یکی از مهمترین موارد در سئو و افزایش رتبه سایت، ساخت یک لندینگ پیج با رعایت استانداردهای مشخص است. ولی لندینگ پیج چیست و چه کارایی دارد؟ در این مقاله به معرفی لندینگ پیج و اصول طراحی لندینگ پیج برای افزایش رتبه سایت پرداختهایم.
لندینگ پیج که به صفحه فرود نیز معروف است، صفحهای است که کاربران به کمک آن میتوانند از طریق موتورهای جستجو وارد سایت شوند. این صفحات تنها یک هدف داشته و در آن از چندین موضوع مختلف خبری نیست. به طور مثال در این صفحات میتوان خدمات و یا محصولات موجود در سایت معرفی شود و هدف تنها معرفی آنها باشد. در صورتی که لندینگ پیج به قدر کافی جذاب و مخاطب پسند باشد، موجب ماندگار شدن مخاطب در سایت و جستجو در دیگر بخشهای سایت خواهد شد. در نتیجه طراح سایت باید با اصول طراحی لندینگ پیج برای افزایش رتبه سایت آشنا باشد تا بتواند با طراحی یک لندینگ پیج جذاب و منحصر به فرد، قدرت سئو سایت را افزایش دهد. گفتنی است لندینگ پیج نباید به شکل یک صفحه راهنما باشد، بلکه لازم است بر روی محصولات و یا خدمات سایت و یا حتی یک محصول خاص تمرکز کند تا مخاطب را به ماندگاری در پیج و در نهایت خرید از محصولات و یا خدمات ترغیب کند.
در دنیای وبسایت و مارکتینگ به لندینگ پیج صفحه هدف نیز گفته میشود زیرا مهمترین هدف این صفحات جذب مخاطب به سایت است تا فروش کالا و خدمات سایت افزایش یابد. لندینگ پیج یکی از صفحات سایت است ولی تمامی صفحات سایت را نمیتوان لندینگ پیج نامید، زیرا در سایت صفحات بسیاری وجود دارد که برای رسیدن به هدفی مشخص طراحی نشدهاند. به طور مثال صفحه هوم پیج سایت یک لندینگ پیج نیست زیرا بر روی یک هدف تمرکز نکرده است و انواع مختلفی از بخشهای سایت در این صفحه معرفی میشود.
برای داشتن یک استراتژی برنده در سئو با مشاوره سئو تماس بگیرید.
لندینگ پیج دارای چه انواعی است؟
قبل از آشنایی با اصول طراحی لندینگ پیج برای افزایش رتبه سایت بهتر است با انواع لندینگ پیج آشنا شوید. لندینگ پیج دارای سه نوع جامع است که در ادامه به معرفی آن ها پرداختهایم.
لندینگ پیج OptIn Landing Pages
به طور معمول در لندینگ پیجها خبری از بخشهای ثابت در سایت اعم از هدر، فوتر، سایدبار و … نیست. ولی در رابطه با لندینگ پیج OptIn Landing Pages این قضیه متفاوت است. این صفحه مانند دیگر صفحات سایت دارای هدر، فوتر، سایدبار و …. بوده و محل قرارگیری آن به صورتی است که کاربران آن را در بین صفحات وبسایت مشاهده میکنند. به طور مثال صفحات فرم از این نوع از صفحات لندینگ پیج محسوب میشوند.
لندینگ پیج Lead Generation
این نوع از لندینگ پیجها برای جمعآوری اطلاعات کاربران مورد استفاده قرار میگیرد. در این صفحات فرمی قرار داده میشود تا کاربران اطلاعات خود را درون این فرم وارد کنند، در نتیجه تنها هدف لندینگ پیج Lead Generation جمعآوری اطلاعات است. بهتر است در این صفحات در ازای دریافت اطلاعات کاربران هدیهای مانند یک فیلم آموزشی و یا بلیط شرکت در یک وبینار به کاربر داده شود تا مخاطب علاقمند به ارائه اطلاعات خود باشد.
لندینگ پیج Click Through
از این صفحات برای افزایش نرخ کلیک در سایت استفاده میشود. به طور مثال محصولی خاص را به همراه جزییات در این صفحه معرفی میکنند تا کاربر مشتاق به خرید شده و به صفحه خرید وارد شود. این صفحات باید نرخ تبدیل سایت را افزایش دهند.
اصول طراحی لندینگ پیج برای افزایش رتبه سایت
لندینگ پیجها نیز مانند هر صفحه دیگری نیازمند رعایت یک سری اصول هستند تا مخاطب پسند تلقی شوند و موجب علاقمندی کاربر به وبسایت و ماندگاری در آن شوند و در نهایت بتوانند رتبه سایت را افزایش دهند. در ادامه به معرفی اصول طراحی لندینگ پیج برای افزایش رتبه سایت پرداختهایم.
استفاده از تصاویر جذاب و هدفمند
در هر لندینگ پیجی تصاویر یکی از مهمترین بخشهای آن به حساب میآید. استفاده از تصاویر جذاب موجب علاقمندی بیشتر مخاطب به پیج شده و همچنین بر روی رتبهبندی سایت در گوگل نیز تاثیر بهسزایی میگذارد زیرا تصاویر از مهمترین المانها برای افزایش رتبه یک وبسایت در گوگل هستند. اگر لندینگ پیج برای معرفی یک محصول طراحی شده است لازم است در این صفحه تصاویر واضحی از آن محصول قرار داده شود تا مخاطب به راحتی بتواند از تمامی زوایا محصول را مشاهده کند. خوب است بدانید که این تصاویر هستند که تا مدتها در ذهن انسان باقی میمانند پس هر چه تصاویر استفاده شده از جذابیت بیشتری برخوردار باشد، مخاطب را علاقمندتر کرده و بیشتر در ذهن او باقی میماند.
استفاده از تیتر مناسب با هدف لندینگ پیج
تیتر موجود در لندینگ پیج باید به طور کامل با هدف صفحه در ارتباط باشد تا بتواند هدف صفحه را در یک جمله به مخاطب گفته و او را علاقمند به بازدید از کل صفحه کند. در چنین موقعیتی مخاطب به سرعت هدف صفحه را فهمیده و در این رابطه سردرگم نخواهد شد. تیتر استفاده شده باید در عین جذابیت ساده نیز باشد تا با یک بار خواندن مخاطب را متوجه هدف صفحه کند.
قرار دادن محتوای مفید و به اندازه
برای قرار دادن محتوا در لندینگ پیجها هیچ محدودیتی وجود ندارد ولی لازم است به این نکته دقت کافی داشته باشید که این محتوا باید به اندازهای باشد که مخاطب را خسته نکرده و اطلاعات کافی را به او بدهد. از این رو کوتاه و یا طولانی بودن محتوا به نظر خود شما و همچنین تجربه شما برمیگردد. در نوشتن محتوا در لندینگ پیجها استفاده از عنوانها و زیرعنوانهای جذاب و مخاطب پسند را به هیچ عنوان از دست ندهید.
استفاده از یک دکمه CTA جذاب
دکمه CTA و یا همان Call To Action، دکمهای است که برای دعوت از کاربر برای مشاهدهی سایت و محصولات و خدمات موجود در سایت استفاده میشود. به بیان دیگر هدف استفاده از CTA دعوت مخاطب به آشنایی با فعالیت سایت مذکور است. دکمه CTA باید به راحتی در معرض دید مخاطب قرار بگیرد و از عنوانی جذاب برای معرفی آن استفاده شود. این عنوان بهتر است عنوانهای کلیشهای و مرسوم نباشد و از جملات کوتاه و منحصر به فرد برای آن استفاده شود. در صورت استفاده از ضمایر در عنوان CTA، این ضمیر بهتر است اول شخص و دوم شخص باشد.
برای این که دکمه CTA به قدر کافی در صفحه لندینگ پیج جلب توجه کند خوب است که از رنگی متناقض با کل صفحه برای آن استفاده کنید، اطراف آن را خالی گذاشته تا دکمه به راحتی به چشم بیاید و آن را در بخشهای مختلفی از پیج قرار دهید تا مخاطب در هر کجا از پیج که قرار دارد، این دکمه را در جلوی چشم خود ببیند. استفاده از نمادهایی چون فلش در کنار دکمه CTA برای جلب نگاه مخاطب نیز توصیه میشود.
گفتنی است دکمه CTA میتواند به شکلهای مختلفی چون یک عبارت خالی و یا حتی عکس نیز باشد و حتما نباید به شکل یک دکمه در صفحه طراحی شود.
برای گرفتن سرویس های مختلف سئو می تواند در صفحه خدمات سئو سایت به بررسی خدمات سئو بپردازید.
داشتن درخواستی ساده
در صورتی که لندینگ پیج طراحی شده برای دریافت یک سری اطلاعات از مخاطب است، بهتر است این درخواست به صورت ساده مطرح شود. به طور مثال اگر فرمی را در لندینگ پیج قرار میدهید بهتر است این فرم تا حد امکان دارای گزینههای کمی باشد و یا حتی تنها یک ایمیل از مخاطب دریافت شود. هر چه تعداد گزینههای فرم موجود در لندینگ پیج بیشتر باشد، مخاطب خسته شده و ممکن است در اواسط پر کردن فرم، آن را رها کرده و صفحه را ببند. چنین موضوعی میتواند از طرف گوگل ترک سایت توسط مخاطب تلقی شده و رتبه سایت را کاهش دهد. در نتیجه چنین موضوعی با اصول طراحی لندینگ پیج برای افزایش رتبه سایت مغایر خواهد بود.
استفاده از یک مدل اثبات شده برای طراحی لندینگ پیج
این روزها الگوهای مختلفی برای طراحی لندینگ پیج وجود دارد که بسیاری از آنها در امر افزایش رتبه سایت اثبات شده هستند. از این رو در طراحی لندینگ پیج بهتر است از همین الگوها کمک گرفته تا در نهایت نتیجهای مناسب را دریافت کنید. به طور کل برای رسیدن به بهترین لندینگ پیج با توجه به نوع سایتتان بهتر است چندین مورد را امتحان کرده تا در نهایت به موردی برسید که از نظر مخاطبان بیشترین بازخورد را دریافت کرده باشد.
ریسپانسیو بودن لندینگ پیج
ریسپانسیو و یا واکنشگرا بودن صفحه برای تمامی صفحات سایت مورد نیاز است که در این بین لندینگ پیج نیز از این قائده مستثنی نیست. در صورتی که پیج ریسپانسیو باشد، در تمامی دستگاهها اعم از لپتاپ، موبایل، تبلت و … به خوبی نمایش داده میشود. از آن جایی که استفاده مردم از موبایل برای اینترنت گردی بسیار بیشتر از گذشته شده است، واکنشگرا بودن پیجها بیشتر اهمیت پیدا کرده است. صفحات لندینگ نیز باید به گونهای باشند که فرد با موبایل بتواند به راحتی به تمامی بخشهای لندینگ پیج دسترسی داشته باشد.
قرار دادن تنها یک لینک در لندینگ پیج
در لندینگ پیجها نباید به جز لینکی که مد نظر است، لینکهای دیگری قرار داده شود. به طور مثال اگر به دنبال معرفی یک محصول هستید، نباید محصول دیگری را نیز در این صفحه تبلیغ کرده و لینک خرید آن را قرار دهید و به نوعی تصور کنید که با یک تیر دو نشان زدهاید، زیرا چنین راهکاری به طور کامل اشتباه است. همچنین در یک لندینگ پیج نباید لینکهای مرتبط به شبکه اجتماعی را قرار دهید زیرا در این صورت مخاطب بین لینک هدف و باقی لینکهای صفحه گیج شده و ممکن است به جای تمرکز بر روی لینکی که مد نظر است، بر روی لینک شبکههای اجتماعی تمرکز کند. طبق تحقیقات انجام شده دیده شده است که بالاترین بازخورد در لندینگ پیجها از آن صفحههایی است که تنها یک لینک را درون صفحه قرار میدهند.
طراحی سایت بعد از تدوین استراتژی سئو یعنی چندین قدم جلوتر از دیگران باشید
سخن پایانی
اگر تا به امروز لندینگ پیجی برای خود طراحی نکردهاید و یا لندینگ پیج موجود در سایت شما طبق اصول و استاندارد طراحی نشده است، بهتر است به فکر طراحی یک لندینگ پیچ مناسب با اصول طراحی لندینگ پیج برای افزایش رتبه سایت باشید. برای رعایت کردن اصول طراحی لندینگ پیج برای افزایش رتبه سایت بهتر است تمامی موارد گفته شده را در نظر گرفته تا در نهایت بهترین بازخورد را از لندینگ پیج خود به دست آورید.