علاقه به فناوری هوش مصنوعی و بهطور خاص، محصول ChatGPT شرکت OpenAI، در هفتههای اخیر بهطور چشمگیری افزایش یافته است.
مردم در جستجوی اطلاعات در مورد هر دو موضوع هستند.
هزاران نفر در مورد ChatGPT در اینترنت مینویسند.
… و در مورد آن در جوامع مختلف صحبت کردن.
همانطور که از نمودارها مشخص است، همه این اتفاقات به سرعت رخ داد.
چه در توییتر و لینکدین شما انبوهی از موضوعات و پست درباره چت جی پی تی وجود داشته باشد (مثل من) و یا اینکه تازه با این موضوع آشنا شده باشید، قبل از صرف زمان و انرژی خود برای یادگیری چت جی پی تی، ممکن است بخواهید پاسخ دو سوال را بدانید:
- آیا چت جی پی تی به احتمال زیاد محصولی پایدار خواهد بود؟
- در واقع چه کاری انجام میدهد و شما شخصاً میتوانید از آن برای چه استفاده کنید؟
- آیا چت جی پی تی احتمالاً محصولی ماندگار خواهد بود؟
- در واقع چه کار میکند و شما شخصاً میتوانید از آن برای چه استفاده کنید؟
در این مقاله، من به شما کمک میکنم تا با گفتن این موارد، به این سوالات پاسخ دهید:
چت جی پی تی چیست؟
چت جی پی تی یک ربات گفتگو مبتنی بر هوش مصنوعی است که توسط OpenAI ایجاد شده و قابل دسترسی است. وبسایت گفتگوی هوش مصنوعی اوپن ای آی
در زمان نگارش این متن، ChatGPT نسخه رایگان این ابزار را در اختیار کاربران قرار میدهد، اما نشانههایی وجود داشته است که برای نسخه حرفهای ماهانه ۴۲ دلار هزینه دریافت میکنند. نشان داده شده به زودی رابط برنامهنویسی (API) برای این ابزار ارائه خواهد شد.
رابط کاربری ساده است، شامل یک کادر خالی برای وارد کردن درخواست. این ابزار میتواند وظایف مختلفی را انجام دهد و متن را در پاسخ برگرداند. برخی از نمونههایی از کارهایی که ChatGPT میتواند انجام دهد عبارتند از:
- پاسخ به سوالات.
- نوشتن چیزهایی مثل تبلیغات، ایمیلها، پاراگرافها، پستهای کامل وبلاگ یا حتی مقالههای دانشگاهی.
- نوشتن، نظر دادن یا علامتگذاری کد.
- فرمتبندی متن شما را تغییر میدهم.
- پاسخ دادن به سوالات
- نوشتن چیزهایی مانند آگهی، ایمیل، پاراگراف، پستهای وبلاگ کامل، یا حتی مقالههای دانشگاهی.
- نوشتن، نظر گذاشتن یا نشانهگذاری کد.
- فرمت بندی یک بلوک متن را برای شما تغییر می دهم.
چت جی پی تی در اواخر نوامبر ۲۰۲۲، درست بعد از انتشار جاسپر.ای، یک تولیدکننده محتوای هوش مصنوعی، به بازار عرضه شد. دریافت ۱۲۵ میلیون دلار این ابزار در کمتر از یک هفته به یک میلیون کاربر رسید و در اوایل همان ماه با ارزش ۱.۵ میلیارد دلار، موفق به جذب سرمایه شد.
چت جیپیتی روز چهارشنبه راهاندازی شد. امروز به یک میلیون کاربر رسید!
اما هر جلسه هزینه مشخصی دارد.
به طور میانگین، هزینه هر چت احتمالا چند سنت بیشتر نیست. سعی دارم دقیقتر این هزینه رو حساب کنم و همچنین راههایی برای بهینهسازی اون پیدا کنم.
برای تامین هزینهها (و رشد بیشتر) مایکروسافت 10 میلیارد دلار در OpenAI با ارزش 29 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد. این حرکت، همراه با رشد و محبوبیت ChatGPT، ممکن است در حال دامن زدن به نگرانیها درباره ChatGPT به عنوان یک تهدید بالقوه.
OpenAI همچنین اعلام کرده است که نسخه “حرفه ای” از این ابزار ارائه خواهد شد و گرگ بروکمن، رییس و یکی از بنیانگذاران OpenAI، لینکی به یک فرم گوگل برای قرار گرفتن در لیست انتظار به اشتراک گذاشته است.
نسخه حرفهای چت جی پی تی در حال ساخت است؛ با محدودیتهای بیشتر و سرعت بالاتر. اگر علاقهمند هستید، لطفا در لیست انتظار ما ثبت نام کنید. لینک به یک توییت.
برخی از کاربران گزارش دادهاند که هنگام ورود به حساب کاربری خود، گزینه ارتقا به نسخه رایگان ۴۲ دلاری را مشاهده میکنند.
حتی با وجود سرمایه گذاری مایکروسافت، ChatGPT همچنان دچار اختلالات شده و مجبور شده است که کاربران جدید در پلتفرم را محدود کند.
و ChatGPT در حال مواجه شدن باانتقادات درباره دقت در حالی که به برخی از خروجی ابزار خیره شده بود رقابت از سوی رقبایکه به احتمال زیاد با توجه به موفقیت اولیه پلتفرم، افزایش و شدت بیشتری خواهد یافت.
حالا که میدانید ChatGPT چیست، فهمیدن نحوه کارکرد آن و اینکه چه کسی آن را ساخته (و انگیزه و اهدافشان چه بوده) هم مفید است.
(خبرنامهای که بازاریابان جستجو به آن اعتماد دارند)
این چطور کار میکند و چطور آموزش داده شده است؟
اگر شما یک متخصص سئو هستید که به دنبال راههایی برای استفاده از هوش مصنوعی در کار روزانه خود هستید، نیازی نیست که بدانید چگونه یک ربات چت بسازید.
با این حال، هنگام استفاده از ابزارهایی مانند ChatGPT، باید بدانید که اطلاعات تولید شده توسط آن از کجا میآید، چگونه تعیین میکند که چه چیزی را به عنوان پاسخ برگرداند، و اینکه این پاسخها ممکن است با گذشت زمان تغییر کنند.
اینطور شما میتوانید بفهمید که چقدر به خروجی چتهای ChatGPT اعتماد کنید، چگونه درخواستهای خود را بهتر تنظیم کنید و چه وظایفی را میتوانید از آن (یا از آن استفاده نکنید) استفاده کنید.
قبل از اینکه از ChatGPT برای هر چیزی استفاده کنید، من بشدت توصیه میکنم که… مقاله وبلاگ OpenAI درباره ChatGPT در آنجا، یک نمودار جالب توجه برای توضیح نحوه کارکرد آن وجود دارد، به همراه توضیحی جامعتر.
ترجمه ی فارسی روان عبارت (AssemblyAI) این است: **اسمبلیایآی** همچنین شامل تجزیه و تحلیل مفصلی از نحوه کار ChatGPT توسط شخص ثالث، بررسی برخی از نقاط قوت و ضعف آن و تعدادی منبع اضافی برای علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر است.
یکی از مهمترین چیزهایی که باید درباره نحوه کار ChatGPT به خاطر داشته باشید، محدودیتهای آن است.
گاهی اوقات ChatGPT پاسخهای معقول به نظر میرسد اما نادرست یا بیمعنی هستند. رفع این مشکل دشوار است، زیرا: (1) در طول آموزش یادگیری تقویتی، در حال حاضر هیچ منبع حقیقت وجود ندارد؛ (2) آموزش مدل برای محتاطتر شدن باعث میشود که سوالاتی را که میتواند به درستی به آنها پاسخ دهد رد کند؛ و (3) آموزش نظارتی مدل را گمراه میکند زیرا پاسخ ایدهآل به اطلاعاتی که مدل دارد بستگی دارد. به جای اینکه بداند انسان راهنما چه میداند
نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد:
ما تلاش کردهایم که این مدل از پاسخ به درخواستهای نامناسب امتناع کند، اما گاهی اوقات به دستورالعملهای مضر پاسخ میدهد یا رفتار مغرضانه از خود نشان میدهد. ما از API نظارت برای هشدار یا مسدود کردن انواع خاصی از محتوای ناامن استفاده میکنیم، اما انتظار داریم در حال حاضر برخی خطاهای منفی و مثبت کاذب داشته باشیم. ما مشتاقانه منتظر جمعآوری بازخورد کاربران برای کمک به کار مداوم ما در جهت بهبود این سیستم هستیم.
همانطور که بسیاری از افراد میدانند، چتجیپیتی بر اساس مدل زبانی جیپیتی آموزش دیده که آموزش آن در اوایل سال 2022 به پایان رسیده است. به این معنی که این مدل از اتفاقات و رویدادهای اخیر اطلاع ندارد.
همچنین این مدل با حجم عظیمی از متن موجود در وب آموزش دیده است، پس طبیعی است که گاهی پاسخهای نادرست بدهد. سوالات متداول:
نقل قولآیا میتوانم به هوش مصنوعی اعتماد کنم که حقیقت را به من میگوید؟
چت جی پی تی به اینترنت متصل نیست و گاهی اوقات ممکن است پاسخهای نادرست تولید کند. اطلاعات محدودی از جهان و اتفاقات بعد از سال 2021 دارد و همچنین ممکن است گاهی اوقات دستورالعملهای مضر یا محتوای جانبدارانه تولید کند.
پیشنهاد می کنیم صحت پاسخ های مدل را بررسی کنید. در صورت اشتباه بودن پاسخ، با استفاده از دکمه “شست پایین” این موضوع را به ما اطلاع دهید.
آیا میتوانم به این هوش مصنوعی اعتماد کنم که حقیقت را میگوید؟
چه کسی چت جی پی تی را ساخت؟
درک اینکه چه کسی این برنامه را ساخته و چرا، برای استفاده روزانه از آن، اطلاعات مهمی به شمار میرود.
دوباره، چتجیپیتی محصولی از اوپنایآی است. اینها مقداری اطلاعات درباره شرکت و اهداف اعلامشدهشان است:
- اوپن ایآی یک سازمان غیرانتفاعی مادر به نام اوپن ایآی اینک. و یک شرکت با سوددهی به نام اوپن ایآی الپی دارد. این شرکت از مدل سود محدود با حداکثر سود ۱۰۰ برابری استفاده میکند که بعد از رسیدن به این حد سود، مابقی سود به نهاد غیرانتفاعی تعلق میگیرد.
- بزرگترین سرمایهگذار مایکروسافت است. کارمندان اوپناِیآی نیز سهام دارند.
- سم آلتمن، رئیس سابق ی Combinator، مدیرعامل OpenAI و یکی از بنیانگذاران اصلی این شرکت (به همراه شخصیتهای برجسته سیلیکون ولی مانند ایلان ماسک، جسیکا لیوینگستون، رید هافمن، پیتر تیل و دیگران) است. بسیاری از مردم درباره نقش ایلان ماسک در شرکت OpenAI و ChatGPT میپرسند. او در سال ۲۰۱۸ از هیئت مدیره شرکت کنارهگیری کرد و در توسعه ChatGPT هیچ دخالتی نداشته است (زیرا ChatGPT تا نوامبر ۲۰۲۲ راهاندازی نشد).
- شرکت OpenAI یک سازمان غیردولتی مادر (OpenAI Inc.) و یک شرکت با هدف سودآوری به نام OpenAI LP دارد. مدل سود OpenAI LP «سود محدود شده» است که به این معناست که سود این شرکت تا ۱۰۰ برابر سرمایه اولیه محدود می شود و پس از آن، بقیه سود به سازمان غیردولتی OpenAI Inc. منتقل می شود.
- بزرگترین سرمایهگذار مایکروسافت است. کارمندان اوپناِی هم سهام دارند.
- سم آلتمن، رئیس سابق Y Combinator، مدیرعامل OpenAI است و از بنیانگذاران اولیه آن (همراه با شخصیتهای برجسته سیلیکون ولی مانند ایلان ماسک، جسیکا لیوینگستون، رید هافمن، پیتر تیل و دیگران) بود. بسیاری از افراد در مورد نقش ایلان ماسک در این شرکت و ChatGPT سؤال میکنند. او در سال 2018 از هیئت مدیره استعفا داد و در توسعه ChatGPT نقشی مؤثر نداشت (که در نوامبر 2022 راهاندازی شد).
عناصر قابل توجه در این زمینه، اگر به ChatGPT به عنوان یک ابزار سئو یا جایگزینی برای گوگل علاقهمند هستید، عبارتند از:
- دخالت مایکروسافت (با توجه به اینکه بینگ مایکروسافت دومین موتور جستجو است – به طور قابل توجهی بعد از گوگل).
- ChatGPT به طور مشخص به عنوان ابزار سئو یا محتوا طراحی نشده است.
- مشارکت مایکروسافت (با وجود اینکه بینگ مایکروسافت دومین موتور جستجوی جهان است – به طور قابل توجهی بعد از گوگل).
- (ChatGPT به طور خاص برای سئو یا تولید محتوا طراحی نشده است (برخلاف ابزارهایی مانند Jasper.ai، Copy.ai و سایر رقبای آن – که بسیاری از آنها بر روی چارچوب GPT-3 ساخته شده اند).)
چرا سئوکاران باید به ChatGPT اهمیت بدهند؟
ممکن است روزی ChatGPT یا سایر چتباتهای هوش مصنوعی جایگزین گوگل و موتورهای جستجوی سنتی شوند، اما این اتفاق بهاحتمال زیاد در آیندهای دور خواهد افتاد و اکثر متخصصان سئو در حال حاضر نگران این موضوع نیستند. پس چرا سئوکارها باید به این موضوع توجه کنند؟
چت جیپیتی قابلیتهای مختلفی دارد که میتواند برای سئو مفید باشد. با توجه به توانایی این پلتفرم در تولید محتوای هوش مصنوعی، درک این نکته مهم است که این ابزار در این زمینه چه تواناییهایی دارد و به طور کلی گوگل در مورد محتوای هوش مصنوعی چه میگوید و به چه چیزهایی فکر میکند.
در ادامه، موارد استفاده ChatGPT در سئو را بررسی میکنیم.
تولید محتوای هوش مصنوعی
موضوع داغترین بحثهای سئو در اوایل سال ۲۰۲۳، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بوده است و چت جیپیتی از زمان راهاندازیاش در مرکز این بحث قرار داشته است.
از ساختن پستهای وبلاگ تا انتخاب تصاویر، تولید توضیحات متا یا بازنویسی محتوا، ChatGPT در زمینه ایجاد محتوا به طور کلی و به طور خاص در ایجاد محتوای SEO-Focused، کاربردهای متعددی دارد.
اما مسلما، یک نگرانی مهم در این جا نگاه گوگل به محتوای هوش مصنوعی به طور کلی
سئوکاران باید موارد خاص را شناسایی کنند که چت جی پی تی می تواند در کارشان به آنها کمک کند یا محتوای آنها را بهبود ببخشد. در عین حال، فهم ریسک های احتمالی برای رتبه بندی و ترافیک ارگانیک هنگام استفاده از محتوای تولید شده توسط چت جی پی تی به روش های مختلف (به ویژه اگر به محتوایی که توسط نویسندگانی که با آنها تعامل ندارید تولید شده است اعتماد می کنید) ضروری است.
تحقیق و سازماندهی کلمات کلیدی
به طور مشابه، تعدادی وظایف خاص وجود دارد که ChatGPT می تواند در ارتباط با تحقیق و بهینه سازی کلمات کلیدی انجام دهد، مانند:
- پیشنهاداتی برای کلمات کلیدی یا موضوعات وبلاگ
- خوشه بندی یا دستهبندی کلمات کلیدی
- پیشنهاداتی برای کلمات کلیدی هدف یا موضوعات وبلاگ
- خوشهبندی یا دستهبندی کلمات کلیدی
یک نکته کلیدی برای متخصصان سئو، این است که این موضوع با فرایندهای فعلی و بهینه شما برای این وظایف چگونه مرتبط است.
چتجیپیتی برای اینکه یک “ابزار سئو” باشد طراحی نشده است، پس روی حجم جستجو، رقابت، یا ارتباط و هموقوعی که ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی یا سازماندهی متمرکزتر دارند تاکید نخواهد کرد.
تولید کد و سئو فنی
چت جی پی تی کمک به افراد برای تولید کد و ساختن چیزها و این برای وظایف خاص سئو فنی هم صادق است.
بسته به درخواستها، ChatGPT میتواند در مواردی مانند نشانهگذاری طرحواره، دستورالعملهای robots.txt، کدهای هدایت مجدد، و ساخت ابزارکها و ابزارهای رایگان برای ارتقاء از طریق تماسهای پیوند، و موارد دیگر، به شما کمک کند.
(مثل هر نوع محتوای دیگری، باید کد تولید شده توسط ChatGPT را بررسی کنید. قالب سایت، محیط میزبانی، سیستم مدیریت محتوا و سایر موارد ممکن است در صورت اشتباه بودن کد تولید شده توسط ChatGPT، خراب شوند.)
ساخت لینک
ChatGPT میتواند لیست مخاطبین، ایمیلها، ایدههایی برای ابزارهای رایگان و موارد دیگر را تولید کند که ممکن است در کارهای لینکسازی مفید باشند.
دوباره (احتمالا متوجه موضوع اصلی شدهاید) دو نکته را در نظر داشته باشید.
- از آنجایی که چتجیپیتی برای ساخت ابزار لینکسازی طراحی نشده است، ممکن است اولویتبندی فرصتها یا تولید ایدههایی که به طور خاص به موفقیت در سئو کمک میکنند، را در نظر نگیرد.
- GPT-3 با دادههای قدیمی آموزش دیده است، بنابراین اطلاعاتی که به شما میدهد ممکن است نادرست یا قدیمی باشد.
- از آنجایی که ChatGPT برای ساختن ابزار لینک سازی ساخته نشده است، ممکن است فرصت ها را در اولویت قرار ندهد یا ایده هایی تولید نکند که به طور خاص به موفقیت سئو کمک کنند.
- (جیپیتی-3 با دادههای قدیمی آموزش داده شده، بنابراین اطلاعاتی که دریافت میکنید ممکن است نادرست یا منسوخ باشد.)
چطور میتوانیم ChatGPT را به عنوان یک ابزار سئو در نظر بگیریم؟
با توجه به کارایی اولیه و استقبال از آن، همچنین تیم بنیانگذار و سرمایهگذاران OpenAI (و میزان سرمایهگذاری)، به احتمال زیاد ChatGPT به عنوان ابزاری ماندگار باقی خواهد ماند.
من به متخصصان سئو توصیه میکنم که با ChatGPT (و ابزارهای مشابه آن) آشنا شوند و به دقت خروجیهای آن را بررسی کنند.