بازاریابی اینترنتی

با شنیدن عبارت بازاریابی اینترنتی معمولا به یاد وب‌سایت ها، شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها خواهید افتاد. تمامی این موارد در کنار یکدیگر مجموعه ای گسترده و جامع به به نام بازاریابی اینترنتی میسازند. برای داشتن حضوری موثر در دنیای اینترنت باید بتوان هر یک از این موارد را به درستی مدیریت کرد.

هر کسب و کاری هرچقدر هم کوچک نیاز دارد تا در بازاریابی اینترنتی شرکت کند. با حضور در این عرصه به راحتی میتواند تخصص و حوزه کاری خود را به دیگران معرفی نماید و کسب و کار خود را رونق بخشد. اما به شرطی که اطلاعات کافی در باب بازاریابی اینترنتی داشته و به تمامی اهداف یاد شده دست یابد.

حالا درکی کلی از بازاریابی اینترنتی دارید و میتوانید با نکات ذکر شده در این مقاله پا در عرصه بازاریابی اینترنتی بگذارید. اما کافی نیست و باید آموزش های لازم جهت ارائه محصولات یا خدمات را بطوری که مخاطب را جذب کند، داشته باشید. در ادامه با بررسی جزئیات بازاریبابی اینترنتی همراه شما هستیم.

بازاریابی اینترنتی یا آنلاین چیست؟

حتما تابحال دیده اید که بسیاری از کسب و کارها محصولات یا خدمات خود را در اینترنت تبلیغ می کنند. پس بازاریابی اینترنتی یا آنلاین انتقال یک پیغام در مورد برند، محصولات یا خدمات یک کسب و کار است که در بستر اینترنت به کاربران معرفی می شود.

باتوجه به گسترش روز افزون فضای اینترنت در بین مردم بسیاری از صاحبان کسب و کار این فرصت را غنیمت شمرده و محصولات و خدمات خود را در این فضا معرفی می کنند. ناگفته نماند که کاربران نیز از این تبلیغات استقبال کرده و این روزها بیشتر مردم نیازهای خود را از طریق اینترنت برطرف می کنند.

انواع مختلفی از بازایابی ها وجود دارد که میتوان به ایمیل ماکتینگ، موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و … اشاره کرد که در ادامه مقاله هر یک را بطور فصل بررسی می کنیم. بازاریابی اینترنتی با بازریابی سنتی تفاوت هایی دارد.

در بازاریابی های سنتی تبلیغات با بروشورها، بیلبوردها، تلویزیون و رادیو و … انجام می شد. اما در بازاریابی اینترنتی به کمک تکنولوژی میتوان تبلیغات بصری جذابی را تولید نمود. با اینحال هنوز عده‌ای بودجه خود را صرف تبلیغات سنتی می کنند.

بازاریابی آنلاین چه مزایا و معایبی دارد؟

طبعیتا هر رخدادی شامل مزایا معایبی میباشد. بازاریابی اینترنتی نیز از این دسته مستثنا نیست. مزایا و معایب بازاریابی اینترنتی شامل موارد زیر است:

مزایای بازاریابی اینترنتی

  • نیاز به صرف هزینه بالایی ندارد
  • بی حد و مرز میتوان به آن دسترسی داشت
  • در معرض دید همگان است
  • امکان شخصی سازی دارد
  • ریسک کمی دارد
  • میتوان داده ها را اندازه‌گیری و جمع آوری کرد
  • به سرعت میتوان نتیجه کار را دید
  • شرایط تعامل با دیگر کسب و کارها فراهم است
  • رفتار کاربران قابل بررسی است
  • میتوان تاثیر کانال های مختلف را مقایسه کرد
  • کاربران هدف به راحتی قابل هدف گیری هستند

معایب بازاریابی اینترنتی

  • تماما به تکنولوژی وابسته هستید
  • امنیت و حریم خصوصی قابل تهدید است
  • به دلیل تحول مداوم در ابزار هزینه های نگهداری کمی بالاست
  • در یک رقابت جهانی شرکت کرده اید
  • شفافیت در قیمت ها و افزایش بازار رقابت با سایرین

انواع بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی انواع مختلفی دارد و اگر بتوان در چند مورد از روش ها به نتایج خوبی رسید قطعا به اهدافتان نزدیک خواهید شد. انواع بازاریابی اینترنتی شامل موارد زیر است:

  • بازارایابی موتورهای جستجو یا SEM

زمانی که شما کلمه یا عبارتی را جستجو می کنید، وب سایت هایی که در بخش میانی صفحه مشاهده می کنید حاصل یک سئوی خوب است که در بین موارد رایگان دیجیتال مارکتینگ قرار دارند. اما صفحاتی که در قسمت بالا و پایین مشاهده می کنید حاصل استراتژی سئو است. در این روش موتورهای جستجو براساس کلمات ملیدی خاص برخی صفحات را به شما نشان می دهند. هربار که روی این صفحات کلیک شود باید هزینه آن به سایت تبلیغ کننده پرداخت شود. برای کلیک بیشتر باید به سایت های بالقوه برای تبلیغ مراجعه کرد.

  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO)

سئو یا SEO (Search Engine Optimization) به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است. تمامی اقداماتی که برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک ورودی سایت افنجام می شود، سئو نام دارد. اگر سئو درست انجام شود در نهایت با افزایش بازدید سایت همراه خواهد بود.

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی یا SMM یک روش از دیجیتال مارکتینگ است. اگر بازاریابی و تبلیغات در این شبکه ها به درستی انجام شود با حجم انبوهی از مخاطبان مواجه خواهید بود. درحال حاضر بیشتر مردم در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، تلگرام، توئیتر و … فعالیت دارند و بازاریابی شبکه های اجتماعی کسب‌وکار مفیدی بشمار میرود. اما بخاطر داشته باشید که شبکه های اجتماعی نباید کانال فروش مستقیمی باشد و تنها به عنوان ابزاری برای کمک به فروش است.

  • بازاریابی محتوایی

یکی از استراتژی های بازایابی اینترنتی است که در آن باید محتوایی ارزشمند، مرتبط و یکپارچه ایجاد و توزیع کرد. هدف اصلی بازاریابی محتوایی حفظ مخاطبان قبلی و جذب مخاطبان جدید است. اگر محتوایی بتواند جذب مخاطب کند، بی‌شک محتوای ارزشمندی خواهد بود.

  • تبلیغات کلیکی یا PPC

تبلیغاتی کلیکی یا pay per click روش از تبلیغات آنلایت است که یک سرویس دهنده تبلیغ شما را در اپلیکیشن یا سایت خود قرار داده و به ازای هر کلیک از سمت کاربران روی تبلیغ و محصول باید مبلغی را به ایشان پرداخت کنید.

  • بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

ایمیل کارکتینگ ابزاری مهم و ضروری در بازاریابی اینترنتی است که شکلی از بازاریابی مستقیم میباشد. در این روش ایمیل تبلیغاتی برای گروهی از کاربران به عنوان معرف محصول یا خدمت ارسال میگردد. در ایمیل مارکتینگ ارتباط بیشتر و عمیق تر با مشتریان برقرار خواهد شد.

  • همکاری در فروش یا بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) از جمله روش هایی است که تاثیر مستقیم بر فروش دارد. این نوع بازاریابی توسط افراد بیرون از مجموعه کیب‌وکار انجام می شود. افراد به صورت پورسانتی اقدام به بازاریابی می کنند و اگر تبلیغات آنها منجر به فروش شود، مبلغی از فروش به عنوان هزینه بازاریابی به آنها پرداخت خواهد شد.

چگونه بازاریابی اینترنتی کنیم؟

حالا که با انواع روش های بازاریابی اینترنتی آشنا شدید بهتر است مواردی را که باعث ورود موفق شما به این حوزه میشود را بررسی کنیم:

هدف گذاری در بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی در طول زمان به نتیجه میرسد و نمیتوان انتظار داشت که به سرعت پایخی دریافت کنید. از همین رو مهم است ابتدا برنامه‌ای تنظیم کرده و ببینید در کجای مسیر قرار دارید و اهدافتان در آینده را مشخص کنید.

ابتدا بررسی کنید که در حال حاضر چه میزان مشتری دارید؟ وب‌سایت شما چه میزان بازدید و فروش دارد؟ آیا در قدم اول هستید و … . فراموش نکنید بازاریابی محتوایی از بخش‌های اصلی در این حرفه است. بنابراین داشتن برنامه های بازاریابی محتوایی را تنظیم کنید.

تهیه وب سایت مناسب بازاریابی اینترنتی

برای تولید محتوا در بازاریابی اینترنتی داشتن محلی برای انتشار محتوا الزامیست. علاوه بر آن باید لینک آن را در شبکه های اجتماعی نیز قرار دهید. اگر وب سایتی ندارید بهتر است هر چه سریع‌تر شروع به طراحی کنید. اگر هم وب سایت دارید بهتر است سئو و رابط کاربری آن را بهبود ببخشید.

تهیه استراتژی در بازاریابی اینترنتی

پس از تعیین اهداف و طراحی محلی برای انتشار محتوا باید استراتژی محتوایی برای خود مشخص کنید.

استراتژی های فروش اینترنتی

استراتژی های فروش اینترنتی انواع مختلفی دارد که عبارت اند از:

  1. افزایش CTR یا نرخ کلیک سایت
  2. بالا بردن نرخ کلیک در تبلیغات
  3. هوشمندی در بازاریابی اینترنتی و تبلیغات
  4. دیدگاهی جدید به بهینه سازی نرخ تبدیل
  5. کمک از شبکه های اجتماعی برای بالا بردم ترافیک سایت
  6. دسته بندی بازدیدکنندگان برای تبلیغات ریتارگتینگ
  7. توجه کردن به برندینگ
  8. استفاده از استراتژی های هوشمندانه مارکتینگ در تبلیغات رقابتی
  9. استفاده از ویدئو مارکتینگ
  10. جذب مخاطب از طریق پادکست و راه های شنیداری
  11. بروز رسانی پست های قدیمی تر
  12. بهینه سازی عناوین بلاگ ها

مشاوره بازاریابی آنلاین

در نگاه اول شاید بازاریابی اینترنتی کار آسانی باشد اما زمانی که به آن ورود پیدا می کنید آنچنان هم راحت نیست. در این مسیر بهتر است از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید. مشاوره بازاریابی اینترنتی یکی از بهترین افرادی است که میتواند در تبلیغات موثر و فروش بیشتر راهنمای شما باشد.

مشاوره بازاریابی آنلاین به کمک استراتژی ها، مخاطب شناسی، برنامه ریزی، تخصص در بهینه سازی سایت و … میتواند شما را از هدر رفتن زمان و صرف هزینه های اضافی باز دارد. برنامه ها و استراتژی هایتان را مشاور در میان بگذارید یا اینکه از ایشان بخواهید برای رسیدن به اهدافتان برنامه‌ای مشخص کند.

در پایان

دنیای اینترنت پر از رقابت است. از کسب و کارهای خانگی کوچک تا برندهای بین المللی و شناخته شده در این بستر در حال رقابت هستند. اینکه بتوانید بازار هدف را مشخص کنید و با تبلیغات درست و استراتژی های گفته شده به اهداف خود در بلند مدت دست یابید دور از انتظار نیست.

بسیاری از پلترفرم‌ها و ابزارهای رایگان وجود دارند تا شما به راحت‌ترین شکل ممکن به بازاریابی اینترنتی بپردازید. با هر بودجه‌ای میتوانید شروع کنید. همین امر سبب شده تا هر کسب‌وکاری بتواند در این حوزه فعالیت کند و به سوددهی برسد.