چت جی پی تی (این موضوع برای بسیاری از افراد در زمینههای تولید محتوا و سئو بسیار مهم است و حتی به نظر میرسد به یک وسواس در حال تبدیل شدن است) الهام به خود گوگل
بزرگترین سوال برای سئوکارها و افرادی که تلاش می کنند محتوایی برای جذب ترافیک از موتورهای جستجو ایجاد کنند، این است:
چتجیپیتی چگونه میتواند در تولید محتوای سئو کمک کند؟
(چت جی پی تی چند عملکرد خاص را انجام می دهد که می تواند در ایجاد محتوای شما برای سئو به شما کمک کند)
- نوشتن کامل پستهای وبلاگ، مقالات و صفحات فرود با تمرکز بر سئو
- ایجاد پژوهش قابل استفاده در محتوای متمرکز بر سئو
- انجام وظایف خاص سئو برای حمایت از تولید محتوا، مانند تحقیق کلمات کلیدی یا دستهبندی محتوا.
- ایجاد المانها و بهبودهایی که میتوان در محتوا جاسازی کرد تا مقالات بهتر و قابل لینک شدنتر شوند.
خوبه، نه؟
اما مشکل اینجاست که گرچه ChatGPT در بعضی موارد برای تولید محتوا مفید است، اما میتواند برای سایت شما خطرناک هم باشد. (بدون اینکه بخواهیم به این موضوع اشاره کنیم، هنوز در انجام خیلی از کارها ضعیف است.)
این مقاله به شما کمک میکند تا با برخی از ابزارهای تولید محتوا برای سئو آشنا شوید، خطرات احتمالی استفاده از برخی از آنها را به شما گوشزد میکند و در نهایت درباره مواردی که استفاده از ابزار دیگری برای کار شما مناسبتر است صحبت میکند.
نوشتن پستهای وبلاگ با ChatGPT
ChatGPT میتواند در عرض چند دقیقه پستهای کامل وبلاگ بنویسد (و اگر خروجیاش نشانهای باشد، خیلی هم در موردش متواضع نیست).
گوگل گفته است نگرانی اصلی این است که آیا محتوای هوش مصنوعی «مفید» است و اینکه همه راهنمایی ها و بهروزرسانیهای اخیر آنها (شامل…) (خبرگی – تجربه – اقتدار – اعتماد) این امر شامل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی خواهد شد.
آنها اخیراً در مورد این دوباره نوشتم به صراحت میگوید که هیچ ممنوعیتی برای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی در نتایج جستجوی گوگل وجود ندارد.
همانند بسیاری از مسائل در سئو، پاسخ به این سوال که «آیا محتوای هوش مصنوعی جواب میدهد؟» به این بستگی دارد.
اگر سایتی با اعتبار بسیار بالا مانند Bankrate یا CNET دارید، ممکن است دستههایی از موضوعات وجود داشته باشند که محتوای تولید شده با هوش مصنوعی در آنها رتبه بسیار خوبی کسب کند، حتی شاید با ویرایش کم.
اگر شما یک ناشر مستقل هستید که هزاران پست وبلاگ تولید شده توسط هوش مصنوعی را منتشر می کنید، یا صرفاً یک وب سایت کم اعتبار هستید که محتوای زیادی از هوش مصنوعی را منتشر می کند، ممکن است خوش شانس نباشید (مثال مارک ویلیامز-کوک را در اولین نظر اینجا ببینید).
همانطور که میبینید، نمودار او مدتی بالا و به سمت راست در حرکت بود (تا اینکه این اتفاق متوقف شد).
اگر صاحب کسب و کار هستید، باید نگران دقت محتوای تولید شده توسط ChatGPT باشید، درست مثل زمانی که از نویسندگان داخلی یا آزادکار استفاده میکنید.
(این ابزار خودش هم اعتراف میکند که در بسیاری از موارد اشتباه میکند.)
بنابراین اینکه آیا میتوانید از محتوای ChatGPT بدون تغییر استفاده کنید، به هدف شما و میزان ریسکپذیری شما بستگی دارد.
ایجاد زیربخشها، توضیحات متا و بلوکهای کوتاه محتوا
در حالی که باید مراقب مقدار محتوایی باشید که به چتجیپیتی میدهید تا آزادانه پردازش کند، چند روش برای مفیدتر کردن محتوایی که تولید میکند وجود دارد:
- راهنمایی های خاص دستورالعملهای بسیار دقیق برای زاویه مورد نظرتان در استفاده از ابزار ارائه دهید.
- دادههای آموزشی (مطالب خودتان یا نویسنده مورد نظر خودتان را که میخواهید سبک نوشتاری آن را بهبود ببخشید، به این هوش مصنوعی بدهید تا به شما در بهبود کیفیت نوشته کمک کند.)
- حجم را محدود کن با محدود کردن میزان محتوایی که انتظار دارید، احتمال دریافت خروجی مناسب را افزایش میدهید.
به جای اینکه از چت جی پی تی بخواهیم کل مقاله را بنویسد، میتوانیم یک پاراگراف از نوشته خودمان را به آن بدهیم و از آن بخواهیم مطلبی کاملاً خاص بنویسد که یک پاراگراف قابل استفاده ایجاد کند.
(علاوه بر این موارد، میتوانید از ChatGPT بخواهید که کارهای دیگری مانند این را انجام دهد:)
- توضیحات محصول این اطلاعاتی است که شما باید در مورد محصول وارد کنید. به یاد داشته باشید که ChatGPT قادر به جستجو در وب و ارائه اطلاعات در مورد محصول نیست، و اطلاعاتی که در اختیار دارد ممکن است قدیمی باشد.
- خلاصه محتوا یا منبع میتوانید خلاصهای (و لینک به) یک مطلب وبلاگ، مقاله تحقیقی و … ارائه کنید.
- منابع میتوانید از چتجیپیتی بخواهید لیستی از کتابهای مورد علاقه خوانندههایتان را بسازد یا لیستی از منابع عالی را ارائه دهد (البته به خاطر داشته باشید که هر منبع وبمحوری که این ابزار تولید میکند را باید بررسی کنید).
ایجاد طرح کلی برای مقالات وبلاگ
شاید الان به یک عملکرد نسبتا امن برای ChatGPT نزدیکتر شدهایم، چیزی که بیشتر شبیه یک دستیار نگارش است تا یک نویسنده کامل.
اگر محتوای شما با هدف سئو تولید میشود، این ابزار جایگزینی برای ابزارهایی مانند Clearscope، Market Muse، Content Harmony یا ابزارهای مشابه نیست که برای تولید طرح و ساختار محتوا با تمرکز بر بهینهسازی مقاله برای رتبهبندی در نتایج جستجو طراحی شدهاند.
با این حال، استفاده از چتجیپیتی برای تولید طرح کلی میتواند ایدههای خوبی به شما بدهد و نوشتن پیشنویس مقاله را برای شما آغاز کند.
فهرست آمار
مهم است که دوباره تاکید کنیم اطلاعاتی که از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT دریافت میکنید اغلب نادرست یا گمراه کننده است، اما میتوانید از این ابزار به عنوان دستیار تحقیق استفاده کنید تا به سرعت لیستی طولانی از آمار برای شما تولید کند.
بازنویسی و ویرایش محتوا
همانطور که در بالا دیدید، ChatGPT ممکن است به برخی نادرستی ها اجازه ورود دهد و به زودی جایگزین ویراستاران دقیق انسانی نخواهد شد، اما این ابزار می تواند به پاکسازی برخی عناصر در مقاله شما کمک کند.
چند مثال در زیر آمده است.
کوتاه کردن پاراگراف ها
اگر میخواهید پاراگرافهای کوتاه بنویسید و محتوای خود را برای خواندن آسانتر ویرایش کنید، میتوانید از ChatGPT بخواهید که پاراگرافهای شما را تقسیم کند.
اضافه کردن زیرعنوان به یک مقاله
برای اینکه خوانایی مقاله خود را بیشتر بهبود ببخشید، میتوانید از ChatGPT بخواهید تا زیرعنوانهایی برای محتوای خود ایجاد کند. باید در درخواست خود بسیار دقیق باشید، در غیر این صورت فقط یک طرح کلی دریافت خواهید کرد.
اینجا راهنماییای که برای من جواب داد:
تمرکز روی محتوای خود
همچنین میتوانید از ابزار بخواهید تا پاراگراف اول خود را بهتر روی چیزی که جستجوگر به دنبال آن است متمرکز کند تا به تعامل بیشتر بازدید کننده هنگام ورود به صفحه کمک کند.
ایجاد ابزارهای رایگان
من خیلی هیجان زده بودم که از ChatGPT برای تولید کد استفاده کنم. ظاهراً مردم … با استفاده از ابزاری برای انجام کار به عنوان یک توسعهدهنده، بنابراین فکر کردم فرصتی عالی برای ساختن ابزارهای رایگان برای کمک به بهبود کیفیت محتوا و تعامل و استفاده در انتشار لینکها باشد.
من سعی کردم یک ابزار محاسبهگر رایگان بسازم که با یک راهنما خیلی ساده شروع میشد.
من خروجی اولیه کد را برداشتم و مستقیما در یک پست وبلاگ قرار دادم، و خروجی آن بسیار امیدوارکننده بود.
زیبا نیست و حسابش هم اشتباهه، ولی یه شروعِ. بعد، یه درخواست دیگه اضافه کردم.
و بهروزرسانی دیگری با برخی بهبودها داشت.
برای تنظیم پسزمینه و رسیدن به محاسبهی درست مجبور شدم با چند راهنمایی اضافی کار کنم، اما در نهایت این نسخه نهایی است.
میتوانید این ابزار را با ورودیهای مختلف به صورت زنده در وبسایت ما آزمایش کنید. اینجا.
با صبر کافی، میتوان از ChatGPT برای ساختن انواع مختلف ابزارها استفاده کرد، مانند:
- فرمها
- برنامههای کاربردی ساده
- جدولها
- افزونههای ساده
ممکن است بتوانید کد را تمیز کنید یا مشکلات کدهای از پیش نوشته شده را حل کنید.
ایجاد دادهنماها و اینفوگرافیکها
مثل لیست آمار، میتوانید کار پیدا کردن آمار مربوطه را به ChatGPT واگذار کنید و سپس از آنها در یک اینفوگرافیک استفاده کنید.
به نظرم جالب بود ببینم آیا ChatGPT می تواند در ساخت یک گرافیک به کمک ابزار خواهرش DALL-E به من کمک کند (مثل اون دفعه). گوگل هوم با الکسا صحبت کرد و از آن درخواست دستور داد:)
متاسفانه، به نظر میرسد DALL-E در حال حاضر قادر به رندر کردن متن انگلیسی در تصاویر نیست.
ابزار هوش مصنوعی تصویر Canva هم مشکلات مشابهی داشت، بنابراین فعلاً باید دادههای خود را به یک ابزار منتقل کنید و اینفوگرافیک را به صورت دستی ایجاد کنید.
خوشه بندی محتوا و تحقیق کلمات کلیدی
اگر شما روش خودتان را برای ساختن خوشههای موضوعی و تحقیق کلمات کلیدی بر اساس دادههای سئو دارید، ممکن است بخواهید به طور کامل به ChatGPT برای این وظایف متکی نباشید.
با این حال، شما میتوانید از این ابزار برای طوفان فکری استفاده کنید.
برای یافتن ایدههای کلیدی جدید از زوایای مختلف، سعی کنید از خودتان بپرسید:
- برای واژهنامهای از اصطلاحات مرتبط با موضوع شما.
- برای مفاهیم سطح بالای مرتبط با موضوع شما.
- برای دستهبندیهایی که به حوزه تخصص شما یا موضوعات فرعی مربوط به موضوع شما مربوط میشوند.
- سوالاتی که کسی که به حوزه کاری شما علاقهمند است، ممکن است بپرسد.
میتوانید از ابزار، امتیاز محبوبیت عبارات را نیز درخواست کنید، اما چتجیپیتی به شما میگوید که نمیتواند به دادههای جستجوی فعلی دسترسی داشته باشد، پس حتماً با ابزار کلمات کلیدی مورد علاقهتان آن را بررسی کنید.
و همچنین میتواند از آن برای تفکیک فهرست اصطلاحات به گروههای ساده استفاده کند.
میتوانید گروههای مختلفی مانند دستهبندی براساس هدف یا اصطلاحاتی که کلمات یکسان دارند، را امتحان کنید.
به خاطر داشته باشید که در حال حاضر، شما فقط میتوانید ۴۰۹۶ کاراکتر در کادر چت ChatGPT وارد کنید. محدودیتی برای تعداد اصطلاحاتی که میتوانید برای خوشهبندی ارسال کنید وجود دارد و این اصطلاحات بر اساس هیچ دادهای مرتبط با سئو خوشهبندی نمیشوند.
یاری رسان ارتباطات
علاوه بر تولید محتوا، ChatGPT میتواند در کارهای تبلیغ محتوا به شما کمک کند. مثلاً میتوانید از این ابزار برای ایجاد لیستی از پستهای وبلاگ استفاده کنید.
حتی میتواند موضوعات بلاگ برای سایتهای خاص ارائه دهد و ایمیلهای اطلاعرسانی شما را بنویسد.
دوباره یادتون باشه که اطلاعاتی که این ابزار باهاش آموزش دیده، بهروز نیست، بنابراین بعضی از ایدههایی که تولید میکنه ممکنه چیزهایی باشن که این وبلاگ بعد از جمعآوری اطلاعات برای چتجیپیتی دربارهشون نوشته.
خلاقیت به خرج دهید و در تسلط بر دستورالعمل ها مهارت پیدا کنید.
در این مقاله، به بررسی برخی از حوزههای کلی که ChatGPT میتواند در تولید محتوا برای سئو به شما کمک کند، پرداختیم. با پیشرفت این پلتفرم، این لیست نیز به طور مداوم گسترش خواهد یافت.
یک روش خوب این است که به چیزهایی که ChatGPT در آنها مهارت دارد (و چیزهایی که در آنها مهارت ندارد) فکر کنید و چگونه این موارد میتوانند در تلاشهای روزمرهی شما مفید باشند.
من سعی میکنم به ChatGPT بیشتر به عنوان یک دستیار نویسندگی و پژوهشی نگاه کنم، نه به عنوان یک “خالق محتوا با هوش مصنوعی”.
با این طرز فکر، از ابزار به عنوان یک روش استاندارد عملیاتی (SOP) یا واگذاری کار به یک شخص استفاده کنید. شما باید:
- مطمئن شو که وظیفه با مهارتهای فرد تناسب داشته باشد.
- دقیقاً بگو چه میخواهی.
- اگر نتیجهی دریافت شده با انتظارتان متفاوت بود، دقیقاً مشخص کنید که چه میخواهید.
هوش مصنوعی به طور فزایندهای به بخشی مهم از مجموعه ابزارهای بازاریابی تبدیل شده است. بسیاری از ابزارهایی که سازندگان محتوا به طور مکرر از آنها استفاده میکنند، مانند Canva و Notion، ابزارهای هوش مصنوعی را به خدمات خود اضافه کردهاند.
بنابراین، آشنا شدن با نحوه عملکرد دستورات – از جمله انواع دستوراتی که ابزارهای هوش مصنوعی با آنها مشکل دارند و چگونگی بازگرداندن کار به مسیر اصلی پس از دریافت خروجی ناخواسته از دستورات – برای یک فرآیند کارآمدتر تولید محتوای هوش مصنوعی بسیار مهم است.