تولید محتوا صوتی (پادکست)

پادکست چیست؟ تفاوت پادکست با فایل صوتی چیست؟ پادکست ها، فایل های صوتی هستند که آنها را در فضای وب و رسانه به اشتراک می گذارند. حتما تا به الان پادکست هایی را با عناوین مختلفی مانند راه های رسیدن به موفقیت، روش های موثر در بازاریابی محصول و… را گوش داده اید. همه ما در طول شبانه روز، دقایق بسیاری را به بطالت می گذرانیم. به همین دلیل، تلاش می کنیم تا با شیوه ها و روش های مختلفی، مانع از اتلاف زمان خود شویم. یکی از روش های موثر برای استفاده بهتر و بهینه تر از زمان، شنیدن و گوش دادن به انواع پادکست ها است. پادکست ها، می توانند اطلاعات مفیدی را در مورد یک موضوع در اختیار شنوندگان علاقه مند قرار دهند. در واقع پادکست ها، محتواهای صوتی در مورد موضوعی مشخص هستند که با دیگران به اشتراک گذاشته می شوند. در نهایت هر شخصی بر اساس علاقه خود، به سری پادکست های مورد علاقه اش گوش می دهد. 

باید بدانید که امروزه پادکست ها، ارتباط عمیقی با شنوندگان خود برقرار کرده است. به همین دلیل، اگر تمایلی به تولید و اشتراک پادکست ندارید، توانایی رقابت با رقبای خود را نخواهید داشت. زیرا از سایر رقبای خود عقب خواهید افتاد.  

مشاوره سئو با جواد یاسمی برای تولید یه سری پادکست مناسب برای صفحات سایت همراه با پیاده سازی برای بهبود سئو سایت.

کاربرد پادکست

امروزه پادکست ها کاربردهای متنوع و گسترده ای دارند. در واقع بر اساس نیاز مخاطب، پادکست ها تولید و به اشتراک گذاشته می شوند. البته باید بدانید که پادکست ها می توانند به زبان فارسی، انگلیسی، عربی و یا به سایر زبان ها تولید و منتشر شوند. در ادامه به صورت کلی کاربرد پادکست ها را بیان می کنیم.

  • پادکست های آموزشی
  • پادکست های روانشناسی
  • پادکست برای کسب و کارهای بزرگ
  • پادکست برای کسب و کارهای کوچک
  • پادکست های موفقیت
  • پادکست های انتخاب رشته
  • پادکست کنکور
  • پادکست های پزشکی و سلامتی
  • پادکست تربیت فرزند و فرزند پروری
  • پادکست های مذهبی
  • پادکست های توسعه مهارت های فردی 
  • پادکست های بازاریابی محتوا
  • پادکست های دیجیتال مارکتینگ
  • کتاب های صوتی
  • پادکست های سرگرم کننده 
  • پادکست های انگیزشی و…

مراحل ساخت پادکست

برای تولید فایل صوتی باکیفیت، باید یک سری مراحل را به ترتیب انجام دهید تا فایل صوتی مخاطب پسندی را تولید کنید، اما نباید دچار وسواس شوید. زیرا وسواس، مانعی برای رسیدن شما به اهدافتان خواهد شد. باید بدانید در طی مسیر، تمام موانع و کمبودها به مرور حل خواهند شد.

 در ادامه مراحل ساخت پادکست بیان می شود. 

  1. مشخص کردن زمینه فعالیت
  2. خلق ایده برای پادکست
  3. طراحی سناریو برای پادکست
  4. انتخاب نام برای پادکست
  5. ضبط فایل صوتی

تاثیر محتوای صوتی بر بازاریابی محتوا

در گذشته، بیشتر از محتواهای متنی و تصویری برای بازاریابی محتوایی استفاده می کردند؛ اما امروزه استقبال از محتواهای متنی و تصویری به شدت کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل لازم است تا برای ماندن در میان رقبا، از محتوای صوتی نیز میان سایر محتواها استفاده کرد. در واقع با استفاده از محتوای صوتی، محتواهای خود را غنی تر و کامل تر می کنید. 

یکی از مسائل مهم در تولید محتوا، برقراری ارتباط با مخاطبان است. به همین دلیل باید بتوانید هر چه بهتر از طریق انواع داستان ها و نکات مهم در بازاریابی با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید. 

مزایای گوش دادن به پادکست

با گذشت زمان، افراد بیشتری علاقه مند به گوش دادن پادکست می شوند. در این بین، چه چیزی باعث محبوبیت پادکست ها شده است؟ 

یکی از مزایای منحصر به فرد محتواهای صوتی، چند منظوره بودن آنها است. یعنی شنوند علاوه بر انجام فعالیت هایی مانند پیاده روی و رانندگی، به این فایل های صوتی نیز گوش می دهد.

آگاهی از اخبار، یکی دیگر از مزایای گوش دادن به پادکست ها است. تعدادی از افراد گوش دادن را بیشتر از تماشا کردن دوس دارند. به همین دلیل ترجیح می دهند تا برای اطلاع از اخبار و رویدادهای روز دنیا، به پادکست ها گوش دهند. یکی دیگر از مزایای استفاده از پادکست ها، سرگرم کننده بودن آنها است. افراد زیادی تمایل دارند تا علاوه بر کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر،فعالیت های سرگرم کننده انجام دهند. به همین دلیل پادکست های ورزشی، هنری، آشپزی، هیجانی و سرگرمی جزء محبوب ترین پادکست های سرگرم کننده است. 

قیمت تولید محتوای صوتی

قیمت تولید محتوای صوتی

به عنوان کارفرما، نیاز به پادکست برای سایت و شبکه های اجتماعی خود دارید؟ شاید حتی خودتان علاقه مند به تولید پادکست هستید.

تولید محتوای صوتی، موثر ترین روش در بازاریابی محتوا است. محتواهای متنی، خسته کننده و طولانی هستند و تعدادی کمی از خوانندگان تمامی متن را مطالعه می کنند. محتواهای ویدیوئی نیز در عین جذابیت و موثر بونشان، هزینه تولید بسیار بالایی دارند. به همین دلیل، بهترین روش برای معرفی و پرزنت کسب و کار های کوچک و استارتاپ ها، تولید محتوای صوتی است. در این بین، هزینه و قیمت تولید محتوای صوتی، جزء چالش های این مسیر است.   

عوامل موثر بر قیمت تولید پادکست

فاکتورهای مختلفی بر قیمت تولید پادکست تاثیر می گذارند. در ادامه این فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت تولید محتوای صوتی بیان می شوند. 

  1. سخت افزارهای مورد نیاز (مانند میکروفن و…)
  2. نرم افزارهای تولید پادکست
  3. گوینده پادکست 
  4. سناریو پادکست

4 فاکتور گفته شده، بر قیمت تولید فایل های صوتی تاثیر می گذارند، اما با این وجود باید بدانید هزینه تولید پادکست ها کمتر از هزینه تولید محتواهای ویدیوئی است.   

نتیجه گیری

اثر گذاری پادکست در بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ به عوامل متعددی بستگی دارد. به همین دلیل تولید محتوای صوتی، پرچالش است؛ اما با افزایش آگاهی می توان این مسیر را موفق تر و بهتر طی کرد. به یاد داشته باشید، به میزانی که موثرتر با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید؛ نتیجه بهتری خواهید دید.