این مقاله را شوبهام آگاروال نوشته و در ابتدا در… منتشر شده است. طراحی شکلدهی با تشکر از دوستانمان در ویرایشگر ایکس با تشکر از حامی مالی این پست!
نیک بابیش، طراح تجربه کاربری و محصول مقیم اسرائیل، اخیراً دستیاری غیرمنتظره در جریان کار خود پیدا کرده است: چتجیپیتی، ربات گفتگوی هوش مصنوعی محبوب.
در چند هفتهی گذشته، بابیش از ChatGPT خواسته است تا متنهای آزمایشی برای طراحی اپلیکیشن و وبسایتش بنویسد، طرحبندیها را ترسیم کند و حتی ایدههایی برای ترکیب رنگ و فونت ارائه دهد. از زمان راهاندازی آن در نوامبر، بابیش میگوید توانسته است این ربات مکالمه را «در تقریباً تمام حوزههای طراحی محصول که نیاز به تولید محتوای رسانهای ندارند» ادغام کند.
رابط کاربری ساده چتجیپیتی که توسط شرکت تحقیقاتی اوپنایآی (با حمایت مایکروسافت و با مشارکت ایلان ماسک و چند نفر دیگر) توسعه یافته، به پدیدهای آشنا در اینترنت تبدیل شده است. تاکنون بیش از یک میلیون نفر از آن برای تولید فوری مقالات نظر، با سبک اُسکار وایلد، برنامهنویسی وبسایت از ابتدا و حتی طرحریزی فیلمنامههای چند پرده استفاده کردهاند و این ربات گفتگو، پاسخهای قاطعانهای ارائه داده است.
چتجیپیتی به ویژه برای جایگزینی با رایجترین متن بیمعنی، یعنی لورم ایپسوم، ایدهآل ثابت شده است.
با این حال، شیوهی جملهبندی چتجیپیتی اغلب باعث میشود که این پاسخها، اگرچه قانعکننده به نظر میرسند، پر از اشتباه باشند. نادرستیهای واقعى مدل زبان آن آموزش دیده است تا الگوها را در حجم عظیمی از متون اینترنتی پیدا کند و از آنها برای حدس زدن کلمه بعدی یاد بگیرد. اما این بدان معناست که چتبات نمیتواند بگوید سیستم آن به چه منابعی متکی است، یا اینکه محتوای تولید شده درست است یا خیر. مغرضانه به حدی که برخی پلتفرمها مانند استک اورفلو، سایت پرسش و پاسخ برای مهندسان، ممنوع کدهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی.
از آنجایی که ChatGPT نمیتواند صحت اطلاعات خود را بررسی کند، بیشتر کاربران نمیتوانند برای کارهای واقعی به آن اعتماد کنند؛ اما به ویژه برای جایگزینی متنهای بیمعنی نمونه مانند «لورم ایپسوم» بسیار مناسب است.
متن نمونه (بدنه متن) در کاتالوگ سال ۱۹۷۴ شرکت سازنده فونت لترست. تصاویر با مجوز مرکز مطالعات طراحی و تایپوگرافی هربرت لوبالین.
دهها سال است که متن لورم ایپسوم، قطعهای بههمریخته از متون لاتین دوهزار ساله، جزئی جداییناپذیر از جعبه ابزار هر طراح بوده است. این متداولترین متن جایگزین است که توسعهدهندگان برای نمایش جنبههای بصری پروژههای خود، مانند قلمها و چیدمانها، پیش از جایگزینی آن با محتوای واقعی مشتری از آن استفاده میکنند. هر الگوی طراحی را که انتخاب کنید، احتمالاً جعبههای متنی آن بهطور پیشفرض حاوی لورم ایپسوم هستند.
اما بهتدریج، انتظار مشتریان برای استفاده از پیامرسانی از همان ابتدای مراحل ایدهپردازی بیشتر شده است و طراحان متوجه شدهاند که تنها با تکیه بر متنهای جایگزین رایج در صنعت، نشان دادن هدف کار خود و چگونگی انطباق آن با چشمانداز کسبوکار، دشوارتر شده است. در نتیجه، متنهای بیمعنی لورم ایپسوم، بیش از پیش کهنه و بیمورد به نظر میرسند و طراحان را به دنبال ابزارهای هوشمندتر برای تولید محتوای جایگزین سوق داده است. با ظهور ChatGPT که قادر به تولید پاراگرافهایی در هر موضوعی است، بسیاری احساس میکنند که جستجوی آنها به پایان رسیده است.
از ChatGPT بخواهید کد HTML وبسایت یک استارتآپ هوش مصنوعی یا متنی آزمایشی برای آن بنویسد؛ چتبات بلافاصله پاسخی با چارچوب مناسب ارائه میدهد. بابیش تنها نیست؛ مارک ووگلار، مدیر هنری و طراح مقیم هلند، نیز از ChatGPT برای نوشتن متنهای آزمایشی، طرحهای اولیه برای آزمایش ابزارهای جدید و حتی دریافت بازخورد در مورد طرحهای خود با توصیف آنها برای چتبات استفاده میکند.
فوگِلار معتقد نیست که محتوای ساختگی مثل لورم ایپسوم به اندازه چتجیپیتی به او کمک میکند تا بهراحتی بررسی کند که آیا طرحش پیام را با موفقیت منتقل میکند. او توضیح میدهد: «من فهمیدم هدفم طراحی رابط کاربری نیست، بلکه طراحی ارتباطی عالی است. وقتی محتوای (تقریباً) واقعی وجود داشته باشد، بررسی کیفیت طراحی بسیار سادهتر میشود.»
متوجه شدم هدفم طراحی رابط کاربری نیست، بلکه طراحی ارتباطی عالی است.
با این حال، بسیاری معتقدند جایگزینی متن لورم ایپسوم با متنی واقعی، هدف اصلی آن را که در ابتدا به نمایش فونتها میپرداخت، از بین میبرد.
از دیرباز مشخص بوده که متن لورم ایپسوم حاصل تغییر بخشی از مقالهای لاتین به نام «درباره افراطهای خیر و شر» نوشتهی سِیسِرو، دولتمرد و فیلسوف تأثیرگذار رومی در سال ۴۵ پیش از میلاد است. اما ریشههای کاربرد آن همیشه مورد مناقشه بوده است. در حالی که برخی (بهویژه ریچارد مککلینتاک، مدیر انتشارات همپدن-سیدنی) فرضیهای مطرح کنیم مبنی بر اینکه یک حروفچین ناشناس قرنها پیش آن را بههم ریخته است. به بهانهٔ عدم اختلال در جلوههای گرافیکی صفحه، گفته شده است که این متن بیشتر شبیه هرزهگویی است، اما هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا وجود ندارد.
در عوض، الکساندر توچیلوفسکی، مسئول مرکز مطالعات طراحی و تایپوگرافی هرب لوبالین در دانشگاه کوپر یونیون، به مجله شِیپینگ دیزاین گفت که اگرچه متنی از سِسرو بهعنوان نمونه تایپفیس استفاده شده بود از همان سال ۱۷۳۴ متن واقعی لورم ایپسوم در دهه ۱۹۶۰ توسط شرکت لترست، تولیدکنندهی حروف چاپی، بههمریخته و ویرایش شد. ظاهراً این متن از کتابی از سِسرو در سال ۱۹۱۴ کپی شده بود که در آن کلمهی «دولورم» در دو صفحه مختلف (دو- لورم) آمده بود. از آنجا، از طریق نرمافزارهای نشر مانند پیجمیکر ۱.۰ شرکت آلدوس، به فونتهای دیجیتال منتقل شد.
علاوه بر این، به گفتهی توچیلوفسکی، انگیزهی اصلی استفاده از متن لاتین در حروفچینی انگلیسی طی قرنها این بود که مشتری بالقوه بتواند ظاهر متن چیده شده با فونت را قضاوت کند، نه اینکه آن را بخواند.
متن نمونه (بدنه متن) در کاتالوگ سال ۱۹۷۴ شرکت سازنده فونت لترست. تصاویر با لطف مرکز مطالعات طراحی و تایپوگرافی هرب لوبالین.
به همین دلیل، کنار گذاشتن متنهای آزمایشی لاتین (Lorem ipsum) توسط طراحان امروزی واکنشهای متفاوتی را در پی داشته است. کارن مکگرین، طراح و شریک شرکت مشاوره دیجیتال اتوگراف، همواره فایلهایی از متنهای آزمایشی لاتین کلاسیک را نگه میدارد و از ابزارهای تولید متنهای جایگزین جدید اجتناب میکند. او معتقد است که افراد به راحتی از متنهای آزمایشی لاتین میگذرند و «روی گفتگو درباره طراحی تمرکز میکنند».
گرچه مکگرین ممکن است استفاده از چتجیپیتی برای تولید کلمات تصادفی لاتین را در نظر بگیرد، اما به دنبال متنی واقعی نیست، چون نگران است که «مشتری آن را بخواند و در مورد آن نظر بدهد.» او میافزاید: «هدف اصلی «لورم ایپسوم» این است که نمیخواهید آنها متن را بخوانند.»
بیباخ موافق است و همچنان از «لورم ایپسوم» استفاده خواهد کرد، زمانی که بخواهد صرفا روی سلسله مراتب بصری عناصر و نه متن تمرکز کند.
اما فارغ از نظر طراحانی مثل مکگرین، احتمالا مدت زیادی طول نخواهد کشید که رباتهای گفتگوی متنزا مانند چتجیپیتی جای «لورم ایپسوم» را بگیرند؛ چرا که شرکتهای فناوری در تلاشند تا آنها را به خدمات موجود خود اضافه کنند.
مثلاً مایکروسافت به زودی انتظار میرود ارائه قابلیتهایی مشابه چتجیپیتی در بستر ابزارهای خود، از جمله ورد، آوتلوک، بینگ و بسیاری دیگر. شرکت ادوب به همین ترتیب، در مجموعه ابزارهای خلاقانه خود در حال آزمایش گزینههای هوش مصنوعی مولد است و چندین افزونهی شخص ثالث ChatGPT هماکنون روی Figma، آخرین محصول خریداریشدهی آن، در دسترس هستند. کنوا همچنین به کاربران امکان میدهد با کمک هوش مصنوعی، المانهای پروژههای بازاریابی را بسازند. فیور، بازارگاهی که فریلنسرها و کسبوکارها را به هم متصل میکند، دستهبندیهای هوش مصنوعی را برای یافتن خالقانی که در خلق آثار هنری اصیل مهارت ندارند، اما در استفاده بهینه از ابزارهای مولد مانند چتجیپیتی و میدجورنی تبحر دارند، اضافه کرده است. اخیراً، شرکت توسعه وب Wix (که …) طراحی شکل دهی )اعلام کرد راهاندازی یک ابزار هوش مصنوعی برای تولید متن در ویرایشگر ویاکس
توچیلوفسکی، مثلاً، این را لزوماً پیشرفتی منفی نمیداند. او بهعنوان طراح حروفچینی، اغلب به دانشجویانش توصیه میکند از «نمونه متنی استفاده کنند که تا حد ممکن به متن نهایی نزدیک باشد». او میافزاید مشکل مولدهای متن ایپسوم این است که متن آنها هرگز بهاندازه کافی واقعی به نظر نمیرسد.
توچیلوفسکی میگوید: «فکر میکنم در این زمینه، ChatGPT میتواند گزینهی بسیار خوبی باشد. قابلیت تولید متن نمونه بر اساس سبک، لحن، زمینه و غیره، واقعا مفید خواهد بود.»
درباره نویسنده: شوبهام آگاروال، روزنامهنگار آزاد فناوری از احمدآباد هند است. آثار او پیشتر در مجلات وایر، ورژ، فست کمپانی و دیگر نشریات منتشر شده است.
ادیتور ایکس، اولین پلتفرم کاملا مشارکتی برای ساخت وبسایت، ویژه طراحان و آژانسهاست. از وبسایتهای زیبای ساخته شده با ادیتور ایکس الهام بگیرید. سالن نمایش یا از این صفحه دیدن کنید طراحی شکلدهی وبلاگی برای همراهی با جدیدترین روندها و بحثهای طراحی وب. مشتاقانه منتظر دیدن خلاقیتهای شما هستیم! بازدید کنید ویرایشگر ایکس برای شروع امروز.
بیشتر پیدا کن روش داستانهای وبلاگ ما کنار زمین بازی پیشنهادی دارید؟ تماس بگیرید. داستانها در دریبل (متن داخل پرانتز را بنویسید)