در جستجوی کلید واژه
درک کنید که مخاطبان شما چه چیزی میخواهند پیدا کنند.
اکنون که یاد گرفتید چگونه در نتایج جستجو ظاهر شوید، بیایید کلمات کلیدی استراتژیک برای هدفگذاری در محتوای وبسایت و صفحات هدف را پیدا کنیم و بدانیم که چگونه میتوان از آن محتوا برای رضایت کاربران و موتورهای جستجو استفاده کرد.
تحقیقات کلمات کلیدی در درک بهتر بازار هدف کسب و کار شما و چگونگی جستجوی کاربران و مشتریان شما در گوگل برای پیدا کردن محتوا، خدمات یا محصولان کمک زیادی میکند.
تحقیقات کلمات کلیدی دیتاهای خاصی از قصد و نیت کاربران را در اختیار شما قرار میدهد که میتواند به شما در پاسخ دادن به سؤالات زیر کمک کند.
- کسانی که سرچ میکنند به دنبال چه چیزی هستند؟
- چند نفر این کلمه را جستوجو میکنند؟
- آنها چه فرمی از اطلاعات را نیاز دارند؟
در این مقاله، ابزارها و راهکارهایی را برای پیدا کردن این نوع اطلاعات به شما معرفی میکنیم. تاکتیکهای استفاده حداکثری از مرحله تحقیقات کلمه کلیدی و همچنین معرفی ابزارهای لازم در اختیار شما قرار میدهیم.
هنگامی که فهمیدیم که مخاطبان هدف چگونه محتوای مورد نیاز خودشان را پیدا میکنند، وارد دنیایی کاملاً جدید از استراتژیهای سئو میشویم!
گفتیم که آموزش طراحی سایت با وردپرس بسیار آسان است و با کمی جستجو کردن در اینترنت و یا پرداخت کمی هزینه میتوانید بهترین آموزشها برای تبدیل شدن به یک راهبر وب سایت وردپرس را در اختیار خواهید داشت.
قبل از تحقیق کلمات کلیدی، سؤال کنید
قبل از اینکه بتوانید از طریق بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو، به یک کسبوکار کمک کنید، ابتدا باید درک کنید که آنها چه کسانی هستند، مشتریان آنها چه کسانی هستند و اهداف آنها چیست.
اینجا است که قسمتی از پلن سئو نادیده گرفته میشود. افراد زیادی این مرحله برنامهریزی مهم را انجام نمیدهند، زیرا تحقیقات کلمات کلیدی زمان میبرد و یک سوال مطرح میکنند: چرا زمانی را میگذرانید که از قبل بدانید که میخواهید برای چه کیوردی رتبه بگیرید؟
پاسخ این است که آنچه شما میخواهید برای آن رتبه بگیرید و آنچه در واقع مخاطبان شما میخواهند، اغلب دو چیز متفاوت است. یک حالت این است که از ابتدا روی کلماتی که دوست دارید رتبه داشته باشید کار کنید ولی حالت دیگری هم وجود دارد.
این حالت به شما میگوید اول مخاطبان و هدف آنها را درک کنید، سپس کلماتی را تارگت کنید که برای شما پول میشوند.
این یک مثال است. علی و فریبرز (یک بستنی فروشی توی خیابان اندرزگو) درباره سئو شنیدهاند و می خواهند در گوگل بالا بیایند و مشتری پیدا کنند. برای کمک به آنها، ابتدا باید کمی بیشتر در مورد مشتریان آنها بدانیم. برای این کار، ممکن است سؤالاتی داشته باشیم.
- چه افرادی بستنی، دسر، میان وعده و غیره را جستجو میکنند؟
- چه کسی اینها را جستجو میکند؟
- چه زمانی افرادی که در جستجوی بستنی، میان وعده، دسر و غیره هستند؟
- آیا روند فصلی در طول سال وجود دارد؟
- چطوری سرچ میکنند؟
- از چه کلماتی استفاده میکنند؟
- چه سؤالاتی میپرسند؟
- آیا جستجوهای بیشتری در دستگاههای تلفن همراه انجام میشود یا در دسکتاپ؟
- چرا افراد به دنبال بستنی هستند؟
- مشتریان بالقوه کجا واقع شدهاند: کدام محله، کدام شهر، کدام کشور؟
حالا مسئله اصلی اینجا است. کسانی که سرچ میکنند بستنی چه محتوایی لازم دارند؟ چی میخواهند ببینند؟ چه میخواهند بدانند؟ چه میخواهند بخرند؟ و کلی مسأله دیگر در تحقیقات کلمات کلیدی برای یک بستنی فروشی.

افراد در جستجوی چه چیزی هستند؟
شما ممکن است روشی برای توصیف آنچه انجام میدهید داشته باشید، اما مخاطبان شما چگونه محصول، خدمات یا اطلاعاتی را که ارائه میدهید جستجو میکنند؟ پاسخ به این سؤال اولین گام اساسی در فرایند بررسی و پیدا کردن کیوردهای اصلی سئو است.
عزیزانی که به عنوان مشاور و مجری پروژه سئو به صورت مشاوره آنلاین سئو (SEO) در خدمت آنها بوده ام.
پیدا کردن کلمات کلیدی
به احتمال زیاد چند کلمه کلیدی را در نظر دارید که میخواهید برای آنها رتبه بگیرید. اینها مواردی مانند محصولات، خدمات یا موضوعات مرتبط به بیزینس شما است.
اینها مانند بذر هستند، بنابراین از همین جا شروع کنید! برای فهمیدن متوسط حجم جستجوی ماهانه و کلمات کلیدی مشابه، بهتر است از ابزارهای کیورد ریسرچ استفاده کنید.
ما در بخش بعدی به حجم جستجوی عمق بیشتر خواهیم داد، اما در مرحله یافتن، میتواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که کدام یک از کلمات کلیدی در بین کاربران محبوبتر هستند.
پس از وارد کردن کلید واژههای بذر خود در یک ابزار کیورد ریسرچ قوی، شروع به کشف کلمات کلیدی دیگر، سؤالات متداول و مباحث مربوط به محتوای خود کنید چون در غیر این صورت ممکن است فرصتهای زیادی را از دست دهید.
بیایید از مثال یک گل فروشی که در گل آرایی یک عروسی تخصص دارد استفاده کنیم.
با تایپ کردن “عروسی” و “گل فروشی” در یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی، ممکن است اصطلاحات مرتبط بسیار پراهمیت و متنوعی را به شما پیشنهاد دهند، مانند:
- دسته گل عروس
- گل عروسی
- فروشگاه گل عروسی
- گل برای ماشین عروش
- بهترین گل فروشی برای عروسی
- نزدیکترین گل فروشی
در فرآیند کشف کلمات کلیدی مربوط به محتوای خود، احتمالاً متوجه خواهید شد که حجم جستجوی آن کلمات کلیدی بسیار متفاوت است. در حالیکه شما قطعاً میخواهید عباراتی را که مخاطب شما در جستجوی آنها است هدف قرار دهید.
در برخی موارد، ممکن است هدفمندتر کردن اصطلاحات با حجم جستجوی کمتر از این نظر سودمندتر باشد زیرا آنها به مراتب کمتر رقابتی هستند.
مثال» “از دمبلهای کوچک شروع کنید تا به سنگین ترین دمبل برسید.”
از آنجا که هر دو کلمه کلیدی با سطح متوسط و کم رقابت میتوانند برای وبسایت شما سودمند باشند، یادگیری بیشتر در مورد حجم جستجو میتواند به شما در اولویتبندی کلمات کلیدی کمک کند و مواردی را انتخاب کنید که به وبسایت شما بزرگترین مزیت استراتژیک را میبخشد.
استراتژی کیورد لندینگ – یک استراتژی بسیار جدی است با هدفگذاری کلمات با سختی متفاوت روی صفحات با جنس متفاوت
چند بار این عبارات جستجو میشوند؟
حجم جستجو یا search volume
هرچه حجم جستجو برای یک کلمه کلیدی یا عبارات کلیدی بیشتر باشد، برای دستیابی به رتبه های بالاتر به کار و منابع بیشتری نیاز دارید.
این اغلب با سختی کلمه کلیدی شناخته میشود و گاها ویژگیهای SERP را در خود جای میدهند، به عنوان مثال، اگر بسیاری از ویژگیهای SERP (مانند featured snippets، knowledge graph، carousels و … ) در نتیجه صفحه گوگل برای یک کلمه کلیدی باشد، مشکل بیشتر میشود.
برندهای بزرگ اغلب 10 نتیجه برتر را برای کلمات کلیدی با حجم بالا به دست میآورند، بنابراین اگر تازه وارد دنیای وب میشوید و به دنبال تارگت کردن این نوع کلمات کلیدی هستید، نبرد سختی را باید سالها برای کسب جایگاه ادامه دهید.
معمولا هر میزان حجم جستجو بیشتر باشد، تلاش و رقابت بیشتری برای دستیابی به موفقیت در ردهبندی ارگانیک نیاز خواهد داشت.
در بدترین حالت این مساله متصور خواهد بود که هیچ بازدیدکنندهای به سایت شما سر نخواهد زد، به همین دلیل در بیشتر موارد، اگر کلیدواژههای کمرقابتتر و بسیار مشخصتر هدف قرار داده شوند، بسیار مفیدتر خواهد بود. در سئو به چنین کلیدواژههایی، کلیدواژههای بلند یا طولانی گفته میشود.
تعیین قیمت خدمات سئو یک فرایند پیچیده است که بازار آشفتهای را ایجاد کرده است. شما با استعلام قیمت از چند مرجع شناختهشده و دارای صلاحیت میتوانید به حدود منطقی تعرفه خدمات سئو پی ببرید.
کلیدواژه دم بلند چیست؟
اگر شما بتوانید برای کلمه “کفش” به رتبه اول جستجو دست پیدا کنید کار بسیار بزرگی خواهد بود، اما آیا واقعا این مساله امکانپذیر است؟
اینکه با کلماتی سر و کار داشته باشید که حدود 50000 یا حتی 5000 جستجو در ماه دارند شگفت انگیز به نظر میرسد، اما در حقیقت این کمات محبوب، همیشه بخشی از تمام جستجوهای انجام شده در دنیای اینترنت را شامل میشوند.
به عبارت دیگر کلماتی که ترافیک جستجو بسیار بالایی دارند همیشه در جستارهایی با هدف مبهم ظاهر شوند. اگر شما آنها را به عنوان کلیدواژه هدف خود قرار دهید بسیار محتمل خواهد بود کاربرانی را به وبسایت خود جذب کنید که هدف آنها از جستجو، اصلا ارتباطی با محتوای ارائه شده شما نداشته باشد.
آنها با قصد دیگر آن کلمه را جستجو کرده بودند و از آنجایی که شما با هدف قرار دادن آن کلیدواژه و تولید محتوا بر اساس آن در بین نتایج ظاهر شدهاید، دردی از کاربر دوا نخواهید کرد.
به مثال زیر دقت کنید، اگر کاربری کلمه پیتزا را در گوگل چستجو کرده باشد:
هدف او از جستجو چه بوده؟ آیا میخواسته از ارزش غذایی مواد موجود در پیتزا اطلاع پیدا کند؟ پیتزا سفارش دهد؟ یا رستورانی پیدا کند تا با خانواده به آنجا برود؟ گوگل نمیداند.
بنابراین تمام این امکانات را در یک صفحه جمع میکند تا بتواند بهترین کمک را به کاربر بکند. هدف قرار دادن کلمه پیتزا به این معنی است که شما باید خودتان را برای سر و کله زدن با تعداد بسیار زیادی مخاطب آماده کنید.
اگر کلمه پیتزا را جستجو کرده باشید، گوگل ممکن است فکر کند شما به پنیر هم علاقه داشته باشید و آن را به شما پیشنهاد دهد. در واقع شاید خیلی هم اشتباه نکند.
آیا هدف شما یافتن یک فست فود برای خوردن ناهار است؟ گوگل این امکان را نیز برای شما در صفحات نتایج جستجو فراهم کرده است.
با توجه به نمودار زیر میتوان میزان جستجوی کلیدواژههای مهم را مشاهده کرد. حدود 75% از تمام جستجوهای وب، از بخش میانه به بعد را شامل میشوند.
بنابراین هیچوقت این کلمات کلیدی ناآشنا و کم شناخته شده را دست کم نگیرید. کلمات کلیدی طولانی با حجم جستجوی پایین عموما نرخ تبدیل بالایی دارند، دلیل آن نیز مشخص بودن جستجوها و اهداف پشت آن است.
برای مثال کسی که کلمه کفش را جستجو میکند به احتمال زیاد فقط قصد وبگردی دارد اما از طرف دیگر، اگر کاربری کلمه ” بهترین قیمت برای کفش زنانه مخصوص دویدن با سایز 42″ را جستجو کند کاملا مشخص است که کیف پول خود را برای خرید آماده کرده است.
سوالات در دنیای سئو حکم طلا را دارند.
اگر شما بتوانید عمده سوالاتی را که کاربران در حوزه فعالیت شما دارند و به دنبال جواب آنها هستند، پیدا کنید و به همراه جواب در یک صفحه FAQ (سوالات پرتکرار) در وبسایت خود قرار دهید، قادر خواهید بود ترافیک ارکانیگ فوقالعادهای را به وبسایت خود جذب کنید.
با استفاده از حجم جستجو برنامهریزی کنید و استراتژی بچینید
اکنون که عبارات جستجوی مرتبط با وبسایت خود و حجم جستجوی متناظر با آنها را به دست آوردید، با مقایسه رقبا و دستهبندی کاربران بر اساس موقعیت جغرافیایی و زمان مراجعه میتوانید یک استراتژی طراحی کنید و بر اساس آن پیش بروید تا به موفقیت برسید.
دستهبندی کلمات کلیدی بر اساس رقبا
شما احتمالا تعداد بسیار زیادی کلمه کلیدی گردآوری کردهاید، اما از کجا میتوانید بفهمید که اول به سراغ کدام یک بروید؟ یک ایده عالی این است که کلمات را بر اساس حجم جستجوی بالا و رقابت کم دستهبندی کنید. کلماتی که رقیبان شما هنوز موفق به دستیابی به رتبههای بالا در آنها نشدند.
به عبارت دیگر، به لیست کلمات نگاهی بیندازید و آنهایی را که رقبایتان تصاحب کردهاند، فعلا کنار بگذارید.
در ابتدای کار بهتر است که از فرصتهای از دست رفته یا نادیده گرفته شدهی رقیبانتان استفاده کنید تا کمی خود را بالا بکشید، سپس با یک استراتژی تهاجمیتر برای تصاحب کلیدواژههایی که رقیبان عملکرد بالایی در آنها دارند وارد میدان شوید.
دستهبندی کلمات کلیدی بر اساس زمان
اطلاع از روندها و رفتارهای زمانی و بازهای میتواند در تنظیم یک استراتژی محتوا مفید باشد. برای مثال اگر شما بدانید که عید نوروز در بین ماههای اسفند تا فروردین و در منطقه ایران با افزایش حجم جستجو مواجه میشود، میتوانید برای یک کمپین محتوایی یا تولید محتوای عالی در آن زمان برنامهریزی کرده و مخاطبان زیادی را جذب نمایید.
دستهبندی کلمات بر اساس منطقه و موقعیت
شما میتوانید با محدود کردن جستجوی خود به یک کشور، شهر یا استان محدوده مکانی مشخصی را هدف قرار دهید و استراتژی خود را بر این اساس تنظیم کنید.
Google Keyword Planner برای اینکار امکانات مخصوصی در اختیار شما قرا میدهد. همچنین میتوانید علاقهمندیهای هر موقعیت را از طریق Google Trends شناسایی کنید.
تحقیقات مبتنی بر موقعیت میتواند به شما کمک کند که محتوایی سازگارتر با مخاطب هدف خود تولید کنید، برای مثال با تحقیقات مختلف میتوانید متوجه شوید که در ایالت تگزاس آمریکا، کلمه “big rig” برای توصیف کامیونهای بزرگ استفاده میشود، درحالی که در نیویورک استفاده از “tractor trailer” بیشتر رواج دارد.
کدام فرمت ظاهری برای هدف جستجوگران مناسبتر خواهد بود؟
در بخش دوم با SERP features آشنا شدید و انواع امکانات گوگل برای ارائه محتوا به مخاطبان را مشاهده کردید. این پیشزمینه میتواند به شما کمک کند تا بفهمید که کاربران تمایل دارند اطلاعات و محتوا برای یک کلیدواژه مشخص، به چه شکلی در اختیار آنها قرار بگیرد.
فرمتی که گوگل برای نمایش نتایج جستجو انتخاب میکند وابسته به هدف جستجو است، چیزی که برای هر جستار متفاوت و منحصربهفرد است.
گوگل این اهداف را در Qiality Rater Guideline (شیوهنامه کیفی رتبهبندی) توصیف میکند و آنها را به دستههای “دانستن” (برای جستارهای اطلاعاتی)، “انجام دادن” (برای دستیابی به یک هدف)، “وبسایت” (پیداکردن یک وبسایت مشخص) و “بازدید شخصی” (بازدید از یک کسب و کار محلی) تقسیم میکند.
درحالی که ممکن است هزار نوع جستار در موتورهای جستجو وجود داشته باشد، ما در اینجا به 4 دسته عمده آنها نگاهی خواهیم انداخت:
- جستارهای اطلاعاتی (Informational): کاربر به دنبال اطلاعات میگردد. مانند ارتفاع برج میلاد، اسم یک گروه موسیقی یا سال قهرمانی ایتالیا در جامجهانی.
- جستارهای پیمایشی (Navigational): کاربر قصد رفتن به محل خاصی را در دنیای اینترنت دارد، برای مثال میخواهد صفحه فیسبوک مهدی طارمی را پیدا کند.
- جستارهای تعاملاتی (Transactional): کاربر به دنبال انجام کاری است، مانند خرید یک بلیت هواپیما یا گوش دادن به یک موسیقی.
- جستارهای تجاری: کاربر به دنبال مقایسه محصولات مختلف است و قصد دارد برای خرید بهترین محصولی را پیدا کند که با نیازهای او تطبیق دارد.
- جستارهای مکانی: کاربر به دنبال جستجوی یک مکان مشخص است، مانند نزدیکترین کافی شاپ یا مسیر پارک پردیسان.
یکی از مهمترین قدمها در فرآیند تحقیق کلیدواژه، پیمایش صفحه نتایج جستجو برای کلیدواژهای است که هدف قرار دادهاید. با این کار معیار خوبی از قصد جستجوی کاربران به دست شما خواهد آمد.
اگر میخواهید بدانید که مخاطب هدف شما به دنبال چه نوع محتوایی است، این کار الزامی است.
گوگل جهت تهیه مناسبترین محتوا برای هر کلیدواژه منحصربهفرد، رفتار نزدیک به میلیاردها کاربر جستجوکننده را مورد ارزیابی قرار میدهد.
برای مثال اگر کلمه “لباس” را در گوگل جستجو نمایید، با یک صفحه نتایج پر از ویژگیهای مختلف رو به رو خواهید شد.
با مشاهده گردونه خرید (Shopping carousel) میتوانید نتیجهگیری کنید که بسیاری از کاربرانی که کلمه لباس را جستجو کردهاند، قصد خرید آنلاین لباس را دارند.
همچنین میتوانید یک بسته محلی یا مکانی را برای این کلیدواژه مشاهده کنید که بیان میکند بسیاری از کاربران در جستجوی نزدیکترین فروشگاه لباس خواهند بود و گوگل آنها را نیز در نظر میگیرد.
اگر جستار، جستاری مبهم باشد، گوگل بخش “refine by” را در صفحه نتایج نمایش خواهد داد تا به کاربر کمک کند هدف جستجوی خود را به صورت مشخصتر و جزئیتر تعیین کند.
با اینکار موتور جستجو محتوایی مناسبتر را برای کاربر نمایش خواهد داد تا به او برای رسیدن به هدفش کمک کند.
گوگل بسته به نوع جستار میتواند بازه وسیعی از انواع نتایج را در اختیار کاربر قرار دهد. بنابراین اگر شما قصد دارید یک کلیدواژه خاص را هدف قرار دهید، نگاهی به صفحه نتایج جستجو بیندازید تا از نوع محتوایی که باید تولید کنید آگاه شوید.
ابزارهایی برای ارزیابی ارزش کلید واژهها
یک کلیدواژه چه میزان ارزش به وبسایت شما خواهد افزود؟ این ابزارها کمک خواهند کرد تا شما پاسخ این سوال را بفهمید و امکانات بسیار خوبی برای تحقیقات کلیدواژه در اختیار شما قرار خواهند داد:
- Moz Keyword Explorer: شما میتوانید با وارد کردن یک کلیدواژه در این ابزار، اطلاعاتی مثل حجم جستجوی ماهیانه و SERP features (مانند بستههای محلی یا featured snippets) آن کلیدواژه را بهدست آورید.
این ابزار حجم جستجوی ماهانه را بهصورت دقیق به کاربر ارائه میکند و همچنین میزان سختی کلیدواژه برای دستیابی به رتبه اول جستجو را نیز بیان میکند.
- Google Keyword Planner: این ابزار که زیرمجموعه Google AdWords میباشد قدیمیترین و رایجترین ابزار مورد استفاده در میان کارشناسان سئو برای تحقیقات است، اما برخی محدودیتهایی (مانند مخلوط کردن حجم کلیدواژههای مشابه در یک دسته) دارد که باعث آمار غیر دقیق میشود.
- Google Trends: یک ابزار عالی برای شناسایی و رصد روند زمانی کلیدواژهها است و با استفاده از آن میتوانید زمانبندی کمپینها و استراتژیهای محتوایی خود را تعیین کنید.
- AnswerThePublic: این ابزار رایگان به شما این امکان را میدهد تا از رایجترین سوالات جستجو شده درباره یک کلید واژه اطلاعات کسب کنید. برای مثال سوالاتی که بیشترین جستجو را درباره لباس داشتهاند را در اختیار شما قرار میدهد.
- SpuFu Keyword Research Tool: این ابزار میتواند دادههای مفید و دستهاولی راجع به کلیدواژههای رقیبانتان در اختیار شما قرار دهد.
——————————————————————————————
دستهبندیها: مشاوره سئو _ خدمات سئو _ طراحی سایت مشهد _ مجله سئو