نوکیا که در سال ۱۸۶۵ در فنلاند بهعنوان تولیدکنندهی لاستیک آغاز به کار کرد، راه درازی را پیموده است. این غول فناوری پس از آنکه با تولید گوشیهای تلفن همراه تقریباً نشکن، نام خود را بهعنوان شرکتی در حوزهی ارتباطات مطرح کرد، آمادهی ماجراجویی جدیدی است.
چرخش به سمت مدل کسبوکارِ بیشترِ سرویسگرا، بهعنوان یک نوآوری B2B و شرکت فناوری، با هویت برند جدیدی همراه است که شامل لوگوی بهروز شدهای برای تغییر تصور مردم از شرکت بهعنوان یک شرکت تلفن همراه میشود. لوگوی جدید رویکردی هندسیتر و انتزاعیتر دارد و بین تکامل بصری و شناخت آنی تعادل برقرار میکند.
برخی میگویند «نوکیای جدید» یادآور پژواکی دور از نوکیای اصلی است، چرا که بسیاری از عناصر آن حذف شدهاند. در تمام محتوا از یک گرافیک جسورانه استفاده شده که حروف N، O و K لوگو را بازسازی کرده و هر نوع ارتباطی را «مشخصا نوکیا» میکند. برای انعکاس این تغییرات، نوکیا هدف برند خود را بهروزرسانی کرد:در نوکیا، فناوریهایی خلق میکنیم که به جهان کمک میکنند متحد عمل کند.
رویکرد سادهشده در طراحی لوگوی جدید، مخصوصاً در برندهای قدیمی و شناختهشدهی حوزههای فناوری، ارتباطات و خودرو که به دنبال مدرنتر نشان داده شدن هستند، امری رایج است. تغییر برند کیا در سال ۲۰۲۱ که الهام گرفته از امضا بود، با انتقاداتی در فضای آنلاین همراه شد؛ برخی آن را شبیه به لوگوی نوکیا دانسته و برخی دیگر در مورد خوانایی آن در دورانی که شناخت و دسترسی آسان به برند بسیار مهم است، ابراز نگرانی کردند.
طراحان گرافیک طرحهای بازطراحیشده خود را به اشتراک میگذارند
تغییر اخیر لوگوی نوکیا، باعث شد الهامبخش طراحان در دریبل، کسانی که از عهدهی بازطراحی هویت جدید برند برآمدند. تیم ما از بررسی برداشتهای جامعهی دریبل از بازطراحی برندها لذت میبرد، پس برخی از این طرحهای جدید را ببینید و نظر خودتان را به ما بگویید!
همانطور که میدانید نوکیا تازه لوگوی جدیدش را معرفی کرده و همین باعث شد من هم سریعا در همین راستا تحقیقی مختصر انجام دهم.
ایده این است که با استفاده از هندسه مشابه حروف «N» و «A» و افزودن المانی پیکسلمانند، ریتم بیشتری به طرح لوگو داده و حس پویایی و تکنولوژیکی بیشتری به آن بخشیم.
به نظر من یک مربع «او» با حفظ ارتباط با لوگوی قدیمی، منطقیتر است. ضمن اینکه با تکمیل حروف «ان» و «ک» خوانایی بیشتری هم دارد.
طی هفته گذشته چندین بار طرح جدید لوگوی نوکیا را در رسانهها دیدم، بنابراین تصمیم گرفتم طراحی آن را با توجه به جهتگیری آنها، مطابق سلیقه خودم تغییر دهم.