سئو جواد یاسمی

جواد یاسمی؛ مشاور سئو

شماره تماس

0915-325-8941​

ایمیل

support@javadyasemi.ir​

مزرعه محتوا یا Content Farm چیست؟

مزرعه محتوا یا Content Farm چیست؟ چرا دیگر استفاده از این تکنیک برای کسب رتبه و ورودی جواب گو نیست؟ اگر کمی با دنیای سئو آشنا باشید احتمالا می‌دانید که مزرعه محتوا چیست و چه کاربردی دارد، در این محتوا از وب سایت مشاور سئو با جواد یاسمی سعی داریم در رابطه با این موضوع اطلاعات جالبی را ارائه دهیم، زمانی بود که وب مستران و مدیران سایت‌ها تنها با استفاده از کپی کردن محتوای دیگر سایت‌ها در وب سایت خود، رتبه و جایگاه مناسبی را کسب می‌کردند. اما در حال حاضر با روی کار آمدن الگوریتم پاندا دیگر خبری از این موضوع نیست  و اگر شما نیز مرتکب همچنین خطایی شوید احتمالا با جریمه و پنالتی از جانب گوگل رو به رو خواهید شد.

شاید زمان زیادی نگذشته باشد که سئوکاران با استفاده از محتوای کپی دیگر وب سایت‌ها می‌توانستند به راحتی جایگاه و ورودی زیادی از سمت گوگل دریافت کنند. این دسته از سئوکاران تنها با استفاده از محتوای دیگران می‌توانستند پروژه‌های خود را به جایگاه‌های مناسبی برسانند. استفاده از این روش کم کم در بین سئوکاران رواج یافت و به آن Content Farm یا مزرعه محتوا نام دادند. با ما در وب سایت مشاور SEO همراه باشید.

مزرعه محتوا چیست؟

این گونه از وب سایت‌ها همان طور که گفته شد با کپی محتوای دیگران برای خود جایگاه کسب می‌کردند. در این مزرعه خبری از محتوای عالی و درجه یک نبود و بیشتر محتواهای این گونه از وب سایت‌ها ارزش خواندن نداشتند؛ البته در این میان استثنا نیز وجود داشت.  این وب سایت‌ها تنها یک هدف داشتند و آن هم کسب جایگاه و ورودی از گوگل بود.

به همین خاطر می‌توانستید در این گونه از وب سایت‌ها محتوای بی کیفیت و گاها محتوای کپی را مشاهده کنید. به افرادی که دست به ایجاد این گونه وب سایت‌ها می‌زنند Content Farmer یا کشاورز محتوا گفته می‌شود. منظور از وجود محتوای نامناسب در این گونه از وب سایت‌ها آن است که یا محتوای تولیدی توسط این وب سایت‌ها ارزش کیفی بالایی نداشته است و یا محتوا عینا از دیگر وب سایت‌ها کپی شده است.

راهکار گوگل برای جلوگیری از گسترش مزرعه محتوا

از آن جایی که این تکنیک روز به روز در حال افزایش بود و وب سایت‌های مختلفی تنها به همین دلیل یعنی دریافت ورودی از گوگل ایجاد می‌شدند، گوگل از الگوریتم پاندا رو نمایی کرد. در حال حاضر می‌توان به جرات گفت که دیگر خبری از مزرعه محتوا به صورت قبل در نتایج گوگل نیست و به همین خاطر کمتر کسی به فکر ایجاد مزرعه محتوا در حال حاضر است؛ البته به جز … .

از کجا بفهمیم یک سایت مزرعه محتواست؟

شناسایی کردن این گونه از وب سایت‌ها مانند وب سایت‌های اسپم راحت و آسان نیست و به نوعی می‌توان گفت شناسایی این دسته از وب سایت‌ها تقریبا در نگاه اول مشکل است. دلیل این موضوع هم این است که برخی از این سایت‌ها اطلاعات مفیدی دارند که از دیگر وب سایت‌ها کپی شده است که به این گونه از محتوا‌ها محتوای کپی یا duplicate Content می‌گویند.

برای شناسایی این دسته از وب سایت‌ها می‌توانید قسمتی از محتوا وب سایت را در موتور جستجوگر گوگل سرچ کنید، گوگل وب سایت‌هایی که از این چند محتوا در مقالات خود داشته باشند، به نمایش می‌گذارد. با بررسی کردن ساختار محتوایی این سایت‌ها می‌توانید بفهمید با یک مزرعه محتوا رو به رو هستید یا خیر. این کار را برای چندین و چند محتوا از سایت مبدا انجام دهید، اگر محتواهای این سایت‌ در دیگر وب سایت‌ها موجود بود، به راحتی می‌توانید بفهمید که با یک وب سایت مزرعه‌ای مواجه هستید.

در وب سایت‌های مزرعه محتوا رپورتاژ منتشر کنیم؟

می‌دانیم که یکی از روش‌های کسب جایگاه و اعتبار در نزد گوگل استفاده از رپورتاژ است، اما انتشار رپورتاژ در وب سایت‌های مزرعه‌ی محتوا مناسب است؟ گفتیم که با روی کار آمدن الگوریتم پاندای گوگل دیگر این گونه از وب‌ سایت‌ها به راحتی نخواهند توانست جایگاه مناسبی در گوگل کسب کنند، اما گاهی نیز مشاهده شده است که این وب سایت‌ها برای یک بازه زمانی نسبتا طولانی توانسته‌اند جایگاه مناسبی کسب کنند.

انتشار دادن رپورتاژ به منظور گرفتن ارزش و اعتبار در نزد گوگل انجام می‌شود، حال آن که وب سایت‌های مزرعه محتوا خود ارزش و اعتباری ندارند که بخواهند شما از آن‌ها استفاده کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود قبل از انتشار محتوا حتما به مزرعه‌ای نبودن وب سایت مقصد اطمینان حاصل کنید.

برای این منظور علاوه بر چک کردن کپی نبودن محتوای سایت می‌توانید با ابزارهای سئو به بررسی میزان اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی سایت بپردازید. بالا بودن اسپم اسکور سایت و همچنین عدم هماهنگی موضوعی سایت مقصد، این سر نخ را به شما می‌دهد که انتشار رپورتاژ در این سایت مناسب نخواهد بود.

مزرعه لینک یا Link Farm چیست و چه تفاوتی با Content Farm دارد؟

در وب سایت‌های مزرعه لینک هدف دادن لینک به وب سایت‌های اطراف خودش است و از همان وب سایت‌ها نیز لینک دریافت می‌کنند. اما در صورتی که هدف وب سایت‌های مزرعه محتوا لینک دادن نیست و تنها به دریافت ورودی بیشتر به گوگل اهمیت می‌دهند. ولی در حالت کلی می‌توان گفت که هدف نهایی این دو روش افزایش جایگاه در گوگل است که هر کدام به روش خاص خود اقدام به این کار می‌کنند.

مزارع محتوا سایت‌های اسپمی هستند؟

در حالت کلی گوگل با به وجود آمدن این گونه از وب سایت‌ها مخالف است، دلیل این موضوع را هم می‌توان در کیفیت پایین محتوا و گاها کپی بودن محتوا در نظر گرفت. هرچند که در این گونه از وب سایت‌ها عموما از روش اسپین کردن محتوا اقدام به تولید محتوا می‌پردازند اما شناسایی این دست از محتواها برای گوگل کار چندان سختی نخواهد بود.

آنچه در این مقاله به آن پرداختیم

در این مقاله از وب سایت ارائه دهنده خدمات سئو وب سعی کردیم در رابطه با یکی از مفاهیم اولیه وب سایت یعنی مزرعه محتوا اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. گفتیم که این گونه از وب سایت‌ها تنها با یک هدف ایجاد می‌شوند و آن هم کسب ورودی از گوگل است. به نظر شما یک وب سایت مزرعه محتوا چه ویژگی دارد؟ در وب فارسی سایتی را سراغ دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *