در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲، چت جیپیتی راهاندازی شد و در هفته اول خود بیش از یک میلیون کاربر جذب کرد.
در ماه گذشته، تعداد کاربران سایت بهطور پیوسته افزایش یافته است؛ تا جایی که سایت بسیار شلوغ است و هنوز نمیتواند بهطور کامل پاسخگوی تقاضا باشد. چت جیپیتی در حال کار روی بهروزرسانی است که انتظار میرود در فوریه ۲۰۲۳ منتشر شود و این راهحل به پذیرش کاربران بیشتر کمک خواهد کرد.
رابط کاربری چت جیپیتی بسیار ساده است؛ اما مفهوم فناوری پشت آن برای کسانی که با نحوه عملکرد هوش مصنوعی آشنا نیستند، میتواند تا حدی گیجکننده باشد. چت جیپیتی یک مدل زبانی بزرگ است که توسط اوپنایآی توسعه یافته و از معماری شبکه عصبی مبتنی بر ترانسفورمر برای تولید متن مشابه متن انسان استفاده میکند. این ابزار هوش مصنوعی را میتوان به روشهای مختلفی از جمله ترجمه، مکالمه و تکمیل متن استفاده کرد.
پیدایش ChatGPT بسیاری را درباره آینده شغلهایشان به فکر فرو برده است. برخی معتقدند این ابزار جای انسان را در برخی مشاغل خواهد گرفت؛ اما باید گفت که بدون ورودی دادههای خاص و شخصیشده از سوی انسان، ChatGPT کار نخواهد کرد.
چتجیپیتی و مدلهای زبانی مشابه میتوانند بر طیف وسیعی از صنایع تاثیر بگذارند؛ اما نکته ثابت این است که برای کارکرد این مدلها به انسان نیاز است.
روشهای استفاده از چتجیپیتی
یکی از کاربردهای ChatGPT، پردازش زبان طبیعی و تولید محتواست. ChatGPT میتواند حجم زیادی متن مانند مقالات خبری، توضیحات محصول و پستهای شبکههای اجتماعی تولید کند که به کسبوکارها و سازمانها در صرفهجویی وقت و منابع کمک میکند. ChatGPT روشی کارآمد برای شروع طوفان فکری هنگام مواجهه با موضوع جدیدی برای نوشتن است. با وارد کردن یک درخواست ساده، چند جمله و حتی چند پاراگراف متن تولید میکند. هرچند کپی مستقیم خروجی آن توصیه نمیشود، اما میتوان از پاسخها بهعنوان پایهای مناسب استفاده کرد.
بعد از دریافت پاسخ از هوش مصنوعی، کاربران میتوانند از چت جیپیتی بخواهند تا پاسخ را به چند روش مختلف بازنویسی کند. مثلاً چت جیپیتی میتواند هر متنی را به پست شبکههای اجتماعی تبدیل کند. این ابزار حتی کپشن همراه با هشتگ و ایموجی هم پیشنهاد میدهد و میتواند پاسخها را با لحنهای مختلف بنویسد. این قابلیت برای متخصصان، هنگام نوشتن متونی با لحن قاطع یا متقاعدکننده و یا هر لحنی خارج از محدوده راحتیشان، بسیار مفید است.
راه دیگر سازگاری کسبوکارها با ChatGPT و دیگر منابع هوش مصنوعی، استفاده از چتباتها و دستیاران مجازی است. کسبوکارها در تلاشند تا تجربه مشتریان را بهبود بخشند و یکی از راههای انجام این کار، در دسترس بودن ۲۴ ساعته دستیاران مجازی برای پاسخگویی به سوالات و کمک به مشتری در فرایند خرید است. مدلهای زبانی مانند ChatGPT میتوانند این دستیاران مجازی و چتباکسها را نیرودهی کنند.
با ChatGPT، امکانات اتوماسیون بیپایان است و میتوان از آن به عنوان راهی عالی برای… افزایش تعامل مشتریان این مدلهای زبان از بسیاری جهات میتوانند مانند انسان عمل کنند، زیرا قادر به درک درخواستهای رایج هستند. با دریافت پرسشی، دستیار مجازی یا چتبات میتواند با استفاده از زبان طبیعی پاسخ دهد. به طور مشابه، از ChatGPT برای خودکارسازی بخشهایی از فرآیند فروش استفاده میشود. برای مثال، این ابزار میتواند اطلاعاتی درباره محصولات یا خدمات ارائه دهد و سرنخهای بالقوه را ارزیابی کند. این امر میتواند به نمایندگان فروش کمک کند تا در فرآیند فروش کارآمدتر باشند و روی وظایف مهمتر تمرکز کنند. قابلیت ۲۴/۷ ChatGPT منجر به افزایش رضایت مشتری و در نتیجه افزایش فروش میشود. علاوه بر این ویژگیها، ChatGPT میتواند کد کامپیوتری بنویسد و متن را از زبانی به زبان دیگر ترجمه کند.
نگرانیها در مورد ChatGPT
چت جی پی تی از نظر حفظ حریم خصوصی و سوءاستفاده، نگرانیهای اخلاقی را نیز ایجاد میکند. آموزش چت جی پی تی و دیگر مدلهای زبانی به حجم زیادی از دادههای شخصی نیاز دارد که نگرانیهایی را در مورد حریم خصوصی افراد مورد استفاده در این دادهها ایجاد کرده است. علاوه بر این، توانایی چت جی پی تی در تولید متنی شبیه به متن انسان، نگرانیهایی را در مورد سوءاستفاده بالقوه آن برای جعل هویت، فیشینگ یا سایر فعالیتهای مخرب ایجاد میکند.
همچنین نگرانیهایی در مورد صداقت علمی و مالکیت معنوی وجود دارد. شرکت اوپنایآی، سازنده چتجیپیتی، مالکیت حق چاپ معماری مدل، دادههای آموزشی و کد مورد استفاده برای آموزش آن را در اختیار دارد. با این حال، مساله مالکیت پاسخ تولید شده توسط چتجیپیتی پیچیدهتر است. در حال حاضر، حق چاپ متون تولید شده توسط هوش مصنوعی متعلق به سازنده هوش مصنوعی است، مگر اینکه توافق خاصی خلاف آن را بیان کند.
یکی از بزرگترین نگرانیها در مورد ChatGPT، امکان استفاده از این مدل برای خودکارسازی وظایفی است که باید توسط انسان انجام شود، مانند نظارت بر محتوا و خدمات مشتری. بسیاری نگرانند که ChatGPT به از دست رفتن شغل منجر شود و به همین دلیل در برابر استفاده از این ابزار مقاومت میکنند. اما باید درک کرد که برای کار کردن ChatGPT، باید انسانی به آن دستور دهد. برای مثال، این ماشین میتواند زیرنویسی برای پست اینستاگرام تولید کند، اما مگر اینکه دستوری دریافت کند، نمیداند چه بگوید. در حالی که این ابزار ممکن است بتواند برخی مشاغل را در زمینه خودکارسازی پاسخها در خدمات مشتری جایگزین کند، این پاسخها همچنان نیاز به نظارت انسانی دارند.
با پیشرفت تکنولوژی، تواناییهای هوش مصنوعی نیز افزایش مییابد. ChatGPT برای همه مناسب نیست، اما ابزاری عالی برای کمک در خلق محتوا و موارد دیگر است. امکانات این ماشین بینهایت است و بهترین راه برای فهمیدن اینکه چگونه میتواند به شما و کسبوکارتان سود برساند، امتحان کردن آن است.