سئو جواد یاسمی

جواد یاسمی؛ مشاور سئو

شماره تماس

0915-325-8941​

ایمیل

support@javadyasemi.ir​

کنیبالیزیشن چیست و چگونه صفحات کنیبال می‌شوند؟

کنیبالیزیشن چیست

کنیبالیزیشن چیست؟ می‌دانید هم نوع خواری در سئو به چه معناست؟ احتمالا برای همه ما پیش آمده است که به جای تمرکز کردن روی یک موضوع، ذهن خود را با موضوعات مختلف مشغول کرده باشیم. در دنیای سئو و بهینه سازی هم با همین موضوع رو به رو هستیم. اصولا بهترین حالت برای دریافت یک جایگاه مناسب در وب سایت آن است که برای هر کلمه کلیدی یا همان مفهوم کلیدی یک صفحه واحد و جامع داشته باشیم. در این صورت می‌توانیم بگوییم که تمام تمرکز ما در رابطه با آن کلمه کلیدی در یک صفحه از سایت جمع شده است که این می‌تواند نوید خوبی برای کسب جایگاه بالا در میان دیگر سایت‌‌ها باشد، اما گاهی اتفاق می‌افتد که به دلایل مختلف صفحات داخلی سایت با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. در ادامه این مقاله از دسته مقالات اصول سئو روش حل کنیبالیزیشن را به طور دقیق بیان خواهیم کرد.

کنیبالیزیشن Keyword Cannibalization مفهومی است که اگر به آن توجه نداشته باشید ضررهای گوناگونی را به وب سایت ما خواهد زد، به همین دلیل دانستن آن که کنیبالیزیشن چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد به ما کمک زیادی در کسب رتبه دلخواه خواهد کرد. با تمام هوشمندی بالای الگوریتم‌های گوگل گاهی پیش می‌آید که گوگل در تشخیص معنا و مفهوم صفحات دچار مشکل می‌شود و به این صورت وب سایت شما را با مشکل رو به رو می‌کند.

کنیبالیزیشن چیست؟

در یک تعریف ساده می‌توان گفت اگر شما یک کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کنید و از وب سایت شما بیش از یک نتیجه به نمایش گذاشته شد وب سایت شما احتمالا با کنیبالیزیشن رو به رو است، البته تشخیص این که این نتایج در حال هم نوع خواری هستند کار سختی و گاهی بسیار مشکلی است  و هر کسب رتبه با یک کلمه یکسان برای چندین صفحه همیشه هم نشان از وجود کنیبال نخواهد بود.

کنیبالیزیشن می‌تواند باعث شود که شما در رتبه کسب کرده شده تنزل داشته باشید و اگر رفع نشود شاید به طور کل از صفحه جستجوی گوگل حذف شوید، به همین خاطر اطلاع پیدا کردن از آن و رفع آن می‌تواند کمک بزرگی به شما برای کسب رتبه‌های بالاتر کند.

توجه داشته باشید که کنیبالیزیشن به مفهوم صفحه ارتباط دارد! یعنی زمانی دو صفحه را می‌توان هم نوع خوار در نظر گرفت که هدف و مفهوم این دو صفحه یکی باشد. به عنوان مثال فرض کنید وب سایتی با یک کلمه کلیدی دو نتیجه در صفحه اول دارد، تا زمانی که این دو صفحه دو مفهوم مستقل داشته باشند هیچ مشکلی در این وب سایت با عنوان Cannibalization   وجود نخواهد داشت.

پس می‌توان نتیجه گرفت این که دو صفحه از وب سایت ما دارای رتبه با یک کلمه هستید به هیچ وجه معنا و مفهوم کنیبالیزیشن را نمی‌رساند.

این احتمال وجود دارد که در آینده تشخیص کنیبالیزیشن صفحات همچنان که در حال حاضر شاهد آن هستیم جزو یکی از خدمات سئو سایت  که متخصص سئو باید به آن اشراف کامل داشته باشید معرفی شود.

هنوز مفهوم کنیبالیزیشن را درک نکرده‌اید؟ یک مثال از دنیای واقعی!

بگذارید در رابطه با گستردگی این مفهوم در دنیای فروش هم شما را آشنا کنیم. شرکت ایران خودرو در حال تولید پژو 206 بود، این خودرو در ایران فروش خیلی خوبی هم داشت، این شرکت برای کسب بازار در دیگر کشورها به ویژه کشور کره، اقدام به تولید خودروی رانا کرد، و به هیچ وجه قرار نبود این خودرو در داخل کشور به فروش برسد و این محصول تنها یک محصول صادراتی این شرکت بود. اما به دلیل مشکلات پیش آمده، این شرکت مجبور به فروش این محصول در بازار ایران شد.

در این جا ما با یک هم نوع خواری رو به رو شدیم، 206 و رانا با یکدیگر در فروش رقابت می‌کردند. پس از اعلام فروش رانا، فروش 206 در ایران افت زیادی داشت، دلیل آن هم اقبال مشتریان به سمت رانا بود.

Cannibalization  چگونه باعث می‌شود سایت رتبه خود را از دست بدهد

فرض کنید دو صفحه از وب سایت شما با یک کلمه کلیدی رتبه دارند و مفهوم و هدف این دو صفحه هم یکی است! در این حالت به دلایل زیر باعث افت رتبه و همچنین آسیب رساندن به سئو سایت شما می‌شود.

رتبه وب سایت شما در جایگاه مناسب نخواهد بود

گوگل علاقه دارد که وب سایت‌ها و صفحاتی را در نتایج خود نشان دهد که متفاوت‌اند، فرض کنیم گوگل برای هر یک از صفحات شما امتیاز 50 را در نظر گرفته باشد، یعنی دو صفحه با امتیاز 50 که رتبه 3 و 4 صفحه اول را دریافت کرده‌اند. یعنی اگر شما تنها یک صفحه داشتید و آن مفهوم و محتوا را در یک صفحه با هم پیوند می‌دادید امتیاز شما 100 می‌شد و به احتمال بالا رتبه شما افزایش قابل توجه‌ای می‌داشت.

امکان حذف صفحات شما از نتایج جستجو خواهد بود

گوگل به صورت دوره‌ای صفحات وب سایت‌ها را بررسی می‌کند و دائم در حال بروز رسانی لیست نمایش خود برای کاربران است تا بهترین نتایج را به آن‌ها نشان دهد، حال برای صفحات کنیبال شده این امکان وجود دارد که گوگل متوجه این مشکل در وب سایت شما شود و هر دو صفحه را از نتایج خود حذف کند.

موارد دیگری مانند کاهش تعداد کلیک، عدم رشد، نوسان در جایگاه، و غیره امکان دارد برای صفحات درگیر با مفهوم Cannibalization    ایجاد شود به همین دلیل پیشنهاد می‌شود حتما نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید.

تشخیص و رفع کنیبالیزیشن

روش‌های مختلفی برای صفحات کنیبال شده وجود دارد که مهم‌ترین این روش‌ها را می‌توان به روش‌های نام برده شده در ادامه تشخیص داد

  • استفاده از سرچ کنسول در تشخیص صفحات کنیبالیزیشن
  • استفاده از روش Site: در تشخیص صفحات کنیبالیزیشن

حل مشکل کنیبالیزیشن

راهای متفاوتی برای رفع این مشکل وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن این مشکل را از بین ببرید. توجه داشته باشید که استفاده از این روش‌ها  و همچنین تشخیص این که صفحات کنیبال شده‌اند یا نه کار هر کسی نخواهد بود و نیاز به تجربه و اطلاعات زیادی دارد.

استفاده از تگ کنونیکال برای رفع مشکل کنیبالیزیشن

اگر دارای یک فروشگاه اینترنتی باشید متوجه خواهید شد که محصولات می‌توانند با دسته بندی‌ها رقابت داشته باشند و در برخی موارد محصولات بالاتر از صفحات دسته بندی باشند، از آنجایی که باید تمام این صفحات در دسترس کاربر باشند و شما نمی‌توانید یکی از این صفحات را حذف کنید، استفاده از تگ کنونیکال می‌تواند بهترین راهکار باشد.

اگر نمی‌دانید مفهوم کنونیکال چه هست، پیشنهاد می‌کنیم مقاله تگ کنونیکال چیست را مطالعه کنید.

استفاده از تگ  noindex برای رفع مشکل کنیبالیزیشن

همچنین می‌توانید با استفاده از این تگ به راحتی دسترسی ربات‌های گوگل به صفحه با ارزش کمتر را ببندید تا دیگر در نتایج گوگل ظاهر نشود. هرچند که استفاده از تگ کنونیکال بیشتر پیشنهاد می‌شود.

 اصلاح لینک سازی داخلی و خارجی

گاهی اوقات نیاز است که صفحات در وب سایت وجود داشته باشند و این مشکل تنها به دلیل لینک سازی اشتباه و همچنین عدم درک گوگل از هدف صفحات به وجود آمده است که می‌توان این مشکل را با لینک سازی درست و اصولی برطرف کرد.

استفاده از ریدایرکت 301

در این روش صفحه کنیبال شده با ارزش کمتر را به صفحه اصلی ریدایرکت می‌کند و این صفحه را حذف می‌کنید. توجه داشته باشید که در این روش صفحه قوی را به عنوان صفحه مقصد انتخاب می‌کنیم.

از این که در این مقاله از وب سایت مشاور سئو حرفه‌ ای با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *