طراحی مؤثر برای مخاطبان متخصص فناوری، مانند دانشمندان داده و مهندسان نرمافزار، نیازمند تعادل ظریفی بین وضوح بصری، کارایی و خلاقیت است. در حالی که پیچیدگی محصول باید بهروشنی منتقل شود، رابط کاربری نیز باید شهودی و جذاب باشد. موفقیت در چنین پروژههایی صرفاً از خلاقیت سرچشمه نمیگیرد؛ بلکه ریشه در همکاری استراتژیک دارد.
پلتفرم زرو، یک محیط توسعهی یکپارچهی علوم دادهی مبتنی بر ابر، به تیمهای دادهمحور امکان همکاری امن و تولید کد پایدار را میدهد. این ابزار قدرتمندی است که برای دانشمندان داده همان کاری را میکند که فیگما برای طراحان و توسعهدهندگان انجام میدهد. با این حال، هویت بصری فعلی زرو، روحیهی نوآورانهی آن را بهطور کامل نشان نمیداد و با مخاطبان فنی آن ارتباط برقرار نمیکرد، بنابراین نیاز به بهروزرسانی داشت. چالش زرو این بود که عملکرد پیچیدهی آن را برای مخاطبان بومی دیجیتال بهراحتی قابل درک و از نظر بصری جذاب کند. این مقاله به چگونگی… همکاری بین آژانس BB و Zerve بازگشایی و درسهایی که در این مسیر آموختیم، با برجستهسازی نکات کلیدی برای طراحان درگیر در پروژههای مشابه.
با درک روشنی از محصول شروع کنید
قبل از شروع طراحی، درک کامل محصول، به خصوص برای مخاطبان فنی، بسیار مهم است. درک کامل محصول از ابتدا، احتمال اشتباهات طراحان و اصلاحات پرهزینه در آینده را کاهش میدهد.
نکته اول:قبل از شروع طراحی، از مشتری بخواهید که مراحل کار با محصول را برای شما توضیح دهد تا ویژگیهای کلیدی آن را به طور کامل درک کنید. بدون این دانش، طراحان ممکن است زمان زیادی را صرف ساختن تصاویری کنند که به درستی عملکرد واقعی محصول را نشان نمیدهند.
نکته دوم:تصاویر محصول را در طرحهای اولیه بگنجانید. این کار باعث ایجاد بحث در مورد نکات قابل توجه میشود و ساختار محتوا را قبل از طراحی نهایی رابط کاربری، هماهنگ میکند.
برند را مد نظر داشته باشید، اما آن را برای رابط کاربری مناسب کنید.
عنصر کلیدی در برندسازی مؤثر، خلقِ زبان بصری یکپارچه این طراحی در تمام نقاط ارتباطی با مخاطب طنینانداز میشود. تیم برندینگ با الهام از ایده همکاری و ارتباط، یک شکل سیال طراحی کرد تا کلمات یا مفاهیم مهم را به هم پیوند دهد. این شکل در رابط کاربری به گونهای اقتباس شد که کاربردی باشد. به جای پیوند دادن کلمات، به عنصری پسزمینه برای بخشها یا محفظههای خاص تبدیل شد و ثبات برند را حفظ کرد، اما با سایه افتاده ملایمتر و حاشیه باریک و ظریف برای وضوح بیشتر در رابط کاربری. این امر به ما اجازه داد تا هویت اصلی برند را حفظ کنیم و در عین حال اطمینان حاصل کنیم که طراحی در محیط دیجیتال کاربردی و موثر است.
نکته:به یاد داشته باشید، همیشه نباید از المانهای برندینگ دقیقا به همان شکل استفاده کنید؛ آنها را برای رابط کاربری طوری تغییر دهید که با نیازهای خاص کاربران شما مطابقت داشته باشد. به این ترتیب، هم ارتباط بصری قوی خود را حفظ میکنید و هم اطمینان حاصل میکنید که طرحهای شما تازه و کارآمد هستند.
نکته دوم:اضافه کردن اشکال غیرمعمول به طراحی رابط کاربری میتواند چالشهایی را برای تیم توسعه ایجاد کند. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، از همان ابتدا با آنها همکاری کنید. این کار انعطافپذیری در دستگاههای مختلف را تضمین میکند، به طوری که عناصر گرافیکی در اندازههای مختلف صفحه نمایش ظاهر یکسانی داشته باشند. همچنین، بسیار مهم است که طرحهایی که به مشتری ارائه میدهید، برای توسعه قابل اجرا باشند؛ در غیر این صورت، ممکن است استانداردهایی را تعیین کنید که دستیابی به آنها غیرممکن باشد.
به یاد داشته باشید که مشتریان طراح نیستند.
به یاد داشته باشید که در ارائه به مشتری، شما با طراحان همکار خود صحبت نمیکنید. ممکن است برخی مفاهیم برای شما روشن باشد، اما مشتریان ممکن است در درک تصویر بزرگتر با مشکل مواجه شوند. به عنوان مثال، زمانی که مشتری یک پالت رنگ را به عنوان یک اسلاید مجزا در ارائه میبیند، ممکن است تصور کند که چگونه این رنگها در رابط کاربری اعمال خواهند شد، و این امر برای آنها دشوار خواهد بود که روی انتخابهای شما تأیید کنند. همکاری اولیه بین تیمهای برندینگ و رابط کاربری به شما امکان میدهد ایدههایتان را به طور مؤثرتر به مشتری منتقل کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها درک روشنی از نحوه کنار هم قرار گرفتن هر عنصر در محصول نهایی دارند.
نکتههمیشه ارائه برندینگ خود را با نمونههای عملی از رابط کاربری (UI) همراه کنید. با نشان دادن نحوه کارکرد عناصر طراحی در یک زمینه خاص، به مشتریان کمک میکنید تا تصویر کلی پروژه را تجسم کنند و ارائه بازخورد و تأیید برای آنها آسانتر میشود.
ساده و مختصر بگویید و روی نیازهای واقعی کاربران تمرکز کنید.
محصولات فناوری مثل زرِو میتوانند آنقدر پر از ویژگی و جریان کار باشند که به راحتی میتوانند کاربر را تحت فشار قرار دهند. طراحان باید روی … ساده کردن این عناصر در طراحی وبسایت زِروِه، هدف این بود که از تصاویر کمجزئیات محصول استفاده شود و هر بار تنها یک ویژگی کلیدی برجسته شود تا وضوح حفظ شده و کاربران با اطلاعات زیاد، گیج نشوند.
نکتهبه جای تمرکز روی تمام جنبههای محصول به طور همزمان، روی مهمترین ویژگیها برای کاربر تمرکز کنید. یک رویکرد ساده و مستقیم برای نمایش ویژگیهای محصول به کاربران فنی کمک میکند تا به سرعت نحوه عملکرد محصول را درک کنند، بدون اینکه حواسشان پرت شود.
خلاقانه با تصاویرتان برخورد کنید
در پروژههای بسیار فنی، طراحان اغلب بین تصاویر محصول، طرحها و نسخههای نمایشی محصول، یکی را انتخاب میکنند. برای پلتفرم زرْو، ما از ترکیب تصاویر محصول برای نشان دادن ویژگیها و عملکردهای واقعی به کار گرفته شدند – به شکلی ساده و مستقیم بر نحوه کار پلتفرم تمرکز داشتند. از سوی دیگر، دموی محصول ایدههای پیچیدهتر را نشان میدهد و به مشتریان حس تجربه کاربری میدهد.
تصویرها ایدههای انتزاعیتر را بیان کنید. و فرآیندهایی که به سختی فقط با تصاویر قابل انتقال هستند. این موارد به سادهسازی فرآیندهای داده پیچیده و انسانیتر شدن تجربه کاربری کمک کردند و در عین حال فرصتی برای بیان خلاقانه ارائه دادند.
نکتهدر نمایش ویژگیها و گردش کار ابزار از تصاویر محصول استفاده کنید، اما برای نمایش مفاهیم انتزاعیتر یا برای افزودن گرما و شخصیت به یک تجربه فنی، از تصاویر مصور بهره ببرید.
برای جذب بیشتر کاربران، استفاده از انیمیشنهای ریز را در نظر بگیرید.
یکی از بهترین راهها برای جذب مخاطبان آشنا به تکنولوژی بدون اینکه آنها را غرق در اطلاعات کنید، استفاده از میکرو انیمیشنهاست؛ حرکتهای کوچک و هدفمند که ویژگیها یا تعاملات محصول را توضیح میدهند. انیمیشنها نباید صرفا تزئینی باشند؛ باید کارکرد را روشنتر کنند یا به نمایش بگذارند. همچنین میتوانند روحیه نوآورانه یک برند متمرکز بر تکنولوژی را منعکس کنند و خلاقیت و تفکر پیشرو را نشان دهند که با مخاطبان آشنا به تکنولوژی به خوبی همخوانی دارد.
انیمیشنهای وبسایت زِرِو به کاربران کمک میکردند تا با راهنمایی بصری، نحوه کارکرد پلتفرم را درک کنند، بدون اینکه مجبور باشند متنهای پیچیده را بخوانند. به عنوان مثال، انیمیشن خطوط در حال حرکت، جهت جریان داده را به تصویر میکشید و تجربهای جذاب ایجاد میکرد که پیچیدگیهای پنهان پلتفرم را به طور واضح به نمایش میگذاشت.
نکته:انیمیشنهای مناسب میتوانند کاربران را جذب کنند و آنها را درگیر محتوا نگه دارند. این امر برای مخاطبان آشنا با فناوری که اغلب با اطلاعات بمباران میشوند و به چیزی برای جلب توجهشان نیاز دارند، ضروری است.
کار گروهی باعث می شود که هم لذت بخش باشد و هم موثر.
همکاری نزدیک با همتیمیها بسیار مهم است. این کار باعث ترکیب مهارتها و ایدههای منحصر به فرد هر فرد شده و حل چالشها را خلاقانهتر میکند. ضمن اینکه وقتی همه در یک راستا هستند، هماهنگی کارها آسانتر میشود.
طراحی برای مخاطبان فنی گاهی دشوار است، اما کلید موفقیت، تعادل بین کارایی و خلاقیت است. چه در حال طراحی پلتفرمی مانند زِروِ (یا هر پلتفرم پیچیده دیگری) باشید، یادتان باشد ابتدا محصول را به خوبی بشناسید، روی تصاویر شفاف و جذاب تمرکز کنید و از همان ابتدا با تیم برندینگ، رابط کاربری و توسعه همکاری کنید. با ساده و شفاف نگه داشتن کارها و همکاری میان بخشهای مختلف، میتوانید تجربیات دیجیتالی خلق کنید که حتی برای کاربران فنی نیز جذاب باشد و پلتفرمهای پیچیده را به ابزارهایی آسان تبدیل کنید.