هنگامی که وب سایت خود را ساختید، احتمالاً آن را با در نظر گرفتن کاربران خود ایجاد کرده اید و سعی می کنید پیدا کردن و کاوش محتوای شما را برای آنها آسان کنید. یکی از این کاربران یک موتور جستجو است که به افراد کمک می کند محتوای شما را کشف کنند. سئو (مخفف بهینه سازی موتور جستجو) در مورد کمک به موتورهای جستجو برای درک محتوای شما و کمک به کاربران برای یافتن سایت شما و تصمیم گیری در مورد بازدید از سایت شما از طریق موتور جستجو است.
موارد ضروری جستجو، مهمترین عناصری را که باعث می شود وب سایت شما واجد شرایط ظاهر شدن در جستجوی گوگل باشد را مشخص می کند. در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که سایت خاصی به فهرست گوگل اضافه شود، سایت هایی که از Search Essentials پیروی می کنند به احتمال زیاد در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شوند. سئو در مورد برداشتن گام بعدی و کار بر روی بهبود حضور سایت شما در جستجو است. این راهنما شما را با برخی از رایج ترین و مؤثرترین پیشرفت هایی که می توانید در سایت خود انجام دهید، راهنمایی می کند.
هیچ رازی در اینجا وجود ندارد که به طور خودکار سایت شما را در رتبه اول گوگل قرار دهد (با عرض پوزش!). در واقع برخی از پیشنهادات ممکن است حتی برای کسب و کار شما صدق نکنند، اما پیروی از بهترین روشها امیدواریم خزیدن، فهرستبندی و درک محتوای شما را برای موتورهای جستجو (نه فقط گوگل) آسانتر کند.
جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟
گوگل یک موتور جستجوی کاملا خودکار است که از برنامه هایی به نام خزنده برای کاوش دائمی وب استفاده می کند و به دنبال صفحاتی برای افزودن به فهرست ما می گردد. شما معمولاً نیازی به انجام هیچ کاری ندارید جز اینکه سایت خود را در وب منتشر کنید. در واقع، اکثریت قریب به اتفاق سایتهای فهرستشده در نتایج ما بهطور خودکار با خزیدن در وب، پیدا میشوند و اضافه میشوند. اگر تشنه چیزهای بیشتری هستید، ما اسنادی در مورد نحوه کشف، خزیدن و ارائه صفحات وب توسط Google داریم.
چه مدت تا تاثیری در نتایج جستجو می بینم؟
هر تغییری که ایجاد میکنید مدتی طول میکشد تا در انتهای Google منعکس شود. برخی از تغییرات ممکن است در چند ساعت اعمال شوند، برخی دیگر ممکن است چند ماه طول بکشد. به طور کلی، احتمالاً می خواهید چند هفته صبر کنید تا ارزیابی کنید که آیا کار شما تأثیرات مفیدی در نتایج جستجوی Google داشته است یا خیر. به خاطر داشته باشید که همه تغییراتی که در وب سایت خود ایجاد می کنید باعث تأثیر قابل توجهی در نتایج جستجو نمی شود. اگر از نتایج خود راضی نیستید و استراتژیهای کسبوکارتان این اجازه را میدهد، سعی کنید تغییرات را تکرار کنید و ببینید آیا تفاوت ایجاد میکنند یا خیر.
به گوگل کمک کنید محتوای شما را پیدا کند
قبل از انجام هر کاری که در این بخش ذکر شده است، بررسی کنید که آیا گوگل قبلاً محتوای شما را پیدا کرده است (شاید نیازی به انجام کاری نداشته باشید!). سعی کنید سایت خود را با سایت: search operator در گوگل جستجو کنید. اگر نتایجی را مشاهده کردید که به سایت شما اشاره می کند، در فهرست قرار می گیرید. برای مثال، جستجوی site:wikipedia.org این نتایج را برمیگرداند. اگر سایت خود را نمی بینید، الزامات فنی را بررسی کنید تا مطمئن شوید از نظر فنی چیزی مانع از نمایش سایت شما در جستجوی Google نمی شود و سپس به اینجا بازگردید.
گوگل در وهله اول صفحات را از طریق پیوندهایی از سایر صفحاتی که قبلاً خزیده است پیدا می کند. در بسیاری از موارد، اینها وب سایت های دیگری هستند که به صفحات شما لینک می دهند. سایر سایتهایی که به شما لینک میدهند چیزی است که به طور طبیعی در طول زمان اتفاق میافتد و همچنین میتوانید با تبلیغ سایت خود، افراد را تشویق به کشف محتوای شما کنید.
اگر برای چالش فنی کمی آماده هستید، می توانید نقشه سایت را نیز ارسال کنید – که فایلی است که حاوی تمام URL های سایت شما است که به آنها اهمیت می دهید. برخی از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) حتی ممکن است این کار را به صورت خودکار برای شما انجام دهند. با این حال، این مورد نیاز نیست، و ابتدا باید روی اطمینان از اینکه مردم از سایت شما اطلاع دارند تمرکز کنید.
بررسی کنید که آیا گوگل می تواند صفحه شما را به همان روشی که یک کاربر می بیند یا خیر
وقتی گوگل یک صفحه را می خزد، در حالت ایده آل باید صفحه را به همان شکلی که یک کاربر معمولی می بیند ببیند. برای این کار، گوگل باید بتواند به منابع مشابه مرورگر کاربر دسترسی داشته باشد. اگر سایت شما اجزای مهمی را که وب سایت شما را تشکیل می دهند (مانند CSS و جاوا اسکریپت) پنهان می کند، ممکن است گوگل نتواند صفحات شما را درک کند، به این معنی که ممکن است در نتایج جستجو نشان داده نشوند یا برای عباراتی که شما هدف قرار داده اید رتبه خوبی کسب نکنند.
اگر صفحات شما بسته به موقعیت فیزیکی کاربر، اطلاعات متفاوتی دارند، مطمئن شوید که از اطلاعاتی که Google از مکان خزنده خود، که عموماً ایالات متحده است، میبیند، رضایت دارید.
برای بررسی اینکه گوگل چگونه صفحه شما را می بیند، از ابزار بازرسی URL در کنسول جستجو استفاده کنید.
آیا یک صفحه در نتایج جستجوی گوگل نمی خواهید؟
ممکن است برای شما مهم باشد که سایت خود را به طور کلی یا بخش هایی از آن را از نمایش در نتایج جستجو انصراف دهید. به عنوان مثال، ممکن است نخواهید پست های شما در مورد مدل موی شرم آور جدید شما در نتایج جستجو نمایش داده شود. Google از روشهای مختلفی پشتیبانی میکند که به شما امکان میدهد از خزیدن و فهرستبندی URLهای خود انصراف دهید. اگر میخواهید برخی از فایلها، دایرکتوریها یا حتی کل سایت خود را از جستجوی Google مسدود کنید، راهنمای ما را درباره راههای جلوگیری از نمایش محتوا در نتایج جستجو بررسی کنید.
سایت خود را سازماندهی کنید
هنگامی که در حال راه اندازی یا انجام مجدد سایت خود هستید، می تواند خوب باشد که آن را به روشی منطقی سازماندهی کنید زیرا می تواند به موتورهای جستجو و کاربران کمک کند تا بفهمند صفحات شما چگونه با بقیه سایت شما ارتباط دارند. همه چیز را رها نکنید و همین الان شروع به سازماندهی مجدد سایت خود کنید: در حالی که این پیشنهادها می توانند در دراز مدت مفید باشند (به خصوص اگر در یک وب سایت بزرگتر کار می کنید)، موتورهای جستجو احتمالاً صفحات شما را همانطور که در حال حاضر هستند درک می کنند، صرف نظر از اینکه سایت شما چگونه سازماندهی شده است
از URL های توصیفی استفاده کنید
بخشهایی از URL را میتوان در نتایج جستجو بهعنوان خردههای نان نمایش داد، بنابراین کاربران میتوانند از URLها برای درک اینکه آیا نتیجه برای آنها مفید است یا خیر، استفاده کنند.
Google به طور خودکار بر اساس کلمات موجود در URL، خردههای نان را یاد میگیرد، اما اگر یک چالش فنی را دوست دارید، میتوانید با دادههای ساختاریافته آنها را نیز تحت تأثیر قرار دهید. سعی کنید کلماتی را در URL وارد کنید که ممکن است برای کاربران مفید باشد. به عنوان مثال:
https://www.example.com/pets/cats.html
آدرس اینترنتی که فقط حاوی شناسه های تصادفی باشد برای کاربران کمتر مفید است. به عنوان مثال:
https://www.example.com/2/6772756D707920636174
صفحات مشابه موضعی را در دایرکتوری ها گروه بندی کنید
اگر بیش از چند هزار URL در سایت خود دارید، نحوه سازماندهی محتوای خود ممکن است بر نحوه خزیدن و نمایه سازی سایت توسط Google تأثیر بگذارد. به طور خاص، استفاده از فهرستها (یا پوشهها) برای گروهبندی موضوعات مشابه میتواند به Google کمک کند تا بفهمد URL در فهرستهای جداگانه چقدر تغییر میکند.
به عنوان مثال، URL های زیر را در نظر بگیرید:
https://www.example.com/policies/return-policy.html
https://www.example.com/promotions/new-promos.html
محتوای فهرست سیاستها به ندرت تغییر میکند، اما محتوای فهرست تبلیغاتی احتمالاً اغلب تغییر میکند. گوگل می تواند این اطلاعات را بیاموزد و دایرکتوری های مختلف را در فرکانس های مختلف بخزد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساختارهای سایت سازگار با جستجو، راهنمای ما را برای سایت های تجارت الکترونیک بررسی کنید، که ساختار URL خوب برای آنها مهمتر است زیرا آنها بزرگتر هستند.
محتوای تکراری را کاهش دهید
برخی از وب سایت ها محتوای مشابهی را در آدرس های اینترنتی مختلف نشان می دهند که به آن محتوای تکراری می گویند. موتورهای جستجو یک URL واحد (URL متعارف) را برای نشان دادن کاربران در هر قسمت از محتوا انتخاب می کنند.
داشتن محتوای تکراری در سایت شما نقض خطمشیهای هرزنامه ما نیست، اما میتواند تجربه کاربری بدی باشد و موتورهای جستجو ممکن است منابع خزیدن در URLهایی را که حتی برای شما مهم نیست، هدر دهند. اگر احساس ماجراجویی می کنید، ارزش آن را دارد که بفهمید آیا می توانید یک نسخه متعارف برای صفحات خود تعیین کنید. اما اگر خودتان URL های خود را متعارف نکنید، گوگل سعی می کند به طور خودکار این کار را برای شما انجام دهد.
هنگام کار بر روی canonicalization، سعی کنید اطمینان حاصل کنید که هر قسمت از محتوای سایت شما فقط از طریق یک URL مجزا قابل دسترسی است. داشتن دو صفحه که حاوی اطلاعات یکسانی در مورد تبلیغات شما هستند می تواند یک تجربه کاربری گیج کننده باشد (برای مثال، افراد ممکن است تعجب کنند که صفحه مناسب کدام است و آیا تفاوتی بین این دو وجود دارد یا خیر).
اگر چندین صفحه دارید که اطلاعات یکسانی دارند، سعی کنید یک تغییر مسیر از URL های غیر ترجیحی به URL که بهترین نمایش دهنده آن اطلاعات است را تنظیم کنید. اگر نمی توانید تغییر مسیر دهید، به جای آن از عنصر پیوند rel=”canonical” استفاده کنید. اما باز هم، زیاد نگران این موضوع نباشید. موتورهای جستجو به طور کلی می توانند این را برای شما در اکثر مواقع به تنهایی کشف کنند.
سایت خود را جالب و مفید کنید
ایجاد محتوایی که افراد آن را متقاعدکننده و مفید بدانند احتمالاً بیش از هر پیشنهاد دیگری در این راهنما بر حضور وب سایت شما در نتایج جستجو تأثیر می گذارد. در حالی که “محتوای متقاعد کننده و مفید” می تواند برای افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشد، محتوایی مانند این به طور کلی دارای برخی ویژگی های مشترک است، مانند:
- متن آسان برای خواندن و به خوبی سازماندهی شده است: مطالب را به طور طبیعی بنویسید و مطمئن شوید که محتوا به خوبی نوشته شده است، به راحتی قابل دنبال کردن است و اشتباهات املایی و دستوری ندارد. محتوای طولانی را به پاراگراف ها و بخش ها تقسیم کنید و سرفصل هایی را برای کمک به کاربران در پیمایش صفحات خود ارائه دهید.
- محتوا منحصر به فرد است: هنگامی که محتوای جدید می نویسید، محتوای دیگران را به طور جزئی یا کامل کپی نکنید: خودتان محتوا را بر اساس آنچه در مورد موضوع می دانید ایجاد کنید. فقط مطالبی را که دیگران قبلا منتشر کرده اند دوباره تکرار نکنید.
- محتوا به روز است: محتوای قبلا منتشر شده را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را به روز کنید، یا حتی اگر دیگر مرتبط نیست، آن را حذف کنید.
- محتوا مفید، قابل اعتماد و اول از همه مردم است: مطمئن شوید که محتوایی را می نویسید که خوانندگان شما آن را مفید و قابل اعتماد بدانند. برای مثال، ارائه منابع متخصص یا مجرب می تواند به افراد در درک تخصص مقالات شما کمک کند.
منتظر عبارات جستجوی خوانندگان خود باشید
به کلماتی فکر کنید که کاربر ممکن است برای یافتن بخشی از محتوای شما جستجو کند. کاربرانی که اطلاعات زیادی در مورد موضوع دارند ممکن است از کلمات کلیدی متفاوتی در جستارهای جستجوی خود استفاده کنند تا افرادی که تازه با موضوع آشنا هستند. به عنوان مثال، برخی از کاربران ممکن است برای “charcuterie” جستجو کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای “cheese board” جستجو کنند. پیش بینی این تفاوت ها در رفتار جستجو و نوشتن با در نظر گرفتن خوانندگان می تواند تأثیرات مثبتی بر عملکرد سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد.
با این حال، اگر هر گونه تغییراتی را در مورد اینکه چگونه ممکن است یک نفر محتوای شما را جستجو کند، پیش بینی نمی کنید، نگران نباشید. سیستمهای تطبیق زبان Google پیچیده هستند و میتوانند نحوه ارتباط صفحه شما با بسیاری از جستارها را درک کنند، حتی اگر به صراحت از عبارات دقیق در آنها استفاده نکنید.
از تبلیغات مزاحم خودداری کنید
در حالی که تبلیغات بخشی از اینترنت هستند و قرار است توسط کاربران دیده شوند، اجازه ندهید که بیش از حد حواس شما را پرت کنند یا مانع از خواندن محتوای شما توسط کاربران شما شوند. به عنوان مثال، تبلیغات یا صفحات بینابینی (صفحاتی که قبل یا بعد از محتوای مورد انتظار شما نمایش داده می شوند) که استفاده از وب سایت را دشوار می کند.
پیوند به منابع مرتبط
پیوندها یک راه عالی برای اتصال کاربران و موتورهای جستجو به بخشهای دیگر سایت یا صفحات مرتبط در سایر سایتها هستند. در واقع، اکثریت قریب به اتفاق صفحات جدیدی که گوگل هر روز پیدا میکند از طریق پیوندها هستند، و لینکها را به منبعی حیاتی تبدیل میکنند که باید برای کمک به کشف صفحات شما توسط گوگل و نمایش بالقوه در نتایج جستجو در نظر بگیرید. علاوه بر این، پیوندها همچنین می توانند با اتصال کاربران (و Google) به منبع دیگری که آنچه شما درباره آن می نویسید تأیید می کند، ارزش افزوده ایجاد کند.
متن لینک خوب بنویس
متن پیوند (که به عنوان متن لنگر نیز شناخته می شود) قسمت متنی یک پیوند است که می توانید آن را ببینید. این متن به کاربران و گوگل چیزی در مورد صفحه ای که به آن لینک می دهید می گوید. با انکر تکست مناسب، کاربران و موتورهای جستجو به راحتی می توانند قبل از بازدید صفحات پیوند داده شده شما را بفهمند.
در صورت نیاز پیوند دهید
پیوندها می توانند زمینه بیشتری را در مورد یک موضوع، هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو فراهم کنند، که ممکن است به نشان دادن دانش شما در مورد یک موضوع کمک کند. با این حال، هنگامی که به صفحاتی خارج از کنترل خود پیوند میدهید، برای مثال محتوای موجود در سایتهای دیگر، مطمئن شوید که به منبعی که به آن پیوند میدهید اعتماد دارید. اگر نمی توانید به محتوا اعتماد کنید و همچنان می خواهید به آنها پیوند دهید، یک nofollow یا حاشیه نویسی مشابه به لینک اضافه کنید تا موتورهای جستجو سایت شما را با سایتی که به آن پیوند می دهید مرتبط نکنند. این به جلوگیری از پیامدهای منفی احتمالی در رتبه بندی شما در جستجوی Google کمک می کند.
اگر محتوای تولید شده توسط کاربر را در سایت خود می پذیرید، مانند پست های انجمن یا نظرات، مطمئن شوید که هر پیوندی که توسط کاربران ارسال می شود دارای یک nofollow یا حاشیه نویسی مشابه است که به طور خودکار توسط CMS شما اضافه می شود. از آنجایی که در این مورد محتوا را ایجاد نمی کنید، احتمالاً نمی خواهید سایت شما کورکورانه با سایت هایی که کاربران به آنها پیوند می دهند مرتبط شود. این همچنین می تواند به جلوگیری از سوء استفاده از وب سایت شما توسط هرزنامه ها کمک کند.
بر ظاهر سایت خود در جستجوی گوگل تأثیر بگذارید
یک صفحه نتایج جستجوی Google معمولی از چند عنصر بصری مختلف تشکیل شده است که می توانید بر آنها تأثیر بگذارید تا به کاربران کمک کنید تصمیم بگیرند که آیا باید از طریق آن نتایج جستجو از سایت شما بازدید کنند یا خیر. در این بخش، ما روی پیوند عنوان و قطعه تمرکز می کنیم زیرا اینها عناصر بصری مهم تری هستند.
لینک های عنوان خود را تحت تاثیر قرار دهید
پیوند عنوان قسمت سرفصل نتیجه جستجو است و می تواند به افراد کمک کند تصمیم بگیرند که کدام نتیجه جستجو را کلیک کنند. چند منبع وجود دارد که گوگل برای ایجاد این پیوند عنوان استفاده می کند، از جمله کلمات داخل عنصر <title> (که متن عنوان نیز نامیده می شود) و سایر عناوین در صفحه. این متن عنوان همچنین می تواند برای عنوانی که در مرورگرها و نشانک ها نشان داده شده است استفاده شود.
اگر از CMS استفاده می کنید، ممکن است نیازی به انجام هیچ کار فنی برای عناوین خود نداشته باشید، به جز تمرکز بر نوشتن عناوین خوب. اکثر CMS ها می توانند به طور خودکار عناوینی را که می نویسید به عنصر <title> در HTML تبدیل کنند.
رتبه صفحه
در حالی که PageRank از پیوندها استفاده می کند و یکی از الگوریتم های اساسی در گوگل است، جستجوی گوگل بسیار بیشتر از پیوندها است. ما سیگنال های رتبه بندی زیادی داریم و PageRank تنها یکی از آنهاست.
محتوای تکراری “جریمه”
اگر محتوایی دارید که تحت چندین URL قابل دسترسی است، خوب است. در مورد آن ناراحت نباش ناکارآمد است، اما چیزی نیست که باعث یک اقدام دستی شود. با این حال، کپی کردن محتوای دیگران داستان متفاوتی است.
تعداد و ترتیب سرفصل ها
داشتن عناوین به ترتیب معنایی برای صفحهخوانها فوقالعاده است، اما از منظر جستجوی Google، مهم نیست که از آنها بدون نظم استفاده میکنید. وب به طور کلی HTML معتبر نیست، بنابراین جستجوی Google به ندرت می تواند به معانی معنایی پنهان در مشخصات HTML وابسته باشد.
همچنین هیچ مقدار جادویی و ایده آلی از عنوان هایی که یک صفحه باید داشته باشد وجود ندارد. با این حال، اگر فکر می کنید خیلی زیاد است، احتمالاً اینطور است.
تفکر E-E-A-T یک عامل رتبه بندی است
نه، اینطور نیست.
مراحل بعدی
- شروع به کار با کنسول جستجو: راه اندازی یک حساب کنسول جستجو به شما کمک می کند تا نحوه عملکرد وب سایت خود را در جستجوی Google نظارت و بهینه سازی کنید. بیاموزید که چگونه حساب خود را راه اندازی کنید و ابتدا چه گزارش هایی را بررسی کنید.
- سئوی وب سایت خود را در طول زمان حفظ کنید: درباره مدیریت حضور طولانی مدت سایت خود، از جمله وظایف و سناریوهای عمیق تر SEO، مانند آماده شدن برای انتقال سایت، یا مدیریت یک سایت چند زبانه، اطلاعات بیشتری کسب کنید.
- ظاهر سایت خود را در نتایج جستجوی Google بهبود بخشید: داده های ساختار یافته معتبر در صفحات شما همچنین باعث می شود صفحات شما برای بسیاری از ویژگی های خاص در نتایج جستجوی Google واجد شرایط باشند، از جمله ستاره های مرور، چرخ فلک ها و موارد دیگر. گالری انواع نتایج جستجو را که صفحه شما می تواند واجد شرایط آنها باشد را کاوش کنید.
در جریان باشید و سوال بپرسید
همانطور که سفر SEO خود را آغاز می کنید، در اینجا منابعی وجود دارد که می توانند به شما کمک کنند تا از تغییرات و منابع جدیدی که منتشر می کنیم مطلع شوید.
- وبلاگ Google Search Central: آخرین اطلاعات را از وبلاگ Google Search Central ما دریافت کنید. میتوانید اطلاعاتی درباره بهروزرسانیهای جستجوی Google، ویژگیهای کنسول جستجوی جدید و موارد دیگر پیدا کنید.
- مرکز جستجوی Google در لینکدین و ایکس (توئیتر): برای بهروزرسانیها در جستجوی Google و منابعی که به شما در ایجاد یک سایت عالی کمک میکند، ما را دنبال کنید.
- تالار گفتمان راهنمای مرکزی جستجوی گوگل: سوالاتی در مورد مسائل سئوی سایت خود ارسال کنید و نکاتی را برای ایجاد سایت هایی با کیفیت بالا از انجمن محصول برای صاحبان وب سایت بیابید. مشارکت کنندگان باتجربه زیادی در تالار گفتمان وجود دارد، از جمله کارشناسان محصول و گاهی اوقات کارمندان Google.
- کانال YouTube مرکزی جستجوی Google: صدها ویدیوی مفید ایجاد شده برای صاحبان وب سایت را تماشا کنید.