تحقیق کلمات کلیدی سئو
ابزار قوی برای تحقیق کلمات کلیدی سئو

در جستجوی کلید واژه

درک کنید که مخاطبان شما چه چیزی می خواهند پیدا کنند.

 

 

 

 

 

 

اکنون که یاد گرفتید چگونه در نتایج جستجو ظاهر شوید، بیایید  کلمات کلیدی استراتژیک برای هدفگذاری در محتوای وب سایت و صفحات هدف را پیدا کنیم، و بدانیم که چگونه می توان از آن محتوا برای رضایت کاربران و موتورهای جستجو استفاده کرد.

تحقیقات کلمات کلیدی در درک بهتر بازار هدف کسب و کار شما و چگونگی جستجوی کاربران و مشتریان شما در گوگل برای پیدا کردن محتوا، خدمات یا محصولان کمک زیادی می کند.

 

 

تحقیقات کلمات کلیدی دیتاهای خاصی از قصد و نیت کاربران را در اختیار شما قرار می دهد که می تواند به شما در پاسخ دادن به سؤالات زیر کمک کند.

  1. کسانی که سرچ می کنند به دنبال چه چیزی هستند؟
  2. چند نفر این کلمه را جت و جو می کنند؟
  3. آنها چه فرمی از اطلاعات را نیاز دارند؟

 

در این مقاله، ابزارها و راهکارهایی را برای پیدا کردن این نوع اطلاعات به شما معرفی می کنیم. تاکتیک های استفاده حداکثری از مرحله تحقیقات کلمه کلیدی و همچنین معرفی ابزارهای لازم در اختیار شما قرار می دهیم. هنگامی که فهمیدیم که مخاطبان هدف چگونه محتوای مورد نیاز خودسان را پیدا می کنند، وارد دنیایی کاملاً جدید از  استراتژی های سئو می شویم!

قبل از تحقیق کلمات کلیدی، سؤال کنید

قبل از اینکه بتوانید از طریق بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجو، به یک کسب و کارکمک کنید، ابتدا باید درک کنید که آنها چه کسانی هستند، مشتریان آنها چه کسانی هستند و اهداف آنها چیست.

wordtracker

اینجاست که قسمتی از پلن سئو نادیده گرفته می شود. افراد زیادی این مرحله برنامه ریزی مهم را انجام نمی دهند، زیرا تحقیقات کلمات کلیدی زمان می برد و یک سوال مطرح می کنند: چرا زمانی را می گذرانید که از قبل بدانید که می خواهید برای چه کیوردی رتبه بگیرید؟

 

answerthepublic.

پاسخ این است که آنچه شما می خواهید برای آن رتبه بگیرید و آنچه در واقع مخاطبان شما می خواهند، اغلب دو چیز متفاوت است. یک حالت این است که از ابتدا روی کلماتی که دوست دارید رتبه داشته باشید کار کنید ولی حالت دیگری هم وجود دارد. این حالت به شما می گوید اول مخاطبان و هدف آنها را درک کنید، سپس کلماتی را تارگت کنید که برای شما پول می شوند.

keywordtool

این یک مثال است. علی و فریبرز (یک بستنی فروشی توی خیابان اندرزگو) درباره سئو شنیده اند و می خواهند توی گوگل بیایند بالا ومشتری پیدا کنند. برای کمک به آنها، ابتدا باید کمی بیشتر در مورد مشتریان آنها بدانیم. برای این کار، ممکن است سؤالاتی داشته باشیم.

ubersuggest

حالا مسئله اصلی اینجاست. کسانی که سرچ می کنند بستنی چه محتوایی لازم دارند؟ چی میخواهند ببینند؟ چی میخواهند بدانند؟ چی میخواهند بخرند؟ و کلی مساله دیگر در تحقیات کلمات کلیدی برای یک بستنی فروشی.

تحقیق مفاهیم کلیدی برای سئو با ابزار کادبیلیوفاندر
تحقیق مفاهیم کلیدی برای سئو با ابزار کادبیلیوفاندر

 

افراد در جستجوی چه چیزی هستند؟

شما ممکن است روشی برای توصیف آنچه انجام می دهید داشته باشید، اما مخاطبان شما چگونه محصول، خدمات یا اطلاعاتی را که ارائه می دهید جستجو می کنند؟ پاسخ به این سؤال اولین گام اساسی در فرایند بررسی و پیدا کردن کیوردهای اصلی سئو است.

 

 

پیدا کردن کلمات کلیدی

به احتمال زیاد چند کلمه کلیدی را در نظر دارید که می خواهید برای آنها رتبه بگیرید. اینها مواردی مانند محصولات، خدمات یا موضوعات مرتبط به بیزینس شما است. این ها مانند بذر هستند، بنابراین از همین جا شروع کنید! برای فهمیدن متوسط حجم جستجوی ماهانه و کلمات کلیدی مشابه، بهتر است از ابزارهای کیورد ریسرچ استفاده کنید. ما در بخش بعدی به حجم جستجوی عمق بیشتر خواهیم داد، اما در مرحله یافتن، می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که کدام یک از کلمات کلیدی در بین کاربران محبوب تر هستند.

پس از وارد کردن کلید واژه های بذر خود در یک ابزار کیورد ریسرچ قوی، شروع به کشف کلمات کلیدی دیگر، سؤالات متداول و مباحث مربوط به محتوای خود کنید چون در غیر این صورت ممکن است فرصت های زیادی را از دست دهید.

 

moz-explorer

بیایید از مثال یک گل فروشی که در گل آرایی یک عروسی تخصص دارد استفاده کنیم.

با تایپ کردن “عروسی” و “گل فروشی” در یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی، ممکن است اصطلاحات مرتبط بسیار پراهمیت و متنوعی را به شما پیشنهاد دهند. مانند:

در فرآیند کشف کلمات کلیدی مربوط به محتوای خود، احتمالاً متوجه خواهید شد که حجم جستجوی آن کلمات کلیدی بسیار متفاوت است. در حالی که شما قطعاً می خواهید عباراتی را که مخاطب شما در جستجوی آنها است هدف قرار دهید، در برخی موارد، ممکن است هدفمندتر کردن اصطلاحات با حجم جستجوی کمتر از این نظر سودمندتر باشد زیرا آنها به مراتب کمتر رقابتی هستند.

serpstat-keyword-research

مثال»  “از دمبل های کوچک شروع کنید تا به سنگین ترین دمبل برسید.”

از آنجا که هر دو کلمه کلیدی با سطح متوسط و کم رقابت می توانند برای وب سایت شما سودمند باشند، یادگیری بیشتر در مورد حجم جستجو می تواند به شما در اولویت بندی کلمات کلیدی کمک کند و مواردی را انتخاب کنید که به وب سایت شما بزرگترین مزیت استراتژیک را می بخشد.

استراتژی کیورد لندینگ – یک استراتژی بسیار جدی است بای هدف گذاری کلمات با سختی متفاوت روی صفحات با جنس متفاوت

 

چند بار این عبارات جستجو می شوند؟

حجم جستجو یا search volume
هرچه حجم جستجو برای یک کلمه کلیدی یا عبارات کلیدی معینی بیشتر باشد، برای دستیابی به رتبه های بالاتر به کار و منابع بیشتری نیاز دارید. این اغلب با سختی کلمه کلیدی شناخته می شود و گاها ویژگی های SERP را در خود جای می دهند. به عنوان مثال، اگر بسیاری از ویژگی های SERP (مانند featured snippets،  knowledge graph، carousels و غیره) در نتیجه صفحه گوگل برای یک کلمه کلیدی باشد، مشکل بیشتر می شود. برند های بزرگ اغلب 10 نتیجه برتر را برای کلمات کلیدی با حجم بالا به دست می آورند، بنابراین اگر تازه وارد دنیای وب می شوید و به دنبال تارگت کردن این نوع کلمات کلیدی هستید، نبرد سختی راباید سالها برای کسب جایگاه ادامه دهید.

soovle

معمولا هر میزان حجم جستجو بیشتر باشد، تلاش و رقابت بیشتری برای دستیابی به موفقیت در رده‌بندی ارگانیک نیاز خواهد داشت. در بدترین حالت این مساله متصور خواهد بود که هیچ بازدید کننده‌ای به سایت شما سر نخواد زد. به همین دلیل در بیش‌تر موارد، اگر کلیدواژه‌های کم‌رقابت‌تر و بسیار مشخص‌تر هدف قرار داده شوند، بسیار مفیدتر خواهد بود. در سئو به چنین کلیدواژه‌هایی کلیدواژه‌های بلند یا طولانی گفته می‌شود.

 

کلیدواژه دم بلند چیست؟

اگر شما بتوانید برای کلمه “کفش” به رتبه اول جستجو دست پیدا کنید کار بسیار بزرگی خواهد بود، اما آیا واقعا این مساله امکان‌پذیر است؟

این‌که با کلماتی سر و کار داشته باشید که حدود 50000 یا حتی 5000 جستجو در ماه دارند شگفت انگیز به نظر می‌رسد، اما در حقیقت این کمات محبوب، همیشه بخشی از تمام جستجوهای انجام شده در دنیای اینترنت را شامل می‌شوند. به عبارت دیگر کلماتی که ترافیک جستجو بسیار بالایی دارند همیشه در جستارهایی با هدف مبهم ظاهر شوند. اگر شما آن‌ها را به عنوان کلیدواژه هدف خود قرار دهید بسیار محتمل خواهد بود کاربرانی را به وب‌سایت خود جذب کنید که هدف آن‌ها از جستجو، اصلا ارتباطی با محتوای ارائه شده شما نداشته باشد. آن‌ها با قصد دیگر آن کلمه را جستجو کرده بودند و از آن‌جایی که شما با هدف قرار دادن آن کلیدواژه و تولید محتوا بر اساس آن در بین نتایج ظاهر شده‌اید، دردی از کاربر دوا نخواهید کرد.

به مثال‌ زیر دقت کنید، اگر کاربری کلمه پیتزا را در گوگل چستجو کرده باشد:

secockpit

هدف او از جستجو چه بوده؟ آیا می‌خواسته از ارزش غذایی مواد موجود در پیتزا اطلاع پیدا کند؟ پیتزا سفارش دهد؟ یا رستورانی پیدا کند تا با خانواده به آن‌جا برود؟ گوگل نمی‌داند. بنابراین تمام این امکانات را در یک صفحه جمع می‌کند تا بتواند بهترین کمک را به کاربر بکند. هدف قرار دادن کلمه پیتزا به این معنی است که شما باید خودتان را برای سر و کله زدن با تعداد بسیار زیادی مخاطب آماده کنید.

اگر کلمه پیتزا را جستجو کرده باشید گوگل ممکن است فکر کند شما به پنیر هم علاقه داشته باشید و آن را به شما پیشنهاد دهد. در واقع شاید خیلی هم اشتباه نکند.

آیا هدف شما یافتن یک فست فود برای خوردن ناهار است؟ گوگل این امکان را نیز برای شما در صفحات نتایج جستجو فراهم کرده است.

با توجه به نمودار زیر می‌توان میزان جستجوی کلیدواژه‌های مهم را مشاهده کرد. حدود 75% از تمام جستجوهای وب، از بخش میانه به بعد را شامل می‌شوند.

 

به همین دلیل هیچوقت این کلمات کلیدی ناآشنا و کم شناخته شده را دست کم نگیرید. کلمات کلیدی طولانی با حجم جستجوی پایین عموما نرخ تبدیل بالایی دارند، دلیل آن نیز مشخص بودن جستجوها و اهداف پشت آن است.

برای مثال کسی که کلمه کفش را جستجو می‌کند به احتمال زیاد فقط قصد وب‌گردی دارد اما از طرف دیگر، اگر کاربری کلمه ” بهترین قیمت برای کفش زنانه مخصوص دویدن با سایز 42″ را جستجو کند کاملا مشخص است که کیف پول خود را برای خرید آماده کرده است.

 

سوالات در دنیای سئو حکم طلا را دارند.

اگر شما بتوانید عمده سوالاتی که کاربران در حوزه فعالیت شما دارند و به دنبال جواب آن‌ها هستند را پیدا کنید، و به همراه جواب در یک صفحه FAQ (سوالات پرتکرار) در وب‌سایت خود قرار دهید، قادر خواهید بود ترافیک ارکانیگ فوق‌العاده‌ای را به وب‌سایت خود جذب نمایید.

با استفاده از حجم جستجو برنامه‌ریزی کنید و استراتژی بچینید

اکنون که عبارات جستجوی مرتبط با وب‌سایت خود و حجم جستجوی متناظر با آن‌ها را به دست آوردید، با مقایسه رقبا و دسته‌بندی کاربران بر اساس موقعیت جغرافیایی و زمان مراجعه می‌توانید یک استراتژی طراحی کنید و بر اساس آن پیش بروید تا به موفقیت برسید.

 

دسته‌بندی کلمات کلیدی بر اساس رقبا

شما احتمالا تعداد بسیار زیادی کلمه کلیدی گردآوری کرده‌اید. اما از کجا می‌توانید بفهمید که اول به سراغ کدام یک بروید؟ یک ایده عالی این است که کلمات را بر اساس حجم جستجوی بالا و رقابت کم دسته‌بندی کنید. کلماتی که رقیبان شما هنوز موفق به دستیابی به رتبه‌های بالا در آن‌ها نشدند.

به عبارت دیگر، به لیست کلمات نگاهی بیندازید و آن‌هایی را رقبایتان تصاحب کرده‌اند را فعلا کنار بگذارید. در ابتدای کار بهتر است که از فرصت‌های از دست رفته یا نادیده گرفته شده رقیبانتان استفاده کنید تا کمی خود را بالا بکشید، سپس با یک استراتژی تهاجمی‌تر برای تصاحب کلیدواژه‌هایی که رقیبان عملکرد بالایی در آن‌ها دارند وارد میدان شوید.

 

دسته‌بندی کلمات کلیدی بر اساس زمان

اطلاع از روند‌ها و رفتارهای زمانی و بازه‌ای می‌تواند در تنظیم یک استراتژی محتوا مفید باشد. برای مثال اگر شما بدانید که عید نوروز در بین ماه‌های اسفند تا فروردین و در منطقه ایران با افزایش حجم جستجو مواجه می‌شود، می‌توانید برای یک کمپین محتوایی یا تولید محتوای عالی در آن زمان برنامه‌ریزی کرده و مخاطبان زیادی را جذب نمایید.

 

دسته‌بندی کلمات بر اساس منطقه و موقعیت

شما می‌توانید با محدود کردن جستجوی خود به یک کشور، شهر یا استان محدوده مکانی مشخصی را هدف قرار دهید و استراتژی خود را بر این اساس تنظیم نمایید. Google Keyword Planner برای این‌کار امکانات مخصوصی در اختیار شما قرا می‌دهد. همچنین می‌توانید علاقه‌مندی‌های هر موقعیت را از طریق Google Trends شناسایی کنید.

تحقیقات مبتنی بر موقعیت می‌تواند به شما کمک کند که محتوایی سازگارتر با مخاطب هدف خود تولید نمایید. برای مثال با تحقیقات مختلف می‌توانید متوجه شوید که در ایالت تگزاس آمریکا، کلمه “big rig” برای توصیف کامیون‌های بزرگ استفاده می‌شود، درحالی که در نیویورک استفاده از “tractor trailer” بیشتر رواج دارد.

 

کدام فرمت ظاهری برای هدف جستجوگران مناسب‌تر خواهد بود؟

در بخش دوم با SERP features آشنا شدید و انواع امکانات گوگل برای ارائه محتوا به مخاطبان را مشاهده کردید. این پیش‌زمینه می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که کاربران تمایل دارند اطلاعات و محتوا برای یک کلیدواژه مشخص، به چه شکلی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. فرمتی که گوگل برای نمایش نتایج جستجو انتخاب می‌کند وابسته به هدف جستجو است، چیزی که برای هر جستار متفاوت و منحصربه‌فرد است.

گوگل این اهداف را در Qiality Rater Guideline (شیوه‌نامه کیفی رتبه‌بندی) توصیف می‌کند و آن‌ها را به دسته‌های “دانستن” (برای جستارهای اطلاعاتی)، “انجام دادن” (برای دستیابی به یک هدف)، “وب‌سایت” (پیداکردن یک وب‌سایت مشخص) و “بازدید شخصی” (بازدید از یک کسب و کار محلی) تقسیم می‌کند.

درحالی که ممکن است هزار نوع جستار در موتورهای جستجو وجود داشته باشد، ما در اینجا به 4 دسته عمده آن‌ها نگاهی خواهیم انداخت:

  1. جستارهای اطلاعاتی (Informational): کاربر به دنبال اطلاعات می‌گردد. مانند ارتفاع برج میلاد، اسم یک گروه موسیقی یا سال قهرمانی ایتالیا در جام‌جهانی.

 

  1. جستارهای پیمایشی (Navigational): کاربر قصد رفتن به محل خاصی را در دنیای اینترنت دارد. برای مثال می‌خواهد صفحه فیسبوک مهدی طارمی را پیدا کند.
  2. جستارهای تعاملاتی (Transactional): کاربر به دنبال انجام کاری است، مانند خرید یک بلیت هواپیما یا گوش دادن به یک موسیقی.

 

  1. جستارهای تجاری: کاربر به دنبال مقایسه محصولات مختلف است و قصد دارد برای خرید بهترین محصولی را پیدا کند که با نیازهای او تطبیق دارد.

 

  1. جستارهای مکانی: کاربر به دنبال جستجوی یک مکان مشخص است، مانند نزدیک‌ترین کافی شاپ یا مسیر پارک پردیسان.

 

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در فرآیند تحقیق کلیدواژه، پیمایش صفحه نتایج جستجو برای کلیدواژه‌ای است که هدف قرار داده‌اید. با این کار معیار خوبی از قصد جستجوی کاربران به دست شما خواهد آمد. اگر می‌خواهید بدانید که مخاطب هدف شما به دنبال چه نوع محتوایی است، این کار الزامی می‌باشد.

گوگل جهت تهیه مناسب‌ترین محتوا برای هر کلیدواژه منحصربه‌فرد، رفتار نزدیک به میلیاردها میلیارد کاربر جستجوکننده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

برای مثال اگر کلمه “لباس” را در گوگل جستجو نمایید، با یک صفحه نتایج پر از ویژگی‌های مختلف رو به رو خواهید شد.

 

با مشاهده گردونه خرید (Shopping carousel) می‌توانید نتیجه‌گیری کنید بسیاری از کاربرانی که کلمه لباس را جستجو کرده‌اند قصد خرید آنلاین لباس را دارند.

همچنین می‌توانید یک بسته محلی یا مکانی را برای این کلیدواژه مشاهده کنید که بیان می‌کند بسیاری از کاربران در جستجوی نزدیک‌ترین فروشگاه لباس خواهند بود و گوگل آن‌ها را نیز درنظر می‌گیرد.

اگر جستار جستاری مبهم باشد، گوگل بخش “refine by” را در صفحه نتایج نمایش خواهد داد تا به کاربر کمک کند هدف جستجوی خود را به صورت مشخص‌تر و جزئی‌تر تعیین کند. با این‌کار موتور جستجو محتوایی مناسب‌تر را برای کاربر نمایش خواهد داد تا به او برای رسیدن به هدفش کمک کند.

گوگل بسته به نوع جستار می‌تواند بازه وسیعی از انواع نتایج را در اختیار کاربر قرار دهد. بنابراین اگر شما قصد دارید یک کلیدواژه خاص را هدف قرار دهید، نگاهی به صفحه نتایج جستجو بیندازید تا از نوع محتوایی که باید تولید کنید آگاه شوید.

 

ابزارهایی برای ارزیابی ارزش کلید واژه‌ها

یک کلیدواژه چه میزان ارزش به وب‌سایت شما خواهد افزود؟ این ابزارها کمک خواهند کرد تا شما پاسخ این سوال را بفهمید و امکانات بسیار خوبی برای تحقیقات کلیدواژه در اختیار شما قرار خواهند داد:

 

 

 

 

——————————————————————————————

آموزش مقدماتی سئو 1- چرا سئو مهم است؟ 2- موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟ 3- راهنمای تحقیق کلمات کلیدی 4- سئو داخلی

5- سئو تکنیکال 6- لینک سازی و قدرت دامنه 7- ارزیابی‌ ‌و‌ ‌بهبود‌ ‌عملکرد‌ در سئو

——————————————————————————————