در صنعت چاپ چه میگذرد؟
به طور سنتی، تقاضا برای خدمات چاپ نشانگر وضعیت کلی اقتصاد بوده است؛ در دوران رکود، مشتریان تجاری کمتر میشوند و کسبوکارهای موجود، نیازهای چاپی خود را کاهش میدهند. در دورههای رشد اقتصادی، شرکتهای چاپ معمولاً افزایش تقاضا را تجربه میکنند؛ اما با وجود رونق اقتصادی اواسط دهه ۲۰۰۰، عملکرد شرکتهای چاپ به خوبی آنچه که میتوانست باشد، نبود.
خدمات سئو وردپرس میتوانند به شما در تطبیق با گرایشهای جدید بخش چاپ کمک کنند. با بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، میتوانید کسبوکار خود را در برابر رقبا برجسته کنید و به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنید. این خدمات به شما کمک میکنند تا در جستجوهای مرتبط با صنعت چاپ بیشتر دیده شوید و از جدیدترین گرایشها و تحولات این بخش بهرهبرداری کنید.
صنعت چاپ از رشد اقتصادی قوی سود نبرده است؛ چند دلیل برای این امر وجود دارد. پیشرفت تکنولوژی شیوهی کار صنعت چاپ را به طور قابل توجهی تغییر داده است. روشهای سنتی چاپ مانند لترپرس و افست جای خود را به سیستمهای چاپ دیجیتال دادهاند که نیازی به مهارتهای حرفهای چاپ ندارند و میتوانند کار را بسیار سریعتر انجام دهند. این سیستمها همچنین امکان تولید اقتصادی تیراژهای کوتاه و سفارشی را فراهم میکنند. این پیشرفتها به همراه توانایی روزافزون مشتریان در تولید اقلام چاپی خودشان، منجر به مازاد ظرفیت، رقابت شدید و کاهش قیمتها شده است. همچنین استفادهی روزافزون مردم از اینترنت برای برقراری ارتباط، از جمله ارسال نامه، فاکتور و سفارش، فشار زیادی را بر تامینکنندگان برای کاهش بستهبندی وارد کرده است. این امر به معنای تقاضای بسیار کمتر برای اقلام چاپی بوده است. علاوه بر این، صنعت چاپ در رکود اقتصادی اواخر دههی 2000 و اوایل دههی 2010 ضربه شدیدی خورد. تقاضا بیشتر کاهش یافت در حالی که هزینهها همچنان رو به افزایش بود.
اگرچه از سال ۲۰۱۳ روندی رو به بهبود در اقتصاد آغاز شد که در سال ۲۰۱۴ و نیمه اول ۲۰۱۵ تقویت هم شد، اما شرایط برای صنعت چاپ دشوار باقی ماند. بهبود اقتصادی در نیمه دوم ۲۰۱۵ و در سال ۲۰۱۶ کند شد. عدم قطعیت ناشی از رأیگیری برگزیت در ژوئن ۲۰۱۶ باعث شد که اقتصاد در طول سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ عملکرد ضعیفی داشته باشد. برای سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز تغییر چندانی پیشبینی نمیشود.
کاهش ارزش پوند پس از همهپرسی برگزیت به صادرات کمک کرد، اما نگرانیهایی در مورد این موضوع وجود دارد که ۵۰ درصد از صادرات چاپ به کشورهای اتحادیه اروپا میرود و وضعیتی که پس از برگزیت وجود خواهد داشت مشخص نیست. این صنعت پیشبینی میکند که یک برگزیت موسوم به «نرم» منجر به کاهش ۱۰ درصدی ارزش صنعت چاپ شود، در حالی که بازگشت به تعرفههای سازمان تجارت جهانی به کاهش ۲۰ درصدی منجر خواهد شد.
ضعف پوند اگرچه به صادرات کمک کرد، اما هزینههای کاغذ، مقوا و چاپ وارداتی را افزایش داد. ۸۰ درصد واردات کاغذ و مقوا از اتحادیه اروپا انجام میشود. در ابتدای سال ۲۰۱۸، فضای حاکم بر صنعت، مثبت اما کمرمق توصیف میشد. علاوه بر مشکلات ناشی از ابهامات برکسیت، این صنعت با گرایش به سمت نسخههای دیجیتالی به جای مطالب چاپی در بسیاری از موارد نیز مواجه بود.
پژوهشی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که درآمد صنعت چاپ در پنج سال گذشته به دلیل رقابت شدید راکد مانده است. عامل دیگری که بر فقدان رشد تأثیر گذاشت، روی آوردن از تبلیغات چاپی به دلیل افزایش محبوبیت تبلیغات اینترنتی بود. تا سال ۲۰۱۷، رایجترین رسانه تبلیغاتی، اینترنت (۴۱.۲ درصد) بود که پس از آن، مواد چاپی (۲۹.۹ درصد) و سپس تلویزیون، سینما و رادیو (۲۸.۹ درصد) قرار داشتند. پیشبینی میشود استفاده از مواد چاپی بهعنوان رسانه تبلیغاتی تا سالهای ۲۰۲۲-۲۰۲۳ همچنان کاهش یابد.
در ابتدا پیشبینی میشد کتابهای الکترونیکی تهدیدی جدی برای صنعت نشر باشند. اما پس از رشد اولیه محبوبیت، جذابیت کتابهای الکترونیکی برای مصرفکنندگان کاهش یافت و آنها به کتابهای چاپی روی آوردند. گرایش رو به رشد تجارت آنلاین تأثیر جدیتری بر این صنعت داشته و تقاضا برای محصولات چاپی از سوی تولیدکنندگان، خرده فروشان و ارائه دهندگان خدمات کاهش یافته است. چاپخانهها در مواجهه با این چالشها نیازمند سطح بالایی از تخصص و جدیدترین تجهیزات و فناوری هستند. از دیگر دغدغههای این صنعت میتوان به… اشاره کرد.
- فشار شدید روی قیمتها
- افزایش قیمت کاغذ به دلیل بالا رفتن هزینههای واردات پس از کاهش ارزش پوند در پی رأیگیری برگزیت
- مشکل جذب نیروی کار ماهر
- مشکل دریافت به موقع وجه از مشتریان
کمی فکر کنید
- آیا مشتریان کافی برای حمایت از کسبوکار شما وجود خواهد داشت؟ به یاد داشته باشید که بسیاری از کسبوکارها متعهد به کاهش بستهبندی و چاپ هستند، که به معنای کار کمتر برای صنعت چاپ است.
- آیا میتوانید اقلام چاپی را بهقدر کافی ارزان تولید کنید که هم قیمت رقابتی داشته باشد و هم سود ببرید؟
- چگونه وفاداری مشتریان به کسبوکار خود را حفظ خواهید کرد؟
به روز بودن با پیشرفتها
عضویت در انجمن صنفی، راهی بسیار خوب برای بهروز ماندن در مورد تحولات صنعت شماست.
فدراسیون صنایع چاپ بریتانیا (BPIF) نماینده صنعت چاپ است و طیف وسیعی از خدمات و نشریات را ارائه میدهد. میتوانید با BPIF از طریق آدرس 2 Villiers Court, Meriden Business Park, Copse Drive, Coventry CV5 9RN تماس بگیرید یا از وبسایت britishprint.com بازدید کنید. از دیگر سازمانهای مرتبط با فعالان این حوزه میتوان به اسمیترز پیرا (مرجع جهانی در صنایع بستهبندی، کاغذ و چاپ) اشاره کرد. شرکت MA Business & Leisure Ltd مجلهی Print Week را منتشر میکند. وبسایت انجمن چاپ و ارتباطات بریتانیا (BAPC) نیز شامل خبرنامهای قابل دانلود است. مجلهی آنلاین Print Monthly نیز برای تمام انواع شرکتهای چاپ و تکمیل چاپ منتشر میشود.
نمایشگاههای تجاری
با مراجعه به نمایشگاههای تجاری صنعت چاپ مانند نمایشگاه چاپ، میتوانید اطلاعات مفیدی کسب کنید. وبسایت نمایشگاهها، جزئیاتی از نمایشگاههایی را که ممکن است برای شما جالب باشد، ارائه میدهد.
طراحی سایت وردپرس میتواند به شما کمک کند تا از آخرین گرایشهای بخش چاپ استفاده کنید. با طراحی یک سایت حرفهای، میتوانید خدمات چاپ خود را به نمایش بگذارید و مشتریان را از جدیدترین فناوریها و روندهای چاپی آگاه کنید. از طریق وبسایت، میتوانید نمونهکارها، تخفیفها و تغییرات در تکنولوژیهای چاپ را به مشتریان معرفی کرده و بهطور مؤثرتر با آنها در ارتباط باشید.