چگونگی استفاده از داراییهای خلاقانه برای تبدیل کاربران در اپ استور اپل و گوگل پلی
پس متن تبلیغاتیتان آماده است و برنامهتان هم اجرا میشود، اما جنبهی بصری قضیه چطور؟ تصاویر در جذب کاربران جدید و هدایت آنها به سمت دانلود بسیار مهم هستند.
نوشتن نقاط قوت و ویژگیها خوب است، اما اگر کاربران نتوانندببیناگر نتوانید بهطور جذاب نشان دهید چه چیزی ارائه میدهید، انگیزهای برای نصب برنامه ایجاد نمیشود و هیچکس چنین چیزی نمیخواهد. در دنیای بازاریابی اپلیکیشنها، تصاویر اسکرینشات بهترین دوست شما هستند.
همه میدانند که اسکرینشاتها داراییهای عظیمی در بازاریابی هستند. باید آنها را جذاب، آموزنده و متقاعدکننده کنید. در نهایت، با هدایت کاربران در مسیر درست، آنها را در راستای اهداف بازاریابی خود به کار بگیرید.
همانند بسیاری از جنبههای بهینهسازی فروشگاههای نرمافزاری (ASO)، باید برخی از عناصر را بر اساس فروشگاههای مختلف نرمافزاری بررسی کنید. زیرا فروشگاههای مختلف، نیازمندیهای متفاوتی دارند. در اینجا، ما دو فروشگاه پیشرو یعنی گوگل پلی و اپ استور اپل را در نظر میگیریم.
طراحی سایت وردپرس
در دنیای اپ استور اپل و گوگل پلی، طراحی سایت وردپرس میتواند به توسعهدهندگان کمک کند تا داراییهای خلاقانه خود را بهدرستی نمایش دهند و کاربران را به دانلود اپلیکیشن خود ترغیب کنند. استفاده از طراحیهای جذاب و بهینهشده، مانند صفحات فرود (landing pages) که توضیح دقیقی از ویژگیها و مزایای اپلیکیشن دارند، میتواند تأثیر زیادی در جذب مخاطبان داشته باشد. این طراحیها باید بهطور خاص برای تجربه موبایلی بهینهشده باشند، تا وقتی کاربران از اپ استور یا گوگل پلی به وبسایت شما میآیند، بتوانند بهراحتی به اطلاعات مورد نیاز دست یابند و فرآیند دانلود را بهسرعت و بدون مشکل انجام دهند. استفاده از تصاویر جذاب و محتوای بصری جذاب در سایت وردپرس میتواند کمک کند تا برند شما در کنار اپلیکیشن شما در ذهن کاربران باقی بماند.
خدمات سئو وردپرس
در فرآیند تبدیل کاربران در اپ استور اپل و گوگل پلی، خدمات سئو وردپرس نقش کلیدی ایفا میکنند. یکی از مهمترین بخشها برای جذب کاربران بیشتر، بهینهسازی صفحه اپلیکیشن در اپ استورها است. سئو برای اپ استور یا ASO (App Store Optimization) بهطور مشابه با سئو وبسایت، شامل استفاده بهینه از کلمات کلیدی، توضیحات و عنوانهای جذاب برای جلب توجه کاربران است. خدمات سئو وردپرس میتوانند بهطور غیرمستقیم بر استراتژی ASO شما تأثیرگذار باشند، زیرا محتوای وبسایت شما میتواند از طریق وبلاگها، صفحات فرود، و نظرات کاربران بر دیده شدن اپلیکیشن در نتایج جستجوی اپ استور کمک کند. همچنین، بهینهسازی سایت وردپرس برای جستجو میتواند به شما کمک کند که حتی پس از بارگذاری اپلیکیشن در اپ استور، همچنان ترافیک ورودی به سایت و اپلیکیشن خود را افزایش دهید.
طرحهای اسکرینشات
طرحبندی
طرح اسکرینشاتهای خود را طوری طراحی کنید که حس کاوشگری را القا کند. به روان بودن و جذابیت توجه کنید تا کاربر از ادامه استفاده منصرف نشود. روشهای زیادی برای این کار وجود دارد؛ مثلاً میتوانید تصاویر را از وسط ببرید تا کاربر برای دیدن نیمه دیگر مجبور به کشیدن صفحه باشد یا نمونههای دستگاه را به صورت مورب در اسکرینشاتها نمایش دهید. این کار کاربران را به پیمایش تشویق میکند و در عین حال دیدگاه جدیدی ارائه میدهد.
یکی دیگر از گزینههای خلاقانهای که برای مشتریان موبرست پیادهسازی کردهایم، استفاده از حالت افقی صفحه نمایش است، اما با برش تصاویر بهگونهای که طرحها عمودی به نظر برسند. این کار باعث میشود که در اپ استور ظاهر جسورانهتری داشته باشند.وعلاوه بر این، انگار پانزده اسکرینشات است، در حالی که در واقع فقط پنج تا هستند با متنی پررنگتر که انگار روی فضای سفید شناور است. خیلی باحاله، نه؟
عنصری دیگر که ما در طرحهای خود به آن اهمیت میدهیم، تاکید بر رابط کاربری (UI) است. این امر به کاربران بالقوه تصویری از ظاهر اپلیکیشن میدهد و اگر از آنچه میبینند خوششان بیاید، میتواند بسیار قانعکننده باشد. همچنین این امر، شواهدی را برای متن تبلیغاتی ارائه میدهد. شما ویژگیها را توصیف کردهاید، اما به این روش، کاربران میتوانند در واقع…ببینآنها را هم.
نقاط قوت منحصر به فرد
در طراحیها، نقاط قوت منحصر به فرد (USP) را بگنجانید. هر تصویر باید یک USP متفاوت داشته باشد تا ارزش واقعی برنامه را نشان دهد. نقاط قوت منحصر به فرد شما ابزاری برای تمایز از رقبا و آموزش کاربران بالقوه در مورد محصولتان هستند؛ بنابراین، باید در هر فرصتی آنها را به نمایش بگذارید. گنجاندن این نقاط در طراحی، راه دیگری برای افزایش نرخ تبدیل از طریق خلاقیتهای بصری است.
همچنین مطمئن شوید که مهمترین ویژگیهای متمایز محصول در ابتدا قرار گیرند. بهطور متوسط، تنها حدود ۳۰ درصد از کاربران به صورت افقی اسکرول میکنند تا تصاویر بیشتری را ببینند، بنابراین بهتر است در سه تصویر اول (در صورتی که طراحی عمودی باشد) جذابترین ویژگیها را برجسته کنید. (برای طراحی افقی، در هر دو فروشگاه اپ استور و گوگل پلی، فقط تصویر اول بهطور مستقیم دیده میشود).
راستی، حکایت جالبیه: شایعهای هست که گوگل متن عکسهای اسکرینشات رو با تکنولوژی OCR (تشخیص نوری کاراکترها) میخونه. این روش، متن رو از تصویر استخراج میکنه. اگه این صحت داشته باشه، یعنی متن عکسهای شما میتونه بهعنوان کلمات کلیدی برای بالا بردن رتبهی اپتون عمل کنه. میتونید با بررسی نمایه سازی کلمات کلیدی داخل تصاویر این موضوع رو بررسی کنید.
فراخوانهای اقدام
در انتهای تصاویر، باید فراخوانی برای تشویق کاربران به تبدیل شدن وجود داشته باشد. این فراخوان باید با استفاده از زبان عملی مانند «دانلود»، «نصب»، «کشف» و غیره بهوضوح نوشته شود. فراخوانها ابزارهای قدرتمندی هستند، زیرا میتوانند کاربران را به انجام اقدامات هدایت کنند و مستقیماً به اهداف بازاریابی شما میرسند. با قرار دادن آنها در انتهای تصاویر، به کاربران میفهمانید که اگر آنچه دیدهاند را پسندیدهاند، این گام بعدی است که باید بردارند.
خوانایی
مطمئن شوید که فونتها خوانا هستند. این نکته اغلب باعث شکست طراحی میشود (به خصوص در گوگل پلی که قسمت مربوط به اسکرینشات در صفحه گوشی کوچکتر است)، پس حتما آن را در چکلیست خود تیک بزنید.
متن خوانا به دسترسی آسانتر محتوا کمک میکند. پردازش متن آسان باید باشد و این بدون خوانایی ممکن نیست. در چند سال گذشته، گرایش به استفاده از متنهای بزرگتر و کلمات کمتر افزایش یافته است، زیرا متن بزرگتر اغلب پردازش آسانتر را فراهم میکند.
در اسکرینشاتها باید با ایجاد سلسله مراتب، مهمترین ویژگیهای اپلیکیشن را برجسته کنید. برای این کار میتوانید با بزرگتر کردن اندازه برخی از متنها، توجه بیننده را به آنها جلب کنید. تغییر رنگ متن یا کادر متن نیز میتواند به همین منظور استفاده شود.
هر چه تضاد بیشتر باشد، خوانایی بیشتر است. اگر متنی زرد رنگ روی زمینه نارنجی داشته باشید (بله، میدانیم این مثالی افراطی است)، به نتیجهی دلخواهتان نمیرسید؛ هیچکس نمیتواند آن را بخواند!
همچنین میتوانید از خوانایی متن برای تشویق کاربران به کاوش در تصاویر استفاده کنید. با حفظ انسجام و نظم متن، کاربران را به راحتی در تصاویر راهنمایی میکنید و حس روانی و سیالی را که باید به دنبال آن باشید، حفظ میکنید.
جهت و ابعاد
این برنامه را بین دو فروشگاه اپلیکیشن، اپ استور اپل و گوگل پلی، تقسیم میکنیم، چون تفاوتهایی بین آنها وجود دارد.
برای گوگل پلی، مهمترین توصیه ما این است که آزمایش کنید! ابعاد و جهتگیری تصاویر قابل تغییر است. میتوانند عمودی، مربعی، افقی، پانوراما و غیره باشند. گزینهها بسیار زیادند و میتوانید خلاقیت به خرج دهید. از خودتان بپرسید «چه چیزی برای محصول من بهترین نتیجه را دارد؟» و با آزمایش آن را ثابت کنید.
ابعاد اسکرین شات در اپ استور محدودتر است. برای اندازههای مختلف صفحه نمایش فقط دو گزینه وجود دارد که رایجترین آنها آیفونهای ۶.۵ یا ۵.۵ اینچی هستند. این گزینهها فقط حالت عمودی یا افقی هستند و مشخصات آنها با توجه به اندازه گوشی متفاوت است. البته برای مدلهای بزرگتر گوشی، ابعاد اسکرین شاتها نیز بزرگتر است.
ویدئو
تأثیر (یا عدم تأثیر) یک ویدیو را در میزان بازدید، تعداد افرادی که کل ویدیو را دیدهاند، نرخ ترک ویدیو و غیره بررسی کنید. اگر نیمه دوم ویدیو تعامل بیشتری داشته، فکر کنید که نقاط قوت خود را در ابتدای ویدیو قرار دهید. از این گذشته، بیشتر کاربران بعد از سه ثانیه اول، ویدیو را رها میکنند.
این سه ثانیه اول برای تبدیل مخاطب به مشتری حیاتیترین بخش هستند؛ بنابراین باید جذابترین بخش ویدیو باشند و مهمترین ویژگیها و نقاط قوت برنامه را برجسته کنند. فراموش نکنید که ارزیابی کنید که آیا ویدیو ارزش افزوده داشته است یا خیر، نه فقط اینکه در چه لحظهای بیشترین تعامل را داشته است.
در پایان هر ویدیو، فراخوانی برای تشویق بینندگان به اقدام (تبدیل) قرار دهید.
آزمون سوم
باز هم، این بخش با توجه به فروشگاه برنامه تقسیم میشود، زیرا هر کدام گزینههای متفاوتی دارند.
بهترین جنبهی تست A/B صفحات برنامه و لیستهای فروشگاه برنامه (نتایج جستجو) در گوگل پلی، امکان استفاده از مزایای آنهاست.رایگاناین پلتفرم، گوگل پلی اکسپریمنتز، برای آزمایشهای شماست. بله، درست خواندید، رایگان است! اگر از نظر ما بپرسید، خیلی خوب است، بهخصوص وقتی قیمت بالای راهحلهای پولی برای iOS را در نظر بگیرید.
با این حال، بهدلیل رایگان بودن، آزمایشهای گوگل پلی گزینه بسیار ضعیفتری با اطلاعات بسیار کمتر است و این گاهی میتواند محدودکننده باشد.
پیشگامان صنعت در ارائه راهحلهای پولی برای تست A/B اپلیکیشنها، اسپلِتمتریک و استورماون هستند که دومی گرانتر است. هر دو مجموعهای عظیم از بینشها را ارائه میدهند؛ از تجزیه و تحلیل میزان تعامل و نرخ مشاهدهی ویدیوها گرفته تا بخشبندی مخاطبان و ابزارهای آماری پیشرفته برای تسریع و بهبود آزمایشها. به نظر ما ارزشش را دارد، اما این واقعا به بودجهی شما بستگی دارد؛ چرا که هزینهی راهاندازی یک تست در یکی از این پلتفرمها معمولا در مقایسه با بودجهی رسانهای مورد نیاز برای هدایت ترافیک به سمت تست، ناچیز است.
برای هر دو (مفهوم فعلی و مفهوم یا مفاهیم جدید ارائه شده از سوی آژانسهایی مانند موبرست)، داراییهای بصری (علاوه بر داراییهای متنی) را آزمایش کنید. توصیه میکنیم که در هر نوبت فقط یک المان را تغییر دهید تا بتوانید دقیقتر نتیجهی تغییرات را تحلیل کنید.
برنامهریزی کنید
نظر شخصی شما درباره بهترین بودن چیزی بیاهمیت است. تنها چیزی که اهمیت دارد، شواهد واقعی است و آزمونهای A/B این شواهد را فراهم میکنند. این شواهد میتوانند اساس استراتژی خلاقانهی آیندهی شما را تشکیل دهند. شما همیشه بر اساس نتایج آزمونهای قبلی، برای آزمونهای آینده استراتژیریزی میکنید.
نکات کلیدی شما باید اینها باشند:
- عکسهای پرتره در iOS معمولاً بیشتر از عکسهای منظره استفاده میشوند، اما باید این موضوع را برای برنامه خودتان آزمایش کنید.
- در گوگل پلی میتوانید بهراحتی انواع مختلف اسکرینشاتهای برنده را آزمایش کنید، با اطلاعات دقیق کم یا بدون آن.
- برای تست در iOS، به بودجهی قابل توجهی برای راهاندازی تست در پلتفرمهایی مثل SplitMetrics یا StoreMaven و خرید رسانه برای هدایت ترافیک به صفحات تست نیاز دارید.
- ابعاد اسکرین شاتهای گوگل پلی انعطافپذیر است. بنابراین، آزمایش بهترین گزینه برای برنامه شما بسیار مهم است. عکسهای مربعی یا عمودی به دلیل فضای عمودی کوچکتر اسکرین شاتها در گوگل پلی (کوچکتر از iOS) متن خواناتری ارائه میدهند.
- فقط فرض نکنید که طرحهایی که برای iOS جواب میدهند، همیشه برای گوگل پلی هم جواب میدهند و بالعکس. در صورت امکان، بهتر است که بهطور جداگانه روی هر پلتفرم آزمایش کنید.