طراحی بنر

یک بنر پرچم یا تکه پارچه‌ای است که یک شعار، لوگو، تبلیغ یا انواع پیام را انتقال می دهد. معمولا مردم در بازاریابی ها، سمینارها، جلسات، گردهمایی های عمومی، اعتراضات و تظاهرات از بنر استفاده می کنند. اما با ظهور اینترنت بنرها از پارچه به صفحات وب نیز کشانده شدند.

در اغلب سایت ها و شبکه های اجتماعی تبلیغاتی را در قالب بنر میبینید. بسیاری از کسب و کارها برای طراحی بنر زمان و خلاقیت زیادی را صرف می کنند زیرا ببیننده بیشترین تاثیر را از دیدن بنر خواهد گرفت. در طراحی بنر باید قواعد و استانداردهایی رعایت شود تا بتوان مخاطب را جذب کرد.

بنرها در واقع معرف کسب و کار شما هستند. بنابراین باید به گونه‌ای طراحی شوند که در مدت زمان کوتاهی تاثیر موثر را بگذارند زیرا مخاطب زمان زیادی برای خواندن بنر صرف نمیکند. طراحی بنر باید توسط طراحان حرفه‌ای انجام شود، فردی که مخاطب شناس است و اصولی کار می کند.

بنر تبلیغاتی چیست؟

یکی از پرکاربردترین ابزارهای تبلیغاتی در دنیای دیجیتال مارکتینگ طراحی بنر است. مهمترین عواملی که در طراحی بنر موفقیت نقش دارند کیفیت طراحی، کیفیت محتوا و call to action است. بنرها اگر اصولی طراحی شوند تا میزان زیادی درصد موفقیت را بالا میبرند.

بنابراین لازم است در طراحی جذاب ترین حالت ممکن برای جذب مخاطب انتخاب شود. بنرها انواع مختلفی دارند. برای مثال ایستا یا پویا بودن بنر تبلیغاتی به برنامه کاری و اهداف کسب و کار بستگی دارد. به همین دلیل ابزارهای مختلفی برای طراحی بنر وجود دارد تا بتوان بهترین تبیلغات را در راستای جذب مخاطب ارائه کرد.

انواع بنرها

بنرها در حالت کلی به دو دسته بنر دیجیتالی و بنر چاپی تقسیم بندی می شوند. بنرهای فیزیکی همان‌هایی هستند که روی پارچه چاپ شده و در همایش ها، سخنرانی ها، مکان های عمومی و خیابان ها استفاده میگردد. این بنرها معمولا در مکان های مشخصی نصب شده یا با طناب آویزان می شوند. در طراحی بنر چاپی باید نکات محتوایی و گرافیکی لحاظ شود.

نوع دیگر بنر، بنر دیجیتالی است که در صفحات اجتماعی، سایت ها، فرم های گفتگو و … بسیار دیده می شوند. در طراحی بنرهای دیجیتالی عوامل مختلفی از جمله آمده سازی محتوا، کال تو اکشن و گرافیک ایستا یا پویا لحاظ می شود. بنرهای دیجیتالی به دلیل قابلیت های بیشتر طراحی جذاب تر هستند. هرچقدر بنر دیجیتالی جذاب تر باشد بیشتر کلیک شده و کسب‌وکارها تعداد مخاطبان بیشتری را برای ارائه خدمات و محصولات خواهند داشت.

بنرها چه کاربردهایی دارند؟

هدف اصلی بنرها اطلاع رسانی عمومی است چه روی پارچه باشد، چه در سایت ها و چه در شبکه های مجازی. بیشترین بنرهایی که در این راستا استفاده می شوند بنرهای کلیکی و تبلیغاتی هستند. سازمان ها برای معرفی خود و اهدافشان در کنفرانس ها، همایش ها، سمینارها، نشست های مختلف و … از طراحی بنر کمک میگیرند.

به کمک بنرها افراد از محصولات و خدمات کسب‌وکارها مطلع شده و میتوانند اقدام به خرید و همکاری کنند. در دنیای دیجیتال مارکتینگ طراحی و انتشار بنرها طبق اصول کپی رایتینگ صورت میگیرد. با توجه به اینگه کسب و کارهای اینترنتی اهداف تجاری متفاوتی دارند، بنرهای جذاب و متنوعی برای هر یک میتوان طراحی نمود. مواردی مانند رنگ، فونت متن، ایستا یا پویا بودن محتوا میتواند در قالب های مختلفی به نمایش گذاشته شود.

در طراحی بنر چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

طراحی بنر اهمیت زیادی در جذب مخاطب دارد و اگر نتوان طراحی خوبی ارائه داد قطعا بدست آوردن نتیجه مثبت در پایان کمی دشوار خواهد بود. برای طراحی بنر باید به نکات مهمی توجه کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشید. در ادامه تعدادی از این موارد را باهم بررسی خواهیم کرد.

استفاده از اندازه های استاندارد در طراحی بنر

بنرها قابلیت این را دارند که در اندازه های مختلفی طراحی شوند و سایز آنها به اندازه سایت و ناشر تبلیغات بستگی دارد. طراحی بنر در شبکه های اجتماعی، کلیکی و سایت ها سایزهای مختلفی دارند ولی باید ببینید کدامیک برای کسب و کار شما مناسب تر است.

اما مناسب ترین سایزها برای طراحی موارد زیر هستند:

  • اندازه افقی 300 در 100 پیکسل
  • اندازه افقی 970 در 250 پیکسل
  • اندازه افقی 300 در 250 پیکسل
  • اندازه افقی 728 در 90 پیکسل
  • اندازه عمودی 120 در 600 پیکسل

حفظ ترتیب عناصر در طراحی بنر

در بنرهای تبلیغاتی تعادل متن باید خفظ شود. بنرهای تبلیغاتی کارآمد معمولا برای نمایش برند و افزایس ترافیک سایت طراحی می شوند که شامل سه عنصیر اصلی هستند:

  • لوگو: وجود لوگو در طراحی بنر برای آگاه بیشتر از برند ضروری است. طوری در طراحی بگنجانید که بصورت برجسته دیده شود.
  • ارزش پیشنهادی: ارزش پیشنهادی در واقع خدمات یا محصولاتی است که شما در کسب‌وکارتان ارائه میدهید. کیفیت بالا، قیمت مناسب، تخفیف ها با محدودیت خرید از جمله مواردی هستند که سبب جذب مشتری خواهد شد. باید بیشتر فضای بنر را پر کند و اولین موردی باشد که به چشم مخاطب میخورد. تیتر جذاب تبلیغاتی نیز میتواند جز ارزش پیشنهادی باشد.
  • دکمه فراخوان عمل یا call to action: دکمه کال تو اکشن یا فراخوان عمل متنی است که کاربر با کلیک بر روی آن به صفحه مورد نظر میرود. عبارت هایی مانند «همین حالا ببینید»، «بیشتر بدانید» یا «شروع» از جمله موارد محبوب CTAها هستند.

طراحی بنر هرچقدر ساده تر باشد بهتر است

همیسه سادگی و جذابیت با سادگی است. هیچگاه طراحی های شلوغ و شلخته به نتایج خوبی نمیرسند. برای توجه نگاه مخاطب زمان زیادی ندارید و باید ساده و بهینه طراحی بنر را انجام دهید تا روی آن کلیک شود. بنابراین استفاده از محتوا به همراه تصاویری کاملا واضح، ساده و گیرا میتواند راه بهتری برای جذب مخاطب باشد.

مشخص کردن چارچوب برای طراحی بنر

چشم بطور طبیعی به مواردی که درون کادر هست را دنبال می کند. در طراحی بنر بهتر است کادر واضح با گرافیکی مناسب را انتخاب کنید که تا لبه ها ادامه داشته باشد. برای مثال بیشتر سایت ها پس زمینه سفید دارد، در طراحی بنر بهتر است از کادر طوسی رنگ به اندازه 1 پیکسل استفاده کنید.

خوانا بودن متن تبلیغ در یک نگاه

اندازه فونت متن باید کمی کوچکتر از اندازه فونت عنوان باشد. توجه کنید متن در بنر از 4 خط بیشتر نشود. استفاده از فونت های ریز اصلا توصیه نمی شود. میزان بالای متن مثلا نوشتن آدرسف شماره تمای و آدرس شبکه های مجازی سبب شلوغی شده و بسیار اشتباه است. نکته اشتباه دیگر آن است برای نوشتن این اطلاعات اندازه فونت شما کمتر از 10 باشد.

استفاده از تصاویر متحرک در طراحی بنر

تصاویر متحرک گزینه خوبی برای استفاده دز بنرهای تبلیغاتی هستند به شرط آنکه سبب انحراف از پیام اصلی تبلیغ نشود. انیمیشن ها نباید بیشتر از 3 بار پخش شوند و زمان آنها زیر 15 ثانیه باشد تاثیرگذار خواه بود. مورد اخر در نمایش انیمیشن دکمه فراخوان یا ورود به صفحه سایت است.

ایجاد حس فوریت در کاربر در طراحی بنر

کاربران معمولا به پیام هایی که محدودیت زمانی، کالایی، امتیازات ویژه یا اورژانسی بودن، عقب ماند ن از دیگران را دارند واکنش مثبت نشان می دهند. شما باید این حس را در افراد ایجاد کنید تا تحریک شوند و دکمه کال تو اکشن را بزنند. استفاده از کال تو اکشن برجسته و متفاوت تاثیر بسزایی در این مورد خواهد داشت.

استفاده از رنگ های مناسب در طراحی بنر

میدانید که هر رنگ انتقال دهنده پیامی خاص است. با هر رنگ میتوانید حس متفاوتی را در افراد ایجاد کنید. از همین رو استفاده از رنگ های مناسب بسیار مهم است. رنگ ها احساسات درونی متفاوتی دارند و در هر رنگ منتقل کننده پیامی خاص هستند. لیست زیر نشان دهنده حس های مختلف رنگ ها در افراد است:

  • قرمز: هیجان، عشق و احساسات پرشور
  • نارنجی: نیروبخشی و احساس سرزندگی
  • زرد: صمیمیت، آفتابی، درخشش و خوشی
  • سبز: چشم نواز و ملایم، طراوت، سلامتی، محیط زیست، ثروت، شروعی دوباره
  • آبی: مردانگی، سردی، آرامش، هوش، امنیت و اعتماد، بلوغ و شفافیت
  • بنفش: خلاقیت، زنانگی، لوکس و سلطنتی، ولخرجی، خرد، رویایی
  • صورتی: جوانی و کودکی، زنانگی، شیرینی و عشق
  • مشکی: قدرت، انحصار، راز، نوگرایی، رسمی بودن، لوکس
  • سفید: معصومیت، سادگی، بی‌حاصل، نوگرایی، پاکیزگی و خلوص
  • قهوه‌ای: سختی، تواضع، چرم، چوب، جدیت، طبیعت و مردانگی
  • خاکستری: رنگ خاکستری خنثی بوده و نشانه بی طرفی است

استفاده از حجم پایین در طراحی بنر

کاربران به سرعت در صفحات اینترنتی در حال گشت و گذار هستند. اگر حجم فایل زیاد باشد و دیر بارگذاری وشند به آن توجهی نمی کنند. بهترین حجم برای بنرها تبلیغاتی کمتر اکسپلور اینستاگرام 150 کیلوبایت است تا سریعا در صفحه لود شوند.

عوامل تاثیرگذار در قیمت بنرها

همانطور که گفته شد طراحی بنر کار هرکسی نبوده و باید به افراد متحصص سپرده شود. معمولا تیم های آموزش دیده و مجربی در سطح اینترنت مشغول به طراحی هستند که هزینه های مقرون به صرفه‌ای نیز دارند. برای مشخص کردن قیمت طراحی بنر باید معیارهای مختلفی سنجیده شود.

از جمله معیارهایی که در هزینه طراحی بنر دخالت دارند میتوان به هدف طراحی بنر، ایستا یا پویا بودن بنر، تعداد، طراحی، عناصر به کار رفته و … اشاره کرد. با دیدن نمونه ها در سایت های طراحی بنر میتوانید تخمینی برای هزینه بنر خود در نظر بگیرید.

در پایان

در هر صورت طراحی بنر در هر نوعی که باشد نیاز است تا توسط افراد ماهر طراحی شود. شرکت های زیادی در حوزه طراحی بنر تبلیغاتی در حال فعالیت هستند که با گرفتن مشاوره میتوانند شما را در جذب مخاطب بیشتر کمک کنند.