اکثر افراد پس از آشنایی با مفهوم بازاریابی و درک میزان تاثیر آن در رونق کسب و کار، به دنبال یافتن انواع روش های بازاریابی هستند. بازاریابی، دنیای بزرگی است که تعداد انواع روشهای آن، شاید بیش از 100 مورد باشد. برای رونق کسب و کار، نیاز نیست تا همه روش های بازاریابی را بدانید و از آن استفاده کنید؛ تنها دانستن روش های بازاریابی برتر و کمک کننده به شغل شما است که میتواند باعث پیشرفت شما شود. صرف زمان بیشتر از این، برای یادگیری انواع روش های بازاریابی، فقط باعث هدر رفت وقت شما خواهد شد.
انواع روش های بازاریابی موثر
همانطور که گفته شد، انواع روش های بازاریابی به بیش از 100 عنوان نیز میرسد و شما باید تنها بر روی روشهای موثر و مفید در کسب و کار خود تمرکز کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، روشهای بازاریابی موثر در منطقه کاری شما است. اگر تلاش میکنید تا در ناحیه خاصی، کسب و کار خود را ارتقا دهید، بهتر است به روشهای موثر بازاریابی در آن منطقه اتکا کنید.
به طور مثال، پس از انجام امور مربوط به سئو محلی، یکی از نکاتی که باعث خواهد شد تا کسب و کار شما در محل مربوطه، بیشتر مورد توجه واقع شود، انتخاب زبان برند مناسب آن منطقه است است. به این منظور، برای آشنایی بیشتر با انواع روش های بازاریابی موثر در کسب و کارهای فعال در ایران، بهتر است تا با ما همراه باشید.
موثرترین روش بازاریابی در حال حاضر
چند سالی است که شما نیز، کمتر به بیلبوردهای تبلیغاتی توجه میکنید و بدون تماشای آنها، از کنارشان رد میشوید. به طور حتم، تعداد افرادی که نسبت به بازاریابی سنتی، واکنشی نشان نمیدهند، رو به افزایش است. حال برایتان سوال است که پس چه نوع از بازاریابی توانسته تا جای این نوع از بازاریابی را بگیرد؟ در یک کلام، بازاریابی دیجیتال، در حال حاضر موثرترین و بهترین روش بازاریابی است.
به گفته نیل پاتل، یکی از برترین دیجیتال مارکترهای دنیا، دیجیتال مارکتینگ، عملی است که با استفاده از شبکههای اجتماعی، ایمیل، سئو و برنامههای موبایل بتوانید، فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهید. به طور سادهتر بازاریابی دیجیتال، انواع بازاریابی انجام شده به وسیله دستگاههای الکترونیکی را شامل میشود.
چرا بازاریابی دیجیتال موثرین مورد از انواع روش های بازاریابی است؟
برای پاسخ به این سوال، تنها کافی است در هنگام سفر و سوار شدن به وسیلههای نقلیه، به اطرافیان خود دقت کنید؛ متوجه میشوید که اکثر افراد، اوقات فراغت و زمانهای خالی خود را در فضاهای مجازی سپری میکنند. اگر با برنامه ریزی مناسب و به کار گیری روشهای موثر، بتوانید توجه این افراد را جلب کنید، بدون شک کسب و کار موفقی خواهید داشت.
انواع روش های بازاریابی، بدون محتوا تاثیر ندارند!
شاید بتوان بازاریابی محتوایی را، زیر شاخه بازاریابی دیجیتال معرفی کرد، اما بازاریابی محتوایی تنها در بازاریابی دیجیتال به کار گرفته نمیشود. بازاریابی محتوایی، توجه مخاطبین هدف را به شما جلب میکند و برای درگیر کردن آنها با محصولات و خدمات شما تولید میشود.
به نحوی، شاید بتوان محتوای به کار رفته در بیلبوردهای خیابانی و کارتهای تبلیغاتی را نیز، جزوی از بازاریابی محتوایی دانست. پس از جذابیت ظاهری این نوع از تبلیغات، عاملی که باعث میشود تا مخاطبین به تبلیغ شما توجه کنند و درگیر آن بشوند، محتوای به کار رفته است. بهره گیری از روش بازاریابی محتوایی، باعث خواهد شد تا نرخ توجه مخاطب به تبلیغات شما افزایش یابد و در نتیجه هزینههای صرف شده با کاهش روبهرو شوند.
انواع روش های بازاریابی مکمل
برای افزایش درصد موفقیت و پوشش اکثر افراد جامعه، نباید از روشهای مکمل بازاریابی غافل شوید. در اکثر مواقع، این روشها میتوانند بیشتر از روش های بازاریابی کلی، موثر واقع شوند.
بازاریابی شبکههای اجتماعی
بازاریابی شبکههای اجتماعی زیر شاخه اصلی بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) است و با به کارگیری بازاریابی محتوایی، محقق میشود. همانطور که گفتیم، اکثر افراد جامعه اوقات فراغت خود را در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی سپری میکنند. بازاریابی به وسیله شبکههای اجتماعی یا Social Media Marketing با استفاده از پتلفرمهای عمومی و اجتماعی انجام میگیرد. برقراری ارتباط با جامعه هدف، برندسازی موفقتر، شناخت نیازهای مخاطبین و حتی کسب ترافیک بیشتر برای وبسایت، از فواید متعدد این نوع بازاریابی است.
بهترین رسانهها، برای این نوع بازاریابی، شبکه اجتماعی توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و لینکدین است که باید بسته به نوع کسب و کار خود، مناسبترین رسانه را انتخاب کنید.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یکی از انواع روش های بازاریابی است که رو به منسوخ شدن میرود. ایمیل مارکتینگ با دریافت آدرس ایمیل اشخاص هدف و ارسال محتوای مناسب و درگیرکننده انجام میشود. اگر مخاطب شما بتواند با ایمیل دریافتی ارتباط برقرار کند، شما 80 درصد از عمل ایمیل مارکتینگ را انجام دادهاید. 20 درصد دیگر این فرایند مربوط به فروش و محصول شما است که در بستر و رسانه شما انجام میپذیرد.
استفاده از روش ایمیل مارکتینگ، در اکثر کشورهای دنیا منسوخ شده و تاثیر آن رو به کاهش است. خوشبختانه در داخل ایران، ایمیل مارکتینگ هنوز کاربرد دارد و میتوانید حجم زیادی از مخاطبین را متوجه خدمات خود کنید. با استفاده از این روش در مناسبتهای عمومی و زمانهای خاص، افزایش درگیری مخاطب و در نتیجه افزایش فروش را شاهد خواهید بود. قابل ذکر است که در بازاریابی ایمیلی، شما مجبور به استفاده از روشهای بازاریابی محتوایی هستید.
از انواع روش های بازاریابی، کدام یک را باید به کار گرفت؟
شاید شما کسب و کاری دارید که تنها در خارج از دنیای مجازی فعال است و تصور میکنید استفاده از روشهای بازاریابی دیجیتال و آنلاین، مناسب شما نیست. اگر طرز تفکر خود را کمی تغییر دهید، به طور حتم با افزایش فروش محصولات و خدمات مواجه خوهید شد. دچار تردید نشوید، هنوز استفاده از روشهای سنتی بازاریابی با استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی نیز موثر هستند، اما به توصیه ما، بهرهگیری از روشهای نوین بازاریابی، تاثیر بیشتری در کسب و کار شما خواهد داشت. بهترین روش برای این که بتوانید کسب و کار خود را ارتقا دهید، استفاده از تمامی روشهای بازاریابی ذکر شده در کنار یکدیگر است و متکی شدن فقط به یک روش بازاریابی، کمترین میزان تاثیر را خواهد داشت.
تیم مجرب جواد یاسمی با پیش از 5 سال سابقه در حوزه بازاریابی و انجام انواع روشهای بازاریابی، میتواند کسب و کار شما را به بهترین نحو ممکن ارتقا داده و شما را در این مسیر یاری کند.