09376996070 (سفارش سئو، سایت و تبلیغات)

باز تعریف سئو: مروری بر هوش مصنوعی و آینده آن

آنچه در این مقاله می خوانید:

آن بهینه‌سازی موتور جستجو منظره به سرعت در حال تغییر است و بسیاری از تاکتیک‌هایی که امروزه به آنها اعتماد می‌کنیم، منسوخ می‌شوند. برای حفظ حرکت ترافیک ارگانیک و ارزش واقعی، باید رویکرد خود را بازنگری کنیم.

توسعه‌های جدید – مانند مرور کلی هوش مصنوعی گوگل که در ماه مه منتشر شد در حال تغییر شکل نتایج جستجو هستند و ما را از مدل قدیمی «ده لینک آبی» دور می‌کنند.

هوش مصنوعی نه تنها در پلتفرم‌ها و فرآیندها، بلکه در رفتار و تعامل کاربران با محتوا نیز تاثیرگذار است.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا با تغییرات آینده سازگار شوید و استراتژی‌های سئو خود را برای سال 2025 و بعد از آن آماده کنید.

وقتی عبارت “zap در زاپیر چیست” را جستجو می‌کنید، متوجه می‌شوید که خلاصه برجسته شده در نمای کلی هوش مصنوعی به عنوان یک نقل قول ظاهر می‌شود.

این یک مورد منفرد نیست.

بسیاری از گزارش‌ها به شباهت‌های بین قطعات برجسته (featured snippets) و پاسخ‌های ارائه شده در مرور کلی هوش مصنوعی اشاره می‌کنند.

برخی از متخصصان حتی پیشنهاد داده‌اند که این تکراری می‌تواند منجر به حذف کامل اسنیپت‌های برجسته توسط گوگل شود.

این به چه معنا برای متخصصان سئو است؟

کوشش برای نمایش در اسنیپت های برجسته هنوز ارزش دارد. این را می توان به عنوان راهی برای افزایش شانس نمایش در مرور کلی هوش مصنوعی تلقی کرد.

اگر در بخش برجسته نمایش داده شوید، شانس دیده شدن در مرورهای هوش مصنوعی را افزایش می‌دهید.

مشاهده این مطلب  گوگل دیگر مثل قبل نیست: چگونه برای عصر جدید جستجو آماده شویم؟

حالا زمان آن است که کارها را به ترتیب انجام دهید و فرآیندی برای بهینه سازی برای قطعه های برجسته ایجاد کنید. این کار در آینده نیز مفید خواهد بود، حتی اگر گوگل قطعه های برجسته را حذف کند.

هر استناد در مرور کلی هوش مصنوعی می‌تواند چندین منبع (آدرس اینترنتی) داشته باشد.

در اینجا مثالی از جستجوی عبارت «زَپ در زَپیر چیست؟» آورده شده است. با کلیک روی نماد لینک، دو آدرس وب نمایش داده می‌شود که در ایجاد این بخش از پاسخ استفاده شده‌اند.

حدود 21.1 درصد از جستجوها، مرور کلی با هر پاسخ حاوی به طور میانگین 8.9 لینک را به دنبال دارد. مطالعه ای توسط ریچ سانگر و اوتوری‌تاس .

یعنی در مرور کلی هوش مصنوعی، ۸.۹ لینک وجود دارد. به علاوه نتایج ارگانیک در صفحات نتایج موتور جستجو.

این برای سئوکاران چه معنایی دارد؟

بررسی‌های هوش مصنوعی برای نابود کردن ترافیک ارگانیک طراحی نشده‌اند. آنها در حال تغییر چشم‌انداز رتبه‌بندی و ایجاد فرصت‌های جدید در نتایج جستجو (SERPs) با ارائه دیدپذیری بیشتر هستند.

حالا زمان تغییر تمرکز ماست: به جای هدف قرار دادن صرفاً جایگاهی در 10 نتیجه برتر، باید حضور در نقل قول‌های مروری هوش مصنوعی را نیز اولویت‌بندی کنیم.

خبر خوب این است که برای این که به شما در این مرورها ارجاع داده شود، لازم نیست در ده رتبه برتر باشید.

تفاوت بین نتایج جستجوی گوگل و صفحاتی که برای مدل‌های زبانی بزرگ انتخاب می‌شوند

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که اختلافاتی بین رتبه‌بندی ۱۰ نتیجه برتر و URL های ذکر شده در مرورهای هوش مصنوعی وجود دارد.

مشاهده این مطلب  راهنمای مشاوران سئو: چه زمانی استخدام کنید و چه انتظاراتی داشته باشید.

حدود 46.5 درصد از آدرس‌های اینترنتی که در خلاصه‌ی هوش مصنوعی (AI Overviews) قرار دارند، در 50 نتیجه برتر جستجوی ارگانیک قرار نمی‌گیرند. طبق مطالعه وب رنکینگ پیشرفته.

این برای سئوکاران به چه معناست

روی خلق کردن تمرکز کن محتوای با کیفیت بالا صرف نظر از اینکه در ده رتبه برتر قرار دارید یا خیر.

حتی اگر رتبه شما بالا نباشد، باز هم پتانسیل نقل قول در مرور AI یا توسط … را دارید. مدل‌های زبانی بزرگ مدل‌های زبانی بزرگ

محتوای کم‌کیفیت در حال منسوخ شدن است و تولید محتوای ارزشمند فراتر از رتبه‌بندی در موتورهای جستجو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در حال حاضر ممکن است اندازه گیری این مقدار دشوار باشد، اما به زودی ابزارهایی برای ارزیابی آن به طور موثرتر خواهیم داشت.

اشاره به برندها مهم است

هر ساله از ارزش بک‌لینک‌ها کاسته می‌شود، اما مدل‌های زبانی بزرگ و مرورگرهای هوش مصنوعی این روایت را تغییر می‌دهند.

هر چه بیشتر نام تجاری هرچه محتوای شما (حتی بدون لینک) مرتبط تر باشد، احتمال اینکه در پاسخ‌های مرور کلی هوش مصنوعی و سایر مدل‌های زبانی بزرگ ظاهر شود، بیشتر است.

این چه معنایی برای سئو دارد؟

پیوندهای برگشتی هنوز مهم هستند، اما اهمیت آنها بیشتر هم می‌شود.

نام تجاری شما باید در منابع مختلف دیده شود تا احتمال حضور آن در مدل‌های زبانی بزرگ و مرورهای هوش مصنوعی افزایش یابد.

در تمام منابعی که گوگل برای اطلاعات استفاده می‌کند حضور داشته باشید.

ردیت این داده‌ها تنها حدود ۴ درصد از داده‌های آموزشی GPT-3 را تشکیل می‌داد، اما تأثیر آن در مدل ۲۲ درصد بود.

مشاهده این مطلب  21 جایگزین برتر ChatGPT

به همین ترتیب، ویکی‌پدیا حدود یک درصد از داده‌های آموزشی را تشکیل می‌دهد، اما تأثیر آن بر مدل‌های زبانی بزرگ سه برابر وزن آن است.

با توجه به اهمیت فعلی، حضور فعال در پلتفرم‌هایی مانند ردیت برای به حداکثر رساندن دیده شدن گوگل، امری ضروری است.

این برای سئوکاران چه معنایی دارد؟

برای اینکه در مرور کلی هوش مصنوعی و دیگر مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) دیده شوید، نه تنها ذکر یا استناد به کار شما مهم است، بلکه حضور فعال در پلتفرم‌هایی مانند Reddit هم ضروری است.

به جای اینکه فقط ترافیک را از Reddit به وبسایت خود هدایت کنید، به فکر انتشار اطلاعات مرتبط به طور مستقیم در این پلتفرم باشید.

اگر با دقت و بدون اسپم کردن ساب ردیت‌ها انجام شود، این روش می‌تواند شبیه به یک استراتژی سفید یا خاکستری کلاه برای SEO انگلی باشد که ارزش افزوده‌ای برای کسب و کار شما ایجاد می‌کند.

همچنین، حفظ حضور در ویکی‌پدیا مهم است، فقط به یاد داشته باشید که از اسپم کردن خودداری کنید.

مثل راند فیشکین بگذار «در پلتفرم‌های بدون کلیک، باید محتوای بومی داشته باشید، چون این آینده است.»

از تست‌های CTR درس بگیرید

دیگر نمی‌توانیم به از دست دادن کلیک‌ها به خاطر عناوین بهینه نشده برای نرخ کلیک در صفحه نتایج جستجو (SERP) ادامه دهیم.

اگر بخشی از کلیک‌ها به مرور کلی هوش مصنوعی اختصاص پیدا کند، باید از هر نمایش در نتایج جستجو حداکثر استفاده را ببریم. بهترین راه برای این کار، بهینه سازی نرخ کلیک (CTR) است.

این برای سئوکاران به چه معناست

این رو نمی‌تونم به اندازه کافی تاکید کنم: سئو در حال تحول هست و استراتژی‌های ما باید متناسب با این تحولات تغییر کنن.

مشاهده این مطلب  چگونه از هوش مصنوعی برای نوشتن پست‌های وبلاگ استفاده کنیم

آزمایش نرخ کلیک باید بخش اساسی رویکرد ما باشد، زیرا حتی تغییرات کوچک در نرخ کلیک می‌تواند به نتایج قابل توجهی منجر شود.

این پیشرفت‌ها را می‌توان در سطوح مختلفی مشاهده کرد؛ از جمله صفحات مجزا، پوشه‌ها و عملکرد کلی سایت.

از برند خود در برابر دستکاری محافظت کنید.

سئو منفی که زمانی شامل ساختن بک لینک‌های سمی به وب‌سایت رقبای شما با استفاده از متون لنگر اسپم بود، در حال تکامل است.

رقبا ممکن است تلاش کنند تا با دستکاری خلاصه‌های هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی بزرگ، اطلاعات منفی در مورد یک برند ارائه دهند.

این برای سئوکاران چه معنایی دارد؟

برای محافظت از برندتان در برابر دستکاری، نظارت بر ذکر نام برند را انجام دهید و هویتی قوی بسازید که به راحتی تضعیف نشود.

ما باید روش‌های موثری برای سنجش سلامت برندمان در نتایج جستجو و آنلاین توسعه دهیم.

در حال حاضر شاخص‌هایی مانند تعداد جستجوهای برند، کلیک‌ها، سهم صدا و علاقه به برند (همانطور که در گوگل ترندز نشان داده شده است) را داریم، اما باید به فکر ایجاد شاخص‌ها و روش‌های اضافی برای ارزیابی جامع سلامت برند خود نیز باشیم.

درباره راگ اطلاعات کسب کن

به عنوان مایکل کینگ می‌گذارد هوش مصنوعی مولد، « جستجو » را به طور کامل تغییر داده است.

ربات‌های پاسخگو مانند پرپلکسیتی و ای‌آی اورویو از تولید تقویت‌شده با بازیابی (RAG) استفاده می‌کنند، تکنولوژی که از داده‌های زنده برای زمینه‌سازی پاسخ‌ها در حقایق و کاهش توهم استفاده می‌کند.

این برای سئوکاران چه معنایی دارد؟

همان‌طور که زمانی نحوه عملکرد گوگل را آموختیم، اکنون باید نحوه عملکرد فناوری RAG را درک کنیم.

مشاهده این مطلب  همین حالا از بازاریابی هوش مصنوعی استفاده کنید: استراتژی‌های مبتنی بر داده برای برندها و آژانس‌های دیجیتال

با صرف وقت برای درک چگونگی عملکرد RAG، می‌توانید بهتر در این دنیای جدید حرکت کنید و تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خود را بر این اساس تنظیم کنید.

بسیاری از متخصصان سئو هنوز استراتژی خود را تغییر نداده‌اند، چرا که به طور کامل این تغییرات را درک نکرده‌اند. وقت بگذارید تا درباره RAG (مفهوم رجیستری، دسترسی، و گزارش‌دهی) اطلاعات کسب کنید. این امر برای تطبیق با آینده سئو ضروری است.

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

استراتژیست و مشاور سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی 09376996070

آخرین مقالات مرتبط

رشد هوش مصنوعی در گوگل

رشد هوش مصنوعی در گوگل

موج نوین در جست‌وجوی گوگل با هوش مصنوعی در جدیدترین گزارش مالی سه‌ماهه اول ۲۰۲۵، شرکت آلفابت – شرکت مادر...
گوگل و آینده هوش مصنوعی

گوگل و آینده هوش مصنوعی | آیا ساندار پیچای هنوز بازی را در دست دارد؟

طرح پرسش کلیدی: آیا گوگل همچنان رهبر آینده است یا باید جای خود را به چت‌جی‌پی‌تی بدهد؟ مروری کوتاه بر...
بهینه‌ سازی هوش مصنوعی عاملی

بهینه‌ سازی هوش مصنوعی عاملی (AAIO): چیست، چگونه کار می‌کند، چرا اهمیت دارد و چگونه باید با آن مواجه شد

ظهور سامانه‌های هوش مصنوعی عاملی (Agentic AI) که می‌توانند به‌صورت مستقل تعاملات دیجیتال را آغاز کنند،...
۵ ترند حیاتی سئو در سال ۲۰۲۵

۵ ترند حیاتی سئو در سال ۲۰۲۵ و راهکار های سازگاری با آن‌ ها

تحول در راه است. اما جای نگرانی نیست. داده‌های موجود به ما کمک می‌کنند ترندهای آینده سئو را شناسایی و...
سئو چیست؟ راهنمای جامع و به_ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

سئو چیست؟ راهنمای جامع و به‌ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

در دنیای دیجیتال امروز، حضور در نتایج برتر موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، برای هر کسب‌وکار یا وب‌سایتی...
مقایسه عامل‌های هوش مصنوعی و جریان‌های کاری هوشمند

مقایسه عامل‌های هوش مصنوعی و جریان‌های کاری هوشمند: کدام‌یک برای سازمان شما مناسب‌تر است؟

چرا شناخت تفاوت‌ها مهم است؟ در ماه‌های اخیر، اگر نگاهی به بحث‌ها و مقالات مربوط به هوش مصنوعی بیندازید،...
نکات و ترفندهای نوشتن محتوا با هوش مصنوعی

نکات و ترفندهای نوشتن محتوا با هوش مصنوعی

دنیای تولید محتوا با سرعتی باورنکردنی در حال تغییر است و هوش مصنوعی یکی از بازیگران اصلی این تحول شده...
geo-llmo-aeo-vs-seo

‌GEO، LLMO، AEO؛ همه‌ شون فقط نسخه‌ ای از سئو هستند!

در سال‌های اخیر، اصطلاحات جدیدی مثل GEO (بهینه‌سازی موتورهای تولیدکننده محتوا)، LLMO (بهینه‌سازی برای...
ابزارهای AI که ویدیوهای یوتیوب شما را حرفه‌ای‌تر از همیشه می‌کنند!

هوش مصنوعی در خدمت یوتیوبرها: معرفی ۸ ابزار شگفت‌انگیز برای تولید ویدیوهای حرفه‌ای

با رشد فزاینده‌ی محتوای ویدیویی در فضای دیجیتال، نیاز به تولید سریع، حرفه‌ای و مقرون‌به‌صرفه بیش از هر...
جواد یاسمی و دکتر خلیل محمد زاده

سئو سایت صنعتی

آیا وب‌سایت کارخانه‌تان در گوگل دیده نمی‌شود؟ آیا محصولات صنعتی‌تان بازدید ندارند؟ اینجاست که سئو سایت...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تبلیغات محیطی (بیلبورد، هدایا ویژه و …) | 09339159432

سفارش تبلیغات دیجیتال (طراحی سایت، سئو، اینستاگرام و ..) | 09376996070