دو ناشر بزرگ، داتداش مریدیت و زیف دیویس، گزارش دادهاند که مرور کلی هوش مصنوعی گوگل تأثیر قابلتوجهی بر ترافیک آنها نداشته است.
گزارش داتداش مریدیت
در نامه سهامداران IAC (مالک داتداش) در سهماهه دوم سال ۲۰۲۴ آمده است:
- گوگل از اواسط ماه مه شروع به ارائه خلاصههای هوش مصنوعی کرد، اما تأثیر آن بر ترافیک ما ناچیز بوده است. کمتر از نیمی از ترافیک ما از جستجوهای گوگل تأمین میشود و براساس تجزیه و تحلیل ما، پاسخهای تولیدشده با هوش مصنوعی در حدود ۱۵ درصد از جستجوها در تمامی دستههای ما ارائه میشوند، که بیشترین فراوانی آنها در دستههای سلامت، فناوری و امور مالی است. تفاوت نرخ کلیک بین صفحات دارای خلاصههای هوش مصنوعی و بدون آنها، تاکنون جزئی بوده، اما با توجه به تغییرات سریع محصولات، نتایج کنونی الزاماً پیشبینیکننده آینده نیستند.
گزارش زیف دیویس
ویوک شاه، مدیرعامل زیف دیویس، در تماس تلفنی گزارش درآمد شرکت در این باره گفته است:
- علاقه سرمایهگذاران به تأثیر هوش مصنوعی بر جستجو همچنان پابرجاست. اکنون که تجربه مرور کلی هوش مصنوعی به طور کامل در دسترس قرار گرفته، قصد داریم تحلیل خود را درباره فرکانس نمایش مرور کلی هوش مصنوعی به کاربران که در سهماهه سوم سال ۲۰۲۳ انجام داده بودیم، بازبینی کنیم.
- ما هزاران پرسوجو در حوزههای اصلی خود را که بیشترین ارجاعهای جستجوی ارگانیک را برای ما ایجاد میکنند، بررسی کردیم تا درصد دفعاتی که یک خلاصه هوش مصنوعی نمایش داده شده است را تعیین کنیم. این رقم به ۸ درصد رسید، به این معنا که در ۹۲ درصد مواقع، صفحه نتایج جستجو شامل خلاصه هوش مصنوعی برای پرسوجوهایی که برای ما مهم هستند، نبود. تحلیلهای دیگر متخصصان صنعت نیز به درصد مشابهی از جستجوهای کلی که منجر به نمایش خلاصههای هوش مصنوعی میشوند، اشاره کردهاند.
- در حال حاضر، این تغییر را به عنوان یک تغییر اساسی در تجربه جستجو ارزیابی نمیکنیم.
توجه
اگرچه این نتایج منطقی به نظر میرسند، باید به یاد داشت که ارائه خلاصههای هوش مصنوعی گوگل همچنان محدود و ناپایدار است. بر اساس تحقیقات شرکت برایتاِدج، تا پایان ماه جولای، تنها در ۷ درصد از جستجوها خلاصههای هوش مصنوعی نمایش داده میشد و این رقم در ماه مه به ۱۵ درصد رسیده بود.
زیف دیویس شاید هنوز خلاصههای هوش مصنوعی را بهعنوان «تغییری قابلتوجه» در تجربه جستجوی گوگل تلقی نکند، اما گوگل بهصراحت اعلام کرده است که تجربه جستجو به سمت ادغام بیشتر با هوش مصنوعی در حال حرکت است.
چرا این موضوع اهمیت دارد؟
هوش مصنوعی مولد، تازه شروع به تغییر تجربه جستجو کرده و این تغییرات احتمالاً در دهه آینده ادامه خواهند داشت. اگرچه گزارشهای فعلی تنها یک نگاه کلی به وضعیت موجود ارائه میدهند، اما هوش مصنوعی اَورویو (و پیش از آن، جستجوی تجربی مولد) نگرانیهایی برای سئوکاران، ناشران و تولیدکنندگان محتوا ایجاد کرده است. بنابراین، اطلاع از تأثیرات اولیه هوش مصنوعی بر ناشران مفید خواهد بود.