در دو دهه گذشته، گوگل سلطه مطلقی بر دنیای موتورهای جستجو داشته؛ اما دوران طلایی آن رو به پایان است. این تغییر بزرگ، شیوههای سئو را هم بهشدت دگرگون خواهد کرد. در این مقاله، دقیقاً بررسی میکنیم که چرا و چگونه گوگل در حال افول است، این افول چه معنایی برای آینده سئو دارد و شما چگونه باید استراتژیهای خود را تطبیق دهید تا عقب نمانید.
اما پیش از آنکه وارد اصل موضوع شویم، باید نگاهی بیندازیم به اینکه گوگل چگونه به جایگاه قدرتمند امروزی خود رسید.
دقت کنید که این مدل گوگل و نمایش اطلاعات در وب انگلیسی مطرح هست و البته به خاطر دیتای بیشتری که در مورد کل کره زمین هست رقم ها و اعداد مربوط به دنیای وب انگلیسی هستند و در مورد وب فارسی هنوز خیلی خیلی جا داریم که تا به این نقطه برسیم و هنوز گوگل بهترین جا برای تبلیغات ارگانیک است.
روزی روزگاری قبل از گوگل …
قبل از سال ۲۰۰۰، موتورهای جستجویی مانند AltaVista، Ask Jeeves، LookSmart و Yahoo حکمرانی اینترنت را در دست داشتند. هرکدام در زمینهای خاص خوب بودند، اما هیچکدام به تنهایی پاسخ کامل و دقیقی به جستجوهای کاربران نمیدادند؛ بنابراین اغلب مجبور بودید چند موتور مختلف را امتحان کنید تا شاید پاسخ موردنظر را پیدا کنید.
در این دنیای پراکنده و پر از اطلاعات بینظم، دو دانشجوی کالج در منلو پارک کالیفرنیا در سال ۱۹۹۸ چیزی ساختند که انقلابی در اینترنت بهوجود آورد: گوگل.
مأموریت ساده اما بلندپروازانهشان این بود: سازماندهی تمام اطلاعات جهان در یک مکان واحد.
چرا گوگل بهتر از بقیه بود؟
برخلاف دیگر موتورها که پر از بنر و تبلیغات بودند، گوگل فقط یک صفحه سفید ساده با یک کادر جستجو و یک لوگو ارائه میداد. نتایج مرتبط و دقیقتر بودند و تجربه کاربری بسیار سادهتر و روانتر از رقبا بود. خیلی زود، «گوگل کردن» به معنای جستجو در اینترنت تبدیل شد.
در سالهای بعد، سهم بازار گوگل رشد کرد و اکنون در کنار یوتیوب، کروم، اندروید و… به یک ابرقدرت دیجیتال تبدیل شده است. گوگل موتور جستجوی پیشفرض اکثر پلتفرمهاست و در همهجا حضور دارد.
اما امروز اوضاع تغییر کرده…
با وجود ۴۵ میلیارد جستجوی روزانه در اینترنت، فقط حدود ۸ میلیارد از آنها از طریق گوگل انجام میشود – یعنی تنها ۱۸٪ سهم بازار جستجو! این عدد نشان میدهد که گوگل دیگر آن سلطهی پیشین را ندارد.
✔ خدمات سئو وردپرس در بهترین سطح کیفیتی و کمیتی به صورت فول پکیج 0 تا 100 بهینه سازی سایت و فضای مجازی ارائه می شود.
-
اینستاگرام روزانه ۶.۵ میلیارد جستجو
-
ChatGPT حدود یک میلیارد
-
پینترست بیش از ۲ میلیارد
-
آمازون حدود ۳.۵ میلیارد – و کاربران آن عموماً قصد خرید دارند!
افراد حالا برای یافتن محصولات یا پاسخها سراغ منابع جایگزین میروند: اینستاگرام، تیکتاک، چتجیپیتی و…
ولی چرا این اتفاق افتاد؟
سه دلیل اصلی افول گوگل:
۱. تغییر رفتار کاربران
کاربران امروزی انتظار تجربههای متفاوتی از جستجو دارند:
-
پاسخهای مکالمهمحور (مثل ChatGPT)
-
پاسخهای سریع و کوتاه (مثل گوگل)
-
الهام گرفتن از تصاویر و ایدهها (مثل اینستاگرام و پینترست)
-
جستجوی صوتی (که توسط نسل جوان بیشتر استفاده میشود)
۲. ناتوانی گوگل در نوآوری مؤثر
گوگل تلاش کرده ویژگیهای چتجیپیتی یا آمازون را تقلید کند، اما تجربهای که ارائه میدهد هنوز به پای رقبا نمیرسد. درحالیکه ChatGPT بهسرعت پاسخ میدهد و Amazon همهچیز را در مورد یک محصول ارائه میدهد، گوگل همچنان نتایج سنتی و تبلیغمحور نشان میدهد.
۳. وابستگی شدید به تبلیغات
بخش زیادی از درآمد گوگل از تبلیغات است. این موضوع باعث میشود تجربه کاربر افت کند، چراکه در بیشتر جستجوها با تبلیغات متعدد مواجه میشود. در مقابل، کاربرانی که دنبال پاسخ سریع و بیواسطه هستند، به سمت ابزارهایی مانند ChatGPT گرایش پیدا میکنند.
✔ سئو در مشهد توسط بهترین شرکت و تیم سئو یعنی یاسئومی برای کسب و کارها و شرکت ها ارائه می شود.
آیا گوگل واقعاً در حال مرگ است؟
گوگل به این زودیها ناپدید نمیشود؛ اما سهمش در حال کاهش است. همچنان کاربران زیادی دارد، اما رقابت شدیدتر شده. مشابه اتفاقی که برای فیسبوک افتاد: همه میگویند مرده، اما هنوز میلیاردها دلار درآمدزایی دارد.
بنابراین، سئو نمیمیرد؛ فقط دگرگون میشود. دیگر فقط نباید برای گوگل بهینهسازی کنید، بلکه باید برای تمام پلتفرمهایی که کاربران در آن جستجو میکنند، حضور و عملکرد مؤثر داشته باشید:
Google، ChatGPT، Instagram، TikTok، Amazon و…
سئوی جدید یعنی حضور همهجانبه
فرض کنید محصول شما «کیف دستی» است. باید طوری برندتان را بسازید که:
-
در گوگل پیداش کنند
-
در اینستاگرام دیده شود
-
در تیکتاک جستجو شود
-
ChatGPT برند شما را پیشنهاد دهد
-
و در آمازون رتبه بالا بگیرد
این یعنی سئوی مدرن: Search Everywhere Optimization
حالا چطور باید استراتژیتان را تطبیق دهید؟
۱. ساخت برند: برند قویتر، احتمال دیدهشدن بیشتر در همه پلتفرمها را افزایش میدهد.
۲. تعاملپذیری محتوا: هرچه نرخ تعامل (engagement) بیشتر باشد، سیگنال قویتری برای رتبهبندی بهتر است.
۳. منشن شدن در وب: نام برند شما باید در سایتها و شبکههای مختلف ذکر شود. مثل رأیهایی برای اعتبارتان عمل میکند.
۴. نقد و بررسیهای مثبت: هرچه امتیاز و تعداد نظرات بالاتر باشد، احتمال پیشنهاد شما در پلتفرمهای مختلف بیشتر است.
✔ طراحی سایت وردپرسی به صورت کاملا حرفه ای و در سطح جهانی در شرکت یاسئومی انجام می شود و پشتیبانی فنی 24 ساعته ارائه می شود.
جمعبندی
سئو دیگر محدود به گوگل نیست. حالا زمان آن رسیده که دید خود را گسترش دهید و استراتژیتان را برای همه پلتفرمهای جستجو بهینه کنید.
جستجوی همهجایی = فرصت بیشتر = رشد سریعتر