لینک سازی و گرفتن قدرت دامنه
تا به اینجای کار آموختید چگونه محتوایی تولید کنید که به جستجو و سوالات کاربران پاسخ دهد و برای موتورهای جستجو نیز مناسب و قابل دستیابی باشد، اما این موارد بهتنهایی برای دستیابی به یک رتبه خوب در میان صفحات جستجو کافی نیستند.
اکثر وبسایتهای موجود در دنیای اینترنت، توانایی تولید یک محتوای خوب و قابل قبول را دارند و همچنین میتوانند از پس مسائل فنی وبسایت خود به خوبی برآیند و آن را بهبود ببخشند.
نکتهی اساسی که باعث برتری شما نسبت به این وبسایتها خواهد شد، توانایی تثبیت و افزایش اعتبار نام خود از طریق برقراری لینکهای قوی و متنوع است.
اینکار باعث جذب مخاطبان مختلف به وبسایت شما میشود، شهرت شما را افزایش میدهد و برند و هویتی متمایز برای شما ایجاد میکند.
طراحی سایت با وردپرس اگر نگوییم آسان است، سختی زیادی را به همراه نخواهد داشت. تقریبا میتوان گفت همه افراد با کمی آموزش در زمینه طراحی سایت به راحتی میتوانند هسته اولیه وردپرس را خودشان راه اندازی کنند.
لینکها و کیفیت محتوا دو مورد از سه فاکتور مهم و تاثیرگذار سئو در ردهبندی گوگل محسوب میشوند.
وبسایتهای ارزشمند و قابل اعتماد تمایل به برقراری ارتباط با دیگر وبسایتهای مهم دارند و برعکس، وبسایتهای کمارزش با دیگر وبسایت بیمحتوا ارتباط برقرار میکنند.
اما لینکها دقیقا چه چیزی هستند؟ چگونه میتوانید از وبسایتهای مهم و ارزشمند لینک بهدست آورید؟ برای پاسخ به این سوالات نیاز است که از مباحث پایه شروع کنیم.
اگر در دنیای سئو مبتدی هستید میتوانید با شروع از مقاله آموزش سئو مقدماتی نوشته شده توسط مشاوره حرفهای سئو جواد یاسمی مسیر یادگیری را در پیش گیرید.
لینک چیست؟
لینکهای ورودی، که تحت عنوان لینکهای پشتیبانی (Backlink) یا لینکهای خارجی نیز شناخته میشوند، یک نوع مسیرِ دسترسی در زبان HTML هستند که کاربر را از یک نقطه در دنیای اینترنت به وبسایتی که متعلق به آن لینک است، هدایت میکنند.
لینکها به گونهای معرف وبسایت مربوط به خود هستند و با توجه محل قرارگیری آنها، کاربران بیشتری را به سمت وبسایت هدایت کرده و به شهرت آن صفحه میافزایند.
برای مثال فرض کنید شما به یک شهر غریبه سفر کردهاید و به علت مدت طولانی سفر خسته شده، نیاز به استراحت دارید.
تصمیم میگیرید که یک هتل مناسب در شهر پیدا کنید و برای اینکار از افرادیکه در خیابان تردد دارند سراغ یک هتل خوب را میگیرید، افرادی که هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.
اگر تمام آنها آدرس یک هتل مشخص را به شما بدهند، شما در اینکه آنجا بهترین هتل شهر است تردید نخواهید کرد.
لینکها نیز همینکار را برای موتورهای جستجو انجام میدهند. هر قدر ارجاعات و لینکهای یک وبسایت بیشتر باشد، موتورهای جستجو میفهمند که آن سایت از اهمیت بالایی در میان کاربران برخوردار است.
از اواخر دهه 1990، موتورهای جستجو لینکها را به عنوان رایهایی مبنی بر محبوبیت و اهمیت یک وبسایت در سرتاسر دنیای اینترنت به حساب آوردند.
لینکهای داخلی، یا لینکهایی که صفحات داخلی یک دامنه به یکدیگر متصل میکنند، دقیقا تاثیری مشابه لینکهای خارجی بر روی افزایش اهمیت وبسایت دارند.
افزایش تعداد لینکهای داخلی که به یک صفحه مشخص در وبسایت شما منتهی میشوند، به عنوانی سیگنالی برای گوگل تلقی میشود که اهمیت آن صفحه را بالا ببرد.
البته تمام اینها در صورتی است که تعداد لینکها به صورت نرمال و طبیعی افزایش یابد و به اسپم تبدیل نشود.
با گذشت زمان موتورهای جستجو به روشی برای بررسی لینکها دست پیدا کردند و امروزه از الگوریتمهایی برای ارزیابی سایتها و صفحاتی که بر اساس لینکهای موجود پیدا میکنند، میپردازند.
الگوریتمهای گوگل چه هستند و چگونه کار میکنند؟ موتورهای جستجو چگونه این لینکها را ارزیابی میکنند؟ تمامی این مسائل از مفهومی به اسم E-A-T شروع میشود.
E-A-T چیست؟
در بین معیارهای کیفیت جستجو در گوگل، مفهوم E-A-T از اهمیت بالایی برخوردار است. این عبارت مخفف کلمات Expert، Authoritative و Trustworthy است که به ترتیب بیانگر مفاهیم تخصص، اعتبار و اعتماد است.
وبسایتهایی که از این خصوصیات برخوردار نباشند از طرف موتورهای جستجو به عنوان وبسایتهای کمارزش شناسایی میشوند.
با پیشرفت و تکامل موتورهای جستجو و افزایش اهمیت مقصود کاربران در جستجو، اهمیت این مفهوم را نیز افزایش دادهاست.
رعایت اصول یاد شده در طراحی سایت و تولید محتوا باید به یک امر اساسی در مهارتهای سئو تبدیل شود.
این اصول نه تنها منجر به ایجادیک سایت بهتر میشوند، بلکه آیندهنگرانه نیز هستند، زیرا درنهایت کاری که گوگل به دنبال انجام است ارائه ارزشهای بزرگ به جستجوکنندگان و راضی کردن آنها است.
در سال 99 در ایران خیلی از سایتهای پزشکی و تخصصی از نظر تعداد کلیک افت شدید داشته اند در جلسات مشاوره تخصصی برای بازگشت کلیکها اطلاعات و تحربه ارزشمندی بهدست آمد که نگرانی این کسبو کارها نسبت به کاهش فروش را تبدیل به لبخند کرد.
برای آگاهی از سرویس های سئو و هزینه های هر کدام از خدمات سئو و برای پاسخ به سوال خدمات سئو چیست؟ به صفحه خدمات سئو بروید.
ارتباط E-A-T و لینکهای سایت
با افزایش شهرت و اهمیت یک وبسایت، تعداد لینکهای آن نیز افزایش مییابد، سایتی مانند ویکیپدیا، از هزاران وبسایت متنوع در سرتاسر اینترنت لینک میگیرد. این مساله نشان میدهد که ویکیپدیا در زمینه خود تخصص فراوانی دارد، اعتبارش تثبیت شده است و درمیان سایتهای دیگر قابل اعتماد است. به همین دلیل ارجاعات آن بسیار بالا میرود.
برای دستیابی به اعتبار بالا و اعتمادسازی در موتورهای جستجو، شما نیازمند لینکهایی هستید که از سمت سایتهای ارزشمند هستید. این وبسایتها باید در رابطه با اصول E-A-T از کیفیت بالایی برخوردار باشند.
لزومی ندارد که این سایتها در سطح ویکیپدیا یا دیگر سایتهای مشابه باشند، اما باید از پس وظیفه تامین محتوای معتبر و قابلاعتماد برای مخاطبان خود برآیند.
منابع:
دستهبندیها: مشاوره سئو _ خدمات سئو _ طراحی سایت مشهد _ مجله سئو