هنگامی که وب سایت (هر وبسایتی با هر زبان برنامه نویسی) خود را ساختید، احتمالاً آن را با در نظر گرفتن کاربران خود (چی میخواهند و چی باید توی سایت ببینند) ایجاد کرده اید و سعی می کنید کار کاربران را برای چرخیدن در سایت و پیدا کردن صفحات سایت و محتواها را آسان کنید. یکی از این همین کاربران موتور جستجو (مثل گوگل) است که به افراد کمک می کند محتوای شما را پیدا کنند. سئو مخفف بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو است و انجام کارهایی که موتورهای جستجو محتوای شما را درک کنند و به کاربران آن را نشان دهند و کاربران در صورت تمایل از سایت شما از طریق موتور جستجو بازدید کنند.
این جستجو ملزومات مهم ترین عناصری را که باعث می شود وب سایت شما برای نمایش در جستجوی گوگل واجد شرایط باشد را مشخص می کند. در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که سایت شما یا سایت خاصی در فهرست (صفحه سرپ) گوگل رتبه شود، سایت هایی که از Search Essentials گوگل پیروی می کنند بیشتر در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شوند. سئو در مورد برداشتن گام های بعدی و کار بر روی بهبود حضور سایت خود در جستجوها است. آموزش های جواد یاسمی شما را با برخی از رایج ترین و موثرترین روش ها و ترفندهای سئو که می توانید روی سایت خود انجام دهید، راهنمایی می کند.
هیچ رازی در اینجا در مورد سئو سایت وجود ندارد که به طور خودکار و سریع سایت شما را در رتبه اول گوگل قرار دهد. در واقع برخی از پیشنهادات ممکن است حتی برای کسب و کار شما مفید نباشند، اما امیدواریم با پیروی از بهترین روش ها خزیدن (کرال کردن)، فهرست بندی و درک محتوای صفحات سایت شما را برای موتورهای جستجو (نه فقط گوگل) آسانتر کند.
جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟
گوگل یک موتور جستجوی کاملا خودکار است که از برنامه هایی به نام خزنده (Crawler) برای کاوش دائمی وب استفاده می کند و به دنبال صفحاتی برای افزودن به فهرست گوگل است. شما معمولاً نیازی به انجام هیچ کاری ندارید جز اینکه سایت خود را در وب منتشر کنید. در واقع، اکثریت قریب به اتفاق سایتهایی که در نتایج ما فهرست شده اند، با خزیدن (کرال شدن) در وب به طور خودکار پیدا و به لیست های ما اضافه میشوند. اگر تشنه سئو و یادگیری عمیق تر هستید، من آموزش هایی در مورد چگونگی کشف (Discover)، خزیده و ارائه صفحات سایت توسط گوگل آماده کرده ام.
زمان ندارید یا اگر احساس ماجراجویی و یادگیری سئو ندارید؟ ممکن است به استخدام یک سئوکار حرفه ای فکر کنید. پس با من جواد یاسمی تماس بگیرید. 09376996070
چه مدت طول می کشید تا تاثیری در نتایج جستجو ببینیم؟
هر تغییری که ایجاد میکنید مدتی طول میکشد تا در ساختارهای بی انتهای Google منعکس شود. برخی از تغییرات ممکن است در چند ساعت اعمال شوند، برخی دیگر ممکن است چند ماه طول بکشد. به طور کلی، احتمالاً می خواهید چند هفته صبر کنید تا ارزیابی کنید که آیا کار شما تأثیرات مفیدی در نتایج جستجوی Google داشته است یا خیر. به خاطر داشته باشید که همه تغییراتی که در وب سایت خود ایجاد می کنید باعث تأثیر قابل توجهی در نتایج جستجو نمی شود. اگر از نتایج خود راضی نیستید و استراتژی های کسب و کارتان این اجازه را میدهد، سعی کنید تغییرات را تکرار کنید و ببینید آیا تفاوت ایجاد میکنند یا خیر.
به گوگل کمک کنید محتوای شما را پیدا کند
قبل از اینکه واقعاً هر کاری را که در این بخش ذکر شد انجام دهید، بررسی کنید که آیا Google قبلاً محتوای شما را پیدا (ایندکس) کرده است (شاید نیازی به انجام کاری نداشته باشید!). سعی کنید سایت خود را در گوگل جستجو کنید با این مدل سرچ کردن سایت: اپراتور جستجو (site: search operator). اگر نتایجی را مشاهده کردید که به سایت شما اشاره می کند، در فهرست قرار می گیرید. به عنوان مثال، جستجو برای site:wikipedia.org برمی گرداند این نتایج (کلیک کنید تا مشاهده کنید منظور چی هست). اگر سایت خود را نمی بینید، الزامات فنی ایندکس شدن سایت را بررسی کنید. مطمئن شوید که از نظر فنی چیزی مانع از ایندکس و نمایش سایت شما در جستجوی گوگل نمی شود و سپس به اینجا (همین آموزش و همین قسمت) بازگردید.
گوگل در وهله اول صفحات را از طریق پیوندهای سایر صفحاتی که قبلاً خریده و ایندکس کرده است پیدا می کند. در بسیاری از موارد، اینها وب سایت های دیگری هستند که به صفحات شما لینک می دهند. سایر سایت هایی که به شما پیوند میدهند چیزی است که به طور طبیعی در طول زمان اتفاق می افتد، و همچنین میتوانید با پروموت کردن سایت و محتوای خودتان، آن را در دسترس افراد قرار دهید.
اگر برای یک چالش فنی کوچک آماده هستید، همچنین می توانید یک نقشه سایت در سرچ کنسول سابمیت (ارسال) کنید که فایلی حاوی تمام URL های سایت شما است که اهمیت دارند. برخی از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس (CMS) حتی ممکن است این کار را به صورت خودکار برای شما انجام دهند. ولی اگر مردم با سایت آشنا باشند و در کروم یا جاهای دیگر آن را مشاهده (باز) کنند یا در مورد آن در سایت های خودشان بنویسند و لینک بدهند عالی است. پس اول روی این مورد تمرکز کنید.
بررسی کنید که آیا گوگل می تواند صفحه شما را به همان روشی که یک کاربر می بیند، ببیند یا خیر
وقتی گوگل یک صفحه را با کرالر پیدا میکند و میخواند، در حالت ایده آل باید این کار را انجام دهد صفحه را به همان روشی که یک کاربر معمولی انجام می دهد ببینید. برای این کار، گوگل باید بتواند به منابع مشابه مرورگر کاربر دسترسی داشته باشد. اگر سایت شما اجزای مهمی را که وب سایت شما را تشکیل می دهند پنهان می کند (مانند CSS و جاوا اسکریپت)، ممکن است گوگل نتواند صفحات شما را درک کند، به این معنی که ممکن است در نتایج جستجو نشان داده نشوند یا برای عباراتی که شما هدف قرار داده اید رتبه خوبی کسب نکنند.
اگر صفحات شما بسته به موقعیت فیزیکی کاربر، اطلاعات متفاوتی دارند، مطمئن شوید که از اطلاعاتی که Google از مکان خزنده خود، که عموماً ایالات متحده است، میبیند، رضایت کافی را دارید.
برای بررسی اینکه گوگل چگونه صفحه شما را می بیند، از ابزار اینسپکت یو آر آل (URL Inspection Tool) در سرچ کنسول استفاده کنید.
آیا یک صفحه در نتایج جستجوی گوگل نمی خواهید؟
ممکن است بخواهید که سایت خود را به طور کلی یا صفحاتی از آن را از نتایج جستجو گوگل حذف کنید. به عنوان مثال، ممکن است نخواهید بلاگ پست های شما در مورد یک موضوع نامناسب در نتایج جستجو نمایش داده شود. Google از روشهای مختلفی پشتیبانی میکند که به شما امکان میدهد از خزیدن (کرال شدن) و فهرست بندی URLهای خود جلوگیری کنید. اگر می خواهید برخی از فایل ها، دایرکتوری ها یا حتی کل سایت خود را از جستجوی Google مسدود کنید، مقاله آموزشی که در مورد راه هایی برای جلوگیری از نمایش محتوا در نتایج جستجو است را آن مطالعه کنید.
سایت خود را سازماندهی کنید
هنگامی که در حال راه اندازی یا طراحی مجدد سایت خود هستید، باید آن را به روشی منطقی و با استراتژی سئو سازماندهی کنید زیرا می تواند به موتورهای جستجو و کاربران کمک کند تا بفهمند صفحات شما چگونه با بقیه سایت شما ارتباط دارند. البته همه کارهای مهم دیگر را رها نکنید و از همین حالا شروع به تغییرات زیاد و سازماندهی مجدد سایت خود کنید: در حالی که این پیشنهادات می توانند در دراز مدت مفید باشند (به خصوص اگر در یک وب سایت بزرگتر کار می کنید)، موتورهای جستجو احتمالاً صفحات شما را همانطور که در حال حاضر هستند، بدون توجه به اینکه سایت شما چگونه سازماندهی شده است، متوجه می شوند.
از URL های توصیفی استفاده کنید
بخشهایی از URL را میتوان در نتایج جستجو به عنوان برید کرام نمایش داد، بنابراین کاربران میتوانند از URLها برای درک اینکه آیا نتیجه برای آنها مفید است یا خیر، استفاده کنند.
گوگل به طور خودکار براساس کلمات موجود در URL، ساختار برید کرام را متوجه می شود، اما میتوانید با استفاده از اسکیما و استراکچر دیتا (یکم چالش های فنی خفن) نیز بر آنها تأثیر بگذارید. سعی کنید کلماتی را در URL استفاده کنید که ممکن است برای کاربران مفید باشد. به عنوان مثال:
https://www.example.com/pets/cats.html
آدرس اینترنتی که فقط حاوی شناسه های تصادفی باشد برای کاربران کمتر مفید است. به عنوان مثال:
https://www.example.com/2/6772756D707920636174
صفحات هم جنس را در دایرکتوری ها گروه بندی کنید
اگر بیش از چند هزار URL در سایت خود دارید، نحوه سازماندهی محتوای خود ممکن است بر نحوه خزیدن و نمایه سازی سایت توسط Google تأثیر بگذارد. به طور خاص، استفاده از فهرستها (یا پوشه ها) برای گروه بندی موضوعات مشابه و هم جنس میتواند به Google کمک کند تا بفهمد URL در فهرست های جداگانه چقدر تغییر میکند و لینک های جدید به آنها اضافه می شود.
به عنوان مثال، URL های زیر را در نظر بگیرید:
https://www.example.com/policies/return-policy.html
https://www.example.com/promotions/new-promos.html
محتوای موجود در دایرکتوری سیاست ها به ندرت تغییر می کند، با این حال محتوای موجود در دایرکتوری تبلیغات احتمالاً خیلی زیاد تغییر می کند. گوگل می تواند این اطلاعات را درک کند و دایرکتوری های مختلف را در زمان های مختلف خزش کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساختارهای سایت سرچ فرندلی، راهنمای سایت های تجارت الکترونیک را بررسی کنید، که ساختار URL خوب برای آنها مهمتر است تا بزرگتر شدن سایتشان.
محتوای تکراری را حذف دهید
برخی از وب سایت ها محتوای یکسانی را در آدرس های مختلف نشان می دهند که داپلیکیت کانتنت (duplicate content) اسم گذاری می شود. موتورهای جستجو یک URL واحد (یا کنونیکال URL) برای نشان دادن هر تکه ای از محتوا به کاربران استفاده می کنند.
داشتن محتوای تکراری در سایت شما نقض قوانین اسپم گوگل (خط مشی های هرزنامه) نیست، اما میتواند تجربه کاربری بدی باشد و موتورهای جستجو ممکن است منابع خزیدن روی URLهایی را که حتی برای شما مهم نیست، هدر دهند. یک و فق یک نسخه کنونیکال شده نهایی لینک های خود را مشخص کنید. البته اگر خودتان URL های خود را کنونیکال نکنید، گوگل سعی می کند به طور خودکار این کار را برای شما انجام دهد.
هنگام کار بر روی canonicalization، سعی کنید اطمینان حاصل کنید که هر قسمت از محتوای سایت شما فقط از طریق یک URL مجزا قابل دسترسی است. داشتن دو صفحه که حاوی اطلاعات یکسانی در مورد یک محصول یا خدمت هستند می تواند یک تجربه کاربری گیج کننده باشد (برای مثال، افراد ممکن است تعجب کنند که صفحه مناسب کدام است و آیا تفاوتی بین این دو وجود دارد یا خیر).
اگر چندین صفحه دارید که اطلاعات یکسانی دارند، سعی کنید یک ریدایرکت 301 از لینک ها کم ارزش تر (نشانی های اینترنتی غیر ترجیحی) به سمت نشانی هایی که به بهترین نحو آن اطلاعات را نشان میدهند ایجاد کنید. اگر نمی توانید تغییر مسیر دهید، از “rel = “canonical” استفاده کنید. پیوند عنصر در عوض اما باز هم، زیاد نگران این موضوع نباشید. موتورهای جستجو به طور کلی می توانند این را برای شما در اکثر مواقع به تنهایی کشف کنند.