سئو، سایت، محتوا و گوگل (6070-699-0937)

آموزش سئو پادکست

SEO_podcast
آنچه در این مقاله می خوانید:

در میان روشهای مختلف مارکتینگ، بازاریابی محتوا یا همان کانتنت مارکتینگ یکی از محبوبترین و پرکاربردترین روشهایی است که صاحبان وب سایتهای مختلف از آن استفاده میکنند. محتواهای متنی، ویدئویی و تصویری بیشترین حجم از محتواهای منتشر شده در فضای وب را به خود اختصاص داده اند. اما در چند سال اخیر، نوع جدیدی از محتوا در بین مردم رواج پیدا کرده است که همان پادکستها یا محتواهای صوتی هستند. پادکستها انواع مطالب آموزشی، داستانی و … را در خود دارند و به دلیل نوع ارائه محتوا که تنها شنیدنی است، در زمان مخاطب صرفهجویی میشود. 

اما مسئله اصلی که با افزایش توجه مردم به پادکستها، مدیران وب سایتها باید به آن بپردازند سئو پادکست است. برای کسانی که میخواهند وب سایت آنها از نظر اصول سئو دارای رتبه بندی مناسبی بوده و در فهرست نتایج گوگل، در رنکینگ بالاتری قرار گیرند، باید به سئو پادکست هم توجه کنند. از اواسط سال 2019 به بعد، گوگل نیز به این شیوه از بازاریابی محتوا توجه بیشتری کرده و با اسکن فایلهای صوتی، آنها را به شکل دقیقتر برای بهینه سازی وب سایت، بررسی میکنند. از این رو، توجه به بهینه سازی پادکستها و سئو آن، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ادامه این مطلب، علاوه بر بررسی برخی نکات ضروری مربوط به سئو پادکست، آموزش بهینه سازی آن برای بهبود سئو را به شما آموزش خواهیم داد. اگر شما هم روی وب سایت خود فایلهای صوتی و پادکست به اشتراک میگذارید، ادامه مطلب را از دست ندهید. 

سئو پادکست چیست؟

سئو (SEO) یا Search Engine Optimization، یکی از عناصر کلیدی در بازاریابی دیجیتال است که به جذب بیشتر بازدیدکنندگان وب سایت شما کمک میکند. در واقع فرآیند سئو، به معنای بهینه سازی وب سایت، صفحات یا محتوای آن به گونهای است که در نتایج موتورهای جستجو، در رتبه های بالاتری قرار گیرد. طبیعتاً مواردی مانند بهینه سازی کلمات کلیدی، متن محتوا و … در مورد پادکستها که فایلهای صوتی هستند، صدق نمیکند. پس برای سئو پادکستها باید چه کارهایی انجام داد؟

مشاهده این مطلب  یوتیوب چیست؟

برخی تکنیکهای اساسی برای بهینه سازی پادکستها وجود دارد که هم برای محتوای متنی و هم برای محتوای صوتی میتواند استفاده شود. با استفاده از این تکنیکهای سئو، نه تنها شنوندگان بیشتری برای پادکست خود، بلکه بازدیدکنندگان بیشتری برای وب سایت خود به دست می آورید. در ادامه برخی از موثرترین اصول سئو پادکست را بررسی میکنیم.

سئو پادکست چیست؟

بهینه سازی سئو پادکستها

تا همین اواخر، بررسی پادکست ها و سایر محتواهای صوتی در سئو وب سایتها چندان اهمیت نداشتند اما حالا با بیشتر شدن علاقه مردم به این شکل از محتوا، باید بهینه سازی سئو پادکستها نیز به صورت جدیتر بررسی شود. همان طور که پیش از این گفتیم، از سال 2019 به بعد گوگل اعلام کرد که پادکستها نیز باید مطابق معیارهای سئو بهینه سازی شوند تا در نتایج جستجو آنها، در رتبه های بالاتری نمایش داده شود. 8 مرحله زیر، به شما برای بهبود سئو پادکستها و افزایش بازدید آن کمک میکند. 

1. یافتن بستر مناسب برای انتشار پادکست

قبل از هر چیز، باید ببینید که مخاطبان هدف پادکست شما بیشتر در چه پلتفرمهایی فعال هستند. این یکی از اصلی ترین مراحلی است که پیش از انتشار پادکست خود باید به آن توجه کنید. شما در این مرحله باید سعی کنید تا با کسب اطلاعات بیشتر درباره مخاطبان هدف و پیدا کردن آنها، ببینید که با کدام پلتفرمها تعامل بیشتری دارند. امروزه اپلیکیشنها و وبسایتهای زیادی برای دانلود و گوش دادن به پادکستهای مختلف طراحی شدهاند و برای بهبود سئو پادکست شما، باید ببینید موضوعی که در این فایل صوتی درباره آن صحبت شده، به کاربران کدام یک از این پلتفرمها مرتبط است. در واقع میتوان گفت که با انتشار پادکست در بستر مناسب، نیمی از راه را طی کردهاید.

مشاهده این مطلب  چطوری پادکست را سئو کنیم؟

2. داشتن تم یا موضوع مناسب

اگرچه پادکستها بیشتر شبیه به یک گفتگوی مجازی هستند، اما پیروی از یک تم یا موضوع خاص و مناسب در سئو پادکست بسیار مهم است. با شناخت مخاطبان و درک این که کدام موضوعات بیشتر مورد توجه آنها قرار میگیرند، میتوانید موضوعات مناسبتری را انتخاب کنید. 

اگر موضوعی واضح را بر اساس ترجیح و علاقه مخاطبان خود پیروی کنید، درک محتوای پادکست و نحوه فهرست بندی آن برای گوگل نیز آسانتر خواهد بود. علاوه بر این، یک موضوع واضح و واحد به شنوندگان کمک میکند تا تمرکز اصلی شما را بدون سردرگم شدن در فضای پادکست درک کنند.

داشتن تم یا موضوع مناسب

3. ایجاد وب سایت برای پادکست

اگرچه برای انتشار پادکست لزوماً به یک وبسایت نیاز ندارید، اما این موضوع کاملاً به نفع بهبود سئو پادکست شما خواهد بود. داشتن یک وب سایت، باعث میشود تا موتورهای جستجو فایلهای صوتی شما را بررسی کرده و با نمایش آن برای مخاطبان بیشتر، منجر به افزایش میزان بازدید و تعداد دانلود پادکست شود. همچنین میتوانید در وب سایت خود یک وبلاگ پیرامون موضوعات پادکستها ایجاد کرده و با بهینه سازی محتواهای آن از نظر سئو، به رتبه بندی بهتر وب سایت خود کمک کنید. 

4. افزودن کلمات کلیدی به اپیزودهای پادکست

کلمه کلیدی اصلی پادکست شما، عنوان آن است؛ به همین دلیل باید مطمئن شوید که مناسبترین عبارت را انتخاب کرده اید. این عنوان یا کلمه کلیدی اصلی، موضوع پادکست را بیان کرده و مخاطبان شما از این طریق تشخیص میدهند که محتوای آن را میپسندند یا خیر. 

علاوه بر عنوان، کلمات کلیدی باید در فایل صوتی پادکست نیز ذکر شود. برای انتخاب این کلمات کلیدی، باید دقت کنید که علاوه بر دربرگرفتن موضوع پادکست، از نظر سئو نیز مناسب بوده و حجم جستجوی زیادی را شامل شود.  

مشاهده این مطلب  سئو کلاه سیاه چیست؟ در رابطه با سئو کلاه سیاه نخوانیم؟

5. افزودن توضیحات یا رونوشت (Transcript) پادکست

اگرچه گوگل اکنون قابلیتهای NLP بهتری دارد، اما هنوز هم کامل نیست. افزودن یک رونوشت از محتوای پادکست یا توضیحات مرتبط با آن، فرصت بیشتری برای بررسی آن را در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد. این امر منجر به نمایش محتوای شما برای کاربران در فهرست نتایج جستجو خواهد شد. این کار همچنین منجر به درک بهتر و آشنایی مخاطب با موضوع کلی پادکست میشود. 

افزودن توضیحات یا رونوشت (Transcript) پادکست

6. افزودن متا دیتا (Metadata) یا فراداده

متادیتا یا فراداده، یک فضای ضروری برای ارائه جزئیات بیشتر در مورد پادکست شما است. این بخش موضوع پادکست را هم به مخاطبان و هم به الگوریتمهای گوگل، توضیح میدهد. 

7. لینک دادن به پادکست در شبکه های اجتماعی

یکی از نشانه های اصلی موفقیت پادکست شما، تعداد اشتراک گذاری آن و نظراتی است که در شبکه های اجتماعی دریافت میکند. بهتر است از تاثیر بسزای این پلتفرمها غافل نشده و با ارائه توضیحات و معرفی پادکست خود در شبکه های اجتماعی، برای صفحه وب سایت آن لینکسازی کرده و به افزایش بازدید و بهبود سئو تلاش کنید. 

8. نظرخواهی از مخاطبان

تنها اشتراک پادکست در شبکه های اجتماعی نیست که به افزایش بازدید و موفقیت پادکست شما کمک میکند، بلکه نظرات مخاطبان نیز تا حد زیادی این نقش را ایفا میکند. گوگل و سایر موتورهای جستجو به نظرات روی محتواهای مختلف اهمیت زیادی میدهند. شما همواره میتوانید شنوندگان خود را به نوشتن نظرات خود درباره پادکستها تشویق کنید.

جواد یاسمی
جواد یاسمی

مشاوره و مجری سئو سایت های کارخانه ها برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در ایران | سئو با جواد یاسمی

آخرین مقالات

آموزش-نحوه-توسعه-استراتژی-محتوا
آموزش نحوه توسعه استراتژی محتوا: راهنمای گام به گام
با یک استراتژی محتوای موفق، می توانید با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید و در عین حال خود را به عنوان...
تولید-سرنخ-چیست؟
تولید سرنخ چیست؟ انواع لید و راه های ایجاد لید
تولید لید یک فرآیند تجاری است که فروش و بازاریابی را با هم ترکیب می کند تا افراد را به سمت یک برند و...
بازار-هدف-چیست؟
بازار هدف چیست؟ و چگونه بازار خود را مشخص کنیم
بازار هدف گروه خاصی از افراد با ویژگی های مشترک است که یک کسب و کار محصولات یا خدمات خود را برای آنها...
بازاریابی-سئو-چیست-و-چگونه-شروع-کنیم؟
بازاریابی سئو چیست و چگونه شروع کنیم؟
سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است و یک بازاریابی دیجیتال فرآیندی که مستلزم بهینه سازی وب...
نیچ-مارکت-چیست؟ -
نیچ مارکت چیست و چگونه به یک بازار نیچ دست پیدا کنیم؟
بازارهای نیچ بخش های بسیار ویژه ای از مصرف کنندگان هستند که ویژگی ها و کیفیت های خاصی را با یکدیگر به...
پادکست-را شروع-نکنید
پادکست را شروع نکنید: 10 درس از 10 هزار دانلود پادکست های Ahrefs
ما اخیراً از 10 هزار بار دانلود پادکست های Ahrefs عبور کرده ایم و صادقانه فکر می‌کردم این 10 هزار آسان‌تر...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تماس
  • روبیکا
  • تلگرام
  • واتساپ
× Send

خدمات سئو سایت و گوگل

میخوایید رتبه یک سرچ گوگل شوید؟

سفارش >> 09376996070