اکنون که نحوه جستجو کردن بازار هدفتان را فرا گرفته‌‌اید، نوبت آن است که به سراغ سئو On-page بروید. این بخش تمرینی است برای این که بیاموزید چگونه می‌توان صفحاتی درست کرد که به سوالات جستجوکنندگان پاسخ دهد. سئو On-page (سئو داخلی) یک مساله چندوجهی است و علاوه بر محتوا، بسیاری از موارد دیگر مانند طرحواره و Meta tags را نیز شامل می‌شود. ما در رابطه با این مسائل در بخش بعدی، که عنوان آن بهینه‌سازی فنی است، بیشتر صحبت خواهیم کرد. اما فعلا خودتان را آماده کنید، چون زمان آن رسیده که محتوای خود را ایجاد کنید.

با استفاده از تحقیقاتی که درباره کلیدواژه‌ها انجام داده‌اید، محتوای خودتان را ایجاد کنید.

در بخش قبلی، ما آموختیم که مخاطب هدف چگونه محتوای شما را جستجو می‌کند. اکنون، زمان آن رسیده که این آموخته‌ها را عملی کنیم و به تمرین بپردازیم. در ادامه یک خلاصه ساده از اقدامات قابل انجام برای این‌کار آورده شده است که می‌توانید آن را قدم به قدم دنبال کنید:

1- کلمات کلیدی خود را بررسی کرده و کلماتی را که موضوعات مشابه دارند را دسته‌بندی کنید. این گروه‌ها صفحات شما را تشکیل خواهند داد. از ایجاد صفحات جداگانه برای هر کلمه کلیدی بپرهیزید.

 

2- اگر قبلا این‌کار را انجام نداده‌اید، صفحه نتایج جستجو را برای هرکلمه یا گروه کلمات ارزیابی کنید تا شکل و قالب کلی محتوای شما مشخص شود. توجه به برخی از معیارهایی که برای رتبه‌بندی صفحات مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند مفید باشد:

3- حتما این سوال را از خودتان بپرسید:

“چه ارزش یا ویژگی منحصر به فردی می‌توانم ارائه دهم که صفحه یا محتوای من را از دیگر صفحات برتر این موضوع متمایز کند؟”

سئو On-page این امکان را به شما می‌دهد که با استفاده از آموخته‌ها و اطلاعاتی که به دست آورده‌اید، محتوایی تولید کنید که مورد علاقه مخاطب باشد. فقط حواس خودتان را جمع کنید! از افتادن در تله‌ها و استفاده از تکنیک‌های بی‌ارزش دوری کنید زیرا این موارد بجای کمک به بهبود صفحه شما، برعکس می‌توانند به آن آسیب وارد کنند.

 

تکنیک‌های بی‌ارزشی که باید از آن‌ها دوری کنید.

هدف محتوای وب‌سایت شما این است که به سوالات جستجوکنندگان پاسخ دهد، آن‌ها را در صفحات وب‌سایت راهنمایی کند و به آن‌ها کمک کند که هدف از ایجاد آن را درک کنند. محتوا تنها نباید با هدف افزایش رتبه وب‌سایت تولید شود. رتبه‌بندی وسیله‌ای است برای رسیدن به یک هدف نهایی که آن هدف نهایی، کمک به جستجوکنندگان است. اگر ما در درک این موضوع دچار خطا شویم ممکن است در دام تکنیک‌های بی ارزش بیفتیم.

برخی از این تکنیک‌ها در بخش 2 معرفی شدند اما برای مرور، دوباره نگاهی عمیق‌تر به تکنیک‌های بی‌ارزشی می‌اندازیم که برای تولید یک محتوای خوب، بهینه و مناسبِ موتورهای جستجو باید از آن‌ها دوری کنیم.

 

محتوای ضعیف

درحالی که امروزه برای ویسایت‌ها رایج است که صفحات متمایز برای هر موضوع داشته باشند، در گذشته استراتژی محتوایی متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این استراتژی بدین‌گونه بود که برای هر کلیدواژه یک صفحه مجزا تشکیل می‌شد و کلیدواژه انقدر در آن متن تکرار می‌شد تا در جستارهای معین، به رتبه اول صفحه جستجو دست پیدا کند.

برای مثال اگر کار شما فروش لباس کودک بود، ساختار وبسایت باید به این صورت می‌بود که صفحات مجزایی برای لباس کودک، جوراب کودک، کلاه  کودک و بسیاری دیگر از کلیدواژه‌های این حوزه ایجاد می‌کردید، حتی اگر اساسا محتوای تمام این صفحات یکی بود و همگی یک چیز را می‌گفتند. یک تاکتیک مشابه دیگر برای کسب و کارهای محلی این بود که صفحات مختلفی از یک محتوا برای هر شهر یا ناحیه‌ای که مشتری‌های هدف آن‌ها قرار داشت تهیه کنند. این صفحات عموما محتواهای بسیار مشابه یا حتی کاملا یکسانی داشتند که تنها  فاکتور متمایزشان، موقعیت یا مکان یا زبان آن‌ها بود.

تکنیک‌های این‌چنینی مطمئنا برای کاربران مفید نبود، پس چرا طراحان وبسایت دست به چنین کاری می‌زدند؟ باید توجه کرد که گوگل همیشه به خوبی امروزه نبود که بتواند روابط میان کلمات، مفاهیم و جملات را تشخیص دهد. پس اگر شما می‌خواستید در رتبه اول صفحات “لباس کودک” قرار بگیرید اما تنها یک صفحه با این کلیدواژه‌ها داشتید، قادر به انجامش نبودید.

این عمل منجر به تولید هزاران محتوای ضعیف و بی‌ارزش در سرتاسر اینترنت شد تا سرانجام در سال 2011 گوگل با ارائه یک آپدیت جدید به اسم Panda، این مساله را برطرف نمود. این الگوریتم جدید، محتوا و مطالب کم ارزش و ضعیف را جریمه می‌کند که باعث می‌شود تا صفحات با کیفیت به رتبه‌های بالاتری از صفحات جستجوی گوگل دست پیدا کنند. گوگل تا امروز نیز این فرآیند را تکرار کرده است که باعث کاهش ارزش صفحات کم کیفیت و افزایش ارزش صفحات با کیفیت می‌شود.

پس واضح است که برای گوگل، داشتن یک صفحه جامع و کامل درباره یک موضوع درعوض داشتن چند صفحه ضعیف برای هر کلمه کلیدی اهمیت و ارزش بیشتری دارد.

 

محتوای تکراری

همان‌گونه که از اسمش پیداست، محتوای تکراری به محتوایی گفته می‌شود که مشترکا در دامنه‌های مختلف، یا در صفحات مختلفی از یک دامنه استفاده شده باشد. بدتر از آن، حتی ممکن است محتوای سایت‌های دیگر به صورت آشکار و غیرمجاز مورد استفاده قرار بگیده که به آن محتوای کپی شده می‌گویند. این عمل می‌تواند به صورت برداشت و انتشار یک محتوا بدون تغییر و یا همراه با اصلاحات جزئی بدون ذکر منبع آن باشد.

مفاد قانونی بسیاری برای محتواهای تکراری داخلی و موجود در یک دامنه وجود دارد و استفاده از آن نیز مجاز است. به همین دلیل گوگل طراحان را به استفاده از یک تگ خاص HTML تشویق می‌کند تا نسخه اصلی محتوای موجود را به موتورهای جستجو نشان دهند. درحال حاضر اطلاعات اضافه راجع به این تگ مورنیاز نیاز نیست. تنها نکته‌ای که فعلا باید به آن توجه کنید این است که محتوای شما باید از نظر کلمات و هویت یکتا باشد.

 

Cloaking

یکی از اصول اصلی و اساسی موتورهای جستجو این است که محتوایی که موتورهای جستجو به آن دسترسی دارند و محتوایی که برای کاربران نمایش داده می‌شود، باید یکسان باشد. این موضوع بدین معنی است که طراحان و برنامه‌نویسان وبسایت‌ها مجاز نیستند متنی را در داخل کد HTML مخفی کنند که کاربر عادی مجاز به دیدن آن نیست.

هنگامی که یک وبسایت یا صفحه از این اصل تخطی کند، اصطلاحا آن را “Cloaking” می‌نامند. وقتی این اتفاق بیفتد، موتور جستجو از رده‌بندی آن صفحه یا وبسایت در بین نتایج چستجو خودداری خواهد کرد. Cloaking می‌تواند به روش‌ها و دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که هم می‌تواند جنبه خوب داشته باشد هم جنبه بد. برای مثال و روشن شدن بیشتر این مساله، به مثال زیر توجه کنید.

در برخی از موارد، گوگل Cloaking را مجاز می‌شمارد زیرا می‌تواند اثرات مثبتی بر UX داشته باشد.

 

تکرار بیش از حد کلیدواژه

حتما تا بحال با این مساله مواجه شده‌اید که هنگام تولید یک محتوا یا متن، به شما گفته می‌شود ” این کلمه کلیدی مهم باید X بار در متن تکرار شود.” و به همین‌خاطر، استفاده از کلیدواژه برای نوشتن متن را در عمل درک کرده‌اید. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند اگر آن‌ها کلیدواژه‌ها را هزاران بار در محتوایشان تکرار کنند، به صورت اتوماتیک رتبه صفحه‌شان افزایش می‌یابد. هرچند گوگل براساس عبارت جستجو شده، به دنبال کلیدواژه‌ها و مفاهیم مرتبط در صفحات وبسایت شما می‌گردد اما حقیقت اینجاست که محتوا باید جدای از تعداد کلمات کلیدی، به خودی خود ارزش و اهمیت داشته باشد. محتوای شما باید بتواند سوال کاربران را جواب دهد، آن‌ها را راهنمایی کند و برای آن‌ها مفید باشد. محتوا نباید به صورتی باشد که انگار توسط یک ربات نوشته شده است. بنابراین ترکیب کلیدواژه‌ها در عبارات شما باید به گونه‌ای باشد که برای خواننده قابل فهم بوده و او را دچار سردرگمی نکند.یدیای

 

محتوای تولیدشده توسط کامپیوتر

بدون شک یکی از بدترین و توهین‌آمیزترین شکل‌های محتوای کم‌ ارزش، محتوایی است که توسط برنامه‌های کامپیوتری و به صورت خودکار تولید شده است. این‌گونه محتوا با قصد دستکاری رتبه‌بندی موتورهای جستجو تولید می‌شود و هیچ‌گونه کمکی به کاربران نمی‌کند. رزش ار

شما ممکن است تابه‌حال به برخی از این محتواها برخورده باشید و از روی احساسی که موقع خواندن آن به شما دست می‌دهد، تشخیص داده باشید که این کلمات در اصل توسط یک برنامه کامپیوتری در کنار یکدیگر ردیف شده‌اند تا این‌که نوشته یک انسان باشند.

 

 

 

منابع:

backlinko

ahrefs

neil patel

moz

——————————————————————————————

آموزش مقدماتی سئو 1- چرا سئو مهم است؟ 2- موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟ 3- راهنمای تحقیق کلمات کلیدی 4- سئو داخلی
5- سئو تکنیکال 6- لینک سازی و قدرت دامنه 7- ارزیابی‌ ‌و‌ ‌بهبود‌ ‌عملکرد‌ در سئو

——————————————————————————————