با عرضه ابزارهای انقلابی هوش مصنوعی مانند ChatGPT، بسیاری این سوال را مطرح میکنند که آیا محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی آینده بازاریابی است و تا چه حد میتوان از آن استفاده کرد.
امروزه سوالات زیادی در مورد محتوای تولیدشده توسط ماشین در زمینه سئو مطرح میشود. آیا این یک گزینه است؟ چه تاثیری بر نتایج جستجو خواهد گذاشت؟ آیا برنامه سئوی شما را بهبود خواهد بخشید؟
در حال حاضر بسیاری از افراد سعی دارند ChatGPT را درک کنند و مزایا و معایب آن را از دیدگاه تولید محتوای سئو بیابند، هرچند که پاسخ ها با گذشت زمان تغییر خواهند کرد.
این مقاله درباره این موارد صحبت خواهد کرد:
- چت جیپیتی چیست؟
- دیدگاه گوگل درباره محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی چیست؟ آیا این موضوع اهمیت دارد؟
- مزایای چت جی پی تی برای خلق محتوا چیست؟
- معایب ChatGPT برای تولید محتوا چیست؟
- چت جی پی تی چه تاثیری بر خالقان محتوای سئو خواهد داشت؟
- نکاتی برای استفاده از ChatGPT در خلق محتوا
چتجیپیتی چیست؟
به زبان ساده، ChatGPT یک چت بات است که از طریق پردازش زبان طبیعی به سوالات پاسخ میدهد.
ChatGPT کاربردهای بسیار زیادی دارد. من از آن خواستم لیستی از آنها را به من بدهد، و این کار را انجام داد:
اما یکی از کاربردهایی که در صنعت سئو مورد بحث قرار میگیرد، تولید سریع و آسان محتوا است.
من به جزئیات نحوه کار این تکنولوژی نمیپردازم. میتوانید اطلاعات بیشتری در این مورد از مقاله تام دمرز در سایت Search Engine Land پیدا کنید. چت جی پی تی چیست و چرا سئوکاران باید به آن اهمیت بدهند؟
یا اگر میخواهید جزئیات بیشتر را بررسی کنید، ببینید این مقاله استیون ولفرم توضیح میدهد که چگونه این مدل متن مینویسد.
در اینجا، روی این موضوع تمرکز خواهیم کرد که چت جی پی تی میتواند بازی محتوا را برای سئو و تولیدکنندگان محتوا تغییر دهد.
نقطه نظر گوگل درباره محتوای هوش مصنوعی چیست؟ آیا این موضوع اهمیت دارد؟
به جز اینکه گوگل ChatGPT را تهدیدی برای خود میداند. از دیدگاه سئو، گوگل در مورد محتوای تولید شده به طور خودکار چندین بار در طول سال ها، اما موضع آنها تغییر کرده است.
قبلا به نظر میرسید گوگل همه محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را بد میداند. اما اخیرا گوگل توضیح داده که مشکل اصلی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی است که به طور هدفمند برای دستکاری رتبهبندی جستجو طراحی شده است.
در ژانویه ۲۰۲۳، گوگل توییت کرد:
همانطور که پیشتر در مورد هوش مصنوعی گفتیم، محتوایی که عمدتاً برای رتبهبندی در موتورهای جستجو تولید میشود، صرفنظر از نحوه تولید، مغایر با راهنماییهای ماست. اگر محتوا مفید باشد و اولویت آن انسانها باشد، مشکلی وجود ندارد.
مثالهایی از محتوای خودکار اسپمگونه عبارتند از:* متنی که برای خواننده معنا ندارد، اما شامل کلمات کلیدی جستجو است.* متنی که توسط ابزاری خودکار ترجمه شده و قبل از انتشار، بازبینی یا ویرایش انسانی روی آن انجام نشده است.* متنی که با استفاده از فرایندهای خودکار بدون توجه به کیفیت یا تجربه کاربر تولید شده است.* متنی که با استفاده از تکنیکهای خودکار مترادف سازی، پارافراز یا ابهامآفرینی تولید شده است.* متنی که از اسکرپ کردن خوراکها یا نتایج جستجو ایجاد شده است.* دوختن یا ترکیب محتوای صفحات مختلف وب بدون اضافه کردن ارزش کافی.
اگر به عنوان یک بازاریاب، همیشه از “محتوای باکیفیت” پشتیبانی می کردید، باید همین اصول را در اینجا هم اعمال کنید.
همه ما در مفیدتر شدن نتایج جستجو نقش داریم و به مشتریان سئو خود در رقابت کمک میکنیم تا بهعنوان متخصص در موضوع مورد نظر خود شناخته شوند.
مزایای ChatGPT برای تولید محتوا چیست؟
بزرگترین مزیت استفاده از ChatGPT، سرعت دریافت نتایج است.
اگر شما یک کسب و کار کوچک یا کارآفرین با منابع محدود برای تولید سریع محتوا بودید، میتوانم درک کنم که ChatGPT یک گزینه جذاب برای ایجاد محتوا خواهد بود.
با این حال، چت جی پی تی میتواند خروجی برای تقریباً هر دستوری که در رابطه با محتوا به ذهن شما میرسد تولید کند.
آیا به دنبال تولید محتوای فروش هستید که به درد و رنج مخاطب و راه حل ارائه شده توسط محصول شما بپردازد؟
نیاز به برنامه زمان بندی برای رسانه های اجتماعی دارید؟
میخواهی راه حل رفع جریمه لینک رو به زبانی ساده مثل بچههای کلاس پنجم توضیح بدم؟ مطمئن باش که میتونم!
و این لیست ادامه دارد.
در تئوری، چتجیپیتی میتواند انقلابی در نحوهی رویکرد شرکتها به بازاریابی محتوا ایجاد کند.
بازاریابان میتوانند از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به عنوان نقطه آغاز کمپینهای خود استفاده کنند و به طور چشمگیری زمان و هزینههای صرف شده برای ساخت محتوای جدید را کاهش دهند.
معایب ChatGPT برای تولید محتوا چیست؟
با وجود اینکه ChatGPT ممکن است ابزاری بسیار مفید به نظر برسد، استفاده از این فناوری برای تولید محتوا در برنامه سئو شما معایبی هم دارد.
از جمله معایب آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- فاکتور E-E-A-T در آن وجود ندارد.
- ممکن است نادرست یا کیفیت پایین باشد.
- اکنون ورود برای خالقان محتوا آسانتر شده است.
- ممکن است نتایج جستجوی متوسطی تولید کند.
فاقد جذابیت، سرگرمی و جذابیت
(خبرگی، تجارب، اقتدار و اعتماد) تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد به نفس، از نظر گوگل ستونهای محتوای باکیفیت هستند.
به طور ذاتی، تصور اینکه محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بتواند استانداردهای E-E-A-T را برآورده کند، دشوار است. علاوه بر این، محتوای “پول یا زندگی” (YMYL) مانند مشاوره مالی، مشاوره پزشکی و غیره را نیز در نظر بگیرید.
پاسخهای تولید شده توسط هوش مصنوعی در مورد این موضوعات چقدر خطرناک میتوانند باشند؟
قبل از اینکه هزار کلمه محتوا به صورت خودکار توسط هوش مصنوعی در مورد یک موضوع تولید کنید، سوالات زیر را از خودتان بپرسید:
- آیا محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی در این موضوع، تجربه، تخصص یا اعتبار لازم برای تولید پاسخی با کیفیت بالا برای کاربر موتور جستجو را دارد؟
- آیا استفاده از محتوایی که توسط یک متخصص یا فردی با تجربه مستقیم در این زمینه تهیه شده، میتواند یک راه حل مناسب باشد؟
نادرست یا با کیفیت پایین
چت جی پی تی به اینترنت متصل نیست و برای تولید پاسخها به دادههایی که با آنها آموزش دیده است، اتکا میکند.
برای هر پرسشی که مطرح میشود، اطلاعات مورد نیاز ممکن است از منابع مختلفی مانند مقالات، کتابها و وبسایتها جمعآوری شده باشد. با این حال، دیدگاه ChatGPT به دلیل توقف آموزش آن در سال 2021، محدود به اطلاعاتی است که تا آن زمان دریافت کرده است.
این می تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد، از جمله اعتماد به محتوای منتشر شده به عنوان حقیقت، مخصوصاً در مورد موضوعاتی که نیازمند تازگی و نوآوری هستند.
از آنجایی که ChatGPT نمیتواند ۱۰۰% صحت را در درک درخواستهای کاربر تضمین کند، احتمال تولید محتوایی که به هدف نرسد نیز وجود دارد.
در نهایت، ChatGPT درک انسانی ندارد. این مدل ممکن است در درک موضوعات ظریف با مشکل مواجه شود. ChatGPT همچنین ممکن است عبارات نامناسب و خطاهای دستوری ایجاد کند.
ورود به دنیای تولید محتوا آسانتر شده است.
انگار قبلاً کمبود محتوا با کیفیت پایین نداشتیم، حالا محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، راه ورود به دنیای تولید محتوا را برای همه آسانتر کرده است.
حالا تعدادی از سازندگان محتوا داریم که درگیر تفکر انتقادی یا خلاقیت نیستند.
خالقان محتوا مجبور نیستند موضوع را بدانند یا تفکر انتقادی لازم برای تحقیق و ساختاردهی دقیق را انجام دهند.
ChatGPT میتواند برای شما یک طرح کلی بنویسد و سپس میتوانید از آن طرحِ هوش مصنوعی برای نوشتن یک مقاله 2000 کلمهای درخواست کنید. در عرض چند دقیقه، محتوای خود را خواهید داشت.
در تئوری، ممکن است شاهد ورود هزاران خالق محتوای جدید به این عرصه باشیم که با هزینه کمتر محتوا تولید میکنند و رقبای خود را کنار میزنند. این میتواند به دو معنی باشد:
- ارزش یک تولیدکننده محتوای با کیفیت که از هوش مصنوعی نیز برای تولید محتوا استفاده میکند، افزایش مییابد.
نتایج جستجوی معمولی
تصور کنید ده سال بعد، تمام صفحات وب با محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی پر شده باشند. این موضوع به طور قابل ملاحظهای کیفیت نتایج جستجو را به دلیل دلایلی که قبلا ذکر کردم، پایین میآورد.
بدون حضور انسان و فاکتورهای EAT، کیفیت پاسخ در بهترین حالت متوسط خواهد بود – فقط به خوبی الگوریتمهای هوش مصنوعی. و اگر به این موضوع فکر کنید که برخی از ابزارهای هوش مصنوعی – مثل جاسپر – به وب متصل هستند، هوش مصنوعی در حال خواندن محتوای تولیدشده خودش برای تولید ایدههای بیشتر برای محتوا است.
بنابراین تاثیر منفی بالقوه ای که بر نتایج جستجو می گذارد، واقعی است. و یکی از دو اتفاق ممکن است رخ دهد:
- ارزش نتیجه جستجو کاهش خواهد یافت.
- ارزش نتایج جستجوی با کیفیت بالاتر خواهد رفت.
به همین دلیل، انسانها همیشه باید در فرآیند خلق محتوای پیچیده با ابزارهای هوش مصنوعی حضور داشته باشند. بدون بررسی دقیق انسانهای متخصص، تولید محتوای بیکیفیت تضمین شده است.
ChatGPT چه تاثیری روی تولیدکنندگان محتوا برای سئو خواهد گذاشت؟
ارزش یک تولید کننده محتوای با کیفیت که میداند چگونه از ابزار هوش مصنوعی به طور موثر استفاده کند، بیشتر مورد تقاضا خواهد بود.
همچنین معتقدم که در جهانی که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به هنجار تبدیل می شود، ارزش نتایج جستجوی با کیفیت بسیار بالاتر خواهد بود.
احتمالا خالقان محتوا از ابزارهای هوش مصنوعی برای انجام بخشی از کارهای سئو خود به طور موثرتری استفاده خواهند کرد. این شامل تولید ایده، توسعه طرح کلی، بهبود نگارش، و ایجاد پیشنویسهای اولیه خواهد بود که نیازمند تأیید، تحقیق و بازنویسی دقیق هستند.
در واقع، این تولیدکنندگان محتوا بیشتر به سمت نقش ویرایشی حرکت خواهند کرد. این نقش برای همه مناسب نیست.
اما سوال اصلی اینجاست: آیا این واقعا در طولانی مدت باعث صرفهجویی در زمان میشود؟
ابتدا باید یاد بگیرید که چگونه از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT به طور کارآمد استفاده کنید. پیشکار انجام شده توسط خالق محتوا میتواند خروجی را بهتر کند. این کار زمانبر است.
در این صورت، اگر تصمیم بگیرید از مقالهای که توسط ChatGPT نوشته شده استفاده کنید، باید مراحل دشوار ویرایش را انجام دهید. اگر قبل از آن به طور کامل در مورد موضوع تحقیق نکرده باشید (چون به هوش مصنوعی برای ساختار کلی مطلب اعتماد کردهاید)، مجبور میشوید با انجام تحقیقات، خودتان را با موضوع آشنا کنید. شما مسئولیت تضمین کیفیت کاری را که به اصطلاح توسط «دیگران» انجام شده، به عهده میگیرید.
آنچه قبلاً چهار ساعت زمان شما را برای تحقیق، نگارش و ویرایش میگرفت، اکنون چهار ساعت زمان شما را برای تنظیم درخواستها در ابزار هوش مصنوعی، بررسی صحت دادههای هوش مصنوعی، رعایت مقررات، تحقیق، نگارش و ویرایش میگیرد.
من میتوانم تصور کنم که یک متخصص موضوع از یک ابزار هوش مصنوعی برای تولید ایدهها و پیشنویسهای اولیه استفاده میکند، سپس به سرعت اطلاعات هوش مصنوعی را تأیید میکند و در نهایت آن را با استفاده از تخصص یا تجربیات شخصی خود تکمیل میکند.
در واقع، من با موضوعات سئو در چتجیپیتی بازی کردم و فهمیدم که میتوانم یک «مقاله» منسجم را در حدود یک ساعت ویرایش، کنار هم بگذارم. بعد از آن کار اصلی شروع میشود.
میبینید، داشتن چیزی که مقاله نوشته شده است و داشتن یک مقاله تمام شده، دو چیز متفاوت هستند. من میتوانم در یک ساعت چیزی متوسط بنویسم، که احتمالا نتیجه زیادی نخواهد داشت.
اما اگر بخواهم نظرم را بیان کنم، «صدای» خودم را به کار ببرم و سطح نوشتههایم را به استاندارد مقالاتم برسانم، باید خیلی بیشتر تلاش کنم.
ممکن است برخی موضوعات به تفکر انتقادی یا تحقیق گسترده نیاز نداشته باشند و در این موارد، استفاده از محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی میتواند بسیار آسانتر باشد.
اگر ابزارهایی مثل چت جی پی تی بتوانند به گونهای استفاده شوند که زمان تولیدکنندگان محتوا را کاهش دهند، ممکن است در آینده هزینه تولید محتوای باکیفیت پایین بیاید.
اگر شما یک تولیدکننده محتوا هستید و نیاز به تولید محتوا برای کانالهای دیگر غیر از جستجوی ارگانیک دارید، با استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا، محدودیتهای شما بسیار کاهش مییابد و دست شما برای خلاقیت بازتر خواهد بود.
تنها محدودیتها، مسائل اخلاقی و تعیین نحوهی صحیح استفاده از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی خواهد بود. برخی از دانشگاهها هماکنون در حال بررسی این موضوع هستند. آیا محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی سرقت ادبی است؟ به عنوان مثال
نکاتی برای استفاده از ChatGPT در تولید محتوا
در اینجا چند نکته برای استفاده از ChatGPT به عنوان دستیار تولید محتوا آورده شده است:
- از ChatGPT برای تولید ایده، طرح کلی و احتمالا بخشهایی از اطلاعات که میتوانید برای محتوای خود از آن استفاده کنید، استفاده کنید. برای مثالهای خاصتر از نحوه استفاده از ChatGPT برای ایجاد محتوا، به مقالهای از تام دمرز در چطور ChatGPT میتواند در تولید محتوای سئو به شما کمک کند .
- برای تولید محتوای باکیفیت، همچنان از دخالت انسانی بالا و فرآیندهای ویرایشی موجود در آن استفاده کنید.
- اطلاعات و زمینه دقیق را در ابتدا به ChatGPT ارائه دهید. کیفیت خروجی به نحوه انجام این مرحله بستگی دارد.
- هنگام ویرایش محتوا، از ابزاری به همراه آن استفاده کنید، مانند نمونه شناساگر خروجی GPT-2 برای اینکه ببینیم متن مثل اینکه توسط یک انسان نوشته شده یا یک ربات
چت جی پی تی یک ابزار است، نه یک راه حل.
من نسبت به پتانسیل ChatGPT خوشبین هستم، اما با توجه به دلایلی که در این مقاله شرح دادم، توصیه میکنم هنگام استفاده از ChatGPT برای تولید محتوا احتیاط کنید.
با این حال، اگر از این روش استفاده میکنید، مطمئن شوید که قبل از انتشار محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی در وب، همیشه توسط یک متخصص انسانی بازبینی شود تا کیفیت آن تضمین شود.
از لحاظ اخلاقی، همگی ما در ارائه بهترین پاسخ ها برای کاربران در نتایج جستجو و ارائه بهترین خدمات به مشتریان سئو خود نقش داریم.