چرا وبسایت شما باید قابل دسترس باشد و چه اقداماتی باید انجام دهید
دسترسپذیری وبسایتها در عصر دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا کرده است و طراحی سایت وردپرس میتواند ابزارهای متعددی برای ایجاد وبسایتهای دسترسپذیر فراهم کند. با استفاده از افزونهها و تکنیکهای خاص، میتوان اطمینان حاصل کرد که وبسایت شما برای تمامی کاربران، از جمله افراد دارای ناتوانیهای جسمی، قابل دسترسی است. افزونههایی مانند WP Accessibility میتوانند به بهبود قابلیت دسترسی سایت کمک کنند و ویژگیهایی نظیر افزودن برچسبهای متنی برای تصاویر و استفاده از رنگهای متناسب را فراهم کنند.
به عنوان صاحب کسبوکار، احتمالا آخرین چیزی که میخواهید این است که مشتریان ارزشمند خود را از محصول یا خدماتتان محروم کنید. البته که شما مخاطب هدف و مسیر خرید مشتری را دارید و احتمالا تبلیغات خود را بخشبندی میکنید و محتوا را در زمان و مکان مناسب به افراد درست میرسانید. اما اینها فقط استراتژیهای بازاریابی هستند. حقیقت این است که شما به هر چه بیشتر مشتری نیاز دارید. پس چقدر نگرانکننده خواهد بود اگر بهطور تصادفی یک چهارم جمعیت آمریکا را از خود برانید؟
بیش از ۲۵ درصد از بزرگسالان آمریکایی با یک یا چند ناتوانی زندگی میکنند. همزمان، کمتر از ده درصد تعداد کمی از وبسایتها، از دستورالعملهای دسترسی به محتوای وب (WCAG) که توسط کنسرسیوم جهانی وب (W3C) تعیین شده است، پیروی میکنند. بنابراین، در حالی که برندهای تجارت الکترونیک همچنان منابع قابل توجهی را صرف بازاریابی دیجیتال میکنند (تا 54 درصد از کل بودجه بازاریابی)، به گفته مدیر بازاریابی با وجود صرف زمان و هزینه برای جذب مخاطب، بسیاری در دسترس قرار دادن وبسایت خود برای آنها ناکام میمانند.
در حالی که دسترسی به وبسایت ممکن است یک عامل جذب مشتری نباشد، قطعاً میتواند باعث کاهش درآمد شود. در ادامه توضیح میدهیم که چرا کسبوکارها باید در سال ۲۰۲۰ روی دسترسی به وبسایت تمرکز کنند و چگونه چند تغییر ساده در وبسایت میتواند به تحقق اهداف سال ۲۰۲۰ شما کمک کند.
درک وبسایتهای قابل دسترس
دسترسی به وبسایت از دستورالعملهای دسترسی به محتوای وب شروع و به پایان میرسد. مبانی دسترسی وب این استانداردهای دسترسی توسط… نگهداری میشوند. کنسرسیوم جهانی وب سازمانی جهانی برای استانداردهای وب که تقریباً توسط تمام دولتهای جهان تأیید شده است. در حالی که WCAG سالهاست راهنمای اصلی بوده، این جایگاه در ایالات متحده با حکم دادگاه ناحیهای فلوریدا تثبیت شد. حکم شده اینکه رهنمودهای WCAG استاندارد اصلی صنعت در زمینه دسترسی وب هستند.
برای روشن شدن اهمیت این دستورالعملها، همان پروندهی قضایی با محکومیت فروشگاه اینترنتی ویندیکسی (فروشگاه زنجیرهای سوپرمارکتها) به دلیل نقض … پایان یافت. قانون آمریکاییان دارای معلولیت به دلیل عدم رعایت دستورالعملهای WCAG و در نتیجه دشوار شدن مرور وبسایت برای افراد کمبینا
این موضوع مهمی را مطرح میکند. عدم رعایت دستورالعملهای WCAG، کسبوکار شما را در معرض شکایت قرار میدهد. در واقع، در آمریکا و انگلیس به خاطر عدم پیادهسازی استانداردهای WCAG در وبسایتتان، ممکن است به دلیل تبعیض مورد پیگرد قانونی قرار بگیرید. البته، این مهمترین ریسک مالی نیست. علاوه بر آسیب به برند، عدم دسترسی به وبسایت میتواند تا ۲۵ درصد از مخاطبان شما را از دست بدهد. این مسلماً بسیار مهم است.
دسترسپذیری نهتنها برای کاربران اهمیت دارد، بلکه میتواند تأثیر زیادی بر خدمات سئو وردپرس و رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو داشته باشد. موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، وبسایتهای دسترسپذیر را ترجیح میدهند، زیرا این وبسایتها تجربه کاربری بهتری ارائه میدهند. با استفاده از تکنیکهای سئو مناسب و رعایت اصول دسترسپذیری، میتوانید سایت خود را برای تمامی بازدیدکنندگان و همچنین موتورهای جستجو بهینه کنید. این کار میتواند منجر به افزایش ترافیک و در نهایت بهبود عملکرد کسبوکار شما شود.
8 راه برای افزایش دسترسی به وبسایت شما
میدانیم که داشتن وبسایتی قابل دسترسی، برای رسیدن به مخاطبان گستردهتر، بسیار مهم است. اما چطور میتوان این کار را انجام داد؟ در اینجا ۸ نکته برای شروع مسیر دسترسیپذیری وبسایت شما آمده است.
از عناوین مناسب استفاده کنید
تمام پنجاه درصد بسیاری از بازاریابان میگویند محتوای وبلاگ یکی از اولویتهای اصلی آنهاست. وبلاگها روشی عالی برای ارائه اطلاعات ارزشمند به مصرفکنندگان هستند و به پیشروی آنها در مراحل مختلف قیف فروش کمک میکنند. اما چه میشود اگر خوانندگان در خواندن پستهای وبلاگی که با زحمت زیاد ایجاد کردهاید، با مشکل مواجه شوند؟
در سراسر جهان بیش از ۲۵۰ میلیون افراد کم بینا. این حتی شامل اختلالات بینایی مانند دیسلکسی هم نمیشود. چهل و سه و نیم میلیون برخی آمریکاییها دچار اختلال خواندن (دیسلکسیا) هستند که پیمایش محتوا را برایشان دشوار میکند. استفاده از سرتیترهای H1، H2، H3 و H4 به شکستن محتوا و آسانتر کردن درک آن کمک میکند.
تنها با ایجاد سرتیترهای دقیق و یکدست، محتوای شما بسیار قابل فهمتر میشود. ضمن اینکه، استراتژیهای هوشمندانه در سرتیترها به جلب توجه مخاطب نیز کمک میکند. چهل و سه درصد برای کسانی که مطالب شما را بهصورت گذرا میخوانند. این برای همه سودمند است.
۲. امکان دسترسی از طریق صفحه کلید را فراهم کنید
اکثر مردم با ماوس در وبسایت شما گشتوگذار میکنند، اما کسانی که از ناتوانی حرکتی رنج میبرند ممکن است نتوانند با ماوس به صفحه بعد بروند. آسانترین راه برای دسترسی افراد دارای ناتوانی حرکتی، قابل مرور کردن وبسایت شما با صفحه کلید است. وبایم بیشتر افرادی که با کیبورد در وب سایتها گشت و گذار میکنند، از کلید تب برای پیمایش استفاده میکنند. آنها برای رفتن از یک عنصر (مثلاً لینک، دکمه و غیره) به عنصر بعدی، کلید تب را میفشارند.
طراحی رابط کاربری باید طوری باشد که جابهجایی بین عناصر با کلید تب به طور طبیعی انجام شود و همچنین باید کدی نوشته شود که ناحیهای که در حال حاضر با کلید تب انتخاب شده است را به صورت بصری برجسته کند. سادگی در ناوبری نیز بسیار مهم است، زیرا بسیاری از افراد دارای معلولیت حرکتی در پیمایش نوار ناوبری طولانی با کلید تب مشکل خواهند داشت. البته، دلایل دیگری نیز برای ساده نگه داشتن ناوبری وجود دارد. پیشنهاد میکند ایجاد ناوبری ساده و آسان به دلیل کاهش تمرکز کاربران.
متن جایگزین به تصاویر اضافه کنید
چه از آن استفاده کنید فروشگاه ساز شاپيفای اگر از وردپرس استفاده میکنید، احتمالا هنگام آپلود عکس، با بخشی برای «متن جایگزین» مواجه شدهاید. این متن جایگزین است. شما در این قسمت تصویر را توصیف میکنید و اگر تصویر بارگذاری نشود، این متن نمایش داده میشود. به این ترتیب، افراد میتوانند بهطور خلاصه متوجه شوند که میخواهید چه چیزی را نشان دهید. افراد دارای معلولیت هنگام استفاده از صفحه خوانها، ممکن است این متن جایگزین را بهطور خودکار ببینند.
یعنی متن جایگزین تصویر هم برای مواقعی که تصویر بارگذاری نمیشود و هم برای افراد کمبینا ارزشمند است. علاوه بر این، متن جایگزین بهینهسازی موتور جستجو را بهبود میبخشد حتماً برای هر تصویری که آپلود میکنید، متن جایگزین (Alt Text) بنویسید.
۴. رنگهای مناسب را انتخاب کنید
اگرچه تصویر برند در انتخاب رنگ وبسایت شما نقش دارد، اما باید به کوررنگی هم توجه کنید. اطلاعات نادرستی زیادی درباره کوررنگی وجود دارد. لباس این میتواند تفاوت در ادراک ما از رنگها را نشان دهد، اما کوررنگی بسیار پیچیده است.
پس چطور از این همه پیچیدگی اجتناب میکنید؟ از تضاد رنگ استفاده کنید. مطمئن شوید که متن روشن شما روی پسزمینه تیره نمایش داده میشود. هر چه تضاد بیشتری ایجاد کنید، دیدن محتوای شما برای همه آسانتر خواهد بود.
گزینه متن قابل تغییر اندازه را اضافه کنید
افزودن قابلیت تغییر اندازه متن به وبسایت شما مزایای آشکاری دارد. بیش از دو میلیارد برخی افراد دچار پیرچشمی هستند و به عینک مطالعه نیاز دارند. نکتهای مهم: باید مطمئن شوید که قابلیت تغییر اندازه فونت، طراحی شما را خراب نمیکند. گاهی اوقات، صاحبان وبسایتها بدون آزمایش هر اندازه فونت، این گزینه را اضافه میکنند. اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از اندازهها، فاصلهبندی نامناسب ایجاد نمیکند یا عناصر طراحی را به هم نمیریزد. شما باید برندسازی خود را حفظ کنید (ثبات برند در تمام کانالها میتواند درآمد را افزایش دهد). ۲۳ درصد هنگامی که اندازه فونت دستکاری میشود.
فرمها را در دسترستر قرار دهید
هر صاحب وبسایتی باید تلاش کند فرمهای شهودی و خوشطراحی داشته باشد. فرمهای منظم نه تنها به همه بازدیدکنندگان سایت کمک میکنند، بلکه بهویژه برای افرادی که از صفحه خوان یا ناوبری صفحهکلید استفاده میکنند مفید هستند. از آنجایی که برخی افراد دارای معلولیت با استفاده از کلید تب صفحهکلید خود وبگردی میکنند، داشتن فرمهایی با ترتیب منطقی و مناسب برای تب، تا حد زیادی به آسایش این افراد کمک میکند.
حدود پنجاه درصد بسیاری از بازاریابان ادعا میکنند که فرمهای آنلاین، بهترین ابزار آنها برای جذب سرنخهای وبسایت است. چرا اجازه میدهید سرنخهای ارزشمند، به دلیل فرمهای پیچیده و پر زرق و برق، از دست بروند؟
7. ایجاد معادل متنی
ما در مورد برچسبهای جایگزین تصاویر صحبت کردیم، پس چه چیز دیگری وجود دارد؟ باید معادل متنی برای همه چیز ارائه دهید. اگر پادکست دارید، رونوشت یادداشتهای برنامه را در وبلاگ خود قرار دهید. اگر وبینار زندهای برگزار میکنید، ترجمه متنی آن را در زیر قرار دهید. افراد دارای صفحه خوان برای درک و پردازش محتوای شما به متن نیاز دارند.
روی رابط کاربری خود تمرکز کنید
بیایید کمی مبهم باشیم. رابط کاربری شما سوخت پیشران وبسایتتان است، چسبی که به ساخت برندهای ماندگار کمک میکند؛ اما میتواند مانعی هم باشد که دسترسی واقعی به وبسایتتان را دشوار سازد. هر عنصر رابط کاربری باید متناسب با سه اصل دسترسیپذیری، زیباییشناسی و سهولت استفاده طراحی شود. این کار دشوار است. تمرکز صرف بر روی دسترسیپذیری میتواند منجر به ایجاد رابط کاربری معمولی و بیروح شود و گروه اصلی کاربران را از خود براند. در عین حال، میخواهید رابط کاربری برندسازیشده و زیبای شما برای افراد دارای معلولیت نیز قابل دسترسی باشد. این یک شمشیر دولبه است.
در اینجا اهمیت داشتن یک آژانس طراحی خبره مشخص میشود. رابط کاربری شما اثری هنری است و میخواهید با ظرافت و دقت برای پاسخگویی به تمام نیازهای شما و در عین حال نمایش برند و ایدههای زیباییشناختیتان، طراحی شود.