اصطلاحات سئو

همه ما می‌دانیم که آموختن زیروبم واژگان و اصطلاحات سئو دقیقاً به‌سختی یادگیری یک زبان دیگر است. به همین دلیل و با این هدف که به تمام عبارات استفاده‌شده در این مقالات اشراف داشته باشید، در این‌جا یک واژه‌نامه جامع سئو به‌صورتِ تفکیک فصل‌ها را با تعاریف و پیوندهای مفید برای شما عزیزان گردآوری کرده‌ایم. در این واژه‌نامه سعی شده است تا اصطلاحات به خوبی توضیح داده شده و همچنین لینک‌های مفیدی برای ارجاع به متن اصلی یا مقالات بیشتر قرار داده شوند. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً این صفحه را Bookmark کنید چون بعداً می‌توانید به‌عنوانِ یک مرجع خوب از آن استفاده کنید.

بخش اول: چرا سئو مهم است؟

10 لینک آبی: فرمت ظاهری که موتورهای جست‌وجو برای نمایش نتایج جستجو از آن استفاده می‌کنند؛ 10 نتیجه ارگانیک که همگی به یک شکل نمایش داده می‌شوند.

کلاه سیاه: روش‌های سئویی که با شیوه‌نامه کیفی گوگل مغایرت دارند.

کرال کردن – Crawling (خزیدن): فرآیندی که طی آن موتورهای جست‌وجو صفحات وب را بررسی و نتایج را پیدا می‌کنند.

دی-ایندکس : اشاره به صفحاتی که از نمایه یا فهرست گوگل حذف شده‌ و ایندکس نشده‌اند.

Featured Snippents (پاسخ‌های برگزیده): تکه‌های کوتاهی از متن، به همراه عکس یا یک لیست یا جدول که در یک باکس کوچک و در ابتدای نتایج جست‌وجوی گوگل نمایش داده می‌شوند. این پاسخ‌های برگزیده عموما برای پاسخ دادن به جستارهای خاصی که تکرار بالایی دارند و کاربران زیادی آن را جست‌وجو می‌کنند، طراحی شده‌اند. محتوایی که داخل این باکس نمایش داده می‌شود، به صورت اتوماتیک متعلق به یکی از وب‌سایت‌هایی است که توسط گوگل ایندکس شده است. (برای درک راحت‌تر تصویری در ادامه آورده شده است.)

Google My Business: یک ابزار رایگان است که از طرف گوگل برای کمک به کسب و کارهای کوچک ارائه شده است. این ابزار به مدیران و صاحبان کسب و کار این امکان را می‌دهد که اطلاعات درج شده در رابطه با کسب و کار خود را در گوگل مدیریت کنند. این اطلاعات در هنگام جست‌وجوی یک کاربر که به دنبال خدمات خاصی می‌گردد یا بر روی نقشه‌های گوگل، در جایی که آن کسب و کار قرار دارد، قابل نمایش هستند و به این صنایع کوچک کمک می‌کند تا مشتری‌های بیشتری جذب کرده و اطلاعات خود را در اختیار کاربران سرتاسر اینترنت قرار دهند.

کروزل تصاویر: درنتایج جست‌وجویی که گوگل در صفحه اول نمایش می‌دهد، معمولا تعدادی از تصاویری که با جستار کاربر مطابقت دارند نیز قرار دارد. این تصاویر بر روی یک گردونه قرار دارند که می‌توان آن را از چپ به راست پیمایش کرد و موارد بیشتری از تصاویر را مشاهده نمود.

ایندکس کردن: دسته‌بندی، فهرست کردن، سازماندهی و ذخیره نتایجی که در هنگام کرال کردن به دست آمده‌اند.

Intent (هدف یا انگیزه جست‌وجو): در دایره واژگان سئو، هدف به انگیزه‌ای که پشت جست‌وجوی کاربران قرار دارد اطلاق می‌شود. در واقع هدف بیان می‌کند که کاربران دقیقا می‌خواهند به دنبال چه چیزی بگردند و چه نتیجه‌ای آن‌ها را ارضا خواهد کرد.

KPI: مخفف عبارت Key Performance Indicator که یک کمیت قابل اندازه‌گیری است. این کمیت بیان می‌کند که یک فعالیت تا چه میزان به موفقیت دست یافته است.

Local Pack (بسته محلی): بسته‌های محلی بخشی از نتایج جستجوی گوگل است که کسب و کارهای محلی، مرتبط با جستار و نزدیک به کاربر را نمایش می‌دهد. اگر شما در جستار مکان خاصی را ذکر کرده باشید (مانند نام یک شهر یا منطقه)، گوگل به صورت خودکار سه مورد از کسب و کارهایی که ممکن است پاسخی برای جستار شما باشند را نمایش می‌دهد.

 

ارگانیک: جایگاه‌هایی که به صورت طبیعی در نتایج جستجو کسب شده اند، برخلاف جایگاه‌های تبلیغاتی، پولی یا غیره که در ابتدای نتایج جستجو قرار دارند.

نتایج مشابه یا مرتبط: یک باکس که در برخی صفحات جستجو، یک لیست از سوالات مرتبط با جستار شما و پاسخ‌هایشان را نمایش می‌دهد.

کوئری:کلماتی که در نوار جستجو تایپ می‌شوند و موتورهای جستجو آن را جستجو می‌کنند.

رتبه‌بندی: ترتیب نتایج جستجو براساس ارتباط آن‌ها با جستار کاربر.

موتور جستجو: برنامه‌ای کامپیوتری با هدف بازیابی اطلاعات است که پس از ثبت یک درخواست از طرف کاربر، در یک پایگاه داده به دنبال مواردی که با آن تطابق داشته باشند می‌گردد. برای مثال Google, Bing و Yahoo

SERP: مخفف عبارت Search Engine Results Page است که به معنی صفحه نتایج موتور جستجو می‌باشد. صفحه‌ای که پس از انجام یک جستجو به شما نمایش داده می‌شود.

برگزیده‌های صفحه نتایج جستجو: نتایجی که در یک فرمت ظاهری غیراستاندارد نمایش داده می‌شوند. این نتایج عموما برگزیده هستند یا اطلاعات خاصی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. بسته‌های محلی و نتایج برگزیده که پیش‌تر توضیح داده شد، نمونه‌ای از این موارد هستند

ترافیک: میزان بازدیدهای یک وب‌سایت.

URL: مخفف عبارت Uniform Resource Locators می‌باشد. URL ها بیانگر آدرس یا موقعیت یک محتوا یا صفحه منحصر به فرد در دنیای اینترنت هستند.

شیوه‌نامه‌های مدیریت وب: دستور‌العمل‌هایی که از طرف موتورهای جستجو ماند گوگل و بینگ منتشر می‌شوند. هدف این دستورالعمل‌ها، کمک به صاحبان سایت برای تولید محتوایی است می‌تواند به خوبی توسط موتورهای جستجو تشخیص داده شده و ایندکس شود. در واقع این شیوه‌نامه‌ها یک راهنمای جامع سئو هستند و معیارهای یک محتوای خوب را بیان می‌کنند.

کلاه سفید: روش‌های سئویی که با استانداردهای کیفی گوگل مطابقت دارند.

 

بخش دوم: موتور جستجو چگونه کار می‌کنند؟

2xx status codes: وضعیتی که بیانگر موفقیت درخواست برای یک صفحه است.

4xx status codes: وضعیتی که بیانگر بروز خطا در ارسال درخواست‌های کاربران می‌باشد.

5xx status codes: وضعیتی که بیانگر ناتوانی سرور در اجرای درخواست می‌باشد.

عملگرهای پیشرفته جستجو: عملگرها دستورات یا کاراکترهای خاصی هستند که شما برای هدفمند کردن بیشتر جستجوی خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. استفاده از هرکدام از این عملگرها نتایج مشخصی را در پی دارد و با وارد کردن در داخل نوار جستحو قابل استفاده هستند.

الگوریتم‌: یک روش ریاضی برای حل مساله که اقدامات خاصی را قدم به قدم تشریح می‌کند. در حوزه کامپیوتر و اینترنت، الگوریتم‌ها عموما برای جستجو و بازیابی اطلاعات ذخیره شده در یک پایگاه داده و مرتب‌کردن آن‌ها براساس یک معیار مشخص استفاده می‌شوند.

Backlink: که به آن‌ لینک ورودی نیز گفته می‌شود. این لینک‌ها کاربران را از سایر وبسایت‌ها یا هر مکانی از دنیای وب، به سایت مقصد منتقل می‌کنند.

بات‌ها: که تحت عنوان “خزندگان” یا “عنکبوت‌ها” نیز شناخته می‌شوند. این موجودات کامپیوتری، برنامه‌های پویایی هستند که سرتاسر دنیای اینترنت را برای یافتن محتوا یا صفحات وب کاوش می‌کنند.

Caching (ذخیره‌سازی): نسخه‌ای از صفحات وب که بر روی سرور یا حافظه موقت مرورگر ذخیره شده است.

کافئین: سیستم ایندکس کردن گوگل در اینترنت. کافئین یک فهرست یا مجموعه‌ای از محتواهای وب می‌باشد که گوگل‌بات‌ها در میان آن‌ها به جستجو می‌پردازند و نتایج را پیدا می‌کنند.

Citation (ارجاع): همچنین تحت عنوان لیست کسب و کار نیز شناخته می‌شود. این لیست، اطلاعات یک کسب و کار محلی مانند نام، آدرس و شماره تلفن (NAP) را در اختیار ما قرار می‌دهد.

Cloaking (پنهان‌کردن محتوا): نمایش محتواهای متفاوت به موتورهای جستجو و کاربران. در واقع محتوایی که در صفحات نتایج جستجو توسط موتورهای جستجو نمایش داده می‌شوند ممکن است با صفحه‌ای که پس از کلیک کردن نمایش داده می‌شود، متفاوت باشند. ورود به سایت‌هایی که نیازمند ثبت نام یا ورود از طریق یک اکانت کاربری هستند، از طریق صفحه نتایج جستجو، نمونه‌ای برای این مساله است.

Crawl budget (تعداد صفحات کرال شده): متوسط تعداد صفحاتی که یک موتور جستجو در سایت شما کرال می‌کند.

Crawler directives: دستورالعمل‌هایی که که مشخص می‌کند بات‌ها باید چه چیزی را در سایت شما کرال کرده و دسته‌بندی نمایند. در واقع این دستورالعمل‌ها مانند یک نقشه راهنمای سایت برای بات‌های جستجوگر هستند.

مسافت: مسافت مورد نظر در اینجا، مسافت تقریبی است که بین جستجوکننده با نتیجه جستجو، که یک مکان یا محل کسب و کار باشد، وجود دارد. گاهی اوقات این مسافت مابین مکان ذکر شده در جستار و نتیجه جستجو است.

Engagement (تعامل): اطلاعاتی است که نشان می‌دهد کاربران چگونه از طریق نتایج جستجو با سایت شما در تعامل هستند.

شیوه‌نامه کیفی گوگل: دستورالعمل‌هایی که از طرف گوگل منتشر شده‌اند و روش‌هایی را تشریح می‌کنند کهدر طراحی سایت و سئو غیرمجاز هستند. علت غیر مجاز بودن این روش‌ها این است یا مخرب هستند یا به نتایج دستکاری شده‌ای می‌انجامند.

Google Search Console: یک برنامه رایگان که توسط گوگل در اخیتار کاربران قرار داه شده است. کارکرد این برنامه، کمک به صاحبان وب‌سایت‌ها برای نظارت بر عملکرد وب‌سایت‌شان در جستجو است. این برنامه جستارهای وارد شده به وب‌سایت، ترافیک سایت، کلیدواژه‌های موجود در محتوا و بسیاری از امکانات مفید دیگر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

HTML: زبان برنامه‌نویسی که صفحات وب به وسیله آن ساخته شده‌اند. این اصطلاح مخفف عبارت Hypertext Markup Language می‌باشد.

Index Coverage report: گزارشی در سرچ کنسول گوگل که وضعیت سایت شما در فهرست‌بندی و دسته‌بندی گوگل را نشان می‌دهد.

Index (فهرست): یک پایگاه داده بسیار عظیم از تمامی محتواها و صفحاتی که توسط بات‌های جستجوگر گوگل کشف شده‌اند.

این اطلاعات به نحوی که کاربرپسند باشند دسته‌بندی شده و در نتایت به عنوان نتایج جستجو نمایش داده خواهند شد.

لینک‌های داخلی: لینک‌هایی بر روی یک سایت که کاربران را به صفحه‌ای در همان وب‌سایت هدایت می‌کند.

JavaScript: یک زبان برنامه‌نویسی که المان‌های پویا و قابل تعامل به صفحات وب اضافه می‌کند.

فرم‌های ورود: به صفحاتی اشاره دارد که کاربر برای دستیابی به محتوای آن ابتدا باید یک فرآیند ورود به اکانت یا سایت را پشت سر بگذارد و پس از تایید اطلاعات، امکان دسترسی برای او باز می‌شود.

Manual penalty (جرائم مطابق با دستوالعمل‌ها): اشاره به جرائمی که به دلیل تخلف از شیوه‌نامه‌های عملیاتی گوگل بر وب‌سایت‌های متخلف اعمال می‌شود. تشخیص این تخلفات بر عهده ناظران انسانی می‌باشد که جزو کارمندان گوگل محسوب می‌شوند و معیار آن‌ها، میزان مغایرت با شیوه‌نامه‌ی کیفی گوگل است.

Meta robots tag: بخش‌هایی از یک کد برنامه‌نویسی شده که دستورالعمل‌های کرال کردن و ایندکس کردن محتوای وب را برای بات‌های جستجوگر مشخص می‌کنند.

Navigation (لیست پیمایش سایت): یک لیست از لینک‌هایی که به کاربران کمک می‌کند تا به بخش‌های مختلف وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند. نویگیشن‌ها به سه صورت معمول استفاده می‌شوند. اغلب به صورت یک لیست در بخش بالایی صفحه که به آن top navigation می‌گویند. یا به صورت یک ستون در حاشیه صفحه (side navigation) و یا در پایین صفحه (footer navigation) ظاهر می‌شوند.

تگ NoIndex: یک متا تگ HTML که به موتور جستجو می‌فهماند محتوایی که در این تگ قرار دارد نباید ایندکس شود. مت تگ‌ها المان‌های زبان HTML هستند که هر کدام کارکرد خاص خود را دارند و دستوراتی را برای اجرا به کامپیوتر ابلاغ می‌کنند.

PageRank: مولفه‌ای از مولفه‌های اصلی الگوریتم هسته گوگل است. به زبان دیگر، این مولفه یک برنامه آنالیز لینک می‌باشد که اهمیت یک صفحه وب را با اندازه‌گیری کمیت و کیفیت لینک‌هایی که به آن وارد شده است، تخمین می‌زند.

شخصی‌سازی: به فرآیندی گفته می‌شود طی آن که موتور جستجو، نتایج جستجوی یک شخص را بر اساس مواردی مانند تاریخچه جستجو یا موقعیت آن فرد تغییر داده و اصلاح می‌کند.

شهرت (Prominence): در اینجا منظور از شهرت و محبوبیت، کسب و کاری است که در Local pack بیشتر از بقیه شناخته شده و محبوب باشد.

RankBrain: مولفه یادگیری ماشین الگوریتم هسته گوگل است که با بهبود جایگاه نتایج مفیدتر و مرتبط‌تر با جستار کاربر، رتبه‌بندی نتایج جستجو را تنظیم می‌کند.

ارتباط (Relevance): در اینجا کلمه ارتباط به میزان تطابق یک کسب و کار موجود در Local Pack و چیزی که کاربر به دنبال آن است اطلاق می‌شود.

Robots.txt: فایل‌هایی که نشان می‌دهد موتور جستجو باید کدام بخش وب‌سایت شما را کرال کند و کدام بخش را کرال نکند.
فرم‌های جستجو: اشاره به باکس یا نوارهای جستجوی موجود در یک سایت دارد که به کاربران کمک می‌کند محتوای موردنیاز خود را در آن سایت جستجو کنند.

Search Quality Rater Guidelines (دستورالعمل‌های کیفی رتبه‌بندی در جستجو): دستورالعمل‌هایی که برای کارمندان بخش رتبه‌بندی گوگل تهیه شده است تا بتوانند براساس آن، کیفیت واقعی صفحات وب را مشخص کنند.
نقشه سایت: یک لیست از URL های موجود در سایت شما که بات‌های جستجوگر می‌توانند برای ایندکس کردن محتوا از آن استفاده کنند.

Spammy tactics (روش‌های ناکارآمد): مانند کلاه سیاه، روش‌های ناکارآمد نیز روش‌هایی هستند که با شیوه‌نامه کیفی موتورهای جستجو مغایرت دارند.

پوشه‌های URL: بخش‌هایی از آدرس سایت که پس از TLD (.com) قرار می‌گیرند و با اسلش (/) از یکدیگر جدا می‌شوند. برای مثال “javadyasemi.ir/blog” که بخش “/blog” را می‌توان به عنوان یک پوشه درنظر گرفت.

پارامترهای URL: اطلاعاتی که به دنبال یک علامت سوال می‌آیند و به انتهای URL ضمیمه می‌شوند. هدف از این پارامترها تغییر محتوای صفحه (پارامترهای active) یا پیگیری و جانمایی اطلاعات (پارامترهای Passive) می‌باشد.

X-robots-tag: مانند meta robots tag، این تگ دستورالعمل‌هایی برای خزندگان در رابطه با کرال کردن یا ایندکس کردن محتوای صفحات وب اعمال می‌کند.

 

بخش سوم: تحقیق کلمات کلیدی

Ambiguous intent (قصد و انگیزه مبهم): اشاره به عبارت جستجو شده‌ای دارد که هدف و انگیزه جستجو کننده در آن مشخص نیست و نیاز به توضیحات بیشتر دارد.

جستارهای تحقیقاتی – تجاری: جستاری که در آن کاربر به دنبال مقایسه برخی محصولات و یافتن بهترین گزینه برای خرید است.

جستارهای اطلاعاتی: جستارهایی که در آن کاربر به دنبال کسب اطلاعات، برای مثال پاسخ به یک سوال، است.

Keyword Difficulty (سختی کلیدواژه): یکی از معیارهای سایت Moz. سختی کلیدواژه معیاری است که به صورت یک امتیاز عددی تخمین زده می‌شود. این عدد نشان می‌دهد که مسیر دستیابی یک وب‌سایت به رتبه‌های بالا و به در کردن رقیبانش از میدان، تا چه میزان دشوار خواهد بود.

Keyword Explorer (جستجوگر کلیدواژه): یکی از ابزارهای Moz برای کشف و جستجوی کلیدواژه‌ها به صورت دقیق‌تر در دنیای اینترنت.

جستارهای محلی: جستاری که در آن کاربر به دنبال یافتن چیزی در یک موقعیت مشخص می‌باشد، برای مثال پمپ بنزین‌های نزدیک به خود یا رستوران‌های موجود در یک محله.

کلیدواژه‌های بلند: جستارهای طولانی که معمولا بیش از سه کلمه را شامل می‌شوند. کلیدواژه‌های طولانی با توجه به تعداد کلمات‌شان دقیق‌تر و مشخص‌تر از کلیدواژه‌های کوتاه هستند و اطلاعات بیشتری را در رابطه با انگیزه و قصد کاربر در اخیتارمان قرار می‌دهند.

جستارهای هدایت کننده: جستارهایی که در آن کاربر قصد دستیابی به مکانی مشخص را دارد، برای مثال رسیدن به وبلاگ یک سایت مانند دیجی‌کالا با جستجوی عبارت Digikala Blog

کیلدواژه‌های منطقه‌‌ای: اشاره به کلیدواژه‌هایی دارد که متعلق به یک محدوده، شهر، کشور یا موقعیت مکانی خاص هستند.
حجم جستجو: تعداد دفعاتی که یک کلیدواژه جستجو شده است. بیشتر ابزارهای تحقیق کلیدواژه، حجم تخمینی ماهانه را برای حجم جستجو نمایش می‌دهند.

الگوهای زمانی: اشاره به افزایش حجم جستجو یا محبوبیت برخی از کلیدواژه‌ها در زمان مشخص دارد. برای مثال “بهار” یا “عید نوروز” در اواخر اسفند و اوایل فروردین با افزایش حجم جستجو روبرو هستند.

Seed keywords: به معنای کلیدواژه‌های بذری، اصطلاحی است که برای توصیف کلیدواژه‌های اساسی به کار می‌رود. این کلید واژه‌ها عموما از یک یا دو کلمه تشکیل شده‌اند و معنای آن‌ها با اضافه کردن کلمات تغییری نمی‌کند. کلیدواژه‌های طولانی از ترکیب این کلیدواژه‌ها با کلمات دیگر ساخته می‌شوند.

Transactional queries (‌جستارهای معاملاتی): هنگامی که کاربر می‌خواهد یک معامله تجاری انجام دهد، برای مثال چیزی بخرد.

 

بخش چهارم: سئو داخلی

Alt text (متن جایگزین): متن جایگزین متنی است که در کد HTML به جای عکس می‌نشیند. این متن عموما شامل توضیحات یا کلیدواژه‌هایی درباره عکس می‌باشد. اگر به هر دلیلی مرورگر قادر به نمایش عکس در صفحه نباشد، متن جایگزین آن نمایش داده خواهد شد.

Anchor text: کلمه‌ای در متن که حاوی لینک به سایر صفحات می‌باشند.

محتوای تولید شده توسط کامپیوتر: محتوایی که به صورت خودکار و برنامه‌‌نویسی شده توسط کامپیوتر تولید شده باشد و نوشته دست انسان نباشد.

محتوای تکراری: محتوایی که بین دامنه‌های مختلف یا صفحات مختلف از یک دامنه مشترک باشد و در تمام آن‌ها استفاده شده باشد.

نشانگرهای جغرافیایی: اصطلاحاتی که یک مکان فیزیکی مشخص یا یک محدوده تحت پوشش را مشخص می‌کنند. برای مثال “پیتزافروشی در تهران” یک عبارت است که شامل نشانگر جغرافیایی “در تهران” می‌شود.

تگ‌های تیتر: یک المان HTML که برای طراحی تیترها در صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فشرده‌سازی تصویر: به فرآیند کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت بصری آن‌ها گفته می‌شود. این فرآیند در افزایش سرعت صفحات وب تاثیر بسزایی دارد.

نقشه تصاویر سایت: یک لیست از URLهای تمام تصاویر موجود در سایت، همانند یک نقشه سایت معمولی برای کمک به بات‎های جست‌وجوگر.

تکرار بیش از حد کلیدواژه: یک روش ناکارآمد است که در آن کلیداژه‌های مهم یا هم‌خانواده‌های آن‌ها، به تعداد دفعات مکرر و بیش از اندازه در محتوا و لینک‌ها تکرار می‌شوند.

Link Accessibility (دسترسی لینک): میزان سهولتی که یک لینک می‌تواند داشته باشد تا خزندگان یا کاربران بازدید کننده بتوانند آن را پیدا کنند.

قدرت لینک: میزان ارزش و اعتباری که یک لینک می‌تواند برای سایت یا صفحه‌ی مقصد خود، به دست آورد.

حجم لینک: کمیت و تعداد لینک‌هایی که در یک صفحه وجود دارند.

طرحواره کسب و کارهای محلی: داده‌های طبقه بندی شده و نشانه‌گذاری شده‌ای که در یک صفحه وب قرار دارند. هدف از این داده‌ها کمک به موتورهای جست‌وجو در فهمیدن و به دست آوردن اطلاعاتی راجع به یک کسب و کار است.

Meta description: یک المان HTML است که محتوای موجود در یک صفحه را به طور خلاصه و در تعداد کاراکترهای محدود توصیف می‌کند. گوگل گاهی اوقات از این متن در بخشِ توضیح نتایج جست‌وجو استفاده می‌کند.

پاندا: به روزرسانی الگوریتم گوگل که مربوط به تشخیص محتوای کم کیفیت می‌شود.

پروتکل: پیشوندهای “http” یا “https” که قبل از نام دامنه می‌آیند. این پروتکل‌ها نحوه تبادل اطلاعات بین سرور و مرورگر را مشخص می‌کنند.

Redirection (تغییر مسیر): هنگامی که یک URL از یک موقعیت به موقعیت دیگری انتقال می‌یابد. معمولا تغییر مسیرها دائمی هستند. (301 redirect)

Rel = canonical: یک تگ HTML که به برنامه‌نویسان و صاحبان سایت این امکان را می‌دهد تا نسخه اصلی یک محتوا و نسخه‌های رونوشت آن را از یکدیگر متمایز کنند. این تگ برای شناساندن محتوای اصلی به موتورهای جستجو بسیار کاربردی است.

محتوای سرقت شده: سرقت محتوا از سایر وب‌سایت‌ها و انتشار آن بدون اجازه صاحب وب‌سایت یا تولیدکننده محتوا.

پروتکل SSL: مخفف عبارت Secure Sockets Layer است. این پروتکل یک روش محافظتی اطلاعات است که داده‌های تبادل شده بین سرور و مرورگر کاربر را کدگذاری می‌کند تا از سرقت اطلاعات باارزش جلوگیری نماید.

محتوای ضعیف: محتوایی که هیچ ارزش قابل توجهی به مخاطب ارائه نمی‌کند.

Thumbnails: نسخه‌ای کوچک شده از تصاویر بزرگ موجود در وب‌سایت.

تگ عنوان: یک المان HTML که می‌توان به وسیله آن عناوین صفحات وب را تعریف کرد.

 

بخش پنجم: سئو تکنیکال

AMP: نسخه‌ای از صفحات وب که برای کاربرانی طراحی شده است که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. این صفحات از المان‌های سبک‌تر و سریع‌تر تشکیل شده‌ و با ابعاد صفحه گوشی هوشمند نیز مطابقت دارند.

Async: مخفف عبارت “asynchronous” به معنای غیرهمزمانی. Async اصطلاحی است که فرآیندی را در طول بارگذاری صفحات وب در مرورگر توصیف می‌کند. بر اساس این اصطلاح مرورگر نباید حتما تا اتمام یک فعالیت صبر کند تا فعالیت بعدی را شروع کند. بلکه به صورت هم‌زمان می‌تواند آن‌ها را پیش ببرد.

مرورگر: مرورگر وب، نرم‌افزاری است که به شما امکان دسترسی به اطلاعات و داده‌های موجود در اینترنت را می‌دهد. فایرفاکس و کروم مثال‌هایی از محبوب‌ترین مرورگرهای اینترنت هستند. هنگامی که شما در مرورگر یک درخواست ایجاد می‌کنید (برای مثال آدرس www.javadyasemi.ir را وارد می‌کنید.)، به مرورگر خود دستور می‌دهید که اطلاعات مورد نیاز برای نمایش آن صفحه یا وب‌سایت را از سرور دریافت نموده، آن‌ها را پردازش نماید و سپس به شما نمایش دهد.

Bundling (بسته‌بندی): اصطلاحی که به ادغام چند منبع و ساخت یک منبع از آن‌ها اطلاق می‌شود.

ccTLD: مخفف عبارت “Country code top level domain” است. ccTLD به دامنه‌هایی اطلاق می‌شود که به یک کشور خاص متعلق هستندو برای مثال .ir معرف یک دامنه مربوط به ایران است.

پردازش سمت سرور و سمت کاربر: این عبارت بیان می‌کند که کد برنامه‌نویسی‌ شده کجا اجرا شده است. سمت کاربر به این معنی است که فایل در مرورگر اجرا شده است. سمت سرور هم به این معنی است که فایل‌ها در سرور اجرا شده‌اند و سرور آن‌ها را به صورت پردازش شده و آماده برای مرورگر ارسال می‌کند تا مرورگر تنها نتایج را برای کاربر نمایش ‌‌دهد.

مسیر بحرانی پردازش: این مسیر بهترین ترتیب برای اقداماتی که یک مرورگر انجام می‌دهد را مشخص می‌کند، از تبدیل کدهای HTML و CSS و JavaScript گرفته تا سایر اقدامات، تا بتواند صفحه وب‌سایت را به کاربرد نمایش دهد.

CSS: مخفف عبارت Cascading Style Sheet می‌باشد. CSS یک بخش از کد HTML است که ویژگی‌های بصری یک صفحه وب، از جمله رنگ‌ها و فونت‌ها، را تنظیم می‌کند.

DNS: مخفف عبارت Domain Name Server است. DNS ها وظیفه ارتباط دامنه‌ (مانند javadyasemi.ir) با IP را برعهده دارند. نقش آن‌ها اساسا مانند نقش یک مترجم است که نام دامنه را به IP تبدیل می‌کنند تا مرورگرها بتوانند به صفحات وب دسترسی پیدا کنند.

ثبت کننده نام دامنه: شرکتی که وظیفه مدیریت و رزرو آدرس دامنه‌ها در سرتاسر اینترنت برعهده دارند. مانند GoDaddy

پیمایش آسان: پیمایش آسان قابلیتی است که به کاربران اجازه استفاده از فیلتر‌ها و ‌دسته‌بندی‌های مختلفی را می‌دهد تا به راحتی بتوانند به URL موردنظر خود در میان هزاران یا حتی میلیون‌ها URL دسترسی پیدا کنند. این ویژگی در وب‌سایت‌های فروشگاهی و e-commerce بیشتر کاربرد دارد. برای مثال شما می‌توانید یک صفحه فروش لباس را براساس قیمت از کم به زیاد مرتب کنید یا با استفاده از فیلتر سایز، تنها لباس‌هایی با سایز Small را مشاهده کنید.

Fetch and Render: یکی از ابزارهایی که در Google Search Console قابل دسترسی است و به شما اجازه می‌دهد که یک صفحه وب را آن‌طور که گوگل آن را مشاهده می‌کند، مشاهده کنید.

فشرده‌سازی فایل: فشرده‌سازی اطلاعات با استفاده از بیت‌های کمتر در فرآیند تبدیل آن‌ها به اعداد باینری (کدهای قابل فهم کامپیوتر)، که باعث کاهش حجم فایل می‌شود. روش‌ها و تکنیک‌های مختلف و بسیاری برای فشرده‌سازی وجود دارد.

Hreflang: یک تگ HTML است که به موتورهای جستجو نشان می‌دهد محتوای شما به چه زبانی نوشته شده است. برای مثال اگر وب‌سایت شما به چندین زبان انگلیسی و فارسی و … نوشته شده باشد، این تگ به گوگل کمک می‌کند تا نسخه زبانی مناسب سایت شما را به افرادی که به آن زبان جستجو می‌کنند ارائه نماید.

آدرس IP: رشته‌ای از اعداد متمایز است که برای هر سایت با سایت دیگر تفاوت دارد. اینترنت از این اعداد برای پیدا کردن وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند. درواقع آن‌ها مانند یک آدرس هستند و دقیقا همان کاری را برای دنیای وب و مرورگرها انجام می‌‌دهند که آدرس‌های دامنه برای کاربران انجام می‌دهند.

JSON-LD: مخفف عبارت JavaScript Object Notation for Linked Data می‌باشد. JSON-LD یکی از اشکال مختلف ساختمان داده است. یعنی روشی که شما اطلاعات خود را در آن سازمان‌دهی و دسته‌بندی می‌کنید. وب‌سایت‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی پیاده‌سازی شوند، JSON-LD یکی از آن‌هاست. با این تفاوت که این فرمت، از طرف گوگل ارجح‌تر از دیگر فرمت‌های ساختمان داده است.

Lazy loading (بارگذاری با تاخیر): روشی برای به تاخیر انداختن بارگذاری المان‌های صفحات وب تا زمانی که به آن‌ها نیاز باشد. این متد معمولا با هدف افزایش سرعت صفحه استفاده می‌شود.

Minification (کوچک‌سازی): کوچک‌کردن به معنی حذف کاراکترهای غیرضروری از یک کد کامپیوتری است به صورتی که کارکرد آن دچار تغییر نشود. فشرده‌سازی درواقع حجم فایل‌ها را همان‌گونه که هستند کاهش می‌دهد اما کوچک‌سازی موارد غیرضروری را حذف می‌کند.

ایندکس کردن بر اساس صفحات موبایل: گوگل برای اولین بار از سال 2018 به صورت پیشگامانه‌ای سایت‌ها را به بهبود نسخه موبایلشان مجبور کرد. این تغییر به دنبال تغییر رویه گوگل در ایندکس کردن صفحات وب بر اساس نسخه موبایل آن‌ها، به جای نسخه اصلی کامپیوتری، رخ داد.

صفحه‌بندی: یک صفحه وب را می‌توان مانند کتاب، به بخش‌های مختلفی که به ترتیب پشت سرهم قرار دارند تقسیم کرد. این تکنیک مخصوصا برای صفحات بزرگ با محتوای طولانی بسیار کارآمد است. از مشخصه‌های صفحات وب تقسیم شده، تگ‌های rel =”next” و rel =”prev” می‌باشد که ترتیب قرارگیری صفحات را بیان می‌کند. این‌ تگ‌ها در هنگام سرچ به گوگل کمک می‌کند تا کاربری را که قصد دستیابی به این سایت از نتایج جستجو دارد، به صفحه اول و ابتدایی راهنمایی کند.

زبان برنامه‌نویسی: نوشتن دستورات موردنظر انسان به زبان کامپیوتر، به طوری که کامپیوتر بتواند آن‌ها را اجرا کند. برای مثال JavaScript یک زبان برنامه‌نویسی است که المان‌های پویا به صفحات وب اضافه می‌کند. منظور از المان‌های پویا المان‌هایی است که کاربر می‌تواند با آن‌ها در تعامل باشد تا عملی را انجام دهد یا تغییری در صفحه ایجاد کند.

پردازش: فرآیندی که در طول آن مرورگر کدهای برنامه‌نویسی شده یک وب‌سایت را به صفحه‌ای قابل نمایش برای کاربر تبدیل می‌کند.

Responsive design (طراحی پاسخگو – طراحی مسئولانه): گوگل روش‌های طراحی وب‌سایت که با گوشی‌های هوشمند سازگار هستند را در اولویت قرار داده است. طراحی سایت بر اساس معیارهای Responsive design به شما این امکان را می‌دهد تا وب‌سایت با هر دستگاهی که بر روی آن اجرا می‌شود مطابقت پیدا کند. برای مثال وب‌سایت responsive بر روی گوشی، تبلت یا کامپیوتر به روش‌های جداگانه‌ای که برای هرکدام سازگار است نمایش داده می‌شود.

Rich snippet (نتایج بهبود یافته): snippet یا به اصطلاح نتیجه نمایش داده شده، شامل یک عنوان و توضیحی مختصر به دنبال آن است که گوگل یا سایر موتورهای جستجو نتایج و URL های مطابقت یافته با جستار کاربر را بدین شکل در صفحه نتایج نمایش می‌دهند. حال Rich snippet شکل بهبود‌ یافته‌ای از نمایش نتایج است. این نتایج با برخی از المان‌ها، مانند میزان محبوبیت که عموما با نمایش ستاره‌های حاصل از نظرسنجی عمومی که به آن سایت یا خدمت یا محصول اعطا شده است، نمایش داده می‌شوند.

SRCSET: مانند Responsive design برای تصاویر، به این معنی که کدام نسخه از تصویر در موقعیت‌های مختلف نمایش داده شود تا بهترین مطابقت را داشته باشد.

داده‌های ساختاربندی شده: نظم دادن، ساختار بخشیدن و دسته بندی اطلاعات موجود در وب‌سایت. یکی از روش‌های ساختاربندی اطلاعات و داده‌ها استفاده از دستورالعمل‌های Schema.org می‌باشد.

Schema.org: یک روش ساختاربندی اطلاعات که در آن بخشی از کدهای برنامه‌نویسی شده، به اطلاعات اضافی راجع به المان‌های سایت شما اختصاص می‌یابد تا موتورهای جستجور بتوانند با استفاده از آن اطلاعات، ساز و کار وب‌سایت شما را به درستی درک کنند. این کار باعث بهبود فرآیند کرال کردن و ایندکس کردن می‌شود.

 

بخش ششم: لینک‌سازی و قدرت دامنه

محتوای 10x: به معنای محتوایی که از هر محتوای دیگر در آن حوزه 10 برابر (کنایه از مقدار زیاد) بهتر باشد. یک اططلاح ابداعی توسط Rand Fishkin است.

تقویت برند: افزایش محبوبیت و شهرت برند عموما در حوزه رسانه‌های اجتماعی، مانند استفاده از تبلیغات‌های پولی در وب‌سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی و استفاده از اینفلئونسر مارکتینگ

DA: مخفف عبارت Domain Authority به معنای فدرت دامنه می‌باشد. قدرت دامنه معیاری است که می‌توان به وسیله آن توانایی یک دامنه در دستیابی به رتبه‌های بالاتر در رده‌بندی موتورهای جستجو را پیش‌بینی کرد. عموما به صورت یک معیار مقایسه‌ای برای سنجش دامنه‌های مختلف استفاده می‌شود.

ایندکس نشدن: در برخی از موارد یک URL، بخشی از آن یا کل دامنه از فهرست موتورهای جستجو حذف می‌شوند. این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن‌ها، جریمه شدن به علت نقض دستوالعمل‌های کیفی گوگل است.

Directory links (لینک‌های راهنما): Directory در واژگان سئو داخلی به لیستی از اطلاعات کسب و کارهای محلی اطلاق می‌شود که معمولا نام، آدرس، شماره تلفن یا مابقی اطلاعات‌های مربوط به آن‌ها مانند وب‌سایت را شامل می‌شود.

Editorial links (لینک‌های اختیاری): هنگامی لینک‌ منتهی به وب‌سایت به صورت طبیعی کسب شده باشد، یعنی با اختیار خود نویسنده محتوا یا صاحب یک سایت لینک شما در آن‌جا قرار داده شده باشد. (بدون این‌که اجبار یا پرداختی در قبال این کار وجود داشته باشد) به این لینک‌ها لینک‌های Editorial یا اختیاری می‌گوییم.

Fresh Web Explorer: ابزاری که سایت Moz در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند سرتاسر اینترنت را برای یک عبارت یا کلمه خاص و جایی که درآن به آن کلمه اشاره شده است جستجو کنند، مانند نام یک برند یا محصول.

Follow (پیروی): حالت پیش‌فرض تمام لینک‌ها می‌باشد. این لینک‌ها از قاعده PageRank تبعیت می‌کنند.

Google Analytics: یک ابزار رایگان (با امکانات اضافه پولی) است که توسط گوگل طراحی شده است. این ابزار به صاحبان وب‌سایت‌ها امکان می‌دهد تا نحوه تعامل کاربران با وب‌سایت خود را تحت نظر گرفته و آن را ارزیابی کنند. کاربران می‌توانند در قالب گزارش‌های مختلف، اطلاعات بسیاری در رابطه با وب‌سایت خود از این ابزار به دست آورند. برای مثال گزارش‌های اکتسابی (acquisition) کانال‌هایی که از طریق آن بازدیدگان به وب‌سایت شما جذب می‌شوند را نشان می‌دهد. یا گزارش‌های تبدیلی (conversion) میزان موفقیت در رویدادهای تعاملی و کاربرانی که یک هدف مشخص شما را تکمیل کرده‌اند (مانند خرید یک محصول یا پرکردن یک فرم که وب‌سایت شما با هدف فروش یا کسب اطلاعات آن فعالیت را تعریف کرده است) را نشان می‌دهد.

عملگرهای چستجوی گوگل: کاراکترهای مخصوصی که می‌توانند به عبارت و کلیدواژه‌های جستار ضمیمه شوند تا کاربر بتواند هدف و قصد جستجو را واضح‌تر، شفاف‌تر و مشخص‌تر کند. برای مثال اضافه کردن عبارت “site:” قبل از دامنه، یک لیست از تمامی صفحات ایندکس شده و مرتبط با آن دامنه را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

Guest Blogging (وبلاگ‌نویسی مهمان): یکی از استراژی‌های لینک سازی است. این استراتژی را می‌توان به صورت زیر توصیف کرد: ارائه یک مقاله (یا ایده یک مقاله) به یک سایت مطرح یا انتشارات بزرگ، به امید انتشار آن مقاله از طرف سایت و قرار گرفتن یک لینک به وب‌سایت شما در آن محتوای منتشر شده. اما توجه به یک نکته مهم بسیار ضروری است. اجرای این شیوه در ابعاد بزرگ به همراه لینک‌های بسیار در متن، مخالف شیوه‌نامه کیفی گوگل است و وب‌سایت متخلف ممکن است بابت این کار جریمه دریافت کند.

لینک‌سازی: لینک‌سازی به فرآیند کسب لینک‌های مختلف برای وب‌سایت به جهت افزایش قدرت دامنه در موتورهای جستجو گفته می‌شود.

تبادل لینک: هم‌چنین تحت عنوان لینک‌سازی متقابل نیز شناخته می‌شود. تبادل لینک به این معنی است که “من لینک سایت تو را در سایت خودم قرار می‌‌دهم و تو نیز این کار را برای من انجام می‌دهی”. تبادل لینک افراطی و بیش از حد معمول با شیوه‌نامه کیفی گوگل در تضاد می‌باشد و باعث دریافت جریمه می‌شود.

Link Explorer: ابزار سایت Moz برای جستجو و ارزیابی لینک‌های موجود در اینترنت.

Link profile(نمایه‌ی لینک): اصطلاحی که برای لینک‌های ورودی استفاده می‌شود و بیانگر مقصد آن‌ها که یک دامنه، زیردامنه یا URL است.

MozBar: افزونه‌ای است که توسط Moz طراحی شده و بر روی مرورگر کروم قرار می‌گیرد. این افزونه به کاربران این امکان را می‌دهد که معیارهای مختلفی مانند PA، DA، تگ عنوان و بسیاری معیارهای دیگر مربوط به صفحه وب موردنظر خود را به راحتی مشاهده کنند.

NoFollow: لینک‌هایی که با تگ rel =”nofollow” علامت‌گذاری شده‌اند و از قاعده PageRank پیروی نمی‌کنند. گوگل استفاده از این لینک‌ها را در برخی از موقعیت‌های مشخص، مانند لینک‌های پولی و تبیلغاتی، توصیه می‌کند.
PA: مخفف عبارت Page Authority به معنای قدرت صفحه می‌باشد. این معیار دقیقا مانند معیار DA برای پیش‌بینی رتبه یک صفحه مجزای وب به کار می‌رود.

لینک‌های خریداری شده: پرداخت پول یا هرچیز با ارزش دیگر ما به ازای دریافت لینک. اگر لینک از نوع خریداری شده باشد در حوزه لینک‌های تبلیغاتی جای می‌گیرد و باید با تگ NoFollow آن را علامت گذاری کرد تا قاعده PageRank شامل حال این لینک نشود.

ترافیک مطمئن یا تایید شده (qualified): ترافیک تایید شده به این معنی است که ترافیک ورودی سایت شما و افراد بازدیدکننده آن مطابق با موضوع مشخص شده سایت می‌باشد. به زبان دیگر ترافیک ورودی سایت شما از طریق جستارهای مرتبط با موضوع وب‌سایت است و این احتمال مفید بودن محتوا برای مخاطب را افزایش می‌دهد.

ترافیک ارجاعی (Referral): ترافیک بازدیدی که از یک سایت به سایت دیگر فرستاده می‌شود. برای مثال اگر برخی از بازدیدکنندگان سایت شما از طریق کلیک بر روی لینکی که در فیسبوک قرار گرفته است جذب شوند، به آن دسته از ترافیک ورودی وب‌سایت ترافیک ارجاعی فیسبوک گفته می‌شود. زیرا کاربران از طریق فیسبوک به سایت شما ارجاع داده شده‌اند.
صفحات مرجع: صفحات مرجع، یک لیست شامل لینک وب‌سایت‌های مفید و مرتبط به وب‌سایت شما می‌باشد. این کار عموما با هدف لینک سازی انجام می‌گیرد. برای مثال اگر شما وب‌سایت فروش لباس ورزشی داشته باشید، می‌توانید یک بخش صفحات مرجع برای لینک سایت تمامی برندهایی که با آن‌ها کار می‌کنید در وب‌سایت خود قرار دهید تا آن برندها را ترغیب کنید که این‌کار را برای شما نیز انجام دهند.

جایگاه برند: احساساتی که مردم نسبت به یک برند دارند.

Spam Score: یکی از معیارهای سایت Moz است که ریسک احتمالی جریمه شدن یک سایت را بخاطر نقض قوانین و شیوه‌نامه‌ها نشان می‌دهد.

لینک‌های غیرطبیعی: گوگل لینک‌هایی را که اختیاری نباشند یا با بدون اطلاع صاحب وب‌سایت در آن قرار گرفته باشند، غیرطبیعی می‌نامد. این کار مخالف شیوه‌نامه‌های گوگل است و سایت خاطی با خطر جریمه مواجه خواهد شد.

 

بخش هفتم: ارزیابی و بهبود عملکرد سئو

API: مخفف عبارت «Application Programming Interface» است. API امکان خلق یک برنامه کامپیوتری با استفاده از ویژگی‌ها یا داده‌های یک برنامه یا سیستم دیگر را به کاربران می‌دهد. Api ها مانند زبان‌های برنامه‌نویسی هستند که تنها در دایره عملکرد یک برنامه یا سیستم مشخص کاربرد دارند.

Bounce Rate: این معیار درصدی از بازدیدکنندگان سایت را نشان می‌دهد که پس از ورود به وب‌سایت، هیچ اقدامی متعاقب آن انجام نداده و سپس از وب‌سایت خارج می‌شوند. برای مثال اگر فردی وارد صفحه اصلی وب‌سایت شما شود و بدون بازدید از مابقی قسمت‌ها از آن خارج شود، جزو این معیار محسوب خوهد شد.

کانال: راه‌‌های مختلفی که به وسیله آن می‌‌توان مخاطب و ترافیک به وب‌سایت جذب کرد، مانند نتایج ارگانیک جستجو یا شبکه‌های اجتماعی.

نرخ کلیک: نسبت کلیک‌های انجام شده بر روی لینک یک URL به ایمپرشن‌ها (هرگونه تعامل با لینک از جمله قرار دادن نشانگر موس بر روی آن)

نرخ تبدیل (Conversion rate): نسبت بازدیدهای انجام شده به تبدیل‌های رخ داده. نرخ تبدیل بیان می‌کند که برای مثال چه تعداد از بازدیدکنندگان سایت فرم را پر کرده‌اند، تماس گرفته‌اند یا برای خبرنامه ثبت‌نام کرده‌اند.

Qualified lead (مشتری‌های بالفعل): کلمه lead در واژگان بازاریابی به مشتری اطلاق می‌شود که از طریق تبلیغات و اطلاعات برند به خرید محصول یا خدمت جذب شده، اما هنوز تصمیم نهایی را نگرفته و آن را خریداری نکرده است. اگر هدف سایت تشویق بازدیدکنندگان به برقراری ارتباط با شما از طریق فرم یا تماس تلفنی باشد، و این مشتری‌ها با شما تماس برقرار کنند، آن‌گاه آن‌ها به یک مشتری بالقوه (lead) تبدیل می‌شوند. باید توجه داشت که تمام مشتری‌های بالقوه تصمیم به خرید قطعی نمی‌گیرند. اما آن دسته از مشتریانی بالقوه‌ای که احتمال خرید و پرداخت آن‌ها بسیار است مشتری بالفعل می‌نامند.

اهداف Google Analytics: انتظار دارید که بازدیدکنندگان سایت شما چه اقدامی در آن انجام دهند؟ ثبت‌نام کرده و اطلاعات خود را در یک فرم وارد نمایند یا اقدام به خرید یک محصول کنند؟ جواب شما هرچیز که باشد، می‌توانید در ابزار Google Anlytics آن‌ را به عنوان یک هدف تعریف کرده و میزان موفقیت را اندازه گیری کنید.

Google Tag Manager: ابزاری برای مدیریت تگ‌ها و کده‌های برنامه ‌نویسی شده وب‌سایت بدون ایجاد تغییر در منبع کد.

Kanban: یک سیستم برنامه‌ریزی و زمان‌بندی.

Pages Per Session (تعداد صفحات در هر بازدید): این معیار نشان می‌دهد که کاربران به طور متوسط در هر بازدید از سایت شما چند صفحه را مشاهده می‌کنند. نام دیگر آن Page depth می‌باشد.

سرعت صفحه: سرعت بارگذاری وب‌سایت در مرورگر را بیان می‌کند و از چند کمیت به یک‌اندازه مهم، برای مثال زمان بارگذاری اولیه و زمان لازم برای ایجاد تعامل با کاربر، تشکیل شده است.

Pruning (هرس کردن): در واژگان سئو، هرس کردن به معنی حذف صفحات بی‌کیفیت برای افزایش کیفیت کلی سایت می‌باشد.

Scroll depth (عمق پیمایش): معیاری برای اندازه‌گیری این مساله که بازدید کنندگان تا چه حد صفحه شما تا انتهای آن پیمایش کرده و از تمام موارد آن بازدید می‌کنند.

Scrum board: روشی برای پیگیری وظایف و اهداف کوتاه مدت که تکمیل آن‌ها در راستای دستیابی به یک هدف بزرگ است.
ترافیک جستجو: بازدید‌هایی که از کانال موتورهای جستجو از وب‌سایت شما صورت می‌گیرد.

Time on Page (زمان سپری شده در صفحه): میزان زمانی که یک شخص روی صفحه وب سپری می‌کند قبل از این که به صفحه بعدی برود. Google analytics این زمان را به وسیله کلیک کاربر بر روی صفحه بعدی اندازه‌گیری می‌کند و بازدیدهایی که از صفحه اول جلوتر نروند (Bounced sessions) در Time on Page وب‌سایت شما لحاظ نخواهند شد.

کد UTM: مخفف عبارت «Urchin Tracking Module» است. UTM یک کد ساده است که می‌توان آن را به انتهای URL ضمیمه کرد تا با استفاده از آن اطلاعاتی راجع به کلیک‌های کاربران (مانند منبع لینک، وسیله ورود به سایت یا نام کمپین) به دست آورد.