مشتری رو جذب کردید، درخواست رو دریافت کردید و زیباترین، خلاقانهترین و بهروزترین وبسایت رو طراحی کردید. کاملا واضح است که فوقالعاده است! اما چرا نتیجهبخش نیست؟ نرخ ترک بالا و مدت زمان بازدید از حد ایدهآل کمتر است.
برای بهترینها هم پیش آمده است؛ طراحی، پروژه را به انحراف کشانده و حالا وقت بررسی علت عدم موفقیت آن است.
طراحی وبسایت شما میتواند بهروز و دارای تمام ویژگیهای یک سایت عالی باشد، اما آیا از نظر کارکردی درست عمل میکند؟ آیا زمانی را صرف شناخت کاربران و خواستههای مشتری از آنها کردهاید؟ در نهایت، درک کاربران اصلی و پاسخگویی به نیازها و خواستههای آنها، به سایتی منجر میشود که بصری، منطقی و دارای تجربهی کاربری لذتبخشی باشد که کاربران را به بازگشت ترغیب میکند.
برای کمک به شما در عبور از موانع رایج، پنج دلیل اصلی شکست طرحهای شما را برشمردهایم و توضیح میدهیم که چگونه میتوانید آنها را برطرف کنید.
شما کاربر خود را نمیشناسید.
شما برای چه کسانی طراحی میکنید؟ بله، شما شرح کار، پروژه و پرداخت را از مشتری خود دریافت کردهاید، اما این تنها بخشی از پازل است. مخاطبان واقعی شما، کاربران نهایی هستند؛ کسانی که با مشتری شما تعامل خواهند داشت. چه چیزی باعث میشود آنها بخواهند اطلاعات بیشتری کسب کنند، بیشتر خرید کنند یا فقط وقت و توجه گرانبهای خود را صرف کنند؟ چه عاملی کاربران را به حرکت وا میدارد؟ چه چیزی باعث میشود آنها در وهله اول از وبسایت شما بازدید کنند؟ و شما با طراحی خود چه کاری میتوانید انجام دهید تا آنها را پای وبسایت نگه دارید؟
سوالات زیادی وجود دارد و موکل شما باید بتواند به اکثر این سوالات پاسخ دهد. آنها باید مشتریان خود را بهتر از هر کسی بشناسند (اگر بتوانند از پیشداوریهای خود در مورد ظاهر طراحی عبور کنند).
چگونه آن را تعمیر کنم؟
اگرچه بهترین روش، انجام پژوهش تجربه کاربری (UX) پیش از شروع طراحی است، اما همیشه اینطور پیش نمیرود. برای درک واضحی از کاربرتان، پرسیدن سوالات مختلف از مشتری پیش از آغاز کارتان ضروری است.
اما اگر نیاز به اصلاح طراحی خود دارید، سوالاتی از این قبیل را جستجو کنید: کاربران شما چه چیزهایی را دوست دارند؟ چه چیزهایی را دوست ندارند؟ انتظار دیدن چه چیزی را دارند؟ و چه چیزی واقعا آنها را زده میکند؟ آیا نیازهای دسترسی خاصی دارند؟
تصویر روشنی از کاربران خود داشته باشید تا بتوانید چیدمان، رنگها، فونتها و حتی طرح اولیه را تعریف کنید. آزمون درختی و مرتبسازی کارتها ابزارهای سادهای برای شناسایی فرصتهای بهبود هستند.
درگیری کاربران کم است.
جلب مشارکت کاربر، هدف نهایی است. هدف اصلی جذب توجه کاربر و ترغیب او به گذراندن زمان در سایت، انجام وظایف و پر کردن سبد خریدش با محصولات شماست.
اما چرا این اتفاق نمیافتد؟ آیا میدانید اگر در ۳ ثانیه اول ورود کاربر به سایت، توجه او را جلب نکنیم، او را (احتمالا برای همیشه) از دست خواهیم داد؟ مطمئن شدن از اینکه اولین کلیک فرصتها همین جاهستند و بهراحتی یافتنیاند، این کلید موفقیت است.
چطور آن را درست کنم؟
صفحات اصلی فرود خود، از جمله صفحه نخست را بررسی کنید و ببینید کاربران روی چه قسمتهایی کلیک میکنند. آیا گام بعدی بهوضوح مشخص است؟ آیا یافتن و دنبال کردن آن آسان است؟ آیا وبسایت به سوالاتی که کاربر در وهله اول با آن وارد سایت میشود پاسخ میدهد و خواستههای مشتری شما از کاربر را برآورده میکند؟ علائم راهنما برای کاربران ایجاد کنید که بهخوبی برچسبگذاری شده باشند و گام بعدی را بهوضوح مشخص کنند.
اصلاً شهودی نیست
حالت چطوره؟ معماری اطلاعات آیا به طور کامل در موردش فکر کردهاید؟ آیا به شیوهی تفکر و کلمات کاربران خود فکر کردهاید؟ آیا هوش مصنوعی شما به زبانی است که برای کاربران معنیدار باشد؟
اگر کاربران نتوانند به راحتی در وبسایت شما راه خود را پیدا کنند، گم میشوند. به ناوبری وبسایت مانند تابلو راهنما فکر کنید که کاربر را به آنچه میخواهد برساند. اگر وبسایت با زبان و شیوهای که کاربران انتظار دارند طراحی نشده باشد، آنها سایت شما را ترک میکنند (و احتمالا به سایت دیگری میروند).
چطور آن را درست کنم؟
مخاطبانتان را بشناسید و بفهمید چه میخواهند و چگونه به دنبال آن هستند. کلمات کلیدی رایج مورد انتظار آنها چیست؟ به عنوان مثال، مطمئن شوید بخشهای «درباره ما» و «تماس با ما» در صفحه اصلی به راحتی قابل دسترسی هستند. و وقتی کاربر روی آنها کلیک میکند، محتوای صفحه پاسخگوی نیازهای او باشد. شفاف، مختصر و مفید باشید و مسیری آسان برای کاربران ایجاد کنید.
وبسایت از نظر کاربری ضعیف است.
وای نه! سایت شما ظاهر زیبایی داره و کاملا با برندتون هماهنگه، اما خیلی کند لود میشه، مخصوصا روی موبایل. نرخ ترک خیلی بالاست برای کاربران موبایل. چه مشکلی پیش اومده و چطور می تونید این مشکل رو حل کنید؟ احتمالا سایت پر از عکسهای با کیفیت بالا و محتوای چندرسانهای هست. در حالی که این برای جذب مخاطب خوبه، میتونه سرعت سایت رو به شدت پایین بیاره.
چطور آن را تعمیر کنم؟
طراحی سایت را بررسی کنید. آیا تصاویر زیبا هستند اما همگی با رزولوشن بالا؟ سعی کنید رزولوشن را کاهش دهید یا بهترینها را انتخاب و بقیه را حذف کنید. چندرسانهای در دنیای ویدیو فوقالعاده است، اما میتوان اینها را خارج از سایت خود میزبانی کرد تا فشار روی زمان بارگذاری کاهش یابد.
طراحی شما بهدرستی بازتابدهندهی کسبوکار مشتری شما نیست.
هزینهها را چه کسی پرداخت میکند؟ گاهی مشتری بیش از حد درگیر وبسایتی جذاب با امکانات فراوان میشود و از هدف اصلی فروش و مخاطبان خود غافل میماند.
هنگام طراحی وبسایت، هرگز نیازهای کاربر نهایی را از نظر دور ندارید. قلمها، سازماندهی و برچسبگذاری همگی مهم هستند. وبسایت مشتری شما بازتابی کوچک از خود اوست، ویترینی که باید ظاهری و رفتاری مشابه او داشته باشد. وقتی کاربری وارد وبسایت میشود، باید حس آشنایی داشته باشد، در غیر این صورت، آن سه ثانیه طلایی گیجکننده خواهد بود و کاربر شما از دست خواهد رفت.
چگونه آن را تعمیر کنم؟
برای کمک به کاربران در دیدن آنچه انتظار دارند، از لوگو، رنگ و فونتهای شفاف و هماهنگ با برند موجود مشتری استفاده کنید. فقط از تصاویری استفاده کنید که داستان مشتری را روایت کنند. تمام تصاویر بیربط که تنها سرعت وبسایت را کاهش میدهند، حذف کنید. هرچند صفحات فرود مختلف میتوانند بسته به هدفشان متفاوت باشند، اما همه باید حس یک خانواده را داشته باشند. این بدان معنا نیست که نمیتوانید طراحی را کمی تغییر دهید، اما آن را نزدیک به سبک مشتری نگه دارید.
بیشتر بدانید؟
آیا میخواهید کاربران خود را بهتر بشناسید؟ کارگاه بهینه یک پلتفرم پژوهش کاربری است که به طراحان کمک میکند تا خواستهها و نیازهای کاربران را درک کنند. ما ابزارهای پژوهش تجربه کاربری را داریم تا به شما در ساخت وبسایتی با معماری اطلاعات شهودی و طراحی سایتهایی که نه تنها ظاهری زیبا دارند، بلکه در اولین کلیک، قابلیت استفاده و تکمیل مسیر کاربری نیز موفق هستند، کمک کنیم.