دراپ شیپینگ هنوز مدل تجاری نسبتا جدیدی است، اما پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۶ ارزش آن بیش از ۴۷۵ میلیارد دلار شود. اما دراپ شیپینگ چیست، چگونه میتوان کسبوکاری با این روش راهاندازی کرد و چه مشکلاتی در شروع کار با دراپ شیپینگ باید مد نظر قرار گیرند؟
دراپ شیپینگ چیست؟
دراپ شیپینگ نوعی کسبوکار خردهفروشی است. تفاوت اصلی آن با دیگر کسبوکارهای خردهفروشی در این است که شما کالا را نمیخرید، انبار نمیکنید و ارسال نمیکنید. سفارشها توسط تامینکنندگان شخص ثالث و اغلب از طریق یک پلتفرم دراپ شیپینگ انجام میشوند. معمولاً:
- شما تامینکنندهای برای فروش محصولاتتان از طریق روش دراپ شیپینگ پیدا میکنید. ممکن است مستقیماً با تامینکنندگان جداگانه یا از طریق یک پلتفرم دراپ شیپینگ با مجموعهای از تامینکنندگان همکاری کنید.
- شما اقلامی را که میخواهید بفروشید، برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب میکنید.
- مشتریان در فروشگاه آنلاین شما جستجو میکنند، سفارش میدهند و بابت کالاهای خود به شما پرداخت میکنند.
- سفارشها و پول (بهجز سود شما) از وبسایت شما به تأمینکننده منتقل میشود.
- تامین کننده سفارش را بستهبندی و ارسال میکند.
مشتری نمیداند که شما سفارش را انجام ندادهاید، چون کل فرآیند خودکار است.
طراحی سایت وردپرس میتواند اولین گام در راهاندازی یک کسبوکار دراپشیپینگ موفق باشد. با استفاده از افزونههایی مانند WooCommerce، میتوانید فروشگاه آنلاین خود را راهاندازی کرده و محصولات را بدون نیاز به نگهداری موجودی انبار به فروش برسانید. طراحی ساده و کاربرپسند وردپرس همچنین به شما این امکان را میدهد تا تجربه خرید مشتریان خود را بهبود بخشید و فروشگاه خود را بهطور مؤثر مدیریت کنید.
برای راهاندازی کسبوکار دراپ شیپینگ، کافی است یک پلتفرم دراپ شیپینگ انتخاب کرده و فروشگاه آنلاین خود را راهاندازی کنید یا پلتفرم دراپ شیپینگ را با وبسایت موجود خود ادغام کنید. پس از انجام این کار، بهسادگی کالاهایی را که میخواهید بفروشید از پلتفرم دراپ شیپینگ انتخاب کنید، آنها را به سایت خود اضافه کنید و بازاریابی سایت خود را آغاز نمایید.
مزایای درامپینگ چیست؟
راه اندازی کسب و کار دراپ شیپینگ مزایای زیادی دارد و همین امر تا حد زیادی توضیح میدهد که چرا دراپ شیپینگ به عنوان یک مدل تجاری محبوب شده است.
- هزینه راهاندازی پاییننیازی به سرمایهگذاری اولیه برای خرید محصولات، اجاره مکان یا استخدام پرسنل برای مدیریت فروش و توزیع کالاها ندارید. بنابراین، هزینههای اولیه راهاندازی بسیار کمتر از کسبوکارهای خردهفروشی سنتی است.
- مدیریت انبارکالاها (در مورد کالاهای سفارشی) توسط تامینکننده تولید یا انبار میشوند و با دریافت سفارشات، توسط او ارسال میشوند. این مدل، ریسک انبار شدن کالاهای فروش نرفته را از شما میگیرد.
- طیف محصولاتشما آزادید کالاها را از هر یک از تامینکنندگان انتخاب کنید و این به شما دسترسی به طیف وسیعتری از کالاها و تامینکنندگان میدهد.
- انعطافپذیریمیتوانید بدون ریسک، محصولات جدید را امتحان کنید؛ زیرا تا زمانی که مشتری سفارشی ندهد، هزینهی کالایی که میفروشید را پرداخت نمیکنید.
آیا میتوان بدون پول، کسبوکار دراپشیپینگ را شروع کرد؟
از نظر تئوری، اگر باهوش باشید میتوانید کسبوکار دراپ شیپینگ را تقریباً بدون هیچ هزینهی اولیهای راهاندازی کنید. برای شروع، باید تامینکنندگانی پیدا کنید که پیشپرداخت از شما نخواهند. این امر در صورتی محتملتر است که در زمینهای فعالیت کنید که کالاها از ابتدا ارزان باشند.
بعد، باید راهی برای بازاریابی و فروش رایگان کالاها پیدا کنید. میتوانید از نسخههای آزمایشی رایگان برخی از ارائه دهندگان نرمافزار ساخت وب استفاده کنید. برخی از آنها نسخه آزمایشی ۱۴ یا ۳۰ روزه رایگان ارائه میدهند که میتوانید برای شروع از آن استفاده کنید. یا میتوانید از طریق رسانههای اجتماعی به صورت آنلاین فروش کنید.
همچنین میتوانید از ابزارهای آنلاین رایگان طراحی و ساخت لوگو، برندینگ و وبسایت شما. بازاریابی را میتوان با هزینهای بسیار کم انجام داد. اگر خلاق هستید، میتوانید از محتوا، بازاریابی تأثیرگذار و… استفاده کنید. رسانههای اجتماعی برای افزایش آگاهی از کسبوکار شما
خدمات سئو وردپرس میتوانند به جذب ترافیک هدفمند به فروشگاه دراپشیپینگ شما کمک کنند. با بهینهسازی صفحات محصول و استفاده از استراتژیهای سئو مناسب، میتوانید محصولات خود را در نتایج جستجو برجسته کنید و بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت فروشگاه خود هدایت کنید. این اقدامات باعث افزایش شانس فروش و رشد کسبوکار شما در مدل دراپشیپینگ خواهد شد.
در واقعیت، بدون بودجه بازاریابی، جذب مشتری برایتان دشوار خواهد بود و بسیاری از تامینکنندگان خواهان تضمین پرداخت خواهند بود.
چرا کسبوکارهای دراپ شیپینگ شکست میخورند؟
اگرچه دراپ شیپینگ مزایای غیرقابل انکاری دارد، اما معایبی بالقوه نیز دارد. سهولت راهاندازی کسبوکار دراپ شیپینگ به معنای وجود رقابت زیاد است. این امر میتواند سود را کاهش دهد، زیرا کسبوکارها برای جذب فروش، قیمتها را پایین میآورند. حاشیه سود بهطور کلی در مقایسه با مشاغل خردهفروشی معمولی کمتر است.
باید محصولات مناسبی را انتخاب کنید. اگر محصولاتی مشابه بسیاری از دیگر فروشندگان قطرهای بفروشید، متمایز شدن برایتان دشوار خواهد بود. همچنین برخی محصولات به دلیل قوانین پلتفرمهای آنلاین مختلف، تبلیغشان بهصورت آنلاین سخت است و این امر میتواند رسیدن به مشتریان بالقوه را مشکل کند.
به وبسایتی جذاب، بهینهشده و کاربرپسند نیاز دارید که روشهای پرداخت امن و سادهای را برای مشتریان ارائه دهد. اگر ظاهر یک کسبوکار معتبر و قابل اعتماد نداشته باشید، متقاعد کردن مردم برای خرید از شما دشوار خواهد بود.
ممکن است با مشکلاتی در تامین کالا مواجه شوید. مدیریت موجودی میتواند دشوار باشد، بهخصوص اگر تامینکننده شما به کسبوکارهای دراپشیپینگ دیگری هم کالا میفروشد. اگر چند رقیب همزمان محصولی مشابه را لیست کنند، سطح موجودی میتواند بهطور ناگهانی کاهش یابد.
بسیاری از محصولات از خارج از کشور وارد میشوند که این موضوع میتواند باعث طولانی شدن زمان تحویل شود. در صورت امکان، باید تلاش کنید با تامینکنندگان آمریکایی و اروپایی همکاری کنید که حملونقل آنها احتمالا سریعتر و قابل اعتمادتر خواهد بود.
ارسال و مرجوع کردن کالاها نیز میتواند دشوارتر شود، به خصوص اگر با تامینکنندگان داخلی و خارجی سروکار داشته باشید. مشتریان انتظار دارند کالاهای مختلف یک سفارش همزمان یا در بازه زمانی مشابه تحویل داده شوند. اگر کالاها از چند تامینکننده مختلف میآیند، محاسبه هزینههای ارسال دشوار خواهد بود، سفارشات ممکن است در چندین مرحله جداگانه تحویل داده شوند و مرجوع کردن کالاها نیز بسیار دشوارتر میشود.
چگونه میتوانم تامینکنندهی دروبشاپینگ پیدا کنم؟
میتوانید تامینکنندگان دراپ شیپینگ را مانند هر تامینکنندهی دیگری پیدا کنید. میتوانید:
- در اینترنت به دنبال «تأمینکنندهی دراپ شیپینگ» یا تأمینکنندگان محصولات خاصی که میخواهید بفروشید، بگردید.
- در فروشگاه آنلاین خود به دنبال تأمینکنندگان بگردید
- شرکت در نمایشگاههای تجاری
- مستقیماً با تولیدکنندگان تماس بگیرید
- از مخاطبین تجاری و دیگر کسبوکارهای دراپ شیپینگ، توصیه بخواهید.
- در فهرستهای آنلاین جستجو کن
- بررسی کنید که رقبایتان با چه کسانی همکاری میکنند.
یافتن تامینکنندهی مناسب، کلید موفقیت شماست. باید مطمئن شوید که تامینکنندگان، عامل شکست کسبوکار شما نخواهند شد.
- آیا محصولات متنوعی ارائه میدهند؟
- کیفیت محصولات و بستهبندی آنها را بررسی کنید. آیا محصولات با توضیحاتشان مطابقت دارند؟
- زمان و هزینه ارسال آنها چقدر است؟ بسیاری از محصولات از چین میآیند و زمان تحویل طولانی دارند.
- نقدهای آنلاین آنها چه چیزی را نشان میدهد؟
- خدمات مشتریان آنها چطور است؟ آیا به راحتی میتوان با آنها تماس گرفت؟ آیا به سرعت پاسخ میدهند؟
- آیا سیاست بازگشت کالاهای قوی و بدون هیچ شگفتی ناخوشایندی وجود دارد؟
- شرایط پرداخت آنها چیست؟
بهترین پلتفرمهای دراپ شیپینگ کدامند؟
بهترین پلتفرمهای دراپ شیپینگ، طیف وسیعی از محصولات، خدمات مشتری عالی و ادغام آسان را ارائه میدهند. در اینجا برخی از محبوبترین آنها آمده است:
- علیاکسپرس طیف وسیعی از محصولات، به خصوص کالاهای الکترونیکی جالب، ارائه میدهد. به قیمتهای پایینش معروف است. اما از سوی دیگر، بسیاری از کالاها از چین میآیند، بنابراین زمان تحویل میتواند بسیار طولانیتر باشد.
- چرخدنده بیش از بیست میلیون محصول، عمدتا از تامینکنندگان آمریکایی و اروپایی، فهرست شده است؛ بنابراین، ارسال کالا معمولا سریع و بدون دردسر است.
- برندهای جهانی وبسایتش ممکن است قدیمی به نظر برسد، اما یکی از معتبرترین سایتهای دراپ شیپینگ است و استاندارد تامینکنندگان عمده و دراپ شیپینگ را تعیین میکند.
- سیل هو به بیش از ۸۰۰۰۰ تامینکنندهی تأییدشده و ۲٫۵ میلیون محصول در طیف وسیعی از زمینهها دسترسی پیدا خواهید کرد.
- سیجی دراپشیپینگ شرکتی چینی که خدمات کاملی را برای تازه واردان به حوزه دراپ شیپینگ ارائه میدهد. شما میتوانید محصولات خود را از هزاران تامین کننده در سراسر جهان تهیه کنید. سیجی دراپ شیپینگ همچنین خدمات چاپ حسب سفارش و انبارداری را ارائه میدهد.
همچنین تامینکنندگان دراپ شیپینگ زیادی هستند که روی حوزههای خاص تمرکز دارند، مانند شیاین بهترین گزینه برای لباس پرینتفل مناسبترین گزینه برای هدیه و تبلیغات سازمانی قطره چکان ای دبلیو بهترین گزینه برای هدیه پرینتای بهترین گزینه برای لباسهای شخصیسازیشده
اگر دنبال راهکاری برای تجارت الکترونیک و شروع کسبوکار دراپ شیپینگ هستید، با این (محصول/خدمت/…) اشتباه نمیکنید. شیپفای (فروشگاه ساز ووکامرس) ویکس همچنین میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی، فروشگاهی بدون انبار (دراپ شیپینگ) را شروع کنید.
کدام مشاغل برای دروبشاپینگ مناسبترند؟
شکی نیست که برخی از حوزهها سودآورتر از بقیه هستند. ابزارها، لوازم جانبی و دستگاهها، حوزههای محبوب و بالقوه سودآوری هستند؛ اما این به معنای رقابت بیشتر نیز هست.
در حالت ایدهآل، باید جایگاهی محبوب اما اشباع نشده پیدا کنید. به دنبال روندهای جدید باشید تا محصولاتی را شناسایی کنید که میتوانند به کالای ضروری بعدی تبدیل شوند. از ابزارهایی مانند گوگل ترندز و بینش مخاطبان فیسبوک استفاده کنید و به دنبال کلمات کلیدی با ترافیک جستجوی رو به رشد باشید.
انتخاب زمینهای که در آن تجربه یا اطلاعاتی دارید، مفید است. در این صورت، بهتر میتوانید نیازهای مشتریان و پیشرفتهای جدید آن حوزه را تشخیص دهید. مثلاً، اگر صاحب حیوان خانگی هستید، ممکن است متوجه شده باشید که صاحبان سگ به دنبال خوراکیهای طبیعی برای سگ خود هستند. محصولاتی را جستجو کنید که کوچک (و در نتیجه هزینه ارسال کمتری دارند)، قابل شخصیسازی (تا بتوانید از رقبا متمایز شوید) و در حالت ایدهآل، قابل تکرار باشند (تا مشتریان بارها و بارها بازگردند).
تفاوت دراپ شیپینگ و چاپ به تقاضا چیست؟
در کسبوکار دراپ شیپینگ، شما محصولاتی را میفروشید که از قبل وجود دارند؛ یعنی کالاهایی که تامینکنندگان شما تولید کردهاند. کسبوکاری که چاپ بهصورت سفارشی انجام میدهد شما طرح کالاها را میدهید، اما آنها فقط پس از ثبت سفارش مشتری ساخته میشوند.
چاپ به درخواست، نوعی تجارت الکترونیک است اما تفاوت اصلی آن با روش فروش از طریق واسطه (دراپ شیپینگ) این است که شما کالاهایی را میفروشید که هنوز وجود ندارند. معمولاً کسبوکارهای چاپ به درخواست، محصولاتی را میفروشند که مشتری میتواند آنها را سفارشی کند. مثلاً شما ممکن است طرحی برای یک تیشرت طراحی کنید که مشتریان بتوانند آن را شخصیسازی کنند، مثلاً با اضافه کردن اسم خودشان. وقتی مشتری سفارشی میدهد، کالا توسط تامینکننده چاپ به درخواست شما چاپ و مستقیماً برای مشتری ارسال میشود. بنابراین، مانند روش فروش از طریق واسطه، شما خودتان کالایی را انبار نمیکنید.
کسبوکارهای چاپ بهدرخواست، کالاهایی را میفروشند که توسط سازنده آنها طراحی شدهاند. ایجاد یک برند قویتر میتواند آسانتر باشد. برند شناختهشده به عنوان یک کسبوکار چاپ بهدرخواست، زیرا محصولات شما در هیچ جای دیگری یافت نمیشوند.