الگوریتم برت (BERT) گوگل

شما هم قطعا مثل من از گوگل استفاده  کرده اید. شما هم دیده اید که اگر مطلبی را در گوگل سرچ کنیم  فقط سایت های مربوطه به متن نوشته شده برای شما میاید.

 

اما این چگونه ممکن است؟ مگر گوگل چند نفر خدمه دارد؟ آیا خدمه ها میتوانند این کار را انجام دهند؟ آیا فایل های گوگل دسته بندی شده اند؟ اگر دسته بندی شده باشند چه کسانی آنها را به دست ما می رسانند.

 

قطعا شما نام الگوریتم را در زندگی خود شنیدید. امروز ما  در مورد یکی از بهترین الگوریتم های گوگل صحبت میکنیم.

 

الگوریتم برت BERT

وقتی که همه ی شرکت های رقیب گوگل فکر می کردند گوگل به سطح آخر خود در هوش مصنوعی رسیده  ناگهان گوگل با یک انفجار قول الگوریتم خود را معرفی کرد.

این الگوریتم که یکی از قولهای الگوریتم جهان است باعث این شد که دستاورد بزرگی نصیب گوگل شود.

این قول هوش مصنوعی در سال 2015 معرفی شد که همه ی شرکت های رقیب تقریبا کار خود را تمام شده فرض کردند.

 

الگوریتم برت چگونه کار می کند؟

همانطور که در بالا گفتیم هر الگوریتم به دستوراتی عمل میکند و هر الگوریتم سعی دارد به ربات ها کمک کند.

1- این الگوریتم کمک میکند که ربات های گوگل  متن هایی که برای جست و جو دریافت میکنند را بهتر درک کنند و موضوعاتی که بیشتر مربوطه هستند را به ما نشان دهد.

2- شما وقتی که در گوگل متنی را سرچ میکنید میبینید که چند متن جست و جو برای شما به عنوان مثال نشان داده میشود که نشان دادن این متن ها کار BERT است.

3- متن هایی که برای شما نشان میدهد به زبان خودتان است و این الگوریتم به جای زبان کامپیوتری (کتابی) زبان معمولی (در صحبت کردن انجام میدهیم)را جایگزین کرده است.

 

اما در اوایل عرضه این الگوریتم چند مشکل هم داشت.

1- به حرف های اضافه توجه نمیکرد مثلا وقتی شما سرچ میکنین (سفر از تهران به مشهد) این الگوریتم برای جست و جو (سفر تهران  مشهد)را به ربات های خود میداد.

 

این تنها مشکل این الگوریتم بود که در سال های بعدی با بروز کردن الگوریتم حل شد. یک نکته که باید به آن توجه داشت این است این است که:

این الگوریتم که در مارس 2019 اپدیت شد بسیار سروصدا به پا کرد.شاید بپرسید که چرا این الگوریتم جابجایی زیادی در رتبه سایت ها ایجاد نمیکند؟ این الگوریتم تمرکز خود را بیشتر روی دیالوگ های طولانی گذاشته زیرا کلمات کیلیدی و کوتاه مورد نظر سئو کاران حرفه ای نیست.

 

قبل از معرفی این الگوریتم خدمه گوگل میتوانستند در الگوریتم های قبلی تغییراتی برای جابجایی سایت انجام دهند  اما با عرضه این الگوریتم کار کرد خدمه به 70 درصد کاهش یافته و در مجموعه الگوریتم ها این الگوریتم 80 درصد در موفقیت گوگل تا حالا سهم داشته است.

 

می توانید برای BERT بهینه شوید؟ بعید نیست Google به ما گفته است که SEO ها واقعاً نمی توانند برای RankBrain بهینه سازی شوند. اما این بدان معنی است که گوگل در درک زبان طبیعی بهتر شده است. فقط مانند همیشه مطالب را برای کاربران بنویسید. این تلاش های گوگل برای درک بهتر جستجوی جستجوگر و تطبیق بهتر با نتایج مرتبط تر است.

 

چرا با این الگوریتم ها اهمیت می دهیم؟ ما اهمیت می دهیم، نه تنها به این دلیل كه گوگل گفت این تغییر “بزرگترین جهش رو به جلو در 5 سال گذشته و یكی از بزرگترین جهشهای رو به جلو در تاریخ جستجو است”.

 

گوگل بیشترین تغییر را در سیستم جستجوی خود انجام داده است.

گوگل اعلام كرد كه BERT در سراسر جهان و در همه زبانها در قطعه های برجسته استفاده می شود.

 

خلاصه مقاله الگوریتم برت

 

1-گوگل با ساخت این قول الگوریتم که در همه زبان ها برای درک بهتر متن کاربر طراحی  شده  باعث شده گوگل از جایگاهی که در آن قرار دارد یک قول موتور جست و جو شود.

2- گوگل با معرفی این الگوریتم خرج خود را کمتر کرده و خدمه کمتری در اختیار خود قرار داده است.

3- گوگل توانسته با ساخت این الگوریتم نسبت به آخرین الگوریتم خود 75 درصد رشد کند.

4- در این  مواقع که هشتک ها رقیب اصلی گوگل شده اند این الگوریتم بسیار به آنها کمک میکند.

5- با این الگوریتم گوگل توانست سرعت موتور جست و جوی خود را بیشتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *