چتجیپیتی کاربردهای فراوانی دارد محتوا و سئو.
این مقاله به بررسی نکاتی که هنگام ساختن دستورات ChatGPT برای بهینهسازی موتورهای جستجو باید در نظر داشته باشید میپردازد و لیستی جامع از دستورات متمرکز بر SEO برای استفاده در کار روزانه شما ارائه میدهد.
استراتژی مهندسی سریع ChatGPT
قبل از پرداختن به جزئیات، مفید است که یک رویکرد کلی به prompts ChatGPT (و prompts چت/نوشتن هوش مصنوعی) داشته باشید تا بتوانید برای کاربردهای خاص خود prompts ایجاد کنید و از prompts عالی SEO که دیگران ارائه دادهاند، آگاه باشید.
علاوه بر این پیشنهادها، چت جی پی تی چند پیشنهاد دیگر هم داشت:
- از اطلاعات زمینه استفاده کن.
- فرمت ها یا ساختارهای خاصی را درخواست کنید.
- مثالهایی ارائه کنید.
- محدوده را محدود یا گسترش دهید.
- تکرار یا اصلاح
- **لحن یا سبک دلخواه را مشخص کنید.**
- از چند دیدگاه مختلف به موضوع نگاه کنید.
- چند درخواست را با دقت با هم ترکیب کنید.
بسته به درخواست شما و هدفی که دنبال میکنید، این راهنماییها بسیار مفید هستند.
با این حال، درک بهتر نحوه عملکرد ChatGPT قبل از واگذاری وظایف خاص به آن (حتی با ارائه راهنماییهای بسیار دقیق) مفید است.
چتجیپیتی خودم راهنمای مهندسی اعلانها در واقع منبع بهتری در این موضوع نسبت به پیشنهادات ابزار است.
ابتدا، درک محدودیتهای ChatGPT حیاتی است:
- چتجیپیتی با استفاده از یک مجموعه داده بزرگ آموزش داده شده است و آموزش آن در آوریل ۲۰۲۳ به پایان رسیده است. این بدان معناست که تمام اطلاعات آن به روز نیستند. همانطور که احتمالا میدانید، همه چیزهایی که برای آن آموزش داده شده است، صحیح نیست. با این حال، ابزار مرورگر موجود در کنار جیپیتی۴، به این محصول اجازه میدهد تا به اطلاعات جدیدتری دسترسی پیدا کند.
- چیزهای مختلفی چت جی پی تی می تواند کاملا اشتباه بگوید. حقایق، مسائل ریاضی و کد
- هرچند به حجم زیادی داده دسترسی دارد و میتواند آنها را به روشهای جالبی سازماندهی کند، بعید است که در هیچ زمینه خاصی «سلیقه» یا دانش حرفهای داشته باشد (حداقل فعلاً).
- (چتجیپیتی برای ابزار سئو طراحی نشده، بنابراین با اینکه میتوانید از آن برای درخواستهایی مانند تحقیق کلمات کلیدی، دستهبندی، ساخت لینک و غیره استفاده کنید، به یاد داشته باشید که پاسخها و پیشنهادات آن اغلب از مجموعه دادههای مشابه (که بر اساس محبوبیت و رقابت در جستجو است) ابزارهای سئوی مورد علاقه شما استفاده نمیکنند.)
اگر از ChatGPT یک لیست میخواهید، انتظار نداشته باشید که در سطحی فوق العاده انتخاب شده باشد. همچنین نباید تصور کنید که کد نوشتن یا ساختن فرمول Excel به سادگی با پرسیدن از آن انجام میشود.
اگر از آن بخواهید مقالهای بنویسد، فرض نکنید که همه چیزهایی که مینویسد دقیق یا خوب نوشته شده است (بهویژه در مورد موضوعات تخصصی).
QA دوست شماست!
من دوست دارم به راهنماییها مثل وظایفی مثل ایجاد خلاصه محتوا، استفاده از عملگر جستجو یا ایجاد شرح کار (SOW)
با توجه به این روش، در اینجا نکاتی برای ساختن یک درخواست خوب آورده شده است:
- تا حد امکان درخواست خود را به طور واضح و کامل بیان کنید.
- مطمئن شو که ChatGPT میتواند کاری که ازش میخوای رو انجام بده.
- در هر مرحله از تعامل با چت جی پی تی، با توجه به خروجی ارائه شده، سوال خود را دقیقتر و بهتر فرموله کنید و از تجربیات قبلی خود در کار با چت جی پی تی برای نوشتن سوالات دقیقتر در آینده استفاده کنید.
- سعی کن پیشبینی کنی و به هر قسمتی از دستورالعمل که ممکن است منجر به خطا شود، تا حد امکان توجه کنی.
بهترین (و بدترین) راهنماییها برای استفاده از ChatGPT در سئو
همانطور که در مورد اکثر موضوعات اتفاق میافتد، بسیاری از افراد اطلاعات مفیدی در مورد دستورالعملهای ChatGPT برای سئو به اشتراک میگذارند. با این حال، برخی از دستورالعملهای به اشتراک گذاشته شده توسط افراد، بین متوسط و مضر قرار میگیرند.
در ادامه، چند نمونه از آنچه به نظر من «خوب» (یا مفید، برای دزدیدن اصطلاحی از گوگل) و «بد» (غیر مفید تا مضر) هستند را فهرست کردهام.
این مثالها ایدههای مشخصی برای درخواستهایی ارائه میدهند که میتوانند به شما در افزایش بهرهوری کمک کنند و برخی درخواستها که ممکن است شما را به دردسر بیندازند (یا وقتتان را تلف کنند).
خوب
ما با چند راهنمای مفید شروع خواهیم کرد. بار دیگر تاکید میکنم: خروجی هر چیزی را که از ChatGPT دریافت میکنید، بررسی کنید!
اطلاعات میتوانند (به شدت) نادرست یا گمراه کننده باشند و کد میتواند به بدترین شکل ممکن خراب شود.
در حالی که گوگل اعلام کرده که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به طور صریح خلاف قانون نیست با توجه به دستورالعملهای جستجوی آن، ممکن است سایت شما با آن مشکل داشته باشد.
ایدهپردازی در مورد کلمات کلیدی و موضوعات
ابزاری مفید برای طوفان فکری در وظایف مختلف تحقیق کلمات کلیدی .
این به ویژه برای شروع کار و گرفتن ایده برای کلمات کلیدی و موضوعات مفید است.
فرض کنیم که من در حال ساخت یک سایت برای ارائه اطلاعات درباره مربیگری بسکتبال برای مربیان جوان هستم.
این لیست، مروری کلی و خوبی ارائه میدهه و میتوانم پرسش را کمی دقیقتر کنم و مرور سریع چند پست و موضوع خاص از سایتهای محبوب را به دست بیاورم.
دستورالعمل بعدی، علاوه بر موضوعات اصلی، چندین مثال از سایتهای مناسب در آن زمینه را نیز ارائه داد. (به یاد داشته باشید که اگر از ابزار مرور استفاده نمیکنم و صراحتاً درخواست دادههای جدیدتر نمیکنم، این اطلاعات مربوط به آوریل ۲۰۲۳ یا قبل از آن است.)
بیایید کمی عمیقتر به کلمات کلیدی بپردازیم:
چت جی پی تی چگونه متوجه میشود که اینها «محبوب و کم رقابت» هستند؟
وای، چت جی پی تی از Semrush و Keyword Planner برای تولید ایدههای کلیدواژه استفاده میکند. این کار فقط چند ثانیه طول کشید.
تصمیم گرفتم درخواست پیگیری کنم.
بیایید ببینیم این عبارتها بر اساس Ahrefs واقعا کم رقابت هستند یا نه.
خب، حجم جستجو اینجا زیاد نیست، اما بیایید SERP واقعی را بررسی کنیم تا از رقابتی بودن یکی از این عبارات مطلع شویم.
این اصطلاح از نظر رقابت غیرممکن نیست، هرچند به احتمال زیاد در آیندهای نزدیک برای یک سایت جدید قابل اجرا نیست.
میبینم که این صفحات برای عبارتهای دیگر رتبه خوبی دارند و به احتمال زیاد در کل، جستجوهای زیادی در این زمینه انجام میشود.
یک چارچوب محبوب برای پرسیدن سوال از ChatGPT این است که از آن بخواهیم به عنوان یک “X” به سوال پاسخ دهد، جایی که X یک شخص با شغل، سطح تجربه یا تخصص خاص است.
ببینیم چه تأثیری روی این موضوع میگذارد.
اینها باز هم خیلی خوب به نظر می رسند.
بیایید بیشتر بررسی کنیم، شاید ترکیب حجم و رقابت ابزار را گیج کرده است.
این بار از اصطلاحاتی با مفهوم حجم میخواهم
و دادههای آن دور را با استفاده از Ahrefs ببینیم
حجم بدتر هم هست.
(چت جی پی تی تاریخچه پرسشهای من در یک گفتگو خاص را در نظر میگیرد، پس اگر یک گفتگوی جدید شروع کرده بودم و بیشتر روی حجم تمرکز میکردم، ممکن بود کمی بهتر عمل کنم.)
به طور کلی، اگر احساس میکنید در چتجیپیتی گم شدهاید و دادهها یا پاسخهای مورد نظرتان را دریافت نمیکنید، شاید بهتر باشد از نو شروع کنید و ابزار را به طور دقیقتر به سمت خواستههای خود هدایت کنید.
این درخواستها و پاسخها نمونهای کامل از قابلیتهای چتجیپیتی در بسیاری از زمینهها هستند.
- مجموعه اولیه نتایج، چارچوبی مناسب برای بررسی سایت ها و حوزههای موضوعی کلی ارائه داد.
- هرچه بیشتر به موضوعات خاصتر پرداختم و نیاز به برنامهریزی دقیق و عملی با دادههای جستجو داشتم، اوضاع پیچیدهتر شد.
- این عبارتها از نظر حجم مناسب نیستند، وبسایت من با این عبارتها در نتایج جستجو قرار نمیگیرد و ChatGPT در مورد نحوه تولید پیشنهادات، اطلاعات غلطی به من داده است! همچنین این عبارتها با قاطعیت زیادی بیان شدهاند.
اگر من به دنبال ایدههای کلی برای موضوعات بودم، این تمرین مفید بود.
اگر قبل از بررسی پیشنهادات چت جی پی تی، شروع به نوشتن (یا پرداخت به نویسندگان) برای تولید محتوایی که این عبارت ها را هدف قرار دهد، میکردم، احتمالا زمان و منابع زیادی را هدر میدادم.
(خبرنامهای که بازاریابان جستجو به آن اعتماد دارند)
آدرس ایمیل تجاری ثبت نام کن! در حال پردازش…
ایدههای عنوان
شما باید ایدههای خودتان را در مورد ایجاد عناوین و تگهای عنوان برای پستهای وبلاگ داشته باشید، اما باز هم ChatGPT میتواند یک مکان خوب برای تولید برخی ایدهها باشد.
ایدهها را فهرست کن
به طور مشابه، انواع لیست مانند مثالهای X، نکات، نقل قولها و غیره نیازمند کمی کاوش برای یافتن ایده هستند – در حالی که شما میخواهید لیست خودتان را گردآوری کنید، میتوانید به سرعت ایدههایی از چت جیپیتی دریافت کنید.
ایدههای پرسش و پاسخ
این ابزار همچنین میتواند برای به دست آوردن سریع ایدههای پرسش و پاسخ (FAQ) برای یک مقاله مفید باشد.
چكيده مطالب
این موضوع برای چارچوب محتوای نیز صدق می کند. به یاد داشته باشید که ابزارهایی مانند کلیر اسکوپ، محتوا هماهنگی، مارکت میوز، فراس و سرفر اس ای او یا ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی مانند کوآلا یا کاپا، خلاصه و چارچوب را بر اساس محتوایی که در نتایج جستجو رتبه بندی می شود ایجاد می کنند، در حالی که ChatGPT این کار را نمی کند.
اینجا دستوری که من استفاده کردم:
- چطور به بازیکنان دبیرستانی آموزش دهیم که بدون توپ حرکت کنند.
خروجی اینجاست:
خلاصه ۶۵۶ کلمه بود. البته کامل نیست، ولی یه چارچوب خوب و قابل قبوله.
خوشه بندی کلمات کلیدی
خوشه بندی با ChatGPT مانند ابزارهای جستجو محور مانند “بینش کلمات کلیدی” عمل نخواهد کرد.
(لزوماً بر اساس حجم و رقابت هدایت نخواهد شد، بلکه میتوانید خوشهها را از نظر معنایی یا بر اساس عواملی مانند سطح قصد ایجاد کنید)
و یا میتوانید “نیّت جستجو” را به عنوان ستونی اضافه کنید.
خلاصه کردن
در استفاده از این خلاصهها احتیاط کنید (زیرا ممکن است با گذشت زمان به عنوان محتوای بیکیفیت یا تولید شده توسط هوش مصنوعی علامتگذاری شوند).
اگر میخواهید مطلبی مانند مطالعه یا مقاله طولانی را در محتوای خودتان به اشتراک بگذارید (و به دیگران هم بگویید که این محتوا را در برنامهی اطلاعرسانی خود قرار دادهاید) مثلاً در یک لیست از راهنماییها، در اینجا میتوانید کمک بگیرید:
همچنین میتوانید برای درک سریعتر مطلب، خلاصهای از مقاله را درخواست کنید.
بهینهسازی فنی سئو: تکه کدها (اسکیما، hreflang)، ربات ها، .htaccess و موارد بیشتر
خطرناک ترین دستورات چت جی پی تی، قطعه کدها هستند.
اینها میتوانند در وقت شما صرفهجویی زیادی کنند، اما باز هم تا جای ممکن جزئیات را بنویسید و کنترل کیفیت (QA) را فراموش نکنید!
یک درخواست ساده مانند «طرح FAQ را دور این سوالات و پاسخ ها بپیچ» ، کد را برای کپی کردن به شما ارائه خواهد کرد.
(همین موضوع برای انواع مختلف طرحهای داده مانند طرحهای سازمان هم صدق میکند.)
من از چت جی پی تی چندین طرح گرفتم که وقتی روی صفحه زنده رندر شدند، کار نکردند، بنابراین مجدداً، مطمئن شوید که همه چیز را بررسی کنید.
همچنین میتوانید یک فایل robots.txt ایجاد کنید.
و قوانین بازنویسی ایجاد کنید. با این حال، مراقب باشید. (بعداً بیشتر در مورد این موضوع توضیح داده خواهد شد.)
توضیحات متا
از ساختن متن متنفر هستم توضیحات متا لطفا متن مورد نظر برای ترجمه را داخل پرانتز قرار دهید تا من بتوانم آن را به فارسی روان ترجمه کنم.
این واقعا یک تابع عالی برای ChatGPT است.
این یک درخواست سریع و ساده است. حالا که ChatGPT میتواند به URLها دسترسی داشته باشد، میتوانید آدرس وبسایت مقالهتان را به آن بدهید.
همچنین میتوانید چند نمونه توضیحات متا را که در نتایج جستجوی هدف شما عملکرد خوبی دارند، به اشتراک بگذارید. ChatGPT میتواند از این نمونهها به عنوان الگو برای تطبیق سبک و فرمت استفاده کند.
لطفا متنی که در داخل پرانتز قرار دارد را برای من بنویسید تا آن را به فارسی روان ترجمه کنم.
این یکی دیگر از کارهای خوب برای ChatGPT است که در مقیاس بزرگ انجام دهد. شما میتوانید یک راهنمایی بنویسید که خروجی دلخواهتان را به شما بدهد و ChatGPT اکنون میتواند تصاویر را اسکن کند و پاسخ بسیار خوبی به شما ارائه دهد.
گوگل تگ منیجر، گوگل آنالیتیکس 4، گوگل سرچ کنسول و لوکر استودیو
(میتوانید راهکارهای رفع مشکل برای این پلتفرمها را پیدا کنید)
دستورالعملهای ساخت گزارشهای خاص را دریافت کنید.
یا حتی کدی برای ارتباط با API های آنها دریافت کنید.
ترجمه
میتوانید با ترجمه متن، صفحات مخصوص هر کشور را بسازید.
قالببندی
کارهای ساده و سریعی در زمینه فرمت بندی وجود دارند که ChatGPT میتواند در آنها مفید باشد. برای مثال، تبدیل یک صفحه به (یا از) HTML.
همچنین میتوانید فهرستی از آدرسهای اینترنتی را دریافت کرده و فقط دامنههای آنها را استخراج کنید یا فهرستی از سایتها را به لینکهای HTML (یا بالعکس) تبدیل کنید.
همچنین میتوانید وظایفی را که معمولا در صفحات گسترده انجام میدهید، مانند ترکیب دادهها یا یافتن فهرستی از شهرها یا ایالتها، انجام دهید.
با توجه به مهارت شما در کار با صفحات گسترده و گردش کار، این روش ممکن است راحتتر از استفاده از صفحه گسترده باشد.
به جای استفاده از توابع VLOOKUP و IF، میتوانید از یک پیام راهنما مانند این استفاده کنید:
- لیست تمرینهای بسکتبال را از سایت A و سایت B تهیه کنید، سپس A) تمرینهایی که هر دو سایت پوشش میدهند و B) تمرینهای گم شده در هر لیست که در لیست دیگر وجود دارد را نشان دهید.
کد برای ابزارها و ویجتهای ساده
هنگامی که از آنجا عبور میکردم چطور ChatGPT می تواند به شما در تولید محتوای سئو کمک کند میتوانید از ChatGPT برای ساختن ابزارهای سادهای مانند ماشینحساب استفاده کنید که میتوانند محتوا را بهبود ببخشند، به شما فرصتی برای رتبهبندی برای اصطلاحات خاص (مانند ماشینحساب {موضوع}) بدهند و چیزی برای تبلیغ از طریق اطلاعرسانی به شما بدهند.
متن را دوباره بنویس
اگر به ChatGPT دستورالعملهای مشخصی در مورد مواردی مانند لحن و محتوا بدهید، میتواند به شما در بازنویسی یا گسترش محتوا و حتی اضافه کردن تصاویر کمک کند.
تصویری که در این مورد ایجاد شده، چندان دلچسب نیست.
با اینکه کیفیت تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی در طول سال گذشته بسیار بالا رفته، اما باز هم باید هر تصویر تولید شده را با دقت بررسی کنید، به خصوص به کلمات و جزئیات خاص دقت کنید.
یارِ ارتباط با مخاطبان
در حالی که ChatGPT در پیدا کردن اطلاعات تماس مهارت چندانی ندارد (حداقل فعلاً)، وظایف خاص دیگری وجود دارد که میتواند در ارتباطات انجام دهد:
بهتر است لیستی از ایده هایی برای مکان های مناسب برای انتشار مهمان تهیه کنید.
یا ایجاد یک الگو برای یک ایمیل اُتریچ. این کار میتواند به ویژه برای افرادی که انگلیسی زبان مادریشان نیست، ارزشمند باشد.
درخواستهای خودتان را با لحن و محتوای دلخواهتان در این قالب قرار دهید تا مطمئن شوید الگویی که دریافت میکنید به ایمیلهای معمول شما نزدیکتر است.
میتوانید حتی یک دنباله پاسخدهنده خودکار کامل را بسازید.
یا می توانید انواع مختلف لیست های ترویجی بسازید:
در طول فرآیند تعاملاتتان، احتمالا فرصتهای بیشتری برای استفاده از ChatGPT پیدا خواهید کرد.
بد
به تجربه من، بیشتر مشکلاتی که با ChatGPT مواجه میشوید، این خواهد بود:
- درخواست از ابزار برای انجام یک فرآیند کامل (به جای وظایف خاص)
- نظارت کافی انجام نشدن
انتشارات قبلاً به انتشار محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی با خطا و محتوای سرقت شده متهم شدهاند.
اگر از چت جی پی تی برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده می کردیم، احتمالا نتیجه چندانی نمی گرفتیم.
وقتی سعی میکنید وظایف استراتژیکی به آن بسپارید، معمولا به همان نصایح کلیشهای میرسید که در یک مقالهی “ایکس” راهکار سادهی گوگل پیدا میکنید.
و بدون دخالت زیاد انسان (راهنماییهای خاص، ویرایش و احتمالا ترکیبی از محتوای انسانی و هوش مصنوعی)، به احتمال زیاد محتوای تکراری و بیمزه دریافت خواهید کرد.
بسته به هدف شما (و تحمل ریسک شما)، این ممکن است خوب باشد، اما در دنیای بعد از بحران اقتصادی، این ممکن است چندان خوب نباشد.
ممکن است نیازی به «ده برابر» کردن توضیحات متا، سؤالات متداول یا برخی مقالات یا صفحات خود نداشته باشید، اما مطمئن شوید که میدانید چه چیزی دریافت میکنید.
زشت
برخی از مناطق مانند محتوای مرتبط با سلامتی یا کارهای مهم وبسایت شما به مشکل بخورد.
به طور ویژه، به محدودیتهای ChatGPT توجه داشته باشید.
با احتیاط در استفاده از ChatGPT برای درخواستهای مربوط به سئو عمل کنید.
در نوشتن راهنماییهای خود مهارت پیدا کنید و از راهنماییهای دیگران برای الهام گرفتن یا افزایش بهرهوری استفاده کنید.