گوگل ادوردز یا گوگل ادز از مهمترین پلتفرمهای تبلیغاتی است که از طریق آن میتوان محصول و کسب و کار خود را با توجه به نیاز و جستجوی کاربران در رتبههای برتر موتور جستجو گوگل نشان داد.
با استفاده از گوگل ادز شما قادر خواهید بود ضمن شناساندن کسب و کار خود به میلیونها کاربری که در طول روز از گوگل برای جستجو استفاده میکنند، سفارش محصول و فروش خود را چندین برابر افزایش دهید.
مطلب پیش رو قصد دارد اطلاعات جامعی را در رابطه با گوگل ادوردز، نحوه تبلیغ و هزینه آن در این سرویس تبلیغاتی و چگونگی کار Google Ads در اختیار شما قرار دهد. بنابراین اگر میخواهید تبلیغات وبسایت خود را در معرض دید کاربران مختلف قرار دهید و از این راه به سود قابل توجهی دست یابید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
چرا گوگل ادز (google Ads)؟
امروزه تبلیغ در گوگل یا همان گوگل ادز (Google Ads) که تحت عنوان گوگل ادوردز (Google Adwords) هم پیش از این شناخته میشد، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، بهگونهای که اکثر فروشگاهها و مراکز خدمات سفارش از آن برای تبلیغ محصول خود استفاده میکنند، اما آیا علت محبوبیت تبلیغات گوگل را میدانید؟
دلیل اصلی استفاده بیش از اندازه Google Ads این است که باعث میشود صاحبان مشاغل بهخصوص مشاغل اینترنتی از تبلیغات خود در این پلتفرم حداکثر بازدهی و سود را دریافت کنند، ضمن اینکه این امکان را برای رساندن و قراردادن وبسایت مورد نظر به جایگاه اول جستجوی گوگل و افزایش ترافیک و بازدید سایت را فراهم میآورد.
از همین رو گوگل ادوردز یا گوگل ادز بهعنوان بهترین و کارآمدترین سیستم تبلیغاتی اینترنتی در بین مردم سراسر دنیا شناخته میشود.
گوگل ادوردز چه مزایایی دارد؟
از مهمترین مزایا و ویژگیهای گوگل ادوردز میتوان به هدفگذاری دقیق آن اشاره کرد. درواقع شما باید برای گرفتن بهترین نتیجه از تبلیغ خود یکسری اهداف خاصی را مدنظر قرار دهید. این اهداف مواردی مانند انتخاب کلمه کلیدی مناسب و مرتبط با موضوع مورد جستجوی کاربر، نوع دستگاهی که با آن جستجو صورت میگیرد مثلاً تلفن همراه، لپ تاپ و …، لوکیشن و محل تبلیغ، زمان تبلیغ و غیره میباشد.
از دیگر مزایا و امکانات تبلیغات در گوگل میتوان موارد زیر را برشمرد:
- بالارفتن آمار بازدید و کلیک بر روی سایت
- تبلیغات مقرونبه صرفه و مفید
- افزایش فروش محصول و همچنین بالارفتن سفارش خدمات
- تسریع در افزایش سود و رشد کسب و کار
- آشناشدن بسیاری از کاربران با وبسایت شما
- برخورداری از راندمان بالاتر نسبت به سئو
- ایجاد برندسازی در این پلتفرم
- قابلیت کنترل و تعیین بودجه خود
- قابلیت مدیریت کردن کمپین تبلیغاتی
وبسایت شما میتواند از طریق گوگل ادز در کوتاه ترین زمان در رتبههای برتر (اول تا سوم) صفحه اول گوگل جای بگیرد و به این ترتیب بازدید سایت از طریق کاربران مختلف افزایش یابد که این امر خود دلیلی بر بالارفتن فروش و رشد حرفه شما میباشد.
نحوه تبلیغ در گوگل ادز چگونه است؟
جهت تبلیغ در گوگل ادز در وهله اول شما نیاز به ساخت اکانت یا حساب کاربری دارید. پس از ایجاد اکانت باید برای تشکیل و نمایش تبلیغ خود این اکانت را با یک مبلغی شارژ کنید و به حساب گوگل مبلغی را پرداخت نمایید. به این ترتیب پس از شارژ شما کمپین تبلیغاتی خود را ساخته و فعال کردهاید.
قرار دادن تبلیغ به این صورت است که شما واژهها و عبارات کلیدی مدنظر خود را در این سرویس تبلیغاتی وارد میکنید و سپس این تبلیغ برای افرادی که موضوع مورد جستجوی آنها همان کلمات کلیدی وارد شده شما است نمایش داده میشود.
با تبلیغ در Google Adwords کاربرانی که در جستجوی محصولات و سفارش خدمات شما هستند، پس از مشاهده تبلیغ وبسایت شما روی آن کلیک کرده و وارد سایت میشوند. به محض کلیک و ورود به وبسایت از اکانت شما هزینهای برداشت میشود. به این ترتیب شما توانستهاید با استفاده از گوگل Ads کاربران و مخاطبهایی را به سایت خود جذب کنید و از این روش کسب درآمد کنید و در نتیجه به سود قابل توجهی دست پیدا خواهید کرد.
گوگل ادز یک سیستم تبلیغاتی پرداخت به ازای هر کلیک است که مخاطب یا کاربر میتواند تبلیغ محصول و سایت شما را در موتور جستجوی گوگل رویت کند و در صورت نیاز به آن بر روی سایت شما کلیک کند که به محض کلیک، گوگل از اکانت شما هزینهای را کسر میکند.
هزینه تبلیغ در گوگل ادوردز یا گوگل ادز چقدر است؟
همانطور که کمی پیشتر اشاره شد با کلیک کاربر برروی سایت شما، گوگل هزینهای را از اکانت شما کم میکند. پس از اینکه کلمه یا عبارت کلیدی خود را در کمپین تبلیغاتی وارد کردید باید مبلغی را برای کلیک آن به گوگل پیشنهاد کنید.
هزینه تبلیغات گوگل ادوردز براساس دو پارامتر اصلی تعیین میشود.
1- هزینهای که به ازای هر کلیک روی تبلیغ درنظر میگیرید که به آن CPC یا bid گویند.
2- بیشترین هزینهای که به صورت روزانه برای تبلیغ خود مد نظر قرار میدهید که به آن بودجه یا budget اطلاق میگردد.
شایان ذکر است که عوامل دیگری نظیر نوع کسب و کار، رتبه و مرتبط بودن کلمه کلیدی، هدف از تبلیغ، میزان رقابت و … بر هزینه این سرویس تاثیر میگذارد.
هزینهگذاری و نحوه کار گوگل ادز به چه صورت است؟
هزینهگذاری و نحوه کار این سرویس تبلیغاتی بر مبنای مزایده است که به آن سیستم مزایده Google Ads میگویند. این سیستم هزینه نهایی هر کلیک و رتبه تبلیغ را در صفحه گوگل مشخص میکند.
روش کار به این صورت است که با سرچ عبارت یا کلمه کلیدی کاربر، بین تبلیغ سایت شما و دیگر افرادی که کلمه کلیدی یکسان با شما دارند مزایدهای انجام میشود. در این بین سایتی که بیشترین هزینه پیشنهادی برای هر کلیک را به گوگل اعلام کرده باشد برنده این مزایده است و در نتیجه بالاترین جایگاه و نمایش را برای تبلیغ خود در صفحه اول گوگل بدست خواهد آورد.
امتیاز کیفی در گوگل ادز چیست؟
افزون بر سیستم مزایده و رقابت بر هزینه کلیک در گوگل ادز، فاکتورهایی مانند نمره کیفی یا همان Quality Score کلمه کلیدی هم بر جایگاه جستجو و نمایش تبلیغ اثرگذار است.
گوگل به وسیله یکسری الگوریتمهای خاص، کلمه کلیدی انتخابی شما را واکاوی میکند و سپس براساس اینکه چقدر مرتبط با موضوع مورد جستجو باشد به آن نمرهای بین صفر تا ده میدهد. از همین رو هرچه این نمره کیفی بیشتر باشد، هزینهای که به ازای هر کلیک برداشت میشود کمتر و رتبه تبلیغ در صفحه اول گوگل بالاتر خواهد بود. عکس این قضیه نیز صادق است.
با انتخاب مناسبترین و مرتبطترین کلمات کلیدی به موضوع مورد جستجوی کاربر میتوان به هدفگذاری دقیقی دست پیدا کرد و در نتیجه مخاطبهای زیادی به وبسایت شما هدایت میشوند.
سخن پایانی
این روزها کسب و کارهای اینترنتی بهخصوص در دوران پاندمیک کووید 19با افزایش روبه رشدی مواجه است. تبلیغات گوگل ادوردز یا گوگل ادز یکی از بهترین روشها برای برآورده کردن نیاز کاربران در سریعترین زمان ممکن و مهمتر از همه افزایش چشمگیر فروش و کسب سود بیشتر از محصول برای صاحبان کارهای اینترنتی میباشد.
سوالات متداول مربوط به گوگل ادوردز یا گوگل ادز
چه افرادی میتوانند در سیستم گوگل ادز تبلیغ کنند؟
تبلیغات در گوگل برای همه امکانپذیر نمیباشد. به دلیل تحریمها امکان ایجاد تبلیغات گوگل ادوردز تحت عنوان دامنه ایران یا همان ir وجود ندارد. از طرف دیگر برای موضوعات خاصی مانند قمار، داروهای مخدر و غیر قانونی، مطالب دروغ و افترا و … امکان ایجاد تبلیغ میسر نمیباشد. باید اشاره کرد که پرداخت هزینه و شارژ اکانت تنها از طریق کارتهای بینالملی امکانپذیر است.
تبلیغات در گوگل ادز چقدر هزینه دارد؟
ایجاد اکانت در گوگل ادوردز کاملاً رایگان و بدون پرداخت هزینه است و این پرداخت و کسر مبلغ تنها برای مواقعی است که مخاطب روی تبلیغ شما کلیک کند و وارد وبسایت شما شود.
آیا اگر کاربر تنها به مشاهده تبلیغ بپردازد و روی آن کلیک نکند، باز هم از اکانت هزینه کسر میشود؟
خیر، تنها زمانی که کلیکی توسط کاربر صورت پذیرد و وارد سایت شود، از اکانت شما مبلغی کسر خواهد شد.
تبلیغ در گوگل ادوردز از محدودیت زمانی برخوردار است؟
خیر، تبلیغات گوگل ادز بدون محدودیت زمانی است و تبلیغ شما تا پایان اعتبار مبلغ فعال است.
چقدر زمان لازم است تا تبلیغ در گوگل ادز به نمایش در بیاید؟
پس از ایجاد کمپین تبلیغاتی، حداکثر یک روز به طول میانجامد تا تبلیغات مورد نظر شما از طریق سرویس گوگل ادز بررسی شود و سپس به نمایش درآید.