الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

حتما الگوریتمی وجود دارد که عبارات جست و جو شده را درک میکند تا نتایج مرتبط تری برای کاربر خود ایجاد کند. این الگوریتم تلاش بر این دارد که متن جست و جو شده را درک کند و از نظر رتبه و مرتبط بودن آن با متن سایت ها را به شما نشان دهد.
الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

فرض کنید دوستی در مورد بهترین باغ وحش تهران از شما سوال میپرسد. البته با اینکه شما به آنجا چنیدن بار رفته اید اطلاعات کافی در مورد باغ وحش ها ندارید. در آن موقعیت چه میکنید؟ قطعا شما در وب متن خواسته شده را جست و جو میکنید ومشخصات کامل آن از نظیر عکس- آدرس- و نظرات مشتریان برای شما نمایان میشود. که این کار را الگوریتم مرغ مگس خوارانجام میدهد.

آیا گوگل همیشه اینقدر در درک معنای متن خوب بوده؟

اگر در این زمینه مطالعه کرده باشید حتما به یاد دارید که گوگل در سالهای نه چندان دور به این اندازه هوشمند نبود و رسیدن به پاسخ شما اصلا کار آسانی نبود. (زیرا هنوز گوگل به درک بالای متن ها نرسیده بود)

مثلا اگر شما سوال خود را در گوگل مترح میکردین در صفحات اول گوگل برای شما صفحات اسپم و نامرتب می آمد. این سایت ها میخواهند با انجام مراحل کلاه سیاه گوگل را دور بزنند و باعث میشدند که کاربران از گوگل تا حدی متنفر شوند و این باعث شد که در قبل از معرفی این الگوریتم کل بازدید های گوگل افت شدیدی داشته باشد.

وقتی شما در آن موقع اولین سایت را که باز میکردین دها یا صدها تبلیغ محصولات تحویل شما داده میشد که بسیار آزار دهنده بود. اما گوگل دست رو دست نگذاشت و با اینکه کاربران کمتری به گوگل سر میزدند گوگل تصمیم بسیار خوبی گرفت و باز کارخانه الگوریتم سازی خود را روشن کرد و الگوریتمی ساخت که میتوانست سایت ها را به خوبی دسته بندی کند و سایت های اسپم را در آخرین صفحات قرار میداد. این الگوریتم همان الگوریتم مرغ مگس خوار است.

ورود الگوریتم مرغ مگس خوار به باغ وحش گوگل

فکر کنید که 1 سال پیش شما میخواستید درباره این الگوریتم مقاله ای بنویسید. شما باید برای اینکه محتوای شما دیده شود باید چندین بار کلمه (مرغ مگس خوار) را در مقاله خود تکرار کنید که این کار برای کاربران بد و ناخوشایند بود. و همچنین کیفیت محتوا را پایین میبرد.
تکرار بیش از حد کلمات کلیدی بیش از اندازه باعث شد که گوگل مفهوم نتایج را بفهمد و بعد سایت های مورد نیاز را به کاربر نشان دهد که در آن موقع بود که گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird را به صورت رسمی در ماه آگوست 2013 معرفی کرد. گوگل توانست با استفاده از این الگوریتم منظور کاربر را بهتر می فهمید و بهترین محتوا را در اختیار کاربر قرار دهد.

مثلا دیگر نیاز نیست اگر بخواهید بفهمید ماشینی در چه سالی ساخته شد به جای این سوال (ماشین 2016 تیپ 5 ایران خودرو در چه سالی رونمایی شد) میتوان نوشت. (206 تیپ 5)

اگر در این مواقع گوگل بهترین سایت ها را برای شما آورده یعنی گوگل منظور شما را به خوبی فهمیده است و دیگر لازم نیست بنویسیم 206 تیپ 6 ایران خودرو در چه سالی تولید به صورت کامل تایپ کنیم. نکته جالب این است که اگر شما این را تایپ کنید (206 تیپ پنج) نه تنها سال تولید و معرفی آن نشان داده میشود بلکه کل مشخصات آن هم نمایان میشود. بنابراین گوگل اطلاعات جذابی که فکر میکند شما آن را پسند میکنید برای شما نشان میدهد.

چرا نام این الگوریتم مرغ مگس خوار است؟

در اینکه گوگل سعی دارد برای جلب رضایت کاربران نام ها جذابی برای الگوریتم خو بگذارد شکی نیست اما یکی از دلایلی که گوگل این نام رای روی این الگوریتم گذاشت این است که این الگوریتم سرعت و دقت فراوانی هم دارد. شباهت این الگوریتم به مرغ مگس خوار همین سرعت و دقت است. علاوه بر این اگر شما در محتوای خود کلمات کلیدی زیادی را استفاده کنید از این الگوریتم جریمه سختی دریافت میکنید.

هدف الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

یکی از راز های گوگل که در همه ی الگوریتم های خود استفاده کرده این است که: هدف همه ی الگوریتم ها تقریبا درک مفهوم متن کاربر است که رضایت کاربر را با این کار جلب کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار همه خارج از این محدوده نیست و سعی دارت با درک منظور و مفهوم کاربر همان نتیجه ای را نشان دهد که کاربر به دنبال آنها میگردد .اما این پایان کار نیست.

گوگل اطلاعات دیگری هم درباره چیزی که جست و جو کرده را به صورت جذاب به دست کاربر میرساند تا کاربر را وسوسه به جست و جو در مورد آن نکته هم میکند. بگذارید یک مثال برایتان بزنم .مثلا اگر شما در وب خود سرچ کنید کیفیت آبمیوه باید چطور باشد گوگل سعی میکند با اطلاعاتی که از مرغ مگس خوار میگیرد را به صورت مرتب یه شما تحویل دهد و دیگر مثل قدیم خبری از محتوای نامرتب و بی ارزش نیست. این یعنی چه؟ یعنی اینکه گوگل عمق حرف شما را فهمیده و میداند شما به دنبال چه چیزی میگردید و با این کار نیاز شما را برآورده میکند.

بهبود سئو سایت با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار.

اگر یادتان باشد ابن الگوریتم میخواهد رضایت کاربر را بگیرد و اکثر کاربران برای جست و جو متن ها کوتاه را انتخواب میکنند پس باید:

  1.  از کلمات کلیدی متنوع استفاده کنیم.
  2. از نشانه گذاری استاندارد استفاده کنیم.
  3. نرخ پرش را کم و زمان حضور کاربران را بیشتر کنیم.

این الگوریتم هم مانند بقیه الگوریتم ها مئمور است که متن کاربر را بهتر درک کند و با نشان دادن سایت های مورد نیاز مخاطب رضایت او را جلب کند.

 

منبع:

moz

wordstream

wikipedia

SEJ

SEL

neilpatel

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *