با افزایش ارتباطات جهانی، شرکتها به دنبال راههایی برای ورود به بازارهای جدید و گسترش پایگاه مشتریان خود هستند. یکی از راههای آنها، تنوع نیروی کار است. نیروی کاری که نماینده فرهنگها و پیشینههای مختلف باشد، مزایای بسیاری دارد و میتواند به خلاقیت و نوآوری بیشتر منجر شود؛ چرا که کارکنان با دیدگاههای متفاوت، ایدههای جدیدی ارائه میکنند.
کار از راه دور در سالهای اخیر رواج بیشتری یافته و به کارمندان اجازه میدهد از هر جای دنیا کار کنند. این امر به شرکتها دسترسی به استعدادهای بیشتری میدهد، از جمله افراد گروههای کمتر دیده شده که ممکن است قادر یا مایل به نقل مکان نباشند.
در برادران بالکان ما بیش از یک دهه است که این کار را انجام میدهیم. افتخار میکنیم که حتی قبل از اینکه عبارت «کار از راه دور» به معنای امروزی خود برسد، جامعهای از خلاقان بینالمللی را گرد هم آوردیم. (بله، قبل از اینکه مد شود.) همکاران ما در سراسر جهان مرتب تغییر آدرس میدهند و ما از این بابت بسیار خوشحالیم. اما چندفرهنگی چه تاثیری بر کار روزانه ما دارد و مهمتر از آن، چه تاثیری بر افراد ما میگذارد؟
سوت زدن آهنگهای مختلف با لحن درست
همه ما پیشینههای متفاوتی داریم. فرهنگهای منحصر به فردمان ما را شکل میدهند و دلیل باورهای خاص ما هستند. آنها بیش از آنکه تصور کنیم بر رفتارمان تأثیر میگذارند و هویت ما را میسازند.
با این حال، رویکردی مبتنی بر مدارا، همدلی و پذیرش، رویکردی است که ما به عنوان یک مجموعه باید بر سر آن توافق کنیم و به همین دلیل، معیاری برای استخدامهای آینده خواهد بود. اینجا جایی است که همه حقوق و فرصتهای برابر دارند.
چندفرهنگی مزایای زیادی برای کارکنان، چه از گروههای اجتماعی-قومی مختلف و چه از کشورهای مختلف، به همراه دارد. در اینجا پنج مورد از آنها آمده است:
آزادی در استخدام بهترین افراد، در هر کجا که باشند
ما همیشه بر خلاقیت، استفاده از مهارتهایمان و همکاری مؤثر با تمام استعدادهای در دسترسمان تمرکز داشتهایم. از همان روز اول، این رویکرد به ما امکان استخدام از سراسر جهان را داد. تنوع ما و تجربهی کار با افراد همفکر اما با تجارب متفاوت، باعث کنجکاوی و تمایل همکاران بالقوه برای شناخت بهتر ما میشود.
تنوع بیشتر، ایدههای بیشتر، خلاقیت بیشتر.
تنوع نیروی انسانی کافی نیست؛ ایجاد بستری که افراد در آن شکوفا شوند و راهحلهای خلاقانه برای مشکلات و رویکردهای متناسب با نیازهای همیشه در حال تغییر پروژههایمان ارائه دهند، حیاتی است. به همین دلیل گفتوگو و تبادل نظر آزاد را تشویق میکنیم، زیرا این موارد برای نوآوری مداوم ما ضروری هستند.
رشد فردی
کار با فردی از فرهنگ متفاوت، فرصتی برای یادگیری و توسعه مهارتها و استعدادهای ماست. به این ترتیب، میتوانیم ایدهها، پیشینه و تجربیات دیگران را که به آن نقطه رسیدهاند، بهتر درک کنیم.
به طور خاصتر، فرصتی است برای داشتن دیدگاه جهانی، بهبود مهارتهای حل مسئله از طریق مواجهه با دیدگاههای دیگر، تقویت مهارتهای ارتباطی و تحلیلی و مهمتر از همه، پیشرفت شغلی در زمینههای جدید و هیجانانگیز.
چندفرهنگگرایی اعتماد، احترام و تعهد را تقویت میکند.
ما با تشویق به اشتراکگذاری دانش و راهنمایی از یک سو و امکان معرفی فرهنگ و پیشینهی خود توسط افراد جدید از سوی دیگر، گفتوگوی سالمی را میان کارکنان برقرار میکنیم و به آنها نشان میدهیم چگونه دیدگاههای متفاوت را بپذیرند.
اینگونه اقدامات، حس کار گروهی را در محیط کار ایجاد میکنند. با به اشتراک گذاشتن تجربیات شخصی، کارمندان ارتباط مستقیم برقرار کرده و روابطی مبتنی بر اعتماد با همکاران خود میسازند. این امر در کار از راه دور، از هر محیط کاری دیگری مهمتر است.
با احترام متقابل به همکاران، تعهد و اعتماد در بین کارکنان را تقویت میکنیم که این امر انگیزه و همکاری شخصی را افزایش میدهد. همکاران ما صرف نظر از پیشینه خود، به خاطر مهارتها و دستاوردهایشان احساس ارزشمندی میکنند. در کل، افراد زمانی که احساس ارزشمندی، احترام و شنیده شدن کنند و به سهمشان بها داده شود، بهرهوری بیشتری دارند.
چندفرهنگی در همه جنبهها ما را بهتر میکند و مشتریان آن را متوجه میشوند.
نیروی کار متنوع، دیدگاه جهانی بینظیری را به کسبوکار مشتریان ما میبخشد. کارمندان ما با تجارب بینالمللی متنوع و آگاهی بینفرهنگی خود، طیف وسیعی از مهارتها را ارائه میدهند. تنها شرکتهایی که دیدگاه جهانی واقعی دارند، میتوانند تأثیرگذار باشند و مزیت رقابتی کسب کنند.
در بسیاری از موارد، ما شیفتهی افراد کشورهای دیگر میشویم. در اینجا چند نمونه آمده است.
اتصال اسپانیایی
دیدن اینکه سرپرست تیم برند و طراح برندِ جونیور، به زبان اسپانیایی برای هم بازخورد میگذارند، بسیار شگفتانگیز و زیبا بود. این اتفاق کاملا غیرمنتظره و دوستداشتنی بود و نشان میدهد که ما بهعنوان یک آژانس چقدر رشد کردهایم.
استروپوافل
وسلی، طراح ارشد رابط کاربری ما از هلند، هنگام تدوین سیاست کوکی برای سیویمیکر، شرکت فناوری هلندی، پیشنهاد داد از استروپوافل، شیرینی وافل معروف هلندی، استفاده کنیم. به این ترتیب میتوانستیم میراث هلندی را در بیش از ۴۰ وبسایت چندزبانهای که سیویمیکر مدیریت میکند، حفظ کنیم.
مصاحبههای آلمانی
در جریان شناخت محصول برای شرکت ایمو کپیتال، مجبور بودیم مصاحبههای کاربری را به زبان آلمانی انجام دهیم، زیرا ایمو ایدهی خود را در هامبورگ آزمایش میکرد. خوشبختانه، گالیا که تقریبا به زبان آلمانی مسلط بود، تحقیقات اولیهی تجربه کاربری و برگزاری مصاحبههای کاربری را انجام داد و به ما بینشهایی داد که در غیر این صورت بهدست آوردنشان برای ما غیرممکن بود.
نتیجهگیری
در نهایت، مسئله بسیار ساده است: شرکتها با ترویج تنوع در محل کار، میتوانند هم سود خود را افزایش دهند و هم تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارند. ما به ادامهی مسیر دورکاری خود و پیشرفت روزانهمان افتخار میکنیم. و چه کسی میداند که قرار است با چه کسانی در آینده همکاری کنیم!
درباره ما آژانس BB با افتخار دهمین سالگرد فعالیت دورکاری خود را جشن میگیرد! بیش از ۴۰ نفر از ۱۵ کشور جهان با بیش از ۵۰۰ پروژه تکمیلشده در این آژانس مشغول به کار هستند. ما با ایجاد سیستمهای طراحی، ساخت هویت برند و توسعه وبسایتهایی که منجر به تبدیل و ایجاد تغییر میشوند، به کسبوکارها کمک میکنیم. تجربهی دورکاری ما، استعدادهای بینظیری از سراسر جهان را گرد هم آورده است.