09376996070 (سفارش سئو، سایت و تبلیغات)

آموزش سئو پادکست

SEO_podcast
آنچه در این مقاله می خوانید:

در میان روشهای مختلف مارکتینگ، بازاریابی محتوا یا همان کانتنت مارکتینگ یکی از محبوبترین و پرکاربردترین روشهایی است که صاحبان وب سایتهای مختلف از آن استفاده میکنند. محتواهای متنی، ویدئویی و تصویری بیشترین حجم از محتواهای منتشر شده در فضای وب را به خود اختصاص داده اند. اما در چند سال اخیر، نوع جدیدی از محتوا در بین مردم رواج پیدا کرده است که همان پادکستها یا محتواهای صوتی هستند. پادکستها انواع مطالب آموزشی، داستانی و … را در خود دارند و به دلیل نوع ارائه محتوا که تنها شنیدنی است، در زمان مخاطب صرفهجویی میشود. 

اما مسئله اصلی که با افزایش توجه مردم به پادکستها، مدیران وب سایتها باید به آن بپردازند سئو پادکست است. برای کسانی که میخواهند وب سایت آنها از نظر اصول سئو دارای رتبه بندی مناسبی بوده و در فهرست نتایج گوگل، در رنکینگ بالاتری قرار گیرند، باید به سئو پادکست هم توجه کنند. از اواسط سال 2019 به بعد، گوگل نیز به این شیوه از بازاریابی محتوا توجه بیشتری کرده و با اسکن فایلهای صوتی، آنها را به شکل دقیقتر برای بهینه سازی وب سایت، بررسی میکنند. از این رو، توجه به بهینه سازی پادکستها و سئو آن، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ادامه این مطلب، علاوه بر بررسی برخی نکات ضروری مربوط به سئو پادکست، آموزش بهینه سازی آن برای بهبود سئو را به شما آموزش خواهیم داد. اگر شما هم روی وب سایت خود فایلهای صوتی و پادکست به اشتراک میگذارید، ادامه مطلب را از دست ندهید. 

سئو پادکست چیست؟

سئو (SEO) یا Search Engine Optimization، یکی از عناصر کلیدی در بازاریابی دیجیتال است که به جذب بیشتر بازدیدکنندگان وب سایت شما کمک میکند. در واقع فرآیند سئو، به معنای بهینه سازی وب سایت، صفحات یا محتوای آن به گونهای است که در نتایج موتورهای جستجو، در رتبه های بالاتری قرار گیرد. طبیعتاً مواردی مانند بهینه سازی کلمات کلیدی، متن محتوا و … در مورد پادکستها که فایلهای صوتی هستند، صدق نمیکند. پس برای سئو پادکستها باید چه کارهایی انجام داد؟

مشاهده این مطلب  مروری بر تبلیغات رسانه‌ای

برخی تکنیکهای اساسی برای بهینه سازی پادکستها وجود دارد که هم برای محتوای متنی و هم برای محتوای صوتی میتواند استفاده شود. با استفاده از این تکنیکهای سئو، نه تنها شنوندگان بیشتری برای پادکست خود، بلکه بازدیدکنندگان بیشتری برای وب سایت خود به دست می آورید. در ادامه برخی از موثرترین اصول سئو پادکست را بررسی میکنیم.

سئو پادکست چیست؟

بهینه سازی سئو پادکستها

تا همین اواخر، بررسی پادکست ها و سایر محتواهای صوتی در سئو وب سایتها چندان اهمیت نداشتند اما حالا با بیشتر شدن علاقه مردم به این شکل از محتوا، باید بهینه سازی سئو پادکستها نیز به صورت جدیتر بررسی شود. همان طور که پیش از این گفتیم، از سال 2019 به بعد گوگل اعلام کرد که پادکستها نیز باید مطابق معیارهای سئو بهینه سازی شوند تا در نتایج جستجو آنها، در رتبه های بالاتری نمایش داده شود. 8 مرحله زیر، به شما برای بهبود سئو پادکستها و افزایش بازدید آن کمک میکند. 

1. یافتن بستر مناسب برای انتشار پادکست

قبل از هر چیز، باید ببینید که مخاطبان هدف پادکست شما بیشتر در چه پلتفرمهایی فعال هستند. این یکی از اصلی ترین مراحلی است که پیش از انتشار پادکست خود باید به آن توجه کنید. شما در این مرحله باید سعی کنید تا با کسب اطلاعات بیشتر درباره مخاطبان هدف و پیدا کردن آنها، ببینید که با کدام پلتفرمها تعامل بیشتری دارند. امروزه اپلیکیشنها و وبسایتهای زیادی برای دانلود و گوش دادن به پادکستهای مختلف طراحی شدهاند و برای بهبود سئو پادکست شما، باید ببینید موضوعی که در این فایل صوتی درباره آن صحبت شده، به کاربران کدام یک از این پلتفرمها مرتبط است. در واقع میتوان گفت که با انتشار پادکست در بستر مناسب، نیمی از راه را طی کردهاید.

مشاهده این مطلب  SEM چیست؟ راهنمای شما به بازاریابی موتور جستجو

2. داشتن تم یا موضوع مناسب

اگرچه پادکستها بیشتر شبیه به یک گفتگوی مجازی هستند، اما پیروی از یک تم یا موضوع خاص و مناسب در سئو پادکست بسیار مهم است. با شناخت مخاطبان و درک این که کدام موضوعات بیشتر مورد توجه آنها قرار میگیرند، میتوانید موضوعات مناسبتری را انتخاب کنید. 

اگر موضوعی واضح را بر اساس ترجیح و علاقه مخاطبان خود پیروی کنید، درک محتوای پادکست و نحوه فهرست بندی آن برای گوگل نیز آسانتر خواهد بود. علاوه بر این، یک موضوع واضح و واحد به شنوندگان کمک میکند تا تمرکز اصلی شما را بدون سردرگم شدن در فضای پادکست درک کنند.

داشتن تم یا موضوع مناسب

3. ایجاد وب سایت برای پادکست

اگرچه برای انتشار پادکست لزوماً به یک وبسایت نیاز ندارید، اما این موضوع کاملاً به نفع بهبود سئو پادکست شما خواهد بود. داشتن یک وب سایت، باعث میشود تا موتورهای جستجو فایلهای صوتی شما را بررسی کرده و با نمایش آن برای مخاطبان بیشتر، منجر به افزایش میزان بازدید و تعداد دانلود پادکست شود. همچنین میتوانید در وب سایت خود یک وبلاگ پیرامون موضوعات پادکستها ایجاد کرده و با بهینه سازی محتواهای آن از نظر سئو، به رتبه بندی بهتر وب سایت خود کمک کنید. 

4. افزودن کلمات کلیدی به اپیزودهای پادکست

کلمه کلیدی اصلی پادکست شما، عنوان آن است؛ به همین دلیل باید مطمئن شوید که مناسبترین عبارت را انتخاب کرده اید. این عنوان یا کلمه کلیدی اصلی، موضوع پادکست را بیان کرده و مخاطبان شما از این طریق تشخیص میدهند که محتوای آن را میپسندند یا خیر. 

علاوه بر عنوان، کلمات کلیدی باید در فایل صوتی پادکست نیز ذکر شود. برای انتخاب این کلمات کلیدی، باید دقت کنید که علاوه بر دربرگرفتن موضوع پادکست، از نظر سئو نیز مناسب بوده و حجم جستجوی زیادی را شامل شود.  

مشاهده این مطلب  نه نکته برتر برای یافتن مشتریان جدید

5. افزودن توضیحات یا رونوشت (Transcript) پادکست

اگرچه گوگل اکنون قابلیتهای NLP بهتری دارد، اما هنوز هم کامل نیست. افزودن یک رونوشت از محتوای پادکست یا توضیحات مرتبط با آن، فرصت بیشتری برای بررسی آن را در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد. این امر منجر به نمایش محتوای شما برای کاربران در فهرست نتایج جستجو خواهد شد. این کار همچنین منجر به درک بهتر و آشنایی مخاطب با موضوع کلی پادکست میشود. 

افزودن توضیحات یا رونوشت (Transcript) پادکست

6. افزودن متا دیتا (Metadata) یا فراداده

متادیتا یا فراداده، یک فضای ضروری برای ارائه جزئیات بیشتر در مورد پادکست شما است. این بخش موضوع پادکست را هم به مخاطبان و هم به الگوریتمهای گوگل، توضیح میدهد. 

7. لینک دادن به پادکست در شبکه های اجتماعی

یکی از نشانه های اصلی موفقیت پادکست شما، تعداد اشتراک گذاری آن و نظراتی است که در شبکه های اجتماعی دریافت میکند. بهتر است از تاثیر بسزای این پلتفرمها غافل نشده و با ارائه توضیحات و معرفی پادکست خود در شبکه های اجتماعی، برای صفحه وب سایت آن لینکسازی کرده و به افزایش بازدید و بهبود سئو تلاش کنید. 

8. نظرخواهی از مخاطبان

تنها اشتراک پادکست در شبکه های اجتماعی نیست که به افزایش بازدید و موفقیت پادکست شما کمک میکند، بلکه نظرات مخاطبان نیز تا حد زیادی این نقش را ایفا میکند. گوگل و سایر موتورهای جستجو به نظرات روی محتواهای مختلف اهمیت زیادی میدهند. شما همواره میتوانید شنوندگان خود را به نوشتن نظرات خود درباره پادکستها تشویق کنید.

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

استراتژیست و مشاور سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی 09376996070

آخرین مقالات مرتبط

آیا متا برای تضعیف پرونده‌ی ضدانحصار خود، زمینه‌ ساز رشد تیک‌ تاک شد؟

آیا متا برای تضعیف پرونده‌ی ضدانحصار خود، زمینه‌ ساز رشد تیک‌ تاک شد؟

در دنیای پرتنش رقابت میان غول‌های فناوری، گاهی سکوت، از هر فریادی بلندتر شنیده می‌شود. این‌بار، توجه‌ها...

زمان‌ بندی پست در فیسبوک: چگونه در ۳ قدم ساده، حضور حرفه‌ ای و بدون استرس بسازید

اگر از تلاش‌های بی‌نتیجه برای انتشار منظم در فیسبوک خسته شده‌اید، وقتش رسیده به روش حرفه‌ای‌ها روی بیاورید:...
لینک گذاشتن توی پست‌ های لینکدین

آیا افزودن لینک در پست‌های لینکدین باعث کاهش بازدید می‌شود؟ برعکس، باعث افزایش تعامل است

آیا لینک گذاشتن در پست‌های لینکدین باعث کاهش بازدید می‌شود؟ بررسی کامل با داده‌های واقعی برای سال‌ها،...
سئو چیست؟ راهنمای جامع و به_ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

سئو چیست؟ راهنمای جامع و به‌ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

در دنیای دیجیتال امروز، حضور در نتایج برتر موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، برای هر کسب‌وکار یا وب‌سایتی...
۲۳ کمپین تبلیغاتی موفق که دنیای برندینگ را متحول کردند

۲۳ کمپین تبلیغاتی موفق که دنیای برندینگ را متحول کردند

در دنیای بازاریابی و تبلیغات، رقابت شدیدتر از همیشه است و تنها برندهایی برنده‌اند که بتوانند پیام خود...
۵ روش هوشمندانه برای رصد تبلیغات رقبا

۵ روش هوشمندانه برای رصد تبلیغات رقبا

تحلیل رقبا یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر استراتژی بازاریابی دیجیتال حرفه‌ایه. اما متأسفانه خیلی از کسب‌وکارها...
آموزش کامل نصب Google Tag

آموزش کامل نصب Google Tag برای ردیابی تبدیل در سال ۱۴۰۴

اگر در سال ۱۴۰۴ هنوز از ابزارهای دقیق برای ردیابی تبدیل‌های سایت و تبلیغات گوگل استفاده نمی‌کنید، احتمالاً...
ابزارهای ساخت ویدیو با هوش مصنوعی

۷ ابزار برتر ساخت ویدیو با هوش مصنوعی

تولید ویدیوهای جذاب برای شبکه‌های اجتماعی یا کمپین‌های بازاریابی، همیشه یکی از چالش‌های بزرگ برای تولیدکنندگان...
هدف‌گذاری و بهترین زمان انتشار

معرفی قابلیت هدف‌گذاری و زمان‌بندی هوشمند پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی

اگر مدیریت شبکه‌های اجتماعی برات یک دغدغه دائمیه، خبر خوب اینکه حالا می‌تونی با ابزارهای جدید، بدون دغدغه...
تقویم مناسبت‌ های شبکه‌ های اجتماعی برای سال ۱۴۰۴ شمسی

تقویم مناسبت‌ های شبکه‌ های اجتماعی برای سال ۱۴۰۴ شمسی (۲۰۲۵ میلادی)

مناسبت‌های شبکه‌های اجتماعی همیشه هم ارزش استفاده ندارند؛ اما اگر رویدادهایی را پیدا کنید که با محتوای...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تبلیغات محیطی (بیلبورد، هدایا ویژه و …) | 09339159432

سفارش تبلیغات دیجیتال (طراحی سایت، سئو، اینستاگرام و ..) | 09376996070