ردیت به مسدود کردن دسترسی موتورهای جستجو و مدلهای هوش مصنوعی مانند مایکروسافت به محتوای خود با استفاده از فایل robots.txt ادامه خواهد داد، مگر اینکه این شرکتها برای استفاده از محتوا با ردیت قرارداد امضا کنند. این خبر را استیو هافمن، مدیرعامل ردیت، در مصاحبهای جدید اعلام کرده است.
چرا ردیت موتورهای جستجو را مسدود میکند؟او با اشاره به اینکه ” مسدود کردن این شرکتها واقعا دردسر ساز بوده “، به وبسایت خبری فناوری گفت
- بدون این توافقها، ما هیچ نظری در مورد نحوه نمایش دادههایمان و نحوه استفاده از آن نداریم و این موضوع ما را به جایی رسانده است که مجبوریم افرادی را مسدود کنیم که حاضر نیستند با نحوه استفاده یا عدم استفاده از دادههایمان که ما دوست داریم، موافقت کنند.
- آنها [شرکتهای مایکروسافت، انتروپیک و پرپلکسیتی] انگار اینطور فکر میکنند که تمام محتوای موجود در اینترنت برای استفادهی آزاد آنهاست. این موضع واقعی آنهاست.
- به نظر من تبادل ارزش سنتی موتورهای جستجو تغییر کرده است. جستجو، خلاصه سازی و آموزش در حال ادغام هستند و تبادل ارزشی خزیدن در مقابل ترافیک بازگشت، مبهم شده است.
رایگان. بله، مصطفی سلیمان، مدیرعامل هوش مصنوعی مایکروسافت آن را “رایگان” نامیدند. اعلام اینکه هر کسی می تواند آن را کپی و استفاده کند
- “… در مورد محتوایی که قبلا در فضای آنلاین آزاد وجود داشته، قرارداد اجتماعی در مورد آن از دهه 90 به این صورت بوده که استفاده آزاد از آن مجاز است. هرکسی میتواند آن را کپی کند، با آن خلاقیت به خرج دهد، آن را بازتولید کند. این به نوعی نرمافزار آزاد بوده است. این درک عمومی وجود داشته است.”
گوگل مسدود نیست.در همین حال، ردیت گوگل را مسدود نکرد. دلیلش این بود که… گوگل سالانه ۶۰ میلیون دلار به ردیت پرداخت میکند. این توافق نامه صدور مجوز محتوا در ماه فوریه اعلام شد.
بیانیه مایکروسافت.به دنبال خبر مسدود کردن موتورهای جستجو توسط ردیت (سخنگوی مایکروسافت به Search Engine Land گفت:)
- مایکروسافت به استاندارد robots.txt احترام میگذارد و دستورالعملهایی که توسط وبسایتهایی که نمیخواهند محتوای صفحاتشان توسط مدلهای هوش مصنوعی مولد ما استفاده شود را رعایت میکند. بینگ پس از اعمال فایل بهروز شده robots.txt در ۱ ژوئیه که تمام خزشهای سایت را ممنوع میکند، خزیدن از ردیت را متوقف کرد..« »
چرا به ما اهمیت می دهد؟ ردیت به دلیل توافقنامهی مجوز با گوگل و همچنین حجم باورنکردنی بازدید و ترافیک ارگانیکی که به دلیل جایگاه برجستهاش در نتایج جستجوی گوگل به دست میآورد، در موقعیتی قدرتمند قرار دارد. با این حال، دیگر تولیدکنندگان و منتشرکنندگان محتوا احتمالا به هرگونه بازدید و ترافیکی که میتوانند از موتورهای جستجو و پاسخگویی مبتنی بر هوش مصنوعی به دست آورند، نیاز خواهند داشت.