نحوه جابجایی سایت
این سند نحوه تغییر URL صفحات موجود در سایت خود را توضیح می دهد و در عین حال تأثیر منفی بر نتایج جستجوی Google خود را به حداقل می رساند. نمونه هایی از این نوع جابجایی سایت عبارتند از:
- URL از HTTP به HTTPS تغییر می کند.
- تغییر نام دامنه مانند example.com به example.net یا ادغام چندین دامنه یا نام میزبان.
- مسیرهای URL تغییر می کند: example.com/page.php?id=1 به example.com/widget، یا example.com/page.html به example.com/page.htm
نمای کلی
- بهترین روش های عمومی برای جابجایی سایت. بدانید چه چیزی باید انتظار داشته باشید، و چگونه ممکن است بر روی کاربران و رتبه بندی شما تأثیر بگذارد. اگر از HTTP به HTTPS میروید، بهترین روشها را برای HTTPS مرور کنید.
- سایت جدید را آماده کنید و آن را به طور کامل تست کنید.
- یک نگاشت URL از URLهای فعلی به قالب جدید مربوطه آنها را آماده کنید.
- حرکت سایت را با پیکربندی سرور برای تغییر مسیر از URL های قدیمی به آدرس های جدید شروع کنید.
- ترافیک را در URL های قدیمی و جدید نظارت کنید.
بهترین روش های عمومی برای جابجایی سایت
- اگر برای سایت شما منطقی است، حرکت خود را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید.
اگر سایت شما بزرگ است و از نظر فنی امکان پذیر است، توصیه می کنیم در ابتدا فقط بخشی از سایت را جابجا کنید تا تأثیرات آن بر ترافیک و فهرست بندی جستجو آزمایش شود. پس از آن می توانید بقیه سایت خود را یکجا یا به صورت تکه تکه جابجا کنید. هنگام انتخاب بخش آزمایشی اولیه سایت، بخشی را انتخاب کنید که کمتر تغییر می کند و به طور قابل توجهی تحت تأثیر رویدادهای مکرر یا غیرقابل پیش بینی قرار نمی گیرد. همچنین به خاطر داشته باشید که در حالی که جابجایی تنها یک بخش روشی عالی برای آزمایش حرکت شما است، اما لزوماً نمایانگر کل حرکت سایت در مورد جستجو نیست. هرچه صفحات بیشتری را جابجا کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که با مشکلات دیگری برای حل مواجه شوید. برنامه ریزی دقیق می تواند مشکلات را به حداقل برساند. - فقط یک چیز را در یک زمان تغییر دهید
تغییرات خود را در سایت خود یکی پس از دیگری برنامه ریزی کنید، نه همه چیز را همزمان. به عنوان مثال، اگر می خواهید سایت خود را به یک نام دامنه جدید منتقل کنید، سیستم مدیریت محتوای خود (CMS) را تغییر دهید و سایت خود را برای استفاده از یک طرح بندی جدید به روز کنید، آنها را یکی یکی انجام دهید: به یک دامنه جدید بروید، سپس تغییر دهید. طرح بندی سایت شما - در صورت امکان زمان حرکت خود را با ترافیک کمتر همزمان کنید.
اگر ترافیک شما فصلی است یا در روزهای خاص هفته کاهش می یابد، منطقی است که سایت خود را در طول کاهش ترافیک تکراری جابه جا کنید. این بدان معنی است که افراد کمتری تحت تأثیر مسائل احتمالی که ممکن است در حین جابجایی سایت رخ دهد، تحت تأثیر قرار می گیرند و منابع بیشتری از سرور شما می تواند به Googlebot خزیدن سایت شما اختصاص یابد. - انتظار نوسانات موقتی در رتبه بندی سایت در حین جابجایی را داشته باشید.
با هر تغییر قابل توجهی در یک سایت، ممکن است در حین بررسی مجدد و فهرست مجدد سایت شما، نوسانات رتبه بندی را تجربه کنید. به عنوان یک قانون کلی، یک وب سایت با اندازه متوسط ممکن است چند هفته طول بکشد تا اکثر صفحات در فهرست ما جابجا شوند. سایت های بزرگتر ممکن است بیشتر طول بکشد. سرعتی که Googlebot و سیستمهای ما URLهای منتقل شده را کشف و پردازش میکنند تا حد زیادی به تعداد URLها و سرعت سرور شما بستگی دارد. ارسال نقشه سایت میتواند به سریعتر شدن فرآیند کشف کمک کند، و خوب است که سایت خود را به بخشها منتقل کنید. - نگران اعتبار لینک نباشید.
تغییر مسیرهای 301، 302 و دیگر سمت سرور باعث از دست رفتن رتبه صفحه نمی شود. - از کنسول جستجو استفاده کنید.
کنسول جستجو دوست شماست، به خصوص در هنگام جابجایی سایت. دادههای هر ویژگی را بهطور جداگانه در «کنسول جستجو» تأیید کنید. از گزارش وضعیت شاخص برای یک نگاه گسترده استفاده کنید. از گزارش نقشه سایت برای مشاهده تعداد URL های ارسال شده در نقشه سایت ایندکس شده استفاده کنید. - صبور باش، به آن زمان بده
برای اینکه یک جابجایی سایت را کامل در نظر بگیرید، Googlebot باید حداقل یک بار از هر URL در سایت قدیمی و جدید شما بازدید کند. هیچ فرکانس خزیدن ثابتی وجود ندارد. سرعت خزیدن Googlebot به اندازه سایت شما و سرعت خزیدن آن بستگی دارد. این حرکت بر اساس URL انجام می شود.
سایت جدید را آماده کنید
جزئیات آماده سازی سایت برای هر جابجایی سایت متفاوت است، اما معمولاً یک یا چند مورد از موارد زیر را انجام می دهید:
- CMS را تنظیم کنید (ترجیحاً همان سایت قدیمی مورد استفاده) و محتوا را از سایت قدیمی وارد کنید.
- تصاویر و دانلودهایی (مانند اسناد PDF) را که میزبانی می کنید، انتقال دهید.
اینها ممکن است در حال حاضر ترافیک را از جستجوی Google یا پیوندها دریافت کنند، و مفید است که به کاربران و Googlebot در مورد مکان جدیدشان بگویید. - برای انتقال به HTTPS، گواهیهای TLS مورد نیاز را در سرور خود دریافت و پیکربندی کنید.
- یک robots.txt برای سایت جدید خود راه اندازی کنید و مطمئن شوید که قوانین موجود در فایل robots.txt سایت جدید به درستی منعکس کننده قسمت هایی است که می خواهید از خزیدن مسدود شوند.
- توجه داشته باشید که برخی از صاحبان سایت تمام خزیدن را در حین توسعه مسدود می کنند. اگر از این استراتژی پیروی می کنید، مطمئن شوید که پس از شروع حرکت سایت، فایل robots.txt باید چگونه باشد. به همین ترتیب، اگر در حین توسعه از قوانین noindex استفاده می کنید، فهرستی از URL ها را تهیه کنید که با شروع حرکت سایت، قوانین noindex را از آن حذف کنید.
- اگر تمام محتوای قدیمی خود را به سایت جدید منتقل نمی کنید، خطاهایی را برای محتوای حذف شده یا ادغام شده ارائه دهید، مطمئن شوید که آن URL ها به درستی کد پاسخ خطای HTTP 404 یا 410 را در سایت جدید نشان می دهند.
- از تنظیمات صحیح کنسول جستجو که ممکن است به جابجایی سایت کمک کند، اطمینان حاصل کنید.
اگر قبلاً این کار را نکردهاید، سایتهای قدیمی و جدید را در «کنسول جستجو» تأیید کنید. مطمئن شوید که همه انواع سایت های قدیمی و جدید را تأیید کنید. به عنوان مثال، www.example.com و example.com را تأیید کنید و اگر از نشانیهای اینترنتی HTTPS استفاده میکنید، هر دو نوع سایت HTTPS و HTTP را وارد کنید. این کار را برای سایت های قدیمی و جدید انجام دهید.- بررسی تایید کنسول جستجو
- مطمئن شوید که تأیید کنسول جستجوی شما پس از انتقال سایت به کار خود ادامه خواهد داد. اگر از روش دیگری برای تأیید استفاده میکنید، به خاطر داشته باشید که هنگام تغییر URL، نشانههای تأیید ممکن است متفاوت باشند.
- اگر از روش فایل HTML برای تأیید مالکیت سایت خود در کنسول جستجو استفاده می کنید، مطمئن شوید که فراموش نکنید فایل تأیید فعلی خود را در نسخه جدید سایت خود قرار دهید.
- به همین ترتیب، اگر مالکیت را با یک فایل شامل تأیید میکنید که به متا تگ یا Google Analytics برای تأیید مالکیت ارجاع میدهد، مطمئن شوید که نسخه جدید CMS شامل این موارد نیز میشود.
- تنظیمات پیکربندی شده در کنسول جستجو را که ممکن است برای سایت قدیمی انجام داده باشید، مرور کنید و مطمئن شوید که تنظیمات سایت جدید به روز شده است تا این تغییرات را نیز منعکس کند. به عنوان مثال:
- نرخ خزیدن: میزان خزیدن را برای سایت قدیمی و جدید روی «اجازه دهید Googlebot تعیین کند» تنظیم کنید.
- بک لینک های غیرفعال شده: اگر فایلی را برای رد کردن لینک ها در سایت قدیمی خود آپلود کرده اید، توصیه می کنیم دوباره آن را با استفاده از حساب کنسول جستجوی سایت جدید آپلود کنید.
- دامنه خریداری شده اخیر خود را پاکسازی کنید. شما باید مطمئن شوید که از هر گونه مشکل باقی مانده از مالک قبلی پاک است. تنظیمات زیر را بررسی کنید:
- اقدام دستی برای هرزنامه قبلی. اگر اقدامات دستی در سایت جدید اعمال شده است، به مشکلاتی که در آنجا فهرست شده است رسیدگی کنید و یک درخواست بررسی مجدد ارسال کنید.
- URL های حذف شده مطمئن شوید که هیچ URL حذفی از مالک قبلی باقی نمانده است، به خصوص حذف URL در سراسر سایت.
- از تجزیه و تحلیل وب برای تجزیه و تحلیل استفاده در سایت های قدیمی و جدید استفاده کنید. نرم افزار تجزیه و تحلیل وب می تواند در این مورد کمک کند. به طور معمول، پیکربندی تجزیه و تحلیل وب شامل یک قطعه جاوا اسکریپت است که در صفحات شما تعبیه شده است. جزئیات ردیابی سایت های مختلف بسته به نرم افزار تجزیه و تحلیل شما و تنظیمات ثبت، پردازش یا فیلتر آن متفاوت است. برای کمک با ارائه دهنده نرم افزار تجزیه و تحلیل خود تماس بگیرید. علاوه بر این، اگر قصد داشتید هر گونه تغییر پیکربندی را در نرم افزار تجزیه و تحلیل خود ایجاد کنید، اکنون زمان خوبی است. اگر از گوگل آنالیتیکس استفاده میکنید، اگر میخواهید در گزارشهای محتوای خود جداسازی کاملی داشته باشید، یک نمایه جدید برای سایت جدید خود ایجاد کنید.
- اطمینان حاصل کنید که سرور شما منابع محاسباتی کافی دارد: پس از انتقال، Google به طور موقت سایت جدید شما را بیشتر از حد معمول میخزد. این به این دلیل است که سایت شما ترافیک را از سایت قدیمی به سایت جدید هدایت می کند و هر خزیدن سایت قدیمی علاوه بر هر خزیدن دیگری به سایت جدید هدایت می شود. مطمئن شوید که سایت جدید شما ظرفیت کافی برای مدیریت ترافیک افزایش یافته گوگل را دارد. اگر سایت شما به خصوص بزرگ است، با ارائه دهندگان هاست خود تماس بگیرید و در مورد جابجایی سایتی که در نظر دارید به آنها اطلاع دهید.
نقشه URL را آماده کنید
مهم است که نشانیهای اینترنتی سایت قدیمی خود را به URLهای سایت جدید نگاشت کنید. این بخش تعدادی از رویکردهای کلی را شرح می دهد که می توانید برای ارزیابی صحیح URL ها در دو سایت خود و تسهیل نقشه برداری استفاده کنید. جزئیات دقیق نحوه تولید این نقشه بسته به زیرساخت فعلی وب سایت شما و جزئیات حرکت سایت متفاوت است.
URL های قدیمی خود را تعیین کنید
در ساده ترین حرکت های سایت، ممکن است نیازی به ایجاد لیستی از URL های قدیمی خود نداشته باشید. به عنوان مثال، اگر دامنه سایت خود را تغییر می دهید (به عنوان مثال، از example.com به example.net) می توانید از تغییر مسیر سمت سرور استفاده کنید.
در حرکتهای پیچیدهتر سایت، باید فهرستی از URLهای قدیمی ایجاد کنید و آنها را به مقصد جدیدشان نقشه برداری کنید. نحوه دریافت فهرستی از URL های قدیمی به پیکربندی وب سایت فعلی شما بستگی دارد، اما در اینجا چند نکته مفید وجود دارد:
- با URL های مهم خود شروع کنید. برای پیدا کردن آنها:
- به نقشه های سایت خود نگاه کنید زیرا به احتمال زیاد مهم ترین URL های شما در کنسول جستجو به این روش ارسال شده اند
- گزارش های سرور یا نرم افزار تجزیه و تحلیل را برای URL هایی که بیشترین ترافیک را دریافت می کنند، بررسی کنید
- برای صفحاتی که دارای پیوندهای داخلی و خارجی هستند، ویژگی پیوندها به سایت خود را در کنسول جستجو بررسی کنید
- از سیستم مدیریت محتوای خود استفاده کنید، که معمولاً می تواند راهی ساده برای دریافت فهرستی از همه URL هایی که محتوا را میزبانی می کنند، ارائه دهد.
- گزارش های سرور خود را برای URL هایی که حداقل یک بار اخیراً بازدید شده اند بررسی کنید. با در نظر گرفتن تنوع فصلی ترافیک، دوره زمانی را انتخاب کنید که برای سایت شما منطقی باشد.
- شامل تصاویر و ویدیوها – مطمئن شوید که URL های محتوای جاسازی شده را در برنامه های جابجایی سایت خود قرار می دهید: فیلم ها، تصاویر، جاوا اسکریپت و فایل های CSS. این URL ها باید به همان روشی که همه محتوای دیگر در وب سایت شما منتقل می شوند.
یک نقشه برداری از URL های قدیمی به جدید ایجاد کنید
هنگامی که لیست URL های قدیمی را دریافت کردید، تصمیم بگیرید که هر کدام به کجا باید هدایت شوند. نحوه ذخیره این نقشه به سرورهای شما و حرکت سایت بستگی دارد. شما ممکن است از یک پایگاه داده استفاده کنید یا برخی از قوانین بازنویسی URL را در سیستم خود برای الگوهای تغییر مسیر رایج پیکربندی کنید.
تمام جزئیات URL را در سایت جدید به روز کنید
هنگامی که نقشه URL خود را تعریف کردید، باید سه کار را انجام دهید تا صفحات را برای دریافت ترافیک آماده کنید.
- یادداشت ها را برای اشاره به URL های جدید در ورودی HTML یا نقشه سایت برای هر صفحه به روز کنید:
- هر URL جدید باید دارای یک برچسب <link> rel=”canonical” خود مرجع باشد.
- اگر سایتی که منتقل کردید دارای صفحات چند زبانه یا چند ملیتی است که با استفاده از حاشیه نویسی rel-alternate-hreflang حاشیه نویسی شده اند، حتماً حاشیه نویسی ها را برای استفاده از URL های جدید به روز کنید.
- لینک های داخلی را به روز کنید
لینک های داخلی سایت جدید را از آدرس های قبلی به آدرس های جدید تغییر دهید. برای کمک به یافتن و به روز رسانی پیوندها در صورت لزوم می توانید از نقشه برداری که قبلاً ایجاد شده است استفاده کنید. - لیست های زیر را برای حرکت نهایی خود ذخیره کنید:
- یک فایل نقشه سایت حاوی URL های جدید در نقشه برداری. به مستندات ما در مورد ساخت نقشه سایت مراجعه کنید.
- لیستی از سایت هایی که به URL های قدیمی شما لینک می دهند. می توانید لینک های سایت خود را در کنسول جستجو پیدا کنید.
استراتژی تغییر مسیر خود را برنامه ریزی کنید
هنگامی که نقشه برداری دارید و سایت جدید شما آماده است، گام بعدی این است که استراتژی تغییر مسیر خود را برنامه ریزی کنید. توصیه می کنیم همان طور که در نقشه برداری خود نشان داده اید، تغییر مسیرهای دائمی سمت سرور از URL های قدیمی به URL های جدید انجام دهید. با مدیر سرور خود (یا شرکت میزبان) در مورد اینکه چه نوع تغییر مسیرهای سمت سرور را می توانید از نظر فنی انجام دهید، بررسی کنید. اگر سرور شما از سرور HTTP Apache یا توابع تغییر مسیر در CMS شما استفاده می کند، ممکن است قوانین تغییر مسیر در فایل های htaccess.
اگر هیچ یک از تنظیمات تغییر مسیر سمت سرور امکان پذیر نیست، می توانید به عنوان آخرین راه حل به تغییر مسیر سمت مشتری بازگردید.
تصمیم بگیرید که چگونه سایت خود را جابجا می کنید – به یکباره یا در بخش ها:
- سایت های کوچک یا متوسط: توصیه می کنیم به جای جابجایی یک بخش در یک زمان، همه URL ها را در سایت خود به طور همزمان جابجا کنید. این به کاربران کمک میکند تا در شکل جدید آن بهتر با سایت تعامل داشته باشند و به الگوریتمهای ما کمک میکند تا سریعتر حرکت سایت و بهروزرسانی فهرست ما را شناسایی کنند.
- سایتهای بزرگ: میتوانید انتخاب کنید که سایتهای بزرگتر را یک بخش منتقل کنید. این می تواند نظارت، شناسایی و رفع سریع مشکلات را آسان تر کند.
موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- در صورت امکان از تغییر مسیرهای دائمی سمت سرور استفاده کنید. اگرچه Googlebot از چندین نوع تغییر مسیر پشتیبانی می کند، توصیه می کنیم در صورت امکان از تغییر مسیرهای دائمی HTTP مانند 301 و 308 استفاده کنید.
- از تغییر مسیرهای زنجیره ای خودداری کنید. در حالی که Googlebot میتواند تا 10 پرش را در یک “زنجیره” از تغییر مسیرهای متعدد دنبال کند (به عنوان مثال، صفحه 1 > صفحه 2 > صفحه 3)، ما توصیه میکنیم مستقیماً به مقصد نهایی هدایت شوید. اگر این امکان پذیر نیست، تعداد تغییر مسیرها را در زنجیره کم نگه دارید، در حالت ایده آل بیشتر از 3 و کمتر از 5. تغییر مسیرهای زنجیره ای باعث تأخیر کاربران می شود و همه عوامل کاربر و مرورگرها از زنجیره های تغییر مسیر طولانی پشتیبانی نمی کنند.
حرکت سایت را شروع کنید
هنگامی که نگاشت URL دقیق است و طرحی را برای نحوه تغییر مسیر نهایی نهایی کردید، آماده حرکت هستید.
- تغییر مسیرها را اجرا یا روشن کنید: بسته به تصمیمات شما، استراتژی تغییر مسیر شما، ممکن است به این معنی باشد که بهروزرسانی فایلهای پیکربندی سرور خود را انجام میدهید یا CMS خود را احتمالاً با کد سفارشی بهروزرسانی میکنید.
- حاشیه نویسی پیوند rel=”canonical” و قوانین متا روبات را بررسی کنید: پس از فعال شدن تغییر مسیرها، اطمینان حاصل کنید که حاشیه نویسی پیوند rel=”canonical” در سایت جدید از URL های جدید استفاده می کند. به طور مشابه، اگر قوانین متا ربات های noindex را به سایت جدید اضافه کرده اید تا از ایندکس شدن زودرس URL های جدید جلوگیری کنید، حتما آنها را به روز کنید.
- تغییر مسیرها را تست کنید. شما می توانید از ابزار بازرسی URL برای آزمایش URL های فردی یا ابزارهای خط فرمان یا اسکریپت ها برای آزمایش اعداد یا URL های بزرگ استفاده کنید.
برای آزمایش URL های فردی، یا ابزارهای خط فرمان یا اسکریپت ها برای آزمایش اعداد یا URL های بزرگ. - تغییر آدرس را در کنسول جستجو برای سایت قدیمی ارسال کنید
اگر سایت خود را از HTTP به HTTPS منتقل می کنید، نیازی به استفاده از ابزار Change of Address ندارید.
- تغییر مسیرها را تا زمانی که ممکن است حفظ کنید، معمولاً حداقل 1 سال. این بازه زمانی به Google اجازه میدهد تا همه سیگنالها را به آدرسهای اینترنتی جدید، از جمله بازیابی و تخصیص مجدد پیوندها در سایتهای دیگر که به URLهای قدیمی شما اشاره میکنند، منتقل کند.
از دیدگاه کاربران، تغییر مسیرها را به طور نامحدود حفظ کنید. با این حال، تغییر مسیر برای کاربران کند است، بنابراین سعی کنید لینک های خود و هر لینک با حجم بالا از سایر وب سایت ها را به روز کنید تا به URL های جدید اشاره کنید. - نقشه سایت جدید را در کنسول جستجو ارسال کنید. این به گوگل کمک می کند تا در مورد URL های جدید بیاموزد. در این مرحله می توانید نقشه سایت قدیمی خود را حذف کنید، زیرا گوگل از نقشه سایت جدید در آینده استفاده خواهد کرد.
زمانی که Googlebot و سیستمهای ما طول میکشند تا همه URLها را در جابجایی سایت کشف و پردازش کنند، به سرعت سرورهای شما و تعداد URLها بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی، یک وب سایت کوچک تا متوسط ممکن است چند هفته طول بکشد تا اکثر صفحات جابجا شوند و سایت های بزرگتر زمان بیشتری می برد. سرعتی که Googlebot و سیستم های ما URL های منتقل شده را کشف و پردازش می کنند به تعداد URL ها و سرعت سرور بستگی دارد.
به روز رسانی لینک ها
بلافاصله پس از شروع جابجایی سایت، سعی کنید تا حد امکان لینک ها را به روز کنید تا تجربه کاربری بهبود یابد و بار سرور شما کاهش یابد. این موارد عبارتند از:
- پیوندهای داخلی: بر اساس نقشه URL هایی که قبلا ایجاد کرده اید، همه URL هایی را که به صفحات خود اشاره می کنند جایگزین کنید.
- پیوندهای خارجی: سعی کنید با سایت های موجود در لیست ذخیره شده سایت هایی که به محتوای فعلی شما پیوند می دهند تماس بگیرید و از آنها بخواهید پیوندهای خود را به سایت جدید شما به روز کنند. اولویت بندی تلاش های خود را بر اساس تعداد بازدیدهای ورودی برای هر پیوند در نظر بگیرید.
- پیوندهای پروفایل مانند فیس بوک، توییتر و لینکدین.
- کمپین های تبلیغاتی برای اشاره به صفحات فرود جدید.
نظارت بر ترافیک
هنگامی که حرکت سایت را شروع کردید، نحوه تغییر ترافیک کاربر و خزنده را در سایت جدید و همچنین سایت قدیمی نظارت کنید. در حالت ایده آل ترافیک سایت قدیمی کاهش می یابد، در حالی که در سایت جدید ترافیک افزایش می یابد. شما می توانید فعالیت کاربر و خزنده را در سایت ها با کنسول جستجو و سایر ابزارها نظارت کنید.
از کنسول جستجو برای نظارت بر ترافیک استفاده کنید
بسیاری از ویژگیهای کنسول جستجو به شما کمک کند تا حرکت سایت را بررسی کنید، از جمله:
- نقشه سایت: دو نقشه سایتی را که قبلاً از نقشه برداری ذخیره کرده اید ارسال کنید. در ابتدا، نقشه سایت حاوی URL های جدید دارای صفحه های صفر ایندکس شده است، در حالی که نقشه سایت URL های قدیمی دارای صفحات زیادی ایندکس شده است. با گذشت زمان، تعداد صفحات ایندکس شده از نقشه سایت URL های قدیمی با افزایش متناظر نمایه سازی URL های جدید به صفر می رسد. توجه داشته باشید که «کنسول جستجو» ممکن است هشدارهایی را برای نقشه سایتی که حاوی نشانیهای اینترنتی قدیمی در مورد تغییر مسیر آدرسها است، نشان دهد. این طبیعی است و شما می توانید این هشدارها را نادیده بگیرید: در واقع شما در حال انتقال به URL های جدید هستید.
- گزارش پوشش ایندکس: نمودارها حرکت سایت را منعکس می کنند و کاهش تعداد URL های فهرست شده در سایت قدیمی و افزایش فهرست بندی در سایت جدید را نشان می دهند. هر گونه خطای خزیدن غیرمنتظره را به طور مرتب بررسی کنید.
- عبارتهای جستجو: با نمایه شدن صفحات بیشتری از سایت جدید و شروع رتبهبندی، گزارشهای عبارتهای جستجو نشاندهنده نشانیهای وب سایت جدید را نشان میدهند که نمایشها و کلیکهای جستجو را دریافت میکنند.
از ابزارهای دیگر برای نظارت بر ترافیک استفاده کنید
مراقب دسترسی به سرور و گزارش های خطا باشید. به ویژه، خزیدن توسط Googlebot، URL هایی که به طور غیرمنتظره کدهای وضعیت خطای HTTP را برمی گرداند و ترافیک عادی کاربر را بررسی کنید.
اگر نرم افزار تجزیه و تحلیل وب را روی سایت خود نصب کرده اید، یا اگر CMS شما تجزیه و تحلیل ارائه می دهد، همچنین توصیه می شود که ترافیک را از این طریق بررسی کنید تا بتوانید پیشرفت ترافیک سایت قدیمی خود را به جدید مشاهده کنید. به طور خاص، گوگل آنالیتیکس گزارشدهی بلادرنگ را ارائه میکند و این یک ویژگی مفید برای استفاده در مرحله اولیه انتقال سایت است. باید انتظار داشته باشید که شاهد کاهش ترافیک در سایت قدیمی و افزایش در سایت جدید باشید.
منابع بیشتر
مهاجرت سایت می تواند بسیار زیاد و پیچیده باشد، بنابراین روش های زیادی برای ادامه وجود دارد. ما چک لیست های مهاجرت سایت Aleyda Solis و همچنین راهنمای ابزار Screaming Frog را برای مهاجرت سایت مفید یافتیم.
اگر در هر نقطه ای گیر کرده اید، در جستجوی مرکزی گوگل به دنبال کمک باشید.
توصیه های خوب زیادی در صفحه راهنمای ما وجود دارد و موارد خاص در انجمن های کاربران ما پاسخ داده شده است. اگر نتوانستید پاسخی پیدا کنید، میتوانید در ساعات اداری سئو از یکی از متخصصان جستجوی گوگل سؤال بپرسید.
عیب یابی جابجایی سایت شما
در اینجا برخی از اشتباهات رایج هنگام انتقال یک سایت با تغییرات URL (از جمله HTTP به HTTPS) وجود دارد. این اشتباهات می تواند مانع از ایندکس شدن کامل سایت جدید شما شود.
اشتباهات رایج | |
---|---|
|
فراموش نکنید که هر بلوک noindex یا robots.txt را که فقط برای مهاجرت لازم بود حذف کنید.
اگر فایل robots.txt در سایت خود ندارید، مشکلی ندارد، اما اگر فایل robots.txt وجود نداشت، حتماً کد وضعیت HTTP 404 مناسب را برگردانید. برای تست: فایل robots.txt خود را در سایت HTTPS خود بررسی کنید و ببینید آیا چیزی نیاز به تغییر دارد یا خیر. |
تغییر مسیرهای نادرست |
تغییر مسیرهای خود را از سایت قدیمی به سایت جدید بررسی کنید. ما اغلب می بینیم که افرادی به آدرس های اینترنتی اشتباه (غیر موجود) در سایت جدید هدایت می شوند.
میتوانید از «کنسول جستجو» استفاده کنید تا ببینید آیا تعداد غیرمعمولی خطاهای «یافت نشد» گزارش شده است یا خیر، یا میتوانید از ابزارهای دیگری مانند Screaming Frog برای خزیدن در سایت خود استفاده کنید و ببینید آیا تغییر مسیرها مطابق انتظار عمل میکنند یا خیر. |
سایر خطاهای خزیدن |
گزارش Index Coverage را برای افزایش خطاهای دیگر در سایت جدید خود در طول رویدادهای مهاجرت بررسی کنید. |
ظرفیت ناکافی سرور |
پس از انتقال، گوگل بیشتر از حد معمول سایت جدید شما را می خزد. این به این دلیل است که سایت شما ترافیک را از سایت قدیمی به سایت جدید هدایت می کند و هر خزیدن سایت قدیمی علاوه بر هر خزیدن دیگری به سایت جدید هدایت می شود. اطمینان حاصل کنید که سایت شما ظرفیت کافی برای مدیریت ترافیک افزایش یافته گوگل را دارد. |
به روز رسانی نقشه سایت |
مطمئن شوید که نقشه های سایت شما با URL های جدید به روز شده است. |