در بخش خردهفروشی سلامت چه میگذرد؟
در بیست سال اخیر یا بیشتر، با افزایش آگاهی مردم از فواید یک رژیم غذایی سالم، تقاضا برای غذاها و کالاهای مرتبط با سلامت مانند داروهای جایگزین، ویتامینها و مکملهای غذایی بهطور کلی افزایش یافته است. بسیاری از کارمندان پر مشغله برای جبران وعدههای غذایی ناسالم و عجولانه از مکملها استفاده میکنند و افراد مسنتر برای کمک به درد مفاصل و عضلات از آنها بهره میبرند. ایمنی و کیفیت مواد غذایی نیز به یک عامل فروش مهم تبدیل شده است. رسواییها و نگرانیهای مختلف در مورد غذا، بسیاری از مردم را به تفکر بیشتر در مورد کیفیت و منشاء غذایی که مصرف میکنند، ترغیب کرده است.
با این حال، در سالهای اخیر برخی تبلیغات منفی پیرامون ویتامینها و مکملها وجود داشته است، زیرا شماری از مطالعات نشان دادهاند که این محصولات هیچ فایدهای برای سلامتی ندارند و حتی در برخی موارد میتوانند برای سلامتی مضر باشند.
نگرانی فزاینده در مورد مسائل زیست محیطی، تقاضا برای محصولات دوستدار محیط زیست از انواع مختلف را افزایش داده است. نیمه دوم دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰ شاهد آگاهی بیشتر از «مسافت غذایی» – مسافتی که غذا از کشور مبدا طی کرده است – بود. مسائل اخلاقی مانند رفاه حیوانات و شیوههای تجارت منصفانه نیز برای بسیاری از خریداران به دغدغهای تبدیل شده است. همه اینها به معنای تقاضای نسبتاً پایدار برای بسیاری از کالاهای مرتبط با فروشگاههای محصولات بهداشتی است.
با افزایش تقاضا، سوپرمارکتها و فروشگاههای بزرگ دیگر مانند فروشگاههای مواد غذایی و داروخانهها، به فروش طیف وسیعی از کالاهای بهداشتی از جمله غذاهای گیاهی، محصولات ارگانیک، محصولات تجارت منصفانه، ویتامینها، مواد معدنی و داروها روی آوردهاند. بنابراین، اگرچه فروشگاههای بهداشتی مستقل از هر زمان دیگری بازار بالقوه بزرگتری دارند، اما با رقابت بسیار بیشتری بهویژه جنگهای قیمتی سوپرمارکتها و نسخههای ارزانتر برند خودشان مواجه هستند.
متاسفانه اقتصاد در اواخر دهه ۲۰۰۰ دچار رکود شد و در اوایل دهه ۲۰۱۰ بسیار ضعیف باقی ماند. مردم مجبور به کاهش هزینهها شدند و از جمله اولین چیزهایی که حذف کردند، کالاهای غیرضروری مانند غذاهای سالم و ارگانیک بود. با این حال، اوضاع از سال ۲۰۱۳ رو به بهبود گذاشت و سال ۲۰۱۴ سال بسیار بهتری بود.
رشد اقتصادی در نیمهی اول سال ۲۰۱۵ ادامه داشت، اما در نیمهی دوم و اوایل سال ۲۰۱۶ کند شد. مصرفکنندگان همچنان به هزینهها توجه دارند و بهطور فزایندهای مکملهای ویتامین و مواد غذایی سالم را بهصورت آنلاین سفارش میدهند یا از فروشگاههای تخفیفی خرید میکنند. تقاضا برای محصولات بدون مواد افزودنی و کالاهای مخصوص گروههای خاصی مانند افراد بالای ۵۰ سال یا ورزشکاران نیز رو به افزایش است.
طراحی سایت وردپرس برای فروشگاههای محصولات بهداشتی میتواند به آنها کمک کند تا با استفاده از قابلیتهای متنوع و قالبهای ویژه، تجربه خرید آنلاین بهتری را برای مشتریان خود فراهم کنند. با توجه به روندهای جدید در این صنعت، فروشگاههای آنلاین به محصولات ارگانیک، طبیعی و شخصیسازی شده توجه بیشتری دارند. طراحی یک سایت کاربرپسند که بهخوبی این محصولات را نمایش دهد و امکان جستجو، مقایسه و خرید آسان را فراهم کند، میتواند به جذب مشتریان بیشتر کمک کند.
خدمات سئو وردپرس میتواند به فروشگاههای آنلاین محصولات بهداشتی کمک کند تا در جستجوهای مرتبط با این محصولات در موتورهای جستجو بهتر دیده شوند. با توجه به روندهای فعلی در این بخش، که به سمت آگاهی از برند، محصولات ارگانیک و طبیعی پیش میرود، سئو میتواند به فروشگاهها کمک کند تا از کلمات کلیدی هدفمند و محتوای بهروز استفاده کنند تا مشتریان بیشتری را جذب کرده و فروش خود را افزایش دهند. این خدمات بهویژه در بهینهسازی سایت برای جستجوهای محلی و تمرکز بر تجربه کاربری بسیار مؤثر خواهند بود.
قوانین اتحادیه اروپا
در چند سال اخیر، صنعت مکملهای غذایی تحت تهدید قوانین اتحادیه اروپا قرار گرفته است. چندین قانون، دامنه مکملهای غذایی موجود را به شدت کاهش دادهاند، در حالی که برخی دیگر بسیاری از فرآوردههای با دوز بالا را ممنوع کردهاند و درمانهای طبیعی را در همان چارچوب نظارتی داروها قرار دادهاند. این صنعت با قوانین دستوپاگیر مبارزه کرده و همچنان به مبارزه ادامه میدهد. دو گروه فعال، اتحادیه بینالمللی سلامت طبیعی و مصرفکنندگان برای انتخاب سلامت، برای لابیگری به نفع این صنعت و تلاش برای لغو یا اصلاح قوانین تشکیل شدهاند.
وزارت بهداشت خلاصهای از قوانین جاری مربوط به فروش مکملهای غذایی ارائه میدهد. میتوانید این خلاصه را در وبسایت Gov.uk مطالعه کنید.
به روز بودن با اخبار بخش فروشگاههای مواد غذایی سالم
عضویت در انجمن صنفی، راهی بسیار خوب برای بهروز ماندن در تحولات صنفتان است.
انجمن ملی فروشگاههای بهداشتی (NAHS) نمایندهی منافع فروشگاههای مواد غذایی سالم در بریتانیا است. این انجمن دربارهی مسائل قانونی مرتبط با بخش مواد غذایی سالم لابی میکند و برای اعضای خود در زمینهی تجهیزات فروشگاه و خدمات بیمهای، تخفیفهای ویژهای فراهم میآورد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید از وبسایت NAHS دیدن کنید.
اشتراک در نشریات تخصصی، راهی بسیار خوب برای بهروز ماندن است. برخی از نشریات تخصصی مفید عبارتند از:
- محصولات طبیعی
- کسب و کار غذای سالم
میتوانید اطلاعات بیشتری درباره اشتراک این مجلات را در وبسایتهای آنها پیدا کنید.