سئو جواد یاسمی

جواد یاسمی؛ مشاور سئو

شماره تماس

0915-325-8941​

ایمیل

support@javadyasemi.ir​

اعتبار دامنه یا Domain Authority به چه معناست؟

می‌دانیم که سئو پارامترهای مختلفی دارد و گوگل هم به هیچ عنوان دوست ندارد روش کار خود را برای ما به صورت شفاف و به دور از ابهام مشخص کنید؛ دلیل این امر هم کاملا مشخص است، زمانی که سئوکاران از پارامترهای دقیق رتبه دهی آگاه باشند به راحتی می‌توانند روش‌هایی برای دور زدن گوگل پیدا کنند. اما اگر ما هم بخواهیم به عنوان یک وب مستر یا شخصی که سایت شخصی خود را راهبری می‌کند مسیری داشته باشیم باید چه کنیم؟ یکی از بهترین راه‌های سنجش میزان درستی راه و روش، اعتبار دامنه است. ما من همراه باشید تا در رابطه با اعتبار دامنه اطلاعات لازم را کسب کنید.

روزانه بیش از هزاران سایت در دنیای وب به وجود می‌آیند که سازندگان آن تنها پس از چند ماه کار کردن روی سایت از خیر استفاده از سایت می‌گذرند و سایت را به حال خود رها می‌کنند. حال اگر گوگل بخواهد محتوای مناسب و درستی را به کاربران خود نشان دهد، به چه صورتی این دسته از سایت‌ها را از نتایج خود باید حذف کند؟ تنها نگاه کردن به عمر دامنه؟ یا میزان کیفیت محتوا؟ گوگل در سال‌های ابتدایی از موردی با نام پیج رنگ برای این سنجش استفاده می‌کرد که به دلیل خرید فروش بک لینک زیاد گوگل عملا استفاده از پیج رنگ را متوقف کرد. ولی شرکت‌های دیگر برای سنجش میزان اعتبار یک دامنه هر کدام معیار تشخیصی را بنا نهاده‌اند که ما در این مقاله به Doman Authority خواهیم پرداخت موردی که توسط شرکت moz معرفی شده است.

اعتبار دامنه یا همان Page Authority دامنه چیست؟

این معیار یک عددی بین 0 تا 100 است که 0 کمترین رتبه و 100 بیشترین رتبه را شامل می‌شود. شرکت ماز برای سنجش میزان اعتبار هر دامنه و نمره دهی به آن بیش از 40 پارامتر را بررسی می‌کند. این عدد به اختصار با DA نیز نشان داده می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید آن است که این عدد معیار مناسبی برای کسب جایگاه در گوگل نخواهد بود. یعنی به این صورت نخواهد بود که هر چه میزان اعتبار دامنه شما بیشتر باشد بتوانید رتبه‌های بهتری دریافت کنید.

این معیار تنها به شما کمک می‌کند تا درک کنید که در مسیر درستی در حال قدم برداشتن هستید یا نه، به نوعی این معیار راهنمای مسیر شما است. هر جایی که این عدد به صفر نزدیک‌تر شود یعنی آن که مسیری را اشتباه‌ رفته‌اید و باید از آن برگردید.

اعتبار دامنه یا DA  چه کاربردی دارد؟

همان طور که گفته شد شما از این مورد می‌توانید برای  درک این که در مسیر درست هستید استفاده کنید. موردی بعدی آن است که شما با سنجش اعتبار دامنه‌های رقیبان خود می‌توانید بدانید که کدام رقیب در مسیر بهتری قرار دارد و به نوعی برنامه و استراتژی خود را برای رقابت با آن وب سایت بگذارید.

این معیار همچنین یک معیار بازدارنده شما از خطا رفتن است، یعنی شما هر زمان احساس کردید که اعتبار شما در حال کسر شدن است باید مسیر و استراتژی خود را تغییر دهید.

چه عواملی باعث بالا رفتن اعتبار دامنه می‌شود؟

گفتیم که شرکت ماز برای سنجش این اعتبار بیش از 40 مورد را مورد سنجش قرار می‌دهد. جالب است بدانید که شرکت ماز یک ارائه دهنده خدمات حرفه ای سئو نیز است. در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که باعث بالا رفتن اعتبار دامنه شما می‌شوند.

میزان بک لینک‌های دریافتی دامنه

هر چه میزان بک لینک‌های دریافتی یک دامنه بیشتر باشد، اعتبار آن دامنه بیشتر خواهد بود؛ البته توجه داشته باشید که این مورد زمانی صحت خواهد داشت که بک لینک‌های دریافتی از درجه اعتبار بالایی برخوردار باشند و همچنین بک لینک‌ها از وب سایت‌هایی با میزان اعتبار بالا و اسپم اسکور پایین دریافت شده باشند. به نوعی اعتبار این بک لینک‌ها باید بالا باشد در غیر این صورت مورد منفی به حساب خواهد آمد.

عمر دامنه و رابطه آن با اعتبار دامنه

هرچه عمر یک دامنه بیشتر باشد میزان اعتبار آن دامنه در نزد شرکت ماز و همچنین گوگل بیشتر خواهد بود. این مورد هم دارای تبصره است، زمانی این عمر دامنه ارزشمند خواهد بود که وب سایت در مسیر درست قرار داشته باشد؛ زمانی که وب سایت در مسیر مناسب نباشد این پارامتر تاثیر چندانی در قدرت دامنه نخواهد داشت.

میزان بار سرچ نام برند در گوگل

هرچه نام برند شما به میزان بیشتری در موتورهای جستجوگر سرچ شود، ارزش و اعتبار شما در نزد گوگل و شرکت‌هایی که ارائه دهنده نمره دامنه هستند بیشتر خواهد شد. این مورد به گوگل این مسئله را گوشزد می‌کند که این وب سایت در مسیر درستی قرار دارد در حدی که کاربران نام برند این وب سایت را سرچ می‌کنند. به عنوان مثال در حال حاضر خیلی از ما برای خرید تنها سرچ می‌کنیم دیجی کالا و بعد محصول خود را خریداری می‌کنیم.

سوشیال سیگنال‌های زیاد

یکی دیگر از مواردی که در این عدد تاثیر زیادی گذاشته است سوشیال سیگنال است. زمانی که شما بتوانید از شبکه‌های اجتماعی سینگال دریافت کنید خواهید توانست اعتبار دامنه خود را بالا ببرید.

اطلاع از میزان اعتبار دامنه به چه روشی ممکن است؟

برای اطلاع یافتن از میزان اعتبار دامنه خود کافی است که به وب سایت Moz.com مراجعه کنید و پس از ثبت نام در این سایت از منوی این سایت ابزار Link Explorer را انتخاب کنید، پس از انتخاب این ابزار در باکس ظاهر شده آدرس وب سایت مورد نظر خود را تایپ کنید تا این سایت به بررسی میزان این اعتبار بپردازد.

توجه داشته باشید که خیلی کم پیش می‌آید که وب سایتی در داخل ایران عدد 100 را دریافت کند. در انتها لازم است عنوان کنیم که این معیار در زمانی برای یک مشاور سئو از درجه اهمیت برخوردار خواهد بود که برای اطلاع از شیوه کارکرد و یا در مقام مقایسه با دیگر موارد مورد بررسی قرار بگیرد.

آنچه در این مقاله به آن پرداختیم

در این مقاله از وب سایت سئو با جواد یاسمی سعی کردیم در رابطه با پارامتر اعتبار دامنه اطلاعاتی را به شما همراهان گرامی ارائه دهیم. گفتیم که این پارامتر یکی از اصلی‌ترین پارامترهایی است که به شما صحیح بودن مسیر در حال حرکت وب سایت را نشان خواهد داد، حالا بدون وقفه از میزان اعتبار دامنه سایت خود برای ما بگویید؟ اعتبار دامنه سایت شما چند است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *