نمایشگاهها فرصتی بینظیر برای معرفی محصول یا خدمت شما به تعداد زیادی از مشتریان بالقوه فراهم میکنند.
موفقیت با انتخاب رویدادهای تجاری مناسب و آمادگی کامل آغاز میشود. غرفه نمایشگاهی خوب در نمایشگاه درست و با رویکرد صحیح به شما کمک میکند تا سرنخهای فروش با کیفیتی را در همان روز ایجاد کنید.
هدف رویداد شما
انتخاب نمایشگاه مناسب
رزرو فضای نمایشگاهی
طراحی غرفه نمایشگاهی
تبلیغات نمایشگاه
غرفه خودتان را اداره کردن
فنون فروش
هزینه نمایش
طراحی سایت وردپرس میتواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای اطلاعرسانی و تبلیغ نمایشگاهها عمل کند. با طراحی صفحات اختصاصی برای هر نمایشگاه، میتوان اطلاعات مربوط به تاریخ، مکان، برنامهها و شرکتکنندگان را بهراحتی به بازدیدکنندگان ارائه داد. همچنین، ایجاد سیستم ثبتنام آنلاین برای شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان، روند ثبتنام را سادهتر و سریعتر میکند.
هدف رویداد شما
اهداف خود را مشخص کنید.
فروش مستقیم در نمایشگاه
جمعآوری سرنخ برای پیگیری
- فهرست پستی برای فعالیتهای بازاریابی آینده تهیه کردن
- فهرستی از مشتریان بالقوه برای فروش مستقیم تهیه کردن.
عرضه و تبلیغ محصول جدید
- نمایشگاههای تجاری فرصتی ایدهآل برای دیدار با متخصصان حوزه کاری شما و ایجاد پوشش رسانهای برای محصول یا خدمت جدیدتان فراهم میکنند.
ملاقات با مشتریان جدید و فعلی
- یک نمایشگاه ممکن است بهترین فرصت سال را برای گفتگو با افرادی که از محصولات شما استفاده میکنند، در اختیارتان بگذارد.
نمایندگان، توزیعکنندگان یا دیگر کسبوکارها را برای همکاری پیدا کنید.
انتخاب نمایشگاه مناسب
مهمترین نکته، شناسایی نمایشگاههایی است که مشتریان هدف شما در آنها حضور خواهند داشت.
سابقهی نمایشگاه چیست؟
- فهرست شرکتکنندگان سال گذشته را درخواست کنید. چند نفر از تصمیمگیرندگان بازار هدف شما حضور داشتند؟
- دفترچه راهنمای نمایشگاه سال گذشته را نگاه کنید و وبسایت را بررسی کنید. کدام شرکتها در نمایشگاه حضور داشتند؟
- از مشتریان، تامینکنندگان و رقبا بپرسید که آیا در رویداد شرکت میکنند و این رویداد تا چه اندازه برایشان مفید است.
- از نمایشگاههای سال اولی محتاط باشید. اول به عنوان بازدیدکننده شرکت کنید و سال بعد غرفه بگیرید.
نمایشگاه کی است؟
- آیا زمانبندی برای کسبوکار شما مناسب است؟ آیا کار اضافه شما را مختل میکند؟ آیا از پس حجم کار اضافی ناشی از نمایشگاه برمیآیید؟
- تا چه مدت قبل باید برنامهریزی کنید؟
نمایشگاه کجاست؟
- مکان برای شما و مشتریان هدفتان مناسب است؟
نمایشگاه چه اندازه ای دارد؟
- نمایشگاههای کوچکتر و تخصصیتر ممکن است ارزش اقتصادی بیشتری داشته باشند.
این نمایشگاه چقدر تبلیغات داشته است؟
- برگزارکنندگان چگونه و کجا برای این رویداد تبلیغ میکنند؟
نمایشگاه چه چیزهای دیگری ارائه میدهد؟
- برگزارکنندگان چه خدماتی ارائه میدهند؟
- چه فرصتهای شبکهسازی، سخنرانانی و رویدادهای ویژهای وجود خواهد داشت؟
- آیا انجمن صنفی شما در آنجا غرفهای برای اعضا خواهد داشت؟
هزینه آن چقدر است؟
- برگزارکنندگان نمایشگاه، به ازای هر مترمربع فضای نمایشگاهی اجاره میگیرند. انتظار داشته باشید که مبلغ 300 تا 500 پوند برای هر مترمربع پرداخت کنید.
- چند مورد دیگر خواهید داشت هزینهها .
رزرو فضای نمایشگاهی
حتماً فضایی مناسب برای نمایش مورد نظرتان رزرو کنید.
- چیدمان سالن را بررسی کنید.
- غرفههایی با نمای بزرگتر، احتمالا توجه بیشتری جلب میکنند اما گرانتر هستند.
- سعی کنید به راهروی اصلی نزدیک شوید و به رفتوآمد مردم دقت کنید. با شرکت در یک نمایشگاه در محل، نحوه حرکت جمعیت را بررسی کنید.
- مکانی نزدیک کافه یا محل ملاقات دیگر، میتواند جای مناسبی برای برپایی غرفه باشد.
رزرو زودهنگام
- مطمئن شوید که نام، لوگو و پیام شرکت شما در مواد تبلیغاتی و نامهها درج شده است. تبلیغات نمایشگاه لبخند
- برگزارکنندگان معمولا هنگام رزرو، نیاز به پرداخت بیعانه و قبل از شروع نمایشگاه، پرداخت کامل وجه دارند.
برق، روشنایی و سایر لوازم مورد نیاز خود را فراهم کنید.
- مطمئن شوید که به اینترنت قابل اعتماد دسترسی دارید و تجهیزات ارائه و نمایش بهدرستی کار میکنند.
- اگر بهطور مستقیم به مردم میفروشید، مطمئن شوید که روش پرداخت قابل اعتمادی دارید.
- بسیاری از برگزارکنندگان، استفاده از پیمانکاران خودشان را برای نصب خدمات الزامی میدانند. نیازهای خود را با دقت برنامهریزی کنید؛ چراکه نصب یک پریز برق ممکن است بیش از ۱۰۰ پوند هزینه داشته باشد.
طراحی غرفه نمایشگاهی
برگزارکنندگان نمایشگاه معمولا غرفههای آماده ارائه میدهند.
- این معمولا شامل دیوارهای پشتی و کناری غرفه، روکش، فرش، تابلوی نام و پریز برق میشود.
- بررسی کنید که آیا موارد اضافی دیگری مانند لوازم برقی و روشنایی، وایفای، مبلمان و قفسه وجود دارد یا خیر.
خدمات سئو وردپرس میتواند به افزایش دیدهشدن نمایشگاهها در نتایج جستجو کمک کند. با بهینهسازی صفحات مربوط به نمایشگاه و استفاده از کلمات کلیدی مناسب، میتوان بازدیدکنندگان بیشتری جذب کرد و از این طریق ترافیک هدفمندتری به سمت سایت هدایت نمود. این امر به برگزاری موفقتر نمایشگاه و افزایش حضور مخاطبان هدف کمک میکند.
از یک طراح یا شرکت طراحی استند استفاده کنید.
- برای سایتی که فقط فضایی دارد، طراح ضروری است.
- از شرکتی معتبر و آشنا با قوانین، بهخصوص در زمینه ایمنی و بهداشت و خطرات آتشسوزی، استفاده کنید.
- طراح را از هدف خودتان آگاه کنید. اگر قصد نمایش آثار خود را به طور مرتب دارید، غرفه مدولار که قابل جدا شدن و استفاده مجدد باشد، بهترین گزینه است.
- برنامه زمانی و هزینهها را کتباً تأیید کنید.
- هزینههای اولیه طراحی و ساخت میتواند بیش از ۱۰ هزار پوند باشد، اما اگر غرفه را برای رویدادهای بعدی مجددا استفاده کنید، هزینهها بهشدت کاهش مییابد (تنها هزینه نصب و راهاندازی و جمعآوری را پرداخت میکنید).
- غرفههای پارچهای مدولار، جایگزین ارزانتری هستند و میتوان آنها را با قیمتی کمتر از ۳۰۰۰ پوند خریداری کرد.
مطمئن شوید که طراحی غرفه شما مؤثر است.
- شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توجه عابران را به غرفه جلب کنید.
- مطمئن شو جایگاهت بهخوبی روشن است.
- از روشهای خلاقانه برای جلب توجه، مثل نمایشهای چندرسانهای استفاده کنید.
- ساده نگهش دار. به جای اینکه همه چیز رو توی یک جا جا بدی، یه موضوع اصلی داشته باش.
- جای کافی برای بازدیدکنندگان در نظر بگیرید. جلوی غرفه را خلوت نگه دارید و در انتهای آن نقطه کانونی ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان را به داخل غرفه هدایت کند.
- از ساختن «قلعهای شرکتی» که بازدیدکنندگان را میترساند، خودداری کنید.
تبلیغات نمایشگاه
مشتریان هدف خود را از موضعگیری خود آگاه کنید.
- از برگزارکنندگان بخواهید بلیتهای رایگان برای ارسال به مشتریان ویآیپی منتخب تهیه کنند.
- خبررسانی مطبوعاتی ضروری است. حضور خود را در نمایشگاه به رسانهها اطلاع دهید و جزئیات غرفه، محصولات و هر خبر دیگری که میخواهید اعلام کنید را ارائه دهید. عکسها را ضمیمه کنید. اطلاعاتی درباره چگونگی تماس خبرنگاران برای کسب اطلاعات بیشتر ارائه دهید.
- از وبسایت، شبکههای اجتماعی، تبلیغات یا پست مستقیم برای اطلاعرسانی حضور خود در نمایشگاه استفاده کنید.
از روابط عمومی و مواد تبلیغاتی برگزارکنندگان نهایت استفاده را ببرید.
- مطمئن شوید که نام شما در مطالب تبلیغاتی و وبسایت ذکر شده است. باید یک فهرست رایگان به شما ارائه شود و ممکن است بخواهید تبلیغ هم کنید.
- از برگزارکنندگان برنامههای روابط عمومی آنها و وجود دفتر مطبوعاتی که بتوانید از آن استفاده کنید را بپرسید. اگر نکتهای جدید و قابل توجه درباره شما وجود دارد به آنها اطلاع دهید.
- برای دیده شدن بیشتر، در رویدادهای ویژه شرکت کنید، مثلاً سخنرانی کنید.
۶. اداره غرفه شما
جزئیات را از قبل برنامهریزی کنید.
- غرفه را چه زمانی برپا میکنید؟ وسایل شما کجا نگهداری میشوند؟
- تجهیزات برق، روشنایی و سایر نیازهای خاص چه زمانی نصب خواهند شد؟
- آیا به اندازه کافی بروشور، جزوه، کارت ویزیت و نمونه محصول دارید؟
- نظافت و مرتب نگه داشتن غرفه چگونه انجام میشود؟
- ترتیبات امنیتی چیست؟ آیا بیمه فعلی شما نمایشگاه را پوشش میدهد؟
- آیا برای تیم و مهمانانتان پذیرایی خواهد بود؟
پیام خود را برنامهریزی کنید
- برای همه کارمندان، یادداشتهای توجیهی آماده کنید.
- با انواع مختلف بازدیدکنندگان چگونه برخورد خواهید کرد؟
- چه اطلاعاتی را در اختیار بازدیدکنندگانی که بعید است در آینده نزدیک مشتری شوند، قرار خواهید داد؟
- به خبرنگاران یا مقامات مهمی که از غرفه بازدید میکنند چه خواهید گفت؟ چه کسی از آنها پذیرایی خواهد کرد؟
- با رقبایی که به دنبال اطلاعات هستند، چگونه برخورد خواهید کرد؟
داشتن کارمندان مناسب برای ایجاد تصور خوب ضروری است.
- یک مدیر غرفه تعیین کنید. مسئولیت برنامهریزی زمانی و توجیه همه افراد درگیر را به او واگذار کنید.
- کارمندانی خوش برخورد و باتجربه انتخاب کنید. در حالت ایدهآل، غرفهی شما باید همیشه یک فروشنده و یک متخصص محصول داشته باشد.
- به افراد فرصت استراحت بدهید؛ اگر افراد یکسانی تمام روز در جایگاه شهادت باشند، خسته و بیحوصله میشوند.
- کارکنان باید باهوش و سر وقت باشند.
- یک خوب فن فروش ضروری است.
توجهها را به غرفه جلب کنید
- نمایشها و ارائهها به جلب توجه کمک میکنند. فعالیتهایی که بازدیدکنندگان بتوانند در آنها شرکت کنند، احتمالا مؤثرتر خواهند بود.
- قرعهکشیها میتوانند راه خوبی برای جمعآوری نام و آدرس مشتریان بالقوه باشند.
- نوشیدنیها و پذیرایی، خستگی بازدیدکنندگان را رفع کرده و آنها را ترغیب میکند تا زمان بیشتری در غرفه شما بمانند.
فنون فروش
بیشتر غرفهداران هدفشان ایجاد ارتباط اولیه است، نه انجام فروش آنی.
به بازدیدکنندگان پاسخ دهید
- بگذارید بازدیدکننده کمی بگردد، سپس به او نزدیک شوید.
- کارکنان نباید در پشت غرفه پنهان شوند و با هم گپ بزنند.
ابتدا در مورد بازدیدکنندگان خود اطلاعات کسب کنید
- از آنها بپرسید که آیا از محصول شما استفاده میکنند و چه علاقهای به غرفهی شما دارند.
- نقش و وظیفه آنها در سازمانشان و نوع فعالیتهای تجاریشان را جویا شوید. همچنین بررسی کنید که آیا بازدیدکننده قدرت خرید یا نفوذ دارد یا خیر.
- از پرسیدن سوالهای بسته مثل «میتونم کمکت کنم؟» خودداری کنید، چون اغلب پاسخ منفی خواهد بود.
مزایای محصول یا خدمت خود را برجسته کنید
- اگر بازدیدکننده مشتری بالقوهای باشد، باید علاقه کافی ایجاد کنید تا زمینه برای جلسه یا تماس بعدی فراهم شود.
- نیازهای بازدیدکننده را شناسایی کنید و توضیح دهید که محصول شما چگونه میتواند این نیازها را برطرف کند.
ترتیبی برای پیگیری اتخاذ کنید
- قبل از رفتن بازدیدکننده از غرفه، در مورد گامهای بعدی به توافق برسید.
- اطلاعات نام، عنوان شغلی، مشخصات تماس و حوزه علاقهی هر مشتری بالقوه را ثبت کنید.
- اطلاعات لازم برای پیگیری را یادداشت کنید. با چه کسی، چه زمانی و چگونه باید تماس بگیرید؟
- مشتریان بالقوه خود را رتبهبندی کنید تا بتوانید اول از همه سراغ بهترینها بروید.
- فهرست ایمیل برگزارکنندگان را پیدا کنید و ببینید آیا شرکتکنندگان برای دریافت ایمیلهای تبلیغاتی از غرفهداران ثبتنام کردهاند یا خیر.
هدف، رسیدگی به حداکثر تعداد ممکن بازدیدکنندگان است.
- پنج دقیقه برای جلب توجه بازدیدکننده، ارائه اطلاعات مربوطه و هماهنگیهای بعدی کافی است.
هزینه نمایش
هزینه اجاره هر متر مربع معمولا از ۳۰۰ پوند شروع میشود.
- هزینههای مربوط به خدمات جانبی مثل پریز برق، مبلمان یا گیاهان، میتواند تا ۲۰ درصد به هزینه کل اضافه کند.
- هزینهها بهطور کلی برای نمایشگاههای ملی با تعداد بازدیدکنندگان بالا و برخی نمایشگاههای تخصصی بیشتر خواهد بود.
هزینههای کل شامل موارد دیگری نیز خواهد بود.
برای مثال
- طراحی، تحویل و نصب پایه
- اجاره مبلمان
- هزینههای پرسنل
- هزینههای تبلیغات و بازاریابی
- نمونههای محصول و هدایا
- هزینههای متفرقه (مانند بیمه)
محاسبه کنید که آیا برگزاری نمایشگاه برای رسیدن به اهداف شما از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود یا خیر.
- اگر هدف شما جذب مشتری بالقوه (و فروش) است، هزینه هر مشتری بالقوه چقدر پیشبینی میشود و این هزینه با سود مورد انتظار شما چه مقایسهای دارد؟
- اگر میخواهید دیده شوید، انتظار چه میزان پوشش رسانهای دارید؟ با صرف همین میزان زمان و تلاش در یک کانال بازاریابی دیگر، چه میزان پوشش میتوانید بهدست آورید؟
- واقعبینانه درباره تعداد بازدیدکنندگانی که میتوانید ملاقات کنید و درصدی از سرنخهایی که به فروش منجر میشوند، فکر کنید.
پس از پایان نمایشگاه، نتایج آن را ارزیابی کنید.
- آیا به اهداف خود رسیدید؟
- چه میزان پوشش رسانهای داشتید؟
- چند سرنخ ایجاد کردید؟
- در نتیجه چند فروش انجام دادی؟
- هزینه کل چقدر بود؟ این هزینه در مقایسه با روشهای جایگزین مانند پست مستقیم، چقدر مقرون به صرفه است؟
تابلو راهنما
- درباره نمایشگاههای پیش رو اطلاعات کسب کنید نمایشگاهها دات کوک وبسایت
- پیدا کن عرضهکنندگان نمایشگاه از طریق انجمن برگزارکنندگان رویداد
- بگیر راهنمای غرفهداران از فیستایم
- درباره حمایتهای دولتی برای حضور در… رویدادهای بینالمللی و هیئتهای تجاری از سوی وزارت تجارت و بازرگانی.