سئو چیست؟ - سئو (بهینهسازی سایت) - SEO

سئو چیست؟
روزانه هزاران مطلب جدید با موضوعات مختلف به سایتهای جهان اضافه میشود و هدف اولیه تمام منتشر کنندگان این مطالب بیشتر دیده شدن توسط مخاطب و همراه کردن او با اهداف محتوا است. کلمات کلیدیای که مخاطب جستوجو میکند هم بسیار مهم است. هرچه مطالب شما در مطالب کلیدی پربازدیدتر و مرتبطتر دیده شود امکان اینکه به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید افزایش مییابد. سئو سایت در کنار توجه به تولید محتوای ارزشمند و اثرگذار تلاش میکند با بکار بردن تکنیکهای مختلف Off Page و On Page موتورهای جستجو را متقاعد کند در نتایج جستوجوهای مرتبط محتوای شما را نمایش دهد. این تکنیکها بسیار دقیق و حساس هستند بهنحویکه اگر در بکار بردن آنها دچار اشتباه شوید و از روشهای غیرمجاز استفاده کنید از سوی گوگل و سایر موتورهای جستوجو جریمه میشوید اما اگر راهکارهای مجاز را بکار ببرید قطعاً بهسرعت میتوانید رتبههای برتر صفحه نخست را از آن خود کنید. سئو در مقایسه با تبلیغات هزینه بسیار کمتری دارد و ازاینرو استفاده از آن برای کسبوکارهای مختلف بسیار سودمند است.
هدف از سئو سایت چیست؟
درگذشته مشتریان برای سفارش یک محصول و خرید آن به فروشگاهها مراجعه میکردند و با متخصصان و آشنایان برای انتخاب بهترین برند و مدل محصول که متناسب با نیازهای آنها باشد مشاوره میگرفتند. این روزها همه ما بلافاصله پس از تصمیم خرید به سراغ گوگل میرویم و سعی میکنیم با جستجوی کلمات مختلف بیشترین اطلاعات را در مورد کالا و خدمات موردنظر خود به دست آوریم و درنهایت تصمیمگیری کنیم. در این میان قطعاً سایتهایی که بیشترین و بهترین اطلاعات را در اختیار ما بگذارند قادر هستند اعتماد ما را جلب کنند و به گزینه اول ما برای خرید تبدیل میشوند.
سئو تمام تلاش خود را بکار میگیرد تا محصول و محتوا شما در نتایج جستجو رتبه برتر را دریافت کند تا درنتیجه به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید. برخی از مهمترین اهداف سئو عبارتاند از:- اعتمادسازی و افزایش آگاهی از برند
- تبدیل مشتریان احتمالی به مشتری وفادار
- در دسترس قرار دادن محصولات و خدمات
- افزایش بازدید وبسایت
- افزایش فروش محصولات و خدمات
- افزایش ترافیک سایت
- حضور بیشتر مخاطب در صفحات مختلف سایت
افزایش رنک گوگل براساس چه اصولی امکانپذیر است؟

راهکارهای مجاز افزایش رتبه سایت در گوگل کدامها هستند؟
سئو داخلی (On Page)
کلیه اقداماتی که روی محتوا انجام میشود تا ضمن آنکه برای مخاطب قابلفهم و جذاب است، موتورهای جستجو هم بتوانند آن را تشخیص داده و به آن رتبه دهند «سئو داخلی» نامیده میشود. کارهایی مثل تعیین کلمات کلیدی و چگالی آن در محتوا، استفاده از تصاویر و انتخاب نام آنها و توضیح مناسب برای تصاویر، تعیین تگ تیترهای داخلی و… در سئوی آن پیچ (ON Page SEO) انجام میشود. هر تغییر کوچکی که در محتوا انجام میشود روی سئو تأثیرگذار است و ازاینرو در بکار بردن تکنیکهایی که در این زمینه استفاده میشود باید بسیار دقیق بود.
سئو خارجی (Off Page)
اقداماتی که در خارج سایت جهت کسب رتبههای برتر انجام میشود سئو خارجی یا آف پیج نامیده میشود. لینک بیلدینگ، انتشار رپورتاژ آگهی و… برخی از اقداماتی است که در راستای سئو خارجی انجام میشود.

آیا نتیجه گرفتن از سئو و بهینهسازی وبسایت در کوتاهمدت امکانپذیر است؟
کسب رتبه برتر در موتورهای جستجو یک فرآیند پیچیده و زمانبر است. مدتزمانی که برای کسب رتبههای برتر باید صرف کرد، بستگی مستقیم بهسختی کلمات کلیدی شما و میزان جستجوی کاربران دارند. هر چه سایتهای بیشتری برای کسب رتبه در کلمه کلیدی خاصی تلاش کنند، کار هم دشوارتر میشود و قطعاً برای به دست آوردن رتبه برتر باید صبر بیشتری داشته باشید. کلمات کلیدی چند جزئی که رقابت کمتری برای آنها وجود دارد، معمولاً در زمان اندکی رتبه میگیرند و در نتایج اول جستجو دیده میشوند. هیچ تضمینی برای اینکه مطلب شما رتبه برتر را از آن خود کند وجود ندارد و اگر فرد یا موسسهای این ادعا را مطرح کرد حتماً باید به صداقت آن شک داشته باشید و بیم آن میرود که از تکنیکهای کلاه سیاه برای کسب رتبه، استفاده کنند که بسیار خطرناک هستند.
گفته میشود این تکنیکها هرچند سال یکبار کاملاً تغییر میکنند و راهکاری که امروز به کسب رتبه برتر کمک میکند تا چند ماه آینده ممکن است بیتأثیر باشد؛ بنابراین کاری که این افراد انجام میدهند بسیار پیچیده و درعینحال متغیر است.
اصول سئو به چه بخشهایی تقسیم میشود
سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید شامل کلیه تکنیکها و روشهایی است که بهصورت مجاز و با رعایت قوانین گوگل برای کسب رتبه سایت انجام میشود. برای دستیابی به نتیجه از طریق این تکنیکها باید صبر بیشتری داشته باشید اما رتبهای که از این طریق به دست میآید اعتبار بالایی دارد و امکان از دست دادن آن بسیار کم است.
سئو کلاه خاکستری
روشهایی که سئوکاران بکار میبرند گاهی فریب و ترفند نیست اما چندان هم باروح قوانین گوگل مطابقت ندارد، این تکنیکها سئو کلاه خاکستری نامیده میشوند. گوگل معمولاً برای بکار بردن این روشها جریمه خاصی در نظر نمیگیرد اما ممکن است استفاده از آنها در آینده برای شما دردسرساز شوند.
سئو کلاه سیاه
ترفندهای فریب خزندههای گوگل است که بعضاً خیلی سریع عمل میکنند و باعث میشوند صفحات شما در موتورهای جستجو رتبه بگیرند اما کاملاً خلاف قوانین گوگل هستند و این مجموعه از طریق بهروزرسانی الگوریتمها و خزندههای خود هرچند وقت یکبار سایتهای متخلف را شناسایی کرده و جریمه میکند.
سایتهایی که توسط گوگل جریمه میشوند در مرحله اول از نتایج اول جستجو حذفشده و به صفحات دوم و سوم میروند و در مرحله بعد ممکن است برای همیشه از نتایج جستجو حذف شوند. سایتی که گوگل آن را از نتایج جستجو حذف میکند، عملاً مرده بهحساب میآید و تمام هزینه و تلاشی که برای آن صرف کردید به هدر خواهد رفت. هنگام انتخاب مشاوره سئو دقت کنید فریب افرادیکه به شما وعده کسب رتبههای برتر در کمترین زمان را میدهند نخورید، چراکه تبعات منفی آن میتواند جبرانناپذیر باشد.
سئو ورد پرس چه تفاوتی با دیگر سایتها دارد؟
سئو حرفهای سایت شامل چه مراحلی است؟
سئو تکنیکال (Technical SEO)
شامل کلیه اقداماتی است که در مرحله طراحی سایت بکار برده میشود تا ساختار آن برای موتورهای جستجو قابلفهم و کراول کردن باشد. در این مرحله به کدهای سایت دقت میشود و اینکه زیرساختهای سایت مثل نقشه آن برای ایندکس مناسب هستند یا نه. کارشناسان سئو حرفهای یک چکلیست مشخص دارند که به بررسی آن میپردازند تا اطمینان حاصل کنند، سایت ازنظر تکنیکی ویژگیهای لازم را دارد. صفحات سایت باید ریسپانسیو باشد، هر صفحه تنها یک تگ H1 داشته باشد و بسیاری مطالبی که پرداختن به آنها خود به نوشتن چند مقاله مستقل نیاز دارد.
تحلیل رقبا و تدوین استراتژی سئو
در این مرحله کلیه سایتهای رقیب مورد ارزیابی و بررسی قرار میگیرند و نقاط قوت و ضعف آنها مشخص میشود. بر مبنای یافتههای تحلیل رقبا استراتژیهای کلی سئو سایت مشخصشده و تدوین میشود.
بررسی کلمات کلیدی
همزمان با مرحله تحلیل رقبا لازم است کلمات کلیدی مرتبط با سایت که بیشتر توسط مخاطبان جستجو میشوند شناساییشده و اولویتبندی شوند. در انتهای این مرحله شما باید یک لیست از کلمات کلیدی اصلی و فرعی در اختیار داشته باشید که به کمک آن بتوانید کار تولید محتوا و بازاریابی محتوایی خود را پیش ببرید.
تولید محتوا و بازاریابی محتوایی
بر مبنای کلمات کلیدی باید محتواهای مناسب تولید شود یا محتواهایی که پیشتر تولیدشده بهینهسازی شوند تا بتوانند در نتایج جستجوهای گوگل به رتبههای دلخواه دست پیدا کنند.
ارزیابی عملکرد
این مرحله بسیار مهم است اما معمولاً از سوی کارشناسان به آن بیتوجهی میشود، شما باید بهصورت مستمر محتواهای خود را ارزیابی کنید و ببینید به نتایج دلخواه شما رسیدهاند یا خیر. بر این اساس میتوانید به نقاط قوت و ضعف خود پیببرید و استراتژی سئو خود را تقویت کنید.
