ساختنِ نمونه کارهای تصویرگری با سارا بث مورگان، تصویرگر خودآموختهای که کارش را با گرافیک متحرک آغاز کرد، آشنا شوید. امروزه سارا بث، کارگردان انیمیشن و تصویرگر موفقی با مجموعهای چشمگیر از مشتریان است. اما او چگونه به اینجا رسید؟ برای الهام گرفتن از داستان حرفهای و آثار فوقالعاده سارا بث، ادامه مطلب را بخوانید.
چطور وارد کار تصویرگری شدید؟
مثل بسیاری از هنرمندان، همه چیز با نقاشی در کودکی آغاز شد. همیشه خلاق بودهام و عاشق داستانگویی از طریق تصویر و کلمه بودهام. در کودکی کلاسهای هنری میرفتم و از تکتک لحظاتش لذت میبردم! اما وقتی زمان انتخاب شغل فرا رسید، نگران شدم. فکر میکردم دنبال کردن چیزی مثل گرافیک یا بازاریابی در دنیای حرفهای بهتر جواب میدهد. رشته گرافیک را در دانشگاه SCAD امتحان کردم، اما بلافاصله فهمیدم مناسب من نیست.
بیشتر آنچه آموخته و تمرین کردهام، در واقع سر کار بوده است.
از آنجا تصمیم گرفتم گرافیک موشن را بخوانم. تا وقتی که به طور حرفهای در زمینه انیمیشن کار نکردم،واقعاًسرمایهگذاری روی مهارتهای تصویرسازیام را آغاز کردم. بیشتر آنچه آموخته و تمرین کردهام، در واقع سر کار بوده است!
الهام و ایدههایتان از کجا میآید؟
خب، البته همیشه دریبل هست! اما من معمولا از اپلیکیشنهای سادهی شبکههای اجتماعی برای پیدا کردن هنرمندان برای دنبال کردن استفاده میکنم. اینستاگرام و تیکتاک اخیرا منبع اصلی الهام من هستند. تیکتاک در واقع غافلگیرکننده بوده، چون تا همین اواخر متوجه تاثیرگذاری محتوای ویدیویی کوتاه نشده بودم! دیدن پشت صحنهی کار هنرمندان مورد علاقهام یا حتی تماشای میمهای بامزهای که خودشان میسازند، واقعا فوقالعادهست.
سبک شخصی و زیباییشناسی سارا بث رو چطور توصیف میکنی؟
امیدوارمهمیشه در حال تغییربسیاری از دوستانم میگویند سبک خاصّی دارم، اما خودم هم به تواناییام در تغییر و امتحان کردن چیزهای جدید افتخار میکنم! واقعاً امیدوارم سبکم هیچوقت آنقدر ثابت و یکنواخت نباشد که تکراری و کلیشهای شود.
نقاشی دیواری چیپوتله اثر سارا بث مورگان
شما از گرافیک متحرک به تصویرسازی روی آوردید و هنوز هم هر دو را انجام میدهید. تفاوت این دو نقش چیست؟
ابتدا انیمیشن کار میکردم و بعد در اولین شغلم در شرکت اسکالر در لسآنجلس، از طراحی و تصویرسازی برای ارائهها بسیار لذت بردم. از آنجا به استودیوی آدفلوز در پورتلند، اورگن رفتم که عاشقش بودم.
مهارتهای طراحی برای انیمیشن به من کمک کرد تا بیشتر درباره دنیای تصویرگری یاد بگیرم.
هر دو استودیو تجربهی بسیار زیادی در ساختار دنیای طراحی موشن به من دادند و به همین دلیل، به اندازهی کافی احساس اعتماد به نفس میکردم فریلنسری را شروع کن در سال ۲۰۱۸ هنوز گهگاه در استودیوهای انیمیشن کار میکردم (و بهعنوان کارگردان انیمیشن، نماینده داشتم). زنبور زرد اما عاشق این بودم که فریلنسری به من اجازه داد در انواع مختلف تصویرگری، مثل کارهای تحریریه و قراردادی، تجربه کسب کنم. داشتن مهارت طراحی برای انیمیشن در واقع به من کمک کرد تا بیشتر درباره دنیای تصویرگری یاد بگیرم.
تصویر شخصیت اثر سارا بث مورگان، پسزمینه اثر نوریا بوج، انیمیشن اثر استر چانگ، آنا تابرکو و آماندا گودرو.
تجربیات شخصی خود را چگونه در آثار مصورتان وارد میکنید؟
در کودکی، زیاد جا به جا میشدم. در عربستان سعودی، در شهرک شرکت نفت آرامکو به نام الظهران بزرگ شدم. خانوادهام برای دیدار اقوام و همچنین گشت و گذار در مکانهای جدید، زیاد سفر میکردند. بنابراین، خوشبختانه با فرهنگهای بسیاری احاطه شده بودم و از آدمها و مکانهای مختلف زیادی چیز یاد گرفتم.
شاید به همین دلیل است که اینقدر تغییر را دوست دارم! از تغییر سبک و امتحان کردن چیزهای جدید لذت میبرم. اگر در سبک طراحیام (یا حتی نوع پروژههایی که روی آنها کار میکنم!) بیش از حد یکنواخت یا راکد باشم، خسته میشوم. احتمالاً به همین دلیل است که تخممرغهایم را در سبدهای مختلف گذاشتهام: کارگردانی انیمیشن، تصویرسازی ادیتوریال، پستهای شبکههای اجتماعی، تدریس دورههای آنلاین، نقاشی دیواری، خلق خبرنامه و غیره!
وقتی در گذشته شکست خوردید، چه چیزی انگیزه شما را برای شروع دوباره فراهم کرد؟
من عاشق شکست خوردن هستم. و تقریباً احساس میکنم که در دنیای هنر باید کلمه «شکست» را با چیزی دیگر جایگزین کرد. بدون شکستهایمان، اصلاً چیزی یاد نمیگیریم. اگر بچهها چند بار زمین نمیخوردند، راه رفتن را یاد نمیگرفتند!
در دنیای هنر، حس میکنم باید کلمه «شکست» را با چیزی دیگر جایگزین کرد.
گاهی شکستهای ما، همانطور که باب راس میگفت، به «تصادفات خوشایند کوچک» تبدیل میشوند. به این ترتیب تکنیکهای جدیدی یاد میگیریم! بعد از چند بار شکست و یادگیری چیزهای جدید از شکستهایم، انگیزه پیدا کردم تا دوباره بلند شوم و ادامه دهم. چون هرگز نمیدانم چه چیزی را قرار است یاد بگیرم.
نصیحت شما برای تصویرگران مشتاق چیست؟
در دورههای آنلاین شرکت کن! کارهایت را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذار! اینها سادهترین پاسخها هستند، اما خیلی به من کمک کردند. منابع بسیار متنوعی در دنیای هنر آنلاین وجود دارد و شما فقط باید آنها را پیدا کنید. خودت خاک را بکن تا گنج را پیدا کنی.
مدرسهایسم، اسکیلشیر و مدرسهی موشن منابع آموزشی فوقالعادهای هستند. و اگر توانایی پرداخت هزینه دورهها را ندارید، آموزشهای رایگان بسیار زیادی در یوتیوب وجود دارد!
در مورد به اشتراک گذاشتن کارم در شبکههای اجتماعی، همیشه این روشی بسیار مفید برای من بوده است، چون به من کمک میکند اعتماد به نفس خود را تمرین کنم. اغلب از کارم صد در صد راضی نیستم، اما هرچه بیشتر کارم را به اشتراک بگذارم، کمتر در مورد به اشتراک گذاشتن آن با دنیا (حتی برای یک کار حرفهای) استرس میگیرم. شاید این برای همه درست نباشد، اما قطعا برای من جواب داد.