بیلبورد چیست؟ بیلبورد تبلیغاتی از رزرو تا اکران

چرا باید از بیلبورد تبلیغاتی استفاده کنیم؟ قیمت ساخت بیلبورد تبلیغاتی چقدر است؟ چگونه یک بیلبورد تأثیرگذار به کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟ بیلبوردهای تبلیغاتی چه مزایایی دارد؟

بیلبوردها تابلوهای بزرگی هستند که برای تبلیغات نزدیک خیابان‌ها و بزرگراه‌ها نصب می‌شوند. استفاده از المان‌های تبلیغات محیطی یکی از ابزارها و رسانه‌های کمپین بازاریابی بوده که طراحی بیلبورد یکی از مهم‌ترین آنهاست. بیلبوردها را در اماکن تجاری، میدان‌ها، روی هواپیماها، روی بالن‌ها و اتوبوس‌های شهری که در معرض دید باشند قرار می‌دهند.

با رشد بیش از حد جمعیت شهرنشین و حضور افراد در جامعه تبلیغات بیلبوردی این فرصت را به شرکت‌ها و برندها داده که با سرعت زیادی به مخاطبان انبوه دست پیدا کنند. در واقع بدون تبلیغات کسب‌وکار شما را فقط افرادی محدود خواهند دید. پس اگر می‌خواهید مشتریان زیادی داشته باشید و به درآمد بالا برسید نیاز به تبلیغات بهینه در سطح شهر و در صورت بزرگ بودن کسب‌وکار در سطح کشور دارید. یکی از این تبلیغات که طرف‌داران زیادی هم دارد بیلبورد بوده که بازخورد قوی هم خواهد داشت. در ادامه بیلبورد تبلیغاتی از رزرو تا اکران را مورد بررسی قرار خواهیم داد..

برای داشتن یک کمپین بیلبورد خوب نیاز هست کاربران در گوگل هم شما را به راحتی پیدا کنند، پیشنهاد ما برای شما داشتن یک سایت و سئو به همراه یک مشاور سئو مناسب است.

بیلبورد چیست؟

بیلبورد تبلیغاتی که عده‌ای آن را به‌صورت بیلبورد می‌نویسند محلی است برای درج آگهی و اعلانات که یکی از رایج‌ترین تبلیغات خواهد بود. یکی از تبلیغات عظیم‌الجثه بیلبورد بوده که برای نصب نیاز به اجرای فونداسیون دارد. این بیلبوردها در جاهایی مثل شریان‌های اصلی و فرعی شهر، میادین، بزرگراه‌ها و جاده‌ها نصب شده و جهت درج محتواها بر روی آن بیشتر از تصاویر بامعنی استفاده می‌شود.

بیلبورد یک ابزار تبلیغاتی است که جهت معرفی برند تجاری در ابعاد بزرگ ساخته می‌شود. جدیداً در کشورهای پیشرفته با ساخت بیلبوردهای سه‌بعدی و تصاویر خلاقانه و تخیلی حیرت هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد. واژه بیلبورد در فرهنگ تابلوسازی به سطوح قابل‌اجرا یا تخته‌ای اطلاق می‌شود که دارای قالب و جایگاه مخصوص است. وقتی دوره اجاره بیلبورد تمام شود آگهی جدیدی را روی آن درج می‌کنند.

تاریخچه پیدایش بیلبورد در ایران

در سال 1267 محتوای چاپی برای اولین‌بار در ایران ایجاد شد. تا قبل از این اتفاق وظیفه اطلاع‌رسانی و یا تبلیغ برعهده جارچیان بود. اولین پوستر در ایران در سال 1307 به چاپ رسید. در همین سال بود که اولین بیلبورد که جنبه تبلیغ برای فیلم داشت رونمایی شد.

چرا از بیلبورد تبلیغاتی باید استفاده کنیم؟

حتماً زیاد برایتان پیش‌آمده که بیلبوردهای تبلیغاتی زیادی را در سطح شهر مشاهده کرده باشید. هدف این بیلبوردها رساندن پیامی خاص و یا تبلیغ یک محصول و برند خاص بوده است. این نوع بیلبوردها را نه‌تنها در سطح شهر، جاده و اتوبان‌ها مشاهده می‌کنید بلکه در اتوبوس و مترو و دیگر گذرگاه‌های عمومی هم وجود دارد.

با چندین بار گذاشتن این نوع تبلیغات و تنها یکبار دیدن آنها پیام و هدف این بیلبوردها در ناخودآگاه شما خواهد ماند. همین امر نشان از اهمیت و تأثیر بالای بیلبورد در ذهن مخاطب دارد. البته باید این را هم در نظر داشته باشید که طراحی بیلبورد خلاقانه و جذاب باشد تا مخاطبان هدف شما نیز جذب آن شوند.

عواملی که روی قیمت ساخت بیلبورد تأثیر دارند

قیمت بیلبورد تبلیغاتی امروزه بسیار افزایش پیدا کرده که در این بخش ما می‌خواهیم به مهم‌ترین عوامل مؤثر در تعیین قیمت بیلبورد اشاره کنیم.

ابعاد بیلبورد تبلیغاتی:

یکی از فاکتورهای مهم در قیمت بیلبورد ابعاد آن بوده که هرچه این اندازه بیشتر باشد هزینه آن نیز افزایش پیدا می‌کند. ابعاد بیلبوردها در سطح شهر از 15 متر شروع شده و به بیش از 100 متر هم می‌رسد.

محل قرارگیری بیلبورد:

یکی از تعیین‌کننده‌ترین عامل روی قیمت بیلبورد تبلیغاتی محل اجرا و نصب آن است. خیابان، محله، منطقه و شهری که قرار است بیلبورد را نصب کنید و باتوجه‌به میزان رفت‌وآمد در ساعات شلوغ روی هزینه اجرای بیلبورد تبلیغاتی تأثیر مستقیم دارد. به‌عنوان‌مثال یک بیلبورد تبلیغاتی در شهر تهران و در خیابان ولیعصر که رفت‌وآمد بسیار زیاد است نسبت به جاهای خلوت متفاوت خواهد بود.

انواع بیلبورد تبلیغاتی

بیلبوردهای تبلیغاتی با روش‌های مختلفی اجرا و پیاده‌سازی می‌شوند که در این بخش به انواع آن اشاره می‌کنیم.

بیلبوردهای حجمی:

این نوع بیلبورد در کشورهای غربی بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. از اجسام واقعی برای به نمایش درآمدن در بخش فرا بیلبوردی آن استفاده می‌کنند.

بیلبورد چرخان:

این نوع بیلبورد به شکل سه وجهی یا مثلثی شکل اجرا می‌شود. در واقع سه بیلبورد که سه نوع پیام تبلیغاتی مختلف را در بردارد و بر روی یک‌پایه فلزی نصب شده است. این پایه هم توسط یک موتور متحرک به چرخش در می‌آید و هر بار یک‌بخشی از آن نمایش داده خواهد شد.

بیلبورد سه‌بعدی:

برای اینکه بتوانید بیلبوردهای سه‌بعدی را اجرا کنید نیاز به پرسپکتیو مجازی دارید. این پرسپکتیوها بسیار منعطف هستند اما هزینه طراحی و نصب آنها بالا بوده و نیاز به فضای مناسبی برای پیاده‌سازی دارد که از معایب این کار هم محسوب می‌شود.

قیمت بیلبوردهای بر اساس نوع آن

در تبلیغات محیطی بیلبوردها به چند دسته تقسیم می‌شوند که هرکدام باتوجه‌به نوع خود کاربردها و مزایایی دارند. این تقسیم‌بندی‌ها در سطح شهر به‌صورت زیر است.

بیلبورد چرخشی:

یکی از بهترین بیلبوردها برای تبلیغات، بیلبورد چرخشی بوده که 2 یا 3 بیلبورد را شامل می‌شود. هرکدام از این بیلبوردها می‌توانند محتوایی جداگانه و یا همگی یک محتوا داشته باشند. همان‌طور هم که از اسم آن پیداست این نوع بیلبورد چرخشی بوده و دید از هر طرف را پوشش می‌دهد. همین امر باعث شده که قیمت بیلبورد چرخشی بالا باشد.

بیلبورد تبلیغاتی تلویزیون شهری:

شاید در برخی از مناطق شهر با تلویزیون‌های بزرگ که بیشتر آخرین آمار آلودگی هوا را نشان می‌دهند مواجه شده باشید. این نوع بیلبوردها به دلیل اینکه وسعت دید زیاد و کیفیت بالایی که دارند نسبت به دیگر بیلبوردها قیمت بالاتری خواهند داشت. البته این قیمت‌ها به منطقه قرارگیری آنها نیز بستگی دارد.

بیلبورد عرشه پل‌ها:

با عبور از خیابان‌ها و یا اتوبان‌ها حتماً پل‌های هوایی عابرین را مشاهده کرده‌اید که بیلبوردهای تبلیغاتی را روی آنها نصب کرده‌اند. هزینه ساخت و اجاره بیلبورد از شهرداری باتوجه‌به سطح منطقه و شلوغی آن متفاوت است. هرچه میزان منطقه‌ای که برای تبلیغات انتخاب می‌کنید شلوغ‌تر باشد مطمئناً روی پیام تبلیغاتی و برندینگ شما تأثیر مثبتی خواهد داشت.

بیلبوردهای دیجیتالی:

یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مخاطبان هدف نمایش دادن یک تیزر تبلیغاتی است. با یک ویدئو کوتاه می‌توانید محصول و یا خدمات خود را معرفی کنید. استفاده از بیلبوردهای دیجیتالی برای تبلیغات محیطی یکی از مؤثرترین گزینه‌ها خواهد بود. البته باید این را هم در نظر داشته باشید که این نوع بیلبورد برای اجاره گرفتن قیمت بالایی دارد اما به دلیل بازدهی بالا می‌توان هزینه‌هایی که صرف کردید را جبران کنید.

اهمیت اجاره بیلبورد تبلیغاتی

اگر شما برای کسب‌وکار خود می‌خواهید از یک روش مؤثر برای دیده‌شدن استفاده کنید یکی از این روش‌های اجاره بیلبورد تبلیغاتی است. با اجاره این نوع بیلبورد در مناطق پرتردد شهر شما می‌توانید توجه 71 درصد مردم شهر را به برند محصول خود جلب کنید. در این صورت مردم با مشاهده کردن این نوع تبلیغات به طور ناخودآگاه دقایقی را به فکرکردن راجب محصول شما سپری خواهند کرد. در بین این آمار 58درصد مردم اقرار می‌کنند که محصول موردعلاقه خود را در بین بیلبوردهای تبلیغاتی در حین تردد در شهر انتخاب کرده‌اند.

پس تأثیر بیلبورد تبلیغاتی را با این آمار نادیده نگیرید. چرا که تأثیر بسزایی در افزایش آگاهی از برند و جذب مخاطبان هدف کسب‌وکار شما خواهد داشت. اگر این ابزار تبلیغاتی تاکنون برای جذب مشتری در استراتژی‌های شما جای نداشته وقت آن رسیده که با اجاره تابلو تبلیغاتی به کسب‌وکار خود رونق دهید.

مزایای بیلبورد تبلیغاتی

اولین مزیتی که برای بیلبوردهای تبلیغاتی برای کمپین‌های بازاریابی وجود دارد سادگی شناخت آنهاست. افراد به‌راحتی با بیلبوردها ارتباط برقرار می‌کنند و یک پیام را به‌صورت دیداری و داشتن حداقل کلمات دریافت خواهند کرد. از طریق همین پیام‌ها که به‌صورت تصویری در ابعاد بزرگ طراحی شده‌اند به مخاطبان هدفی که در مسیر رفت‌وآمد خود با آن مواجه می‌شوند می‌توان دست‌یافت. همین به معرفی برندینگ شما کمک زیادی خواهد کرد.

نصب بیلبورد تبلیغاتی برای افزایش شناخت برند و یادآوری کردن آن بسیار مفید است چرا که در کمترین زمان پیام تبلیغی را به ذهن مخاطب منتقل می‌کند و به‌سادگی این پیام از ذهن آنها حذف نمی‌شود. یکی از مزیت‌های دیگر بیلبورد تبلیغاتی همین تأثیر آن در کمترین زمان ممکن است. در هنگام توقف در ترافیک و یا پشت چراغ قرمز بیشتر بازدیدکنندگان به اطراف خود نگاه می‌کنند. پس اگر در این همین لحظه نگاهشان به تبلیغی جلب شود در ذهن آنها حک خواهد شد و ذهن برای چند لحظه درگیر موضوع موردنظر می‌شود.

معایب بیلبوردهای تبلیغاتی

  • هزینه زیاد بیلبورد به‌خاطر استفاده از مصالح و مواد موردنیاز و از روش‌های گران‌قیمت تبلیغاتی است.
  • برای نصب بیلبورد باید محل موردنظر آن را برای مدت‌زمان محدود اجاره کنید.
  • پیامی که در تبلیغات خود قرار است ارائه دهید باید خلاقانه، جذاب و تأثیرگذار باشد چرا که در غیر این صورت به‌جای جذب مشتری تبلیغ منفی را به نمایش بگذارید.
  • برای اینکه بتوانید یک تابلو تبلیغاتی را نصب کنید نیاز به گرفتن مجوزهای مختلفی از شرکت‌های اجاره دهنده بیلبورد دارید که شامل: شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان محیط‌زیست و… است. هرکدام از اینها نیز کاغذبازی‌های خود را خواهد داشت.

بیلبورد تبلیغاتی تأثیرگذار چگونه است؟

یک بیلبورد تبلیغاتی زمانی تأثیرگذار خواهد بود که تصویری جذب‌کننده، واضح و به‌یادماندنی داشته باشد. در طراحی و ساخت بیلبورد تبلیغاتی باید به این توجه کنید که پیام کمپین بازاریابی شما به‌خوبی منتقل شود. چرا که با این شعار اصلی کسب‌وکار شما شناخته می‌شود. زمانی این بیلبوردها تأثیرگذار خواهند بود که در زمان 7 تا 12 ثانیه باید دیده شود. خارج از این محدوده زمانی تأثیرگذاری آن کمتر خواهد شد.

تعداد کلماتی که در بیلبورد قرار می‌دهید هم مهم است. پس بهتر خواهد بود که بیشتر از شش کلمه را در شعار تبلیغاتی کمپین بازاریابی خود قرار ندهید. نام و لوگوی شما هم باید در بیلبورد تبلیغاتی به‌صورت مشخص وجود داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید در بیلبوردها تصاویر از کلمات نقش مهم‌تری دارند. برای معرفی برند خود هرچه از کلمه کمتر اما تصاویر خلاقانه و جذاب استفاده کنید بهتر است.

بیلبوردها در اماکن مختلف و با اشکال مختلفی نصب می‌شوند که این اشکال به‌صورت نقاشی و چاپ شده روی دیوار هستند و یا طراحی ساده، تخت و سه‌بعدی داشته دارند. بیلبوردهای تبلیغاتی می‌توانند در شب دارای نور پشت صفحه و یا در آنها عناصر متحرک به کار گرفته شود. یک تبلیغ می‌تواند به‌صورت هم‌زمان تمام این عناصر را در خود جای دهد.

طراحی بیلبورد خلاقانه

بخشی از کمپین‌های تبلیغاتی شما بیلبوردها هستند که باید مثل بخش‌های دیگر به خلاقانه بودن آن به‌عنوان نخستین اصل توجه کنید. چرا که این موضوع یکی از مهم‌ترین اصل‌ها در طراحی تبلیغات چه در عرصه تبلیغات محیطی و چه در دیجیتال مارکتینگ است. یکی از آفت‌های بزرگ برای بیلبورد تبلیغاتی تکراری بودن و عدم نوگرایی در آن خواهد بود. با زمان بسیار کمی که شما برای ارتباط با مخاطب خود دارید باید بهترین تأثیر را روی ذهن آنها داشته باشید.

کافی است که یک اشتباه کوچک را مرتکب شوید با این کار باعث ازبین‌رفتن اعتبار برند خود خواهید شد. هیچ‌وقت از تبلیغات تکراری که هیچ‌گونه خلاقیتی در آن نیست استفاده نکنید. همان‌طور که در کمپین خود می‌خواهید برند شما از همه برندها فراتر باشد باید در تبلیغات بیلبوردی خود هم این برتری را نشان دهید. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هرروزه با تغییرات جدیدی روبه‌رو است که در ساخت بیلبورد تبلیغاتی هم این تغییرات را شاهد هستیم.

استفاده از طراحی ساده این روزها برای مردم جذابیت ندارد. پس با نگاه‌کردن به بیلبوردهایی که باعث انقلاب در معرفی برندشان شده‌اند ایده بگیرید. استفاده کردن از عناصر متحرک و تصاویر سه‌بعدی و دخیل کردن بازدیدکنندگان و مردم عادی از موفق‌ترین ایده‌هایی هستند که می‌توانید در تبلیغات بیلبورد خود از آنها بهره ببرید.

پیام بیلبوردهای تبلیغاتی

پیام بیلبوردهای تبلیغاتی می‌تواند بسیار گسترده باشد که در بخش تلویزیون به شکل ویدئو و در بخش رادیویی به شکل صوتی باشد. استفاده از بیلبوردها برای تبلیغات باید به‌صورت هوشمند و باتوجه‌به منطقه طراحی شود. به‌عنوان‌مثال در ورودی و خروجی شهرها شما با تبلیغات امکان توریستی، تفریحی و رستوران‌ها برخورد خواهید کرد.

در کمپین تبلیغاتی شناخت بازار هدف از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. تبلیغات دیجیتال به این کمپین‌ها کمک می‌کند که در بیلبوردهای تبلیغاتی نیز توجه به مکان نصب آن مهم بوده و با انتقال پیام‌های عمومی و ارتباط گرفتن با همه افراد به برندینگ خود کمک شایانی خواهید کرد.

شما حتی می‌توانید با بیلبوردها بازی کنید و با اجاره چندین تابلو تبلیغاتی مجموعه‌ای از پیام‌ها را از تابلویی به تابلوی دیگر انتقال داده و با آن داستان‌سرایی تبلیغاتی انجام دهید. از مکان‌های پرتردد برای رساندن پیام تبلیغی خود استفاده نمایید و یا با حضور پررنگ در یک منطقه برند خود را قاطعانه به تصویر بکشید.

اجزای تشکیل‌دهنده بیلبورد تبلیغاتی

طراحی و ساخت بیلبورد تبلیغاتی شامل اجزای مختلفی است که در این بخش به آنها خواهیم پرداخت.

۱-فونداسیون بیلبورد تبلیغاتی:

فونداسیون شامل بتن و میل‌گرد بوده که از آن در مصالح ساختمان‌سازی نیز استفاده می‌شود. با این مصالح در ابتدا طرح‌ریزی فونداسیون توسط میل‌گردها انجام شده و سپس با بطن آن را محکم می‌کنند.

۲-پایه بیلبورد:

بیلبوردهای تبلیغاتی با استفاده از پایه‌های محکم و قوی از جنس آهن و یا بتن درست می‌شود که قسمتی از آن در داخل فونداسیون قرار می‌گیرد تا بتواند سنگینی بیلبورد را تحمل کند.

۳-صفحه‌نمایش بیلبورد:

تبلیغاتی که کسب‌وکارها مدنظر دارند روی این صفحه فلزی تعبیه می‌شود.

۴-نورپردازی بیلبورد تبلیغاتی:

نور بیلبورد تبلیغاتی با استفاده از لامپ‌های پروژکتور که جنس آن LED است تأمین می‌شود. این نوع لامپ مقرون‌به‌صرفه و کم‌مصرف هستند. اما اگر بیلبورد شما از جنس فلکس باشد حاوی یک سینی مهتابی بوده که لامپ‌های اس ام دی در آن بخش جاسازی می‌شود. این لامپ‌ها نور و جلوه ویژه‌ای را برای بیلبورد فراهم خواهند کرد.

۵-کلیپس و سپری بیلبورد:

با این ابزار بنر تعبیه شده صاف نگه داشته خواهد شد و از چروک شدن آن جلوگیری می‌کند.

۶-راهروها و نردبان‌های تعویض:

تکنسین کاری که می‌خواهد بیلبورد تبلیغاتی را نصب کند از این راهروها و نردبان‌ها استفاده می‌کند.

۷-آگهی تبلیغاتی روی بیلبورد:

آگهی تبلیغاتی همان تبلیغی است که از طرف کسب‌وکارها برای معرفی محصول و یا خدمات به نمایش درمی‌آید. این آگهی‌ها پس از مدت‌زمان تعیین شده تعویض می‌شود و تبلیغات جدیدی جایگزین آن خواهد شد.

۸-بخش فرا بیل‌بورد و حجم آن:

این قسمت خارج از محدوده تبلیغاتی بوده و به‌تازگی به بیلبوردهای تبلیغاتی اضافه شده است. در واقع فضایی خارج از محوطه تابلو را به خود اختصاص می‌دهد که به‌صورت تصاویر خلاق خواهد بود.

۹-رویه تابلو بیلبورد تبلیغاتی:

رویه تابلو بیلبورد تبلیغاتی همان سطح صاف و یکدستی است که از آن برای نصب آگهی تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

هرکدام از ابزار تبلیغاتی محیطی می‌تواند باعث معرفی برند، افزایش آگاهی و توسعه محصول شما شود. همچنین با افزایش اثربخشی سایر روش‌های تبلیغاتی می‌توان به کسب‌وکارها رونق داد. پس شما می‌توانید با طراحی خلاقانه و متفاوت خود و رساندن پیام به بهترین شکل ممکن کمپین بازاریابی موفقی داشته باشید.

به‌عنوان‌مثال کمپین تبلیغاتی بیلبورد علی‌بابا رتبه یک را به خود اختصاص داده بود. شما هم با یک برنامه‌ریزی دقیق و به‌کارگیری بهترین استراتژیک و پیاده‌سازی اصولی کمپین با صرف کمترین هزینه نام برند خود را در ذهن مخاطب برای همیشه حک کنید. برای این منظور حتماً از چند واژه خوانا، کوتاه و بزرگ همراه با تصاویر بامزه و طنزآمیز استفاده نمایید تا تأثیر شگرفی بر روی ذهن مخاطب هدف شما داشته باشد.