از زمان عرضه ChatGPT، بحث در مورد “استفاده منصفانه” از محتوای وب سایتهای عمومی برای آموزش هوش مصنوعی، و اینکه آیا این کار سرقت ادبی محسوب میشود، بالا گرفته است.
این بحث از زمان ظهور OpenAI، با شدت و صدای بلندتری دنبال شده است. اعلام کرد افزونههای ChatGPT در ۲۳ مارس
یکی از افزونههای OpenAI یک مرورگر وب رسمی با میزبانی ChatGPT است. این افزونه به مدلهای این شرکت اجازه میدهد تا مستقیماً از اینترنت اطلاعات بخوانند.
با توجه به اینکه هنوز هر روز پستها و توییتها و نمونههای درخواستهای جدیدی میبینیم که ادعای خلاف این را میکنند،
نسخه فعلی چت جی پی تینمیتواندبه هر چیزی در اینترنت دسترسی داشته باشید.
نمیتواند
این موتور جستجو از پایگاه داده یا ذخیره محتوای وب سایت ها مانند یک موتور جستجوی معمولی استفاده نمی کند.
یعنی چتجیپیتی بدون پلاگین، هنوز در سال 2021 گیر افتاده و بر اساس دادههای قدیمی آموزش دیده خود، کلمه بعدی را پیشبینی میکند.
حتی پیادهسازی کنونی بینگ (به زبان ساده) کلمات کلیدی را از سوال شما استخراج میکند، جستجویی در بینگ انجام میدهد، نتایجی که برای آن کلمات کلیدی نمایش داده میشوند را وارد میکند، و سپس از هوش مصنوعی میخواهد این نتایج را خلاصه کند.
و اینطور است که افزونهها قرار است همه چیز را تغییر دهند.
به زودی ChatGPT میتواند محتوای وبسایتهای شخص ثالث را برای خلاصه یا دستکاری توسط هوش مصنوعی، به همان شیوهای که Bing انجام میدهد، دریافت کند.
بسیاری از افزونهها و ابزارهای شخص ثالث میتوانند محتوای یک وبسایت را جمعآوری کرده، آن را به عنوان دستور به API OpenAI ارسال کنند و سپس خلاصهای از آن را ارائه دهند یا آن را دستکاری کنند.
با این حال، با وجود افزونههای مرورگر رسمی، این استفاده به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
می توانید ربات چت جی پی تی OpenAI را مسدود کنید
اوپنایی جزئیات مربوط به ربات خود را ارائه داده است – از جمله چطور آن را مسدود کنم؟
لازم به ذکر است که هوش مصنوعی OpenAI مانند هر ربات دیگری عمل خواهد کرد و از پروتکل رباتها پیروی خواهد کرد. این هوش مصنوعی فرض میکند که به محتوا دسترسی دارد، مگر اینکه در فایل robots.txt به طور مشخص خلاف آن گفته شده باشد.
اوپنایآی و چتجیپیتی مثل موتورهای جستجو وب رو نمیخزند و تا جایی که میدانیم، این دادهها رو هم برای آموزش استفاده نمیکنند (هنوز). همه پاسخها حاصل درخواست مستقیم کاربر خواهند بود.
نکته جالب دیگر این است که این کار را با استفاده از API جستجوی بینگ انجام میدهد. این به احتمال زیاد به این معناست که اگر بینگ نتواند محتوای وبسایت شما را ببیند، ChatGPT هم نمیتواند.
این موضوع مرا به این پرسش میرساند که اخیراً زیاد آن را میبینم:
آیا باید ربات OpenAI را از دسترسی به وب سایتهایمان مسدود کنیم؟
بحث استناد، سرقت ادبی، منابع و کپی رایت مدتی است که داغ است و بررسی کامل آن به راحتی میتواند ۲۰ هزار کلمه طول بکشد.
خیر.
اکثر وبسایتها نباید از دسترسی هوش مصنوعی به خود جلوگیری کنند. بیایید عمیقتر بررسی کنیم که چرا.
منتظر اتفاقات بمانید
تا زمانی که اطلاعات کافی برای تصمیمگیری آگاهانه در دسترس نیست، نباید هیچ فناوری جدیدی را مسدود کنیم.
مطمئناً، برخی مشکلات مربوط به کپیرایت ممکن است وجود داشته باشد، اما افزونههای هوش مصنوعی میتوانند به منبع جدیدی برای کشف و ترافیک تبدیل شوند.
اوپن ایآی اعلام کرده است که در زمان استفاده از افزونهها برای دریافت اطلاعات از وبسایتهای شخص ثالث، منابع را ذکر خواهد کرد. این به این معنی است که احتمالاً اگر یک کاربر از محتوای شما در چتجیپیتی استفاده کند، میتوانید کلیک دریافت کنید.
مسدود کردن دسترسی فقط به این معناست که چت جی پی تی (یا کاربر شما) از سایت شخص دیگری نقل قول خواهد کرد.
بسیاری از افرادی که در این بحث شرکت میکنند، با این فرض غلط شروع میکنند که اگر مردم نمیتوانند از ChatGPT اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند، باید به وبسایت مراجعه کنند.
به نظر من این درست نیست. واقعیت این است که آنها محتوا را از رقیب شما به دست خواهند آورد.
با توجه به تعداد زیادی از افرادی که این روزها از ChatGPT برای تولید محتوا استفاده میکنند، احتمال خوبی وجود دارد که اگر کسی از این ابزار برای استخراج محتوا از وبسایت شما استفاده کند، به شما در هر جایی که خروجی را منتشر میکند، لینک دهد. اگر آن را مسدود کنید، این فرصت را از دست خواهید داد.
ما باید به آینده فکر کنیم.
یادمه که سال ۲۰۰۸، وقتی اپ استور برای اولین بار راه اندازی شد، درباره اپلیکیشنهای آیفون و اپ استور همینطور حرف میزدیم.
فروشگاه اپلیکیشن، رابط کاربری گوشیهای موبایل را تغییر داد. درست است که شما میتوانید (و هنوز هم میتوانید) بسیاری از کارهای اپلیکیشنها را با یک وبسایت انجام دهید، اما فروشگاه اپلیکیشن جایی بود که مردم برای پیدا کردن و کشف وبسایتها به آن مراجعه میکردند.
هوش مصنوعی تأثیر مشابهی در تغییر رابط کاربری اینترنت خواهد داشت.
این کار موتورهای جستجو رو نابود نمیکنه.
با این حال، هوش مصنوعی نقطه شروعی جدید برای بسیاری از کاربران وب خواهد بود. این بدان معنی است که افزونه ها ممکن است تنها فرصت شما برای رسیدن به این کاربران باشند.
باید هوش مصنوعی را به عنوان یک کانال جدید برای جذب مشتری در نظر بگیریم، درست مثل اینکه به موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی و فروشگاههای آنلاین یا فروشگاههای برنامه نگاه میکنیم.
بهترین زمان برای فکر کردن به استراتژی هوش مصنوعی و افزونههای هوش مصنوعیتان، هفتهی گذشته بود. اکثر بازاریابان از این جریان عقب ماندهاند، اما هنوز دیر نشده است!