند برای آنها یا کسی که میشناسند مفید باشد.
ساده نگهش دار
مهمترین جنبههای پیشنهاد خود، یعنی آنچه ارائه میدهید و نتایجی که به دست میآورید را خلاصه کنید. یک معرفی مختصر و جذاب از کارتان و آنچه میتوانید ارائه دهید، بنویسید که در چند ثانیه قابل بیان باشد.
من در خیلی از مراسمهای شبکهسازی شرکت میکنم و اغلب تلاشهای نامفهوم و ناشیانهای برای ارائه خلاصه حرفهای (پیچ آسانسور) را بعد از دست دادن اولیه میشنوم. خب، خلاصه حرفهای من چیه؟ خب، من معمولا میگویم…به مردم کمک میکنم تا اولین میلیون خود را به دست آورند.این همیشه لبخند به همراه داره و اونا معمولا میگنخدایا چقدر به کسی مثل تو نیاز دارمیااین کار را چگونه انجام میدهید؟این را با این واقعیت همراه میکنم که من یکی از معدود مشاوران تجاری هستم که خودم میلیونها دلار درآمد کسب کردهام، بنابراین میتوانم از روی تجربه مستقیم راهنمایی کنم. شاید کمی خودستایی به نظر برسد، اما همیشه با لبخند گفته میشود و مکالمه را به خوبی شروع میکند.
بر روی نتایج تمرکز کنید
مشتریان و مخاطبان شما به نتایج حاصل از کارتان بسیار بیشتر از روشها و تکنیکهایی که برای رسیدن به آن نتایج به کار میبرید، علاقهمند هستند. به یاد داشته باشید که اولین واکنش خریدار هنگام شنیدن هر پیشنهادی این است: «چه سودی برای من دارد؟» با این حال بسیاری از وبسایتها پر از روششناسی هستند که مانع از… مهمترین مزایا اگر در وبسایت، ایمیلها و مکالمات خود با مشتریان، از مزایا و تفاوت واقعی دانش شما در کمک به آنها صحبت کنید، تاثیرگذاری بسیار بیشتری خواهید داشت.
پیشنهاد بدهید
وقتی کاربران محتوای وبسایت شما را میخوانند، آیا لیستی از خدمات و صفحهی تماس با شما را میبینند؟ بسیاری از سایتهای دانشمحور به این شکل هستند و صاحب کسبوکار هیچ جزئیاتی و هیچ هزینهای را ارائه نمیدهد. راه حل این مشکل، ارائه مداوم پیشنهادات است؛ فرآیندی، ممیزیای، کارگاهی – در واقع هر چیزی که بتوانید با هزینهای مشخص یا حتی رایگان ارائه دهید. وبینارها و پادکستها برای مثال، راهی عالی برای ارتباط با مخاطبان، ایجاد شهرت، به اشتراک گذاشتن دانش و اعتمادسازی هستند. همچنین به تقویت مهارتهای ارائه شما کمک میکنند.
طراحی سایت وردپرس میتواند به شما کمک کند تا یک پلتفرم آنلاین برای کسبوکار دانشمحور خود ایجاد کنید. با استفاده از وردپرس، میتوانید محتوای آموزشی و منابع مفید را در سایت خود منتشر کنید و به کاربران این امکان را بدهید که به راحتی به اطلاعات و مطالب تخصصی دسترسی پیدا کنند. همچنین، با استفاده از امکانات مختلف سایت، میتوانید کارگاههای آنلاین، وبینارها و دورههای آموزشی برگزار کنید که به رشد کسبوکار شما کمک میکند.
شرکا پیدا کنید
شروع کار تجاری مستقل، به خصوص اگر کسب و کار به طور همزمان به جذب و ارائه خدمات توسط شما وابسته باشد، دشوار است. همچنین ایجاد دیده شدن و ارتباطات لازم، به ویژه در روزهای اولیه، کار سختی است. با فرض اینکه رویکردی تخصصی را در پیش گرفتهاید، میتوانید به راحتی… افراد دیگری را در منطقه خود پیدا کنید کسانی که خدمات مکمل اما غیر رقابتی ارائه میدهند. هدف این است که با آنها همکاری کنید تا خدمات خود را با هم بازاریابی کنید، پایگاههای اطلاعاتی خود را با هم گسترش دهید و سرنخها را نیز رد و بدل کنید. همچنین فردی در موقعیت مشابه خود خواهید داشت که میتواند یک شریک تجاری عالی باشد.
خودت باش
برخی افراد تصور میکنند برای جذب مشتریان تجاری باید چهرهای کاملاً متفاوت از شخصیت واقعی خود در معاشرتهای شخصی به نمایش بگذارند. آنها سعی میکنند ظاهری شرکتی به خود بگیرند و وبسایت خود را از عکسهای تکراری ساختمانهای اداری و افرادی که به صفحه کامپیوتر خیره شدهاند پر کنند. اگر میخواهید ارتباطی پایدار با مشتریان بالقوه برقرار کنید، اصل مهم این است کهخودت باشاصالت اثر میگذارد، پس سعی نکنید کسی باشید که نیستید.
روابط اجتماعی خود را گسترش دهید
اگر میخواهید با افرادی که با مخاطبان هدف شما مطابقت دارند آشنا شوید، اولویت دادن به رسانههای اجتماعی بسیار مهم است. اگر مشاورهای تجاری دارید، باید حتما در… فعال باشید. لینکدین با تعامل با کاربران، عضویت در گروههای مرتبط و ارائه تخصص خود، بهسرعت دنبالکنندگانی جذب خواهید کرد که میتوانند حامیان و مدافعان آنلاین شما و همچنین مشتریان بالقوه باشند. فیسبوک و… توییتر شرکتها نیز از آنها برای بهروز ماندن با پیشرفتهای صنعت و در ارتباط بودن با بازیگران اصلی و مشتریان بالقوه بهطور گسترده استفاده میکنند.
آن را هدیه بده
ظاهراً پدربزرگم که هیچوقت ندیدمش، میگفتنان خود را بر روی آب بپاش، هزاران برابر به تو باز خواهد گشت.من صد درصد به این اعتقاد دارم و همیشه افکار، ایدهها و نصایحم را در اختیار دیگران میگذارم. و میدانید چه؟ به خودم برمیگردد. پیشنهادها فرصتهای کسبوکار مستقیم و رضایت از تاثیرگذاری واقعی بر زندگی دیگران. نگاهی به وبسایتهای برتر مشاوران کسبوکار بیندازید؛ خواهید دید که آنها اطلاعات و منابع مفیدی را به رایگان ارائه میدهند. با نشان دادن و به اشتراک گذاشتن دانش خود، اعتماد دنبالکنندگان را جلب کرده و خود را بهعنوان متخصصی در زمینه کاریشان معرفی میکنند.
همیشه در حال یادگیری باشید.
مطمئناً تجربیات و دانشی دارید که میخواهید ارائه و به اشتراک بگذارید، اما نباید به همین جا ختم شود. اگرچه میتوانید از روشهای امتحانشده و تأییدشدهای که طی سالها کسب کردهاید پیروی کنید، اما لازم است جنبههای جدیدی از حوزه کاری خود را نیز بیاموزید و حتی دیدگاهها و ادعاهایتان به چالش کشیده شوند. ببینید دیگران در حوزه انتخابی شما چه میگویند و چه میکنند؛ همواره بهروز ماندن با رقبا مفید است. در نمایشگاهها و کنفرانسها شرکت کنید و کتابهایی در این زمینه بخوانید. این کار یا آنچه انجام میدهید را تأیید میکند یا به آن میافزاید – امیدوارم هر دو.